Соліна Алла Тимофіївна вчитель математики Будищенської загальноосвітньої школи І-ІІІступенів Черкаської районної ради Черкаської області
Драник Аліна Вадимівна вчитель хімії Будищенської загальноосвітньої школи І-ІІІступенів Черкаської районної ради Черкаської області
ОПТИМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЮ ПРЕДМЕТІВ ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ.
ПРАКТИКА ПРОВЕДЕННЯ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ:
ГЕОМЕТРІЯ – ХІМІЯ. 11 КЛАС
У статті акцентовано увагу на інтеграції як одному з напрямків пошуку і розв’язання проблем сучасної освіти, зокрема, шкільної. Визначено значення інтеграції в освітньому процесі як засобу підвищення мотивації навчання, формування пізнавальних потреб учнів, зростання ефективності освітнього процесу. Розкрито особливості використання педагогічних технологій під час проведення інтегрованого уроку. Презентовано розробку інтегрованого уроку.
Мислення - це нове створення світу
Альберт Камю
Наука складається з фактів, як будинок із каменів, але набір фактів ще не наука, так само, як купа каміння, ще не будинок
Анрі Пуанкаре
Головне завдання сучасної школи – виховати освіченого громадянина, креативну особистість, яка ефективно вирішує поставлені проблеми. Особистість, яка в майбутньому стане інтелектуальною, ініціативною, творчою, суспільно корисною, здатною здобувати необхідні знання впродовж життя, активно діяти в соціальній і професійній сфері. Завдання та зміст освіти постійно оновлюються
Інтеграція набуває провідного статусу. Практика переконує, що в умовах інтегрованого навчання ефективніше відбувається взаємопроникнення й систематизація знань учнів, розвиток їх творчих здібностей і гнучкого мислення. Формується особистість з новими властивостями.
Інтеграція (від лат. іnteger – повний, цілий) – це об’єднання в одне ціле раніше ізольованих частин. Взаємопроникнення. Поєднання споріднених і, на перший погляд, різних за змістом предметів. Засіб досягнення атмосфери співробітництва, порозуміння, активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Інтеграція передбачає пошук спільних платформ для зближення предметних знань та отримання нових на стику традиційних.
Основою інтегрованого навчання є особистісна спрямованість, вмотивованість, системність, усвідомлення зв’язків та закономірностей, проблемність, формування узагальнених предметних структур і способів діяльності, рефлексія діяльності.
Метою інтегрованого навчання є оптимізація освітнього процесу,
формування цілісного бачення світу, формування активної, творчої особистості,
створення умов для розвитку та самореалізації особистості.
Реалізацією проблеми інтеграції в освіті є урок. Інтегрований урок – це урок, метою якого є розкриття загальних закономірностей, ідей, теорій, що відображені у різних науках і відповідних їм навчальних предметах. Інтегровані уроки – це спосіб об’єднання споріднених блоків знань із різних навчальних предметів з метою інформаційного та практичного збагачення, осмислення. Практика інтегрованих уроків сприяє формуванню пізнавальних потреб учнів. Пізнавальна діяльність має колективний характер, що створює передумови для взаємодії суб’єктів навчання, дає можливість для обміну думками, порівняння й узгодження різних точок зору. Ефективність інтегрованих уроків забезпечується за умови володіння вчителями методикою їх проведення, високим рівнем інформативності.
Основними вимогами до проведення інтегрованих уроків є:
- педагогічна доцільність;
- система прогнозування, проектування і планування;
- оптимальне співвідношення всіх дидактичних принципів і правил;
- забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів;
- базовий компонент;
- мотивація і активізація розвитку особистості;
- логічність і емоційність всіх етапів діяльності;
- ефективність використання педагогічних засобів;
- практичність, організованість, цілеспрямованість.
Визначальною є роль вчителя (вчителів) у проведенні інтегрованого уроку. Вчитель - співавтор ідеї та партнер у реалізації завдань уроку, фасилітатор, тьютор, натхненник…
З метою ефективного проведення інтегрованих уроків вчителі-предметники
обов'язково визначають рівні інтеграції змісту навчального матеріалу:
предметів;
Одним зі способів реалізації транспредметної інтеграції є проектне навчання, STEM-освіта).
Структуру інтегрованого уроку вчителі-предметники обирають з дотриманням педагогічних вимог та виходячи із особливостей забезпечення пізнавальної діяльності та потреб учнів.
Окремо слід наголосити на окремих педагогічних технологіях навчання, які лежать в основі інтегрованого навчання:
Отже, інтегровані уроки захоплюють новизною, можливістю дослідження виокремлених проблем, висуненням альтернативних ідей, знаходженням нестандартних підходів. На таких уроках досягаються не тільки загальні цілі освіти, а й формуються компетенції в області комунікації: вміння накопичувати факти, зіставляти їх, висловлювати свої думки, міркувати, дискутувати, приймати рішення. Інтегровані уроки носять глибокий практичний характер.
Презентуємо розробку інтегрованого уроку геометрія – хімія в 11 класі. Практично доводимо можливість оптимізувати освітній процес за рахунок реструктуризації змісту навчання і практичної зміни традиційної форми навчання. Розкриваємо можливість зацікавлення учнів проблемою збереження довкілля, здійснення профорієнтаційної діяльності(Додаток 1, додаток 2).
Список використаних джерел:
|