Інтегрований урок на тему «Часи дієслова»
(Українська мова + література + історія)
8 клас (спеціальна школа для дітей з інтелектуальними порушеннями)
Мета уроку:
1. Закріпити знання про часи дієслів (минулий, теперішній, майбутній).
2. Розвивати мовлення, увагу, мислення через інтеграцію мовознавчого матеріалу з літературними творами та історичними подіями.
3. Формувати вміння аналізувати тексти, знаходити дієслова та визначати їхній час.
4. Заохочувати творчу діяльність, роботу в парах та групах.
Обладнання:
• Інтерактивна дошка або мультимедійний проектор
• Презентація з прикладами історичних подій та віршів
• Роздатковий матеріал (картки із завданнями)
• Аудіозапис вірша Тараса Шевченка «Сон»
Хід уроку
I. Організаційний момент (2 хв)
• Привітання.
• Обговорення теми та мети уроку.
II. Актуалізація знань (5 хв)
Метод «Мозковий штурм»
• Учитель ставить питання:
• Що таке дієслово?
• Які часи дієслова ви знаєте?
• Наведіть приклади дієслів у різних часах.
Інтерактивна вправа:
• На екрані з’являються дієслова, учні визначають їхній час.
III. Вивчення нового матеріалу (10 хв)
1. Робота з літературними текстами (Метод «Мікрофон»)
• Читання уривків із віршів:
• Минулий час: Тарас Шевченко «Сон» («На панщині пшеницю жала…»)
• Теперішній час: Ліна Костенко «Крила» («А що таке щастя? Це кожен знає…»)
• Майбутній час: Павло Тичина «Гаї шумлять» («І буде так, як я захочу…»)
• Учні визначають, у яких рядках містяться дієслова минулого, теперішнього та майбутнього часу.
IV. Закріплення матеріалу (15 хв)
1. Робота в парах
• Учні отримують картки з уривками історичних текстів. Завдання: знайти дієслова, визначити їхній час.
Приклади:
• «Київська Русь об’єднала слов’янські племена.» (минулий час)
• «Сучасні українці шанують свою історію.» (теперішній час)
• «Україна буде незалежною завжди!» (майбутній час)
2. Гра «Таємне повідомлення» (Мультимедійне завдання)
• На інтерактивній дошці з’являється набір дієслів, учні мають розподілити їх за часами.
3. Руханка «Живі дієслова»
• Учні отримують картки з дієсловами. Якщо слово в минулиму часі – вони роблять крок назад, якщо в теперішньому – стоять на місці, якщо в майбутньому – крок вперед.
V. Підсумок уроку (5 хв)
Метод «Мікрофон»
• Що нового ви дізналися?
• Що було найцікавішим?
• Чи допомогла історія та література краще зрозуміти часи дієслова?
VI. Домашнє завдання
• Написати 5 речень про свої плани на майбутнє, використовуючи дієслова майбутнього часу.
• Знайти улюблений вірш і виписати з нього 3 дієслова, визначити їхній час.
Очікуваний результат:
• Учні зможуть визначати часи дієслів у текстах,
• Покращать свої мовленнєві навички,
• Отримають позитивні емоції від інтегрованого підходу до вивчення матеріалу.