Інтегрований Урок 11 клас Геометрія-Хімія

Про матеріал
У статті акцентовано увагу на інтеграції як одному з напрямків пошуку і розв’язання проблем сучасної освіти, зокрема, шкільної. Визначено значення інтеграції в освітньому процесі як засобу підвищення мотивації навчання, формування пізнавальних потреб учнів, зростання ефективності освітнього процесу. Розкрито особливості використання педагогічних технологій під час проведення інтегрованого уроку. Презентовано розробку інтегрованого уроку.
Перегляд файлу

Початок формиСоліна Алла Тимофіївна вчитель математики Будищенської загальноосвітньої школи І-ІІІступенів Черкаської районної ради Черкаської області

 

Драник Аліна Вадимівна вчитель хімії Будищенської загальноосвітньої школи І-ІІІступенів Черкаської районної ради Черкаської області

 

 

ОПТИМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЮ ПРЕДМЕТІВ ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ.

 ПРАКТИКА ПРОВЕДЕННЯ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ:

ГЕОМЕТРІЯ – ХІМІЯ. 11 КЛАС

 

           У статті акцентовано увагу на інтеграції як одному з напрямків пошуку і розв’язання проблем сучасної освіти, зокрема, шкільної. Визначено значення інтеграції в освітньому  процесі як засобу підвищення мотивації навчання, формування пізнавальних потреб учнів, зростання ефективності освітнього процесу. Розкрито особливості використання педагогічних технологій під час проведення інтегрованого уроку. Презентовано розробку інтегрованого уроку.

 

Мислення - це нове створення світу

                       Альберт Камю  

Наука складається з фактів, як будинок із каменів, але набір фактів ще не наука, так само, як купа каміння, ще не будинок

  Анрі Пуанкаре

Головне завдання сучасної школи – виховати освіченого громадянина, креативну особистість, яка ефективно вирішує поставлені проблеми. Особистість, яка в майбутньому стане інтелектуальною, ініціативною, творчою, суспільно корисною, здатною здобувати необхідні знання впродовж життя, активно діяти в соціальній і професійній сфері. Завдання та зміст освіти постійно оновлюються

Інтеграція набуває  провідного статусу. Практика переконує, що в умовах інтегрованого навчання ефективніше відбувається взаємопроникнення й систематизація знань учнів, розвиток їх творчих здібностей і гнучкого мислення. Формується особистість з новими властивостями.

Інтеграція (від лат. іnteger – повний, цілий) – це об’єднання в одне ціле раніше ізольованих частин. Взаємопроникнення. Поєднання споріднених  і, на перший погляд, різних за змістом предметів. Засіб досягнення атмосфери співробітництва, порозуміння,  активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Інтеграція передбачає пошук спільних платформ для зближення предметних знань та отримання нових на стику традиційних.

Основою інтегрованого навчання є особистісна спрямованість,  вмотивованість,  системність,  усвідомлення зв’язків та закономірностей,  проблемність, формування узагальнених предметних структур і способів   діяльності, рефлексія діяльності. 

          Метою інтегрованого навчання є оптимізація освітнього процесу,

формування цілісного бачення світу,  формування активної, творчої особистості,

створення умов для розвитку та  самореалізації особистості.

Реалізацією проблеми інтеграції в освіті є урок. Інтегрований урок – це урок, метою якого є розкриття загальних закономірностей, ідей, теорій, що відображені у різних науках і відповідних їм навчальних предметах. Інтегровані уроки – це спосіб  об’єднання споріднених блоків знань із різних навчальних предметів з метою інформаційного та практичного збагачення, осмислення. Практика інтегрованих уроків сприяє формуванню пізнавальних потреб учнів. Пізнавальна діяльність має колективний характер, що створює передумови для взаємодії суб’єктів навчання, дає можливість для обміну думками, порівняння й узгодження різних точок зору. Ефективність інтегрованих уроків забезпечується за умови володіння вчителями методикою їх проведення, високим рівнем інформативності.

        Основними вимогами до проведення інтегрованих уроків є:    

- педагогічна доцільність;

- система прогнозування, проектування і планування;

- оптимальне співвідношення всіх дидактичних принципів і правил;

- забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів;

- базовий компонент;

- мотивація і активізація розвитку особистості;

- логічність і емоційність всіх етапів  діяльності;

- ефективність використання педагогічних засобів;

- практичність, організованість, цілеспрямованість.

          Визначальною є роль вчителя (вчителів) у проведенні інтегрованого уроку. Вчитель - співавтор ідеї та партнер у реалізації завдань уроку, фасилітатор, тьютор, натхненник…Кінець форми 

          З метою ефективного проведення інтегрованих уроків вчителі-предметники

обов'язково визначають  рівні інтеграції змісту навчального матеріалу:

  • внутрішньопредметний - інтеграція понять, знань, умінь всередині окремих

предметів;

  • міжпредметний - синтез фактів, понять, принципів двох і більше дисциплін;
  • транспредметний - синтез компонентів основного й додаткового змісту освіти. (спрямований на поглиблення зв’язку освітнього процесу та реальних життєвих ситуацій.

 Одним зі способів реалізації транспредметної інтеграції є проектне навчання, STEM-освіта). 

          Структуру  інтегрованого уроку вчителі-предметники обирають з дотриманням педагогічних вимог та виходячи із особливостей забезпечення пізнавальної діяльності  та потреб учнів.

          Окремо слід наголосити на окремих педагогічних технологіях навчання, які лежать в основі інтегрованого навчання:

  • технологія особистісно орієнтованого навчання (основа творчого розвитку учнів. Розкриває унікальність особистості, забезпечує виявлення і розкриття її досягнень. Виховує повагу до себе та оточуючих);
  • технологія розвивального навчання (суть технології розвивального навчання: я слухаю - і я забуваю; я бачу - я запам'ятовую; я роблю - і я розумію. Мета розвивального навчання полягає у формуванні в дитини здібностей до самовдосконалення, формування активного, самостійного творчого мислення, а значить - самостійного навчання. Функція вчителя полягає в організації системи інтелектуального пошуку з метою оволодіння учнями знаннями, вміннями, навичками шляхом власної діяльності. У розвивальному навчанні центральною фігурою, від якої залежить успіх, є учень).
  • технологія розвитку критичного мислення (розвиває вміння мислити оцінно, критично та раціонально. Формує можливість самореалізації особистості в умовах демократичного суспільства).
  • технологія навчання як дослідження (спрямована на формування вміння накопичувати, аналізувати і узагальнювати інформацію, висувати та перевіряти гіпотези. Сприяє самостійому виведенню учнями правильних, наукових висновків на основі отриманих результатів.
  • технологія формування творчої особистості (вчитель забезпечує накопичення творого досвіду учнів. Формує навички самостійної пізнавальної діяльності, що забезпечує розвиток вміння самостійно мислити, приймати неординарні рішення, свідомо вибирати свою життєву позицію, генерувати оригінальні ідеї).
  • нові інформаційні технології навчання (забезпечують підтримку вчителеві в організації освітнього процесу, підвищують ефективність реалізації індивідуалізації навчання. Передбачають інтенсифікацію навчання, формування інформаційної культури). 

 Отже, інтегровані уроки захоплюють новизною, можливістю дослідження виокремлених проблем, висуненням альтернативних ідей, знаходженням нестандартних підходів.  На таких уроках досягаються  не тільки загальні цілі освіти, а й формуються компетенції в області комунікації: вміння накопичувати факти, зіставляти їх, висловлювати свої думки, міркувати, дискутувати, приймати рішення. Інтегровані уроки носять глибокий практичний характер.

          Презентуємо розробку інтегрованого уроку геометрія – хімія в 11 класі. Практично доводимо можливість оптимізувати освітній процес за рахунок реструктуризації змісту навчання і практичної зміни традиційної форми навчання. Розкриваємо можливість зацікавлення учнів проблемою збереження довкілля, здійснення профорієнтаційної діяльності(Додаток 1, додаток 2).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. Степанюк А.В., Гадюк Т.В. Інтеграція природничих дисциплін у школі // Педагогіка і психологія. – 1996. - №1. – С.18-24.
  2. Кірсанова В.О. Технологія інтеграції у навчально-виховному процесі // Математика (Перше вересня). – 1999. - №11. – С.4.
  3. Нікуліна Ф. Інтегральна технологія: основні ідеї та структура // Завуч (Перше вересня). – 2000. – № 23-24. – С.10.
  4. Вишневецька Н.Д. Хімія та математика: міжпредметний зв’язок / Н.Д.Вишневецька // Хімія. – 2004. – № 19-24. – С.2-19.
  5. Павлова О. Д. Особливості та закономірності формування інтегрованих знань у учнів. / О. Д. Павлова // Інтеграція знань з предметів природничо-математичного циклу: проблеми та шляхи їх вирішення. Збірник матеріалів інтернет-семінару. / Упорядник Замулко О. І. – Черкаси, 2012.
  6. Повстин О. В. Інтеграція знань як один з дидактичних принципів сучасної освіти. [Електронне джерело] / О. О. Повстин. – Режим доступу: http://ldubgd.edu.ua/sites/default/files/files/povstyn_10.pdf.
  7. Морзе Н. STEM: проблеми та перспективи [текст] / Н. Морзе // [Презентація] : Київський Університет імені Б. Грінченка. 19.08.2016.
  8. Приходько Ю.А. Значення й доцільність проведення інтегрованих уроків [текст] / Ю.А. Приходько //Таврійський вісник освіти.  - 2015. - №1 - С. 210-217
  9. Прит І.В. Категорія “Забруднення”. Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища. [текст] / І.В. Прит //Біологія.  - 2016. - №3 - С. 22-27. - Додаток.
  10. Приходько Ю.А. Значення й доцільність проведення інтегрованих уроків [текст] / Ю.А. Приходько //Таврійський вісник освіти.  - 2015. - №1 - С. 210-217.
  11. Завуч. Всеукраїнська газета для заступників директорів навчальних закладів. – № 11 (581), червень. – 2016.
  12. https://pritcha.com.ua/dva-vovki/
  13.  https://medialiteracy.org.ua/plan-konspekt-uroku-himiyi-oksydy-nemetalichnyh-elementiv-yih-umist-v-atmosferi/
  14. https://cutt.ly/3hsg1bx
  15. https://cutt.ly/chshhBx

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку