Тема. У світі емоцій та почуттів
Мета. Розширювати уявлення дітей про емоції, почуття їх назви, опис, прояви; розвивати здатність розуміти, усвідомлювати свої і чужі емоції, правильно їх оцінювати і повноцінно переживати. Забезпечити психологічний комфорт і налаштувати дітей на позитивні емоції, усвідомлення своєї індивідуальності, формування моральних і вольових рис характеру, розвиток дрібної моторики, уваги, уяви, пам’яті, мислення, сприйняття, навичок спілкування і партнерства.
Обладнання:мультимедійна презентація, аркуші паперу, кольорові олівці.
Форма проведення: практичне заняття, «година психолога»
Цільова аудиторія: учні 3-го класу
Дата проведення: 12.12.2022
Структура заняття
№ з/п |
Зміст заняття
|
Орієнтовна тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Організаційний момент. Вправа – привітання «Привіт усім!». Повідомлення теми заняття |
2 – 3 хв |
Презентація |
2 |
Вправа «Чарівний килим-літак» |
3 хв |
|
3 |
Вправа «Спробуй вгадай і повтори» |
5 хв |
Презентація |
4 |
Казка про Чарівну країну Емоцій та Почуттів. Вправа «Цеглинки та міцний паркан» |
5 хв |
Аркуші білого паперу, кольорові олівці, презентація |
5 |
Вправа «Сік радості» |
2 – 3 хв |
|
Хід заняття
1.Організаційний момент. Вправа – привітання «Привіт усім!» (2 – 3 хв)
Мета: сприяти встановленню контакту між учасниками та налаштування на роботу в групі.
Хід вправи: психолог говорить привітання у такій формі: «Привіт усім, у кого в цей момент хороший настрій!» (покажіть клас). Привіт усім , у кого суперовий настрій (демонстрація сердечка). Привіт усіх, хто задуманий, сумний, чи просто хоче відпочити (помахи рукою). Привіт , привіт, усім!
Запрошую вас до Світу емоцій та почуттів. Сьогодні наша перша подорож до цього чарівного світу, я впевнена, що вам сподобається. Ми дізнаємося де живуть емоції, почуття. Познайомимося з їх особливостями, будемо вчитися їх розпізнавати та проявляти.
- Чи готові ви до подорожі? (Так)
2. Вправа «Чарівний килим-літак» (3 хв)
Мета. Відчуття свого тіла в просторі, навчити дітей швидко справлятися з психоемоційним та м'язовим напруженням. Зняти психоемоційну напругу, налаштувати на плідну взаємодію, співпрацю.
Хід вправи: Розповідь психолога, виконання спільно з дітьми.
Подорожувати будемо на чарівному килимі. Але, щоб всі ми помістилися на нашому чарівному килимі і нам комфортно було подорожувати, потрібно приготувати наше тіло до подорожі. Повторюючи за мною слова та дії.
- Готові? Почнімо
Сядьте зручно, спокійно, відчуйте своє голівку. Торкніться її, і скажіть ти готова подорожувати. Відчуйте свої вушка, вони готові подорожувати. Торкніться носиків, носик готовий. Так далі торкаємося щічок, потім відчуйте свої плечики, тулуб, ніжки, коліна, відчуйте свої ніжки – торкніться до підлоги пальчиками, відчуйте їх.
Ми на чарівному килимі-літаку плавно і повільно піднімаємося. Він несе нас по небу, тихенько погойдує. Вітерець ніжно обдуває наші тіла… Далеко внизу пропливають будинки, ліси, ріки й озера… Поступово килим-літак починає зниження й приземляється в світі емоцій та почуттів, який ми з вами сьогодні відвідаємо.
3. Вправа «Спробуй вгадай і повтори» (5 хв)
Мета: розкрити тему заняття шляхом актуалізації опорних знань учасників, мотивування їх на засвоєння нових знань та оволодіння вміннями та навичками, інформування, провадження отриманих знань у повсякденному житті.
Хід вправи: коментування презентації, вгадування та розпізнавання емоцій.
(Відповіді дітей)
Емоції – це наша реакція на події, які відбуваються навколо нас.
Емоції – це короткотривале миттєве переживання, а почуття більш тривале усталене переживання. Тобто почуття – це складніший процес, який пов’язаний з мисленням, переконаннями, отриманим досвідом, ставленням людини до ситуації.
Зустріч з емоціями
Спочатку запитуємо у дітей, а потім доповнюємо.
Радість – це позитивна емоція, знайома кожному, ми відчуваємо радість тоді, коли відчувається щось добре. Ми можемо показувати її словами та діями.
- Як ви думаєте, що є ознаками радості, як вона проявляється ? (Так дійсно це сміх та посмішка. Продемонструйте їх).
- Чи приємно вам демонструвати радість? Дякую вам.
