Познайомити учнів з біографією письменника та змістом новели О. Генрі «Останній листок», із новелою як літературним жанром, її ознаками й різновидами; розкрити образ Бермана у творі;удосконалювати навички учнів із аналізу художнього тексту, навички виразного читання, зв`язного усного мовлення; удосконалювати вміння абстрактно мислити, працювати з символами; розвивати фантазію та творчу уяву; стимулювати інтерес учнів до читання зарубіжної літератури; формувати логічну, послідовну, емоційну, самостійну культуру відповіді, культуру спілкування на уроці, уміння обстоювати власну точку зору; прищеплювати уважне ставлення до оточуючих.
7 клас Урок ____ дата ________________
Тема: Новела О.Генрі «Останній листок». Людина, котра здатна на самопожертву заради ближнього та специфіка розкриття образу Бермана .
Мета: навчальна:познайомити учнів з біографією письменника та змістом новели О. Генрі «Останній листок», із новелою як літературним жанром, її ознаками й різновидами; розкрити образ Бермана у творі;
розвивальна: удосконалювати навички учнів із аналізу художнього тексту, навички виразного читання, зв`язного усного мовлення; удосконалювати вміння абстрактно мислити, працювати з символами; розвивати фантазію та творчу уяву;
виховна: стимулювати інтерес учнів до читання зарубіжної літератури; формувати логічну, послідовну, емоційну, самостійну культуру відповіді, культуру спілкування на уроці, уміння обстоювати власну точку зору; прищеплювати уважне ставлення до оточуючих.
Обладнання: портрет О.Генрі; виставка творів письменника; комп`ютер; схеми, картки до уроку.
Хід уроку
«Життя людини має сенс до тих пір,
поки вона вносить сенс у життя
інших людей за допомогою любові, дружби,
співчуття і протесту проти несправедливості»
(Симона де Бовуар, франц. письменниця).
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
Кожна людина знає, що життя – скарб, але не кожен зможе пожертвувати ним. Зараз більшість людей освічені, тобто мають доволі високий інтелектуальний розвиток, але лише людина з високими моральними якостями, здатні пожертвувати собою заради інших
Прояви жертовності заради інших, безперечно, трапляються рідко. Я вважаю, що варто йти на самопожертву заради інших людей,навіть якщо ця людина не є для тебе близькою та знайомою та чи оцінить вона твій вчинок, чи віддячить за такий крок. У Біблія говориться, що немає більшої любові, ніж та, коли ти віддаєш за брата душу свою, а, отже, і своє життя.
Сьогодні ви познайомитесь з творчостю О.Генрі та його новелою «Останній листок», а саме поговоримо про одного з героїв новели – Берманом, який пожертвував своїм життям заради життя дівчини.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІV. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення про життєвий і творчий шлях О.Генрі (за індивідуальним домашнім завданням) (На дошці розміщено фото письменника, ілюстрації до книг, інтелект карта на біографію письменника. Додаток 1, 2, 3)
Завдання для учнів:
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Деякі з дослідників вважають О.Генрі майстром новели. У його новелах багато комічного, найчастіше автор використовує гумор та сатиру, за допомогою якого письменник висміює людські вади.
Словникова робота. (запис в зошиті)
Новела (від італ. – новина ) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі притаманні лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет, чітка композиція, мінімум персонажів.
Представниками цього жанру були Дж. Боккаччо, Е.А.По, І.Бунін, Гі де Мопассан, П.Меріме, В.Стефаник.
Слово вчителя.
Новела О.Генрі «Останній листок» вважається однією з найкращих у світовій літературі. Вона присвячена темі відданості людини іншій людині, любові до ближнього, відзначається великою увагою до «маленької людини», також порушує проблеми злиденного життя людей мистецтва, висвітленно боротьбу за виживання, взаємопідтримку і самопожертву.
Ця новела вирізняється динамічним сюжетом і зразковою композицією, в якій автор використав свій улюблений прийом побудови сюжету — несподівана кінцівка, ще й з подвійною розв’язкою. Тобто, ця невеличка за обсягом новела має дві сюжетні лінії. Одна – розповідає про життя і хворобу дівчини Джонсі і її подругу Сью, а друга — про старого художника-невдаху Бермана та його шедевр. На початку твору здається, що головною сюжетною лінією є хвороба дівчини, але читаючи твір далі, насправді це самовідданий вчинок Бермана, на який ніхто не очікував. Обидві сюжетні лінії набувають несподіваної розв’язки в кінці новели, а саме коли стає відомо, чим пожертвував старий художник заради порятунку дівчини, яка вже втратила надію на одужання і віру в себе. Ми навіть не можемо сподіватися, що саме Берман врятує життя Джонсі, втративши своє.
Бесіда з учнями:
Робота в групах:
Група 1 : Доведіть , що листок, який був намальований Берманом, можна вважати довгоочікуваним шедевром?
Група 2 : Доведіть, що вчинок Бермана можна вважати подвигом?
Завдання для учнів.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
VІІ. Домашнє завдання.
Виписати цитати до образу Сью та Джонсі.
Виконати завдання в Learningapps ( https://learningapps.org/display?v=pgysf7iaa20 )
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 5 Кластер