Інтегрований обернений урок із зарубіжної літератури та всесвітньої історії
Тема: Середньовічне європейське суспільство. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря. Зображення середньовічного лицарства в сучасній літературі. Зустріч із сучасною письменницею А.О. Дьоміною
Мета: скласти уявлення учнів про структуру середньовічного європейського суспільства, показати його складові; охарактеризувати три стани середньовічного суспільства; формувати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал;розкрити образ головного героя роману; розвивати навички характеристики літературного героя з використанням цитатного матеріалу, уміння відстоювати власну точку зору; з’ясувати сутність понять «лицар», «лицарство»; показати вплив історичних умов на формування характеру героя; розвивати естетичні смаки та аналітичні навички учнів; виховувати почуття обов’язку, честі, кращі моральні якості, формувати в учнів поняття справжнього лицарства.
Обладнання: підручник, атлас, карти «Європа X—XIII ст.», відеоролики, презентації
Хід уроку
Лицарство!... воно є джерелом найшляхетніших прихильностей,
опора пригніченим, захист ображеним, оплот проти свавілля володарів.
Вальтер Скотт
На минулому уроці ми з вами розпочали знайомство з історичним романом Вальтера Скотта «Айвенго».
- Що ж таке історичний роман? (це великий за обсягом прозовий твір, у якому в художній формі відтворено події та особи певного історичного періоду)
- Яка історична епоха описана в романі «Айвенго»? (Середньовіччя). Розповідь учителя історії про Середньовіччя. . (Що означає термін Середні віки? Коли вони почалися і коли завершилися? Соціальна структура європейського суспільства - побудова піраміди)
Як ви бачите кросворд містить певну підказку. По вертикалі ви можете прочитати ім’я та прізвище автора роману «Айвенго»
|
д |
В |
а |
н |
а |
д |
ц |
я |
т |
е |
||||
|
А |
й |
в |
е |
н |
г |
о |
|
||||||
|
а |
н |
г |
Л |
і |
я |
|
|||||||
л |
и |
ц |
а |
р |
с |
Ь |
к |
и |
й |
|||||
|
ш |
о |
Т |
л |
а |
н |
д |
і |
я |
|||||
|
р |
о |
в |
Е |
н |
а |
|
|||||||
|
Р |
і |
ч |
а |
р |
д |
|
|||||||
|
|
|||||||||||||
|
і |
С |
а |
а |
к |
|
||||||||
|
с |
е |
д |
р |
і |
К |
|
|||||||
|
д |
ж |
О |
н |
|
|||||||||
і |
с |
Т |
о |
р |
и |
ч |
н |
и |
й |
|
||||
х |
р |
е |
с |
Т |
о |
в |
и |
й |
||||||
Мабуть, немає такого юнака, який би не мріяв про пригоди і лицарські подвиги. А яка дівчинка не мріє про зустріч зі справжнім лицарем?
Сьогодні ми вже перенеслися в ті далекі часи Середньовіччя. Зануримося в епоху ХІІ століття та згадаємо головного героя роману В. Скотта.
У своєму романі В .Скотт змалював історію життя окремих людей, серед яких вирізняється образ лицаря Айвенго, що став втіленням духу середньовічного лицарства і найкращих людських якостей. То ж тема нашого сьогоднішнього уроку: Середньовічне європейське суспільство. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря. Зображення середньовічного лицарства в сучасній літературі. Зустріч із сучасною письменницею Анною Олександрівною Дьоміною.
Ми з вами вже багато разів називали таке слово як лицар. А хто такий лицар? І яке лексичне значення має це слово? Чи правильно ми розуміємо його значення? І в цьому нам допоможуть Лінгвіст Авраменко Дар’я (слайд 3) та Історики Звєрєв Володимир і Базавлук Ілля
Учень - лінгвіст: Це слово багатозначне, щоб дізнатися його значення я звернувся до тлумачного словника :
Так що:ж таке лицарство, давайте підсумуємо
Учень – історик 1 (Звєрєв В.): Лицарство — це кодекс поведінки і честі, яких офіційно дотримувалися середньовічні рицарі. Лицарство походить із середньовічної Франції й Іспанії, поширившись пізніше на всю Європу, досягши найбільшого розквіту в 12 і 13 століттях. Принциповими цінностями лицарства були: честь, доблесть, шляхетність, і вірність. Для лицаря було проголошено кілька найважливіших речей, які роблять його лицарем: це віра, честь і дама серця.
Учень – історик 2 (Базавлук І.): відеоролик про лицарські турніри (слайд 5)
Слово вчителя. Прокоментувати та доповнити правильність судження наших юних науковців прошу вчителів історії та мови. (3D-анімація про лицарів, їх обладунки та зброю)
Слово вчителя. Отже, в центрі роману – доля шляхетного, відважного, сміливого воїна і лицаря Айвенго. Згадати історію героя допоможе нам сам Айвенго, який погодився дати коротке інтерв’ю нашому кореспонденту медіаканалу «Дніпровський ліцей № 42» Лихоносову Сергію.
Кореспондент |
Айвенго |
Доброго дня шановний Айвенго! |
Доброго дня! |
Назвіть будь-ласка своє справжнє ім’я |
Уілфред Айвенго |
Скільки вам років? |
Зараз мені 25 років |
Кому ви служите? |
Повернувшись після хрестового походу я вірно служу королю Річарду, який у цей час повернувся до Англії. Я є його зброєносцем та захищаю честь короля і його хоробрих воїнів |
Чому це не подобається вашому батькові? |
Це не подобається моєму батькові тому, що Річард за походженням норман, а я та мій батько Седрік – саксонці. Тому мій батько обстоював усе саксонське і мріяв про повернення на англійський трон представників саксів |
А чому ви – сакс – пішли служити норманові Річарду? |
Я вважаю, що для моєї батьківщини дуже важливим є мир та відсутність конфліктів. Народ повинен жити мирно і щасливо. Для цього потрібен сильний король. І таким є Річард, нехай навіть він є норманом |
Чому ви вирішили взяти участь в турнірі в Ашбі? |
У разі перемоги Ательстана на турнірі Ровена неодмінно мала стати його дружиною, а я не міг цього допустити. |
Що допомогло вам отримати перемогу у турнірі?
|
Я відстоював свою честь, честь саксів, мене зачепило за живе ставлення Бріана де Буагільбера до саксонців. І як справжній чоловік, я хотів, щоб Ровена була визнана найкращою і отримала титул королеви краси і кохання). |
Поясніть значення свого герба. |
На моєму гербі зображений дуб із вивернутим корінням та напис Диздішадо. І це означало те, що мене вигнано з дому, а напис означає – позбавлений спадку |
Чому ви вирішили прийти на допомогу Ребеці? |
Я – лицар і повинен допомагати усім скривдженим, усім, хто потребує допомоги. |
Чи можна вас вважати ідеальною людиною? |
Ні, багатьма вчинками я не можу пишатися. Але я завжди хотів допомагати людям, думав про свою любу Англію. Можливо, не все вдавалося, але я старався |
Дякую вам за цікаву розповідь! До побачення |
До побачення! |
- Назвіть основні епізоди, в яких бере участь Айвенго (Вечеря в будинку Седріка Сакса, лицарський турнір, полон у замку, захист Ребеки) (слайд 6)
- Яким постає перед нами Айвенго? Визначимо за допомогою «Кластера» (слайд 7)
Висновок. Айвенго виступає втіленням честі, порядності, вірності обов’язку та коханій, відданості, доброчинності, шляхетності. Разом з тим автор показує залежність особистості від суспільних процесів.
Усі персонажі роману характеризують Айвенго як людину ″кодексу лицарської честі ″. А яке значення має слово «честь» та словосполучення «кодекс лицарської честі». Надаю слово Лінгвісту Дар'ї, яка дасть визначення слову «честь». А історик Володимир допоможе з'ясувати, що означає кодекс лицарської честі (слайд 8)
Лінгвіст. Честь – це сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській і особистій поведінці
Історик. Кодекс лицарської честі – це сукупність правил поведінки, звичок та переконань
Учитель. Тож яким був кодекс рицаря епохи Середньовіччя спробуйте зараз назвати? (слайд 9)
(контакти https://www.facebook.com/anna.diomina
https://www.youtube.com/live/3lnY0dkIp18?feature=share)
VІ. Застосування знань умінь навичок.
Сьогодні на уроці :
Я дізнався…
Я навчився…
Додатковий матеріал
Прочитавши роман, ми зрозуміли, що автор, як і читачі, захоплюється мужніми, справедливими, вірними героями, що ні за яких обставин не втрачають своєї честі і гідності. І хоча ми розуміємо, що не все в рицарських законах було правильним і більшість із них залишилась у минулому, але від рицарів нам у спадок перейшло найважливіше – прагнення служити добру, бути чесним і справедливим, ставати на захист скривджених. Недарма і зараз найвища похвала хлопцеві або чоловіку – це коли про нього скажуть: «Ось спражній рицар!»
Вчинки Айвенго - лицаря
1. Вірне служіння сюзеренові
Не зраджує поняттям честі
2. Збереження лицарської честі
Бере участь у хрестовому поході
3. Високий рівень володіння зброєю
Веде боротьбу разому з Річардом
4. Шанобливе ставлення до жінки
Анонімно викликає на бій непереможного
Бріана де Буагільбера
5. Шляхетне ставлення до тих, які потребують допомоги
Перемагає в поєдинках лицарів-трамплієрів
6. Захист інтересів країни
Заступається за честь сина Седріка Сакса (тобто за свою, але ж анонімно)
7. Заборона чинити насильство над безпомічним лицарем
Під виглядом паломника-пілігрима , він єдиний, хто пожалів старого лихваря,
поступається йому місцем біля вогнища
8. Захист християнської віри
Рятує Ісаака від пограбування і смерті
9. Щедрість, участь у турнірах
Рятує красуню Ребекку
Висновок
Вілфред Айвенго, головний герой роману - людина свого часу, взірець найкращих лицарських чеснот.
Айвенго - ідеальний лицар. Він чесний і справедливий воїн, який у будь-який момент може прийти на допомогу тим, хто її потребує, тобто приниженим, гнобленим
Айвенго не тільки мужній, сміливий і відважний воїн, а й чесна, порядна, здатна на самопожертву людина; фанатично відданий справі, він служить друзям, з якими поділяє нещастя й небезпеки.
Створюючи образ Айвенго, Вальтер Скотт нагадує нам про поняття, найважливіші для благородної людини: чесність, , справедливість, любов до вітчизни, вірність прекрасній дамі. В образі Айвенго втілені ті риси, які письменник хотів би бачити і у сучасних йому аристократів.
І сьогодні непересічне значення мають чесність, шляхетність, почуття людської гідності, мужність, відвага, вірність, здатність до самопожертви в ім'я батьківщини чи друга.
Джерела
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%81
https://www.facebook.com/anna.diomina