Смуток – це відчуття з’являється тоді, коли ми дізнаємося або думаємо про щось сумне.
Злість – це сильна роздратованість на когось або на щось.
- Чи приємно її відчувати ? (Відповіді дітей, ні).
Але іноді таке трапляється з кожним. Це сильна емоція , яка може доставити неприємності нам та іншим.
- Чи легко злій людині знайти друзів ? (Важко, складно, вона часто буває самотньою) .
Страх – це емоція, яку люди відчувають , коли їм щось загрожує, або вони в небезпеці. Він може бути реальним та уявним. Ми можемо відчути страх, коли боїмося темряви, або собак.
Захоплення – це приємна емоція, яка виникає при зустрічі з чимось яскравим, гарним, незвичайним.
- Що може викликати захоплення у нас з вами? (Яскрава або незвичайна іграшка, гарна прикраса, картина.) Ця емоція може підтримуватися вигуками: «ох», «ах» , «вау».
Сором – це неприємне відчуття, яке виникає тоді, коли, ми зробили, щось погане, і дуже жалкуємо про це.
Що може бути ознакою сорому? (Може опущені очі, погляд додолу, почервоніння щік та вух, обличчя).
Образа – людина відчуває її тоді, коли їй здається, що чийся вчинок несправедливий, і вона тоді ображається.
Здивування – це емоція, яка виникає при неочікуваних ситуаціях. Наприклад, коли лопається повітряна кулька, чи кидають м’яч.
А тепер спробуй вгадати і повторити цю емоцію, яка зображена на картинках.
(Щоб розуміти один одного)
Висновок. Емоції допомагають нам зрозуміти один одного, через емоції можна дізнатись про настрій людей. Під час наступної зустрічі ми познайомимося з позитивними та негативними емоціями та почуттями, будемо вчитися реагувати на них і проявляти їх.
Головне, як ми поводимо себе, які емоції переважають у кожного з нас. Виражаючи певні емоції ми повинні зважати на наше оточення та можливі наслідки.
4. Казка про Чарівну країну Емоцій та Почуттів. Вправа «Цеглинки та міцний паркан» (5 хв)
Мета. Виявлення емоційного фону, актуалізованих емоцій, почуттів, переживань; емоційна розрядка; сприяння розвитку рефлексії, прояву справжніх почуттів.
Хід вправи: казкова подорож, малювання.
В далекій чарівній країни , у величному королівстві жили емоції та почуття людини .
Радість
Смуток
Злість –
Страх –
Захоплення -
Сором –
Образа –
Здивування –
У кожного мешканця є своя окрема кімната і свого кольору. Хтось мешкає в червоній кімнаті, хтось в синій, зеленій. Кожен день, як тільки встає сонце, жителі чарівної країни займаються своїми справами. Але одного разу трапилася біда. На країну налетів страшний ураган. Пориви вітру були настільки сильними, що були зламані гілки дерев. Жителі встигли сховатися, але паркан, який захищав мешканців врятувати не вдалося. І ось ураган закінчився, вітер стих. Жителі вийшли з укриттів і побачили руйнування паркану. Звичайно, вони були дуже засмучені, але сльозами, як відомо, горю не допоможеш. Взявши необхідні інструменти, цеглу, жителі незабаром відновили паркан. Але він не кольоровий. Давайте, скористаємося кольоровими олівцями, намалюємо і розфарбуємо цеглинки нашого паркану. Цеглинок буде 8, бо ми сьогодні познайомилися з такою кількість мешканців чарівної країни. А ось розмір і колір цеглинкам, ви оберіть самі.
Будь ласка, допоможемо кожному жителю знайти замок, за яскравими кольорами на цеглинках паркану.
Під час малювання, ваші очі відпочинуть від екранів та телефонів.
Презентації дітей.
Тепер їм добре, адже дуже важливо знати, де твій замок, а кольоровий паркан їм буде гарним дороговказом і підказкою.
5. Вправа «Сік радості» С.Ройз
Мета. Підсумок заняття, прояви позитивних емоцій та почуттів, заряд бадьорість на весь день.
Хід вправи: Ставимо дві ручки перед собою,зігнуті в ліктях. Спочатку працюємо правою рукою, згинаючи її і направляючи до себе зі словами «хі - хі». Потім працюємо лівою рукою «ха - ха». Потім обома руками працюємо і промовляємо «хі-ха, хі-ха». Складаємо долоньки одна на одну, утворюючи уявний стаканчик з енергійним напоєм і випиваємо.
На вихідних, пропоную разом з батьками подивитися мультфільм про дівчинку, у якої в голові живуть емоції, - «Думками навиворіт» ( «Inside out», 6+).(Для тих, хто не дивився). У ньому розповідається про те, що всі емоції і почуття важливі. Є приємні почуття (радість, гордість, щастя), а від інших стає погано (страх, злість, образа). Але всі вони мають право бути в житті кожної людини.