«Статистика знає все» – такими словами розпочинається друга частина роману Іллі Ільфа і Євгенія Петрова «Дванадцять стільців». «Відомо, скільки якої їжі з’їдає в рік середній громадянин республіки… Відомо, скільки в країні мисливців, балерин, верстатів, собак усіх порід, велосипедів, пам’ятників, дівчат, маяків і швейних машинок… Як багато життя, повного запалу, пристрастей і думок, дивиться на нас зі статистичних таблиць. Від статистики не заховаєшся нікуди…»
Постановка проблеми: На взуттєвій фабриці потрібно знати, скільки пар взуття і яких розмірів треба виготовити. Як це з’ясувати?Шляхи вирішення проблеми: опитати всіх людей надто довго і дорого. Тому роблять вибірку: опитують вибірково кілька десятків або сотень жінок. Ми опитали учнів нашого класу, а саме 25 чоловік.
В результаті опитування отримали вибірку із 25 даних: 43, 38, 36, 46, 37, 42, 40, 38, 40, 40, 39, 38, 37, 43, 36, 37, 38, 38, 41, 42, 40, 36, 38, 39, 40. Запишемо цю вибірку ще раз, впорядкувавши її елементи за величиною.36, 36, 36, 37, 37, 37, 38, 38, 38, 38, 38, 38, 39, 39, 40, 40, 40, 40, 40, 41, 42, 42, 43, 43, 46. Такий спосіб запису вибірки називається варіаційним рядом, а кожне із значень називається варіантою.
Частотна таблиця{ED083 AE6-46 FA-4 A59-8 FB0-9 F97 EB10719 F}Розмір взуття363738394041424346 Кількість учнів336251221 Такі таблиці називають частотними. В них числа другого рядка – частоти(показують, як часто трапляються у вибірці ті чи інші її значення). Відносною частотою значення вибірки називається відношення частоти значення вибірки до кількості усіх значень вибірки, виражене у відсотках. Частота розміру взуття 37 дорівнює 3, а відносна частота – 12%, бо 3 : 25 = 0,12 = 12%.
Центральні тенденції вибірки Приклад. Учень 9 класу під час вивчення теми «Числові послідовності» отримав такі оцінки: 10, 10, 9, 11, 10, 8, 9, 10, 10, 9. Знайдіть середній бал учня. 10+10+9+11+10+8+9+10+10+910=9610=9,6. 9,6 – середнє значення вибірки(середнє арифметичне усіх її значень).
Центральні тенденції вибірки Медіана вибірки – це число, яке «поділяє» навпіл упорядковану сукупність усіх значень вибірки. То ж упорядкуємо дану вибірку оцінок: 8, 9, 9, 9, 10, 10, 10, 10, 10, 11. Оскільки вибірка має парне число значень, то медіана дорівнