Тема: Числові послідовності. Стежинами Великого Кобзаря.
Мета:
Тип уроку: інтегрований урок математики та української літератури
Девіз уроку:
Думаємо колективно,
Працюємо оперативно.
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обов’язково!
Епіграф уроку:
Коли б не Він,
То й люди б нас не знали.
Коли б не Він,
Про нас не чув би світ...
О.Кобець
Очікувані результати:
Хід уроку
I. Мотиваційно-цільовий етап
Вчитель української літератури
Сьогодні урок у нас незвичайний. Перед вами два вчителі: вчитель математики і вчитель української літератури. Що ви чекаєте від цього уроку? Що хочете дізнатися? Щоб відповісти на ці питання, прочитайте тему уроку: «Числові послідовності. Стежинами Великого Кобзаря».
«Очікування»
( Учні по черзі називають очікувані від уроку результати )
Вчитель математики
Працювати ми будемо під девізом:
« Думаємо колективно, працюємо оперативно, сперечаємося доказово –
це для всіх обов’язково!»
Вчитель української літератури
А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова О.Кобець:
«Коли б не Він, то й люди б нас не знали. Коли б не Він,
про нас не чув би світ...»
II. Актуалізація знань
Вчитель математики
Вам на домашнє завдання було повторити все що ми вивчили про числові послідовності, біографію і творчість Т. Шевченка і оформити це у вигляді «Лепбука», який ми будемо наповнювати впродовж уроку. Ми покладемо до нього завдання, які будуть пов’язані із числами з біографії та творчості Т.Г. Шевченка…
Учень презентує « Лепбук »
« Встановити відповідність»
У кожного на парті лежить таблиця «Цікаво знати»
Тарас Шевченко із 47 років життя … років був на засланні, … роки кріпаком і лише … років на волі.
Учням потрібно заповнити пропуски числами, які вони знайдуть, коли розв’яжуть вправи:
1.Знайти різницю арифметичної прогресії, якщо
a2=8, a6=48 (10 )
2. Знайти a9 , якщо маємо послідовність
-8; -4; 0; … ( 24 )
3.Знайти a1, якщо
a11 =43; d=3 ( 13 )
Вправи виведені на екран ( презентація )
Вчитель української літератури
Тарас Шевченко із 47 років життя 10 років був на засланні, 24 роки кріпаком і лише 13 років на волі.
Ви добре справилися із математичними завданнями, а я пропоную вам вправу «Мереживо думок».
Ваше завдання підтвердити або спростувати думку, відповідачи «Так» або «Ні».
Учитель математики. Щоб перевірити правильність ваших думок, розв’яжіть таке завдання:
Між числами 4, 5 і 18 поставте число так, щоб разом з даними воно утворювало геометричну прогресію.
Відповідь до даного завдання буде відповідати кількості правильних відповідей. ( 9 )
( Презентація )
Які ще факти в житті Шевченка пов’язанні з числом 9?
Вчитель математики «Дізнаймося більше»
Робота в парах
1. Обчислити суму нескінченно спадної геометричної прогресії
12; 6; 3; … ( 24 )
2.Обчислити суму 50-ти перших членів послідовності
1; 3; 5; … ( 2500 )
Подумайте, як пов’язані ці два числа в біографії Шевченка?
( Презентація )
Вчитель української літератури
У вас недаремно вийшла така відповідь. Коли Шевченкові було 24 роки, його викупили з неволі, а заплатили за це 2500 карбованців.
« Музична пауза»
Звучить мелодія пісні « Реве та стогне Дніпр широкий»
Які асоціації викликає у вас ця мелодія?
Вчитель математики
«Відшукай»
Робота біля дошки
Троє учнів виконують різні завдання, але у всіх виходить однакова відповідь
( 3 )
Учитель української літератури
Ви одержали число 3. Перед вами на парті «Кобзар». Відшукайте і зачитайте уривки з творів Тараса Шевченка, де зустрічається дане число.
Учні по черзі зачитуть уривки з творів.
Аж три пари на радощах
Кумів назбирали...
«Наймичка»
Тричі крига замерзала,
Тричі розтавала,
Тричі наймичку у Київ
Катря проводжала...
«Наймичка»
Прийшла... Вмивсь, напилася,
Тихо усміхнулась,
Вдруге, втретє напилася
І не оглянулась...
«Тополя»
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в га перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
«Причинна»
Як сніг, три пташечки летіли
Через Суботове і сіли
На похиленному хресті
На старій церкві...
«Великий льох»
Вчитель математики
Зараз проведемо гру « Відгадай слово»
Робота в групах
На дошці накреслено табличку із шести клітинок.
|
|
|
|
|
|
Я пропоную вам шість завдань з математики. Відповідь кожного завдання буквою ви будете по черзі записувати в клітинки таблиці. Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Перед вами лежить алфавіт. Тож, відгадаємо разом слово?
Український алфавіт
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Аа Бб Вв Гг Гг Дд Ее Єє Жж Зз
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ии Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс
23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ Ьь Юю Яя
Вчитель української літератури
Ви правильно відгадали назву поезії «Кобзар»
А хто з вас продекламує напам’ять уривок із Кобзаря?
Учні декламують уривки із віршів
«Ми – творчі учні»
Пропоную вам скласти акровірш до слів «ТАРАС», «КОБЗАР», та « ПРОРОК » пов’язавши їх зміст із царицею наук – математикою.
Зразок
Т Ти математику вивчаєш,
А А тому багато знаєш.
Р Раз задача, два задача…
А А ти хочеш все це знати,
С Сам задачі розв’язати.
Всі завдання і вірші поклали у « Лепбук »
Підсумок уроку
Вчитель математики
Отже, ми сьогодні узагальнили ваші знання , вміння й навички щодо розв’язування числових послідовностей, постаралися пов’язати їх із життям
Т. Г. Шевченка
Учитель літератури. Повторили життєпис поета – Кобзаря - Тараса Григоровича Шевченка
Рефлексійно-оціннювальний етап
Вчитель математики
Наш урок добігає кінця. Тож підведемо підсумки. Обгрунтування та виставлення оцінок.
Вчитель української літератури
Рефлексія. «Продовж речення...»
IV. Домашнє завдання
1. Скласти два завдання на числові послідовності розв’язками яких є числа , пов’язані з творчістю Шевченка.
2. Скласти кросворд, пов'язаний з життєвим та творчим шляхом Тараса Шевченка.
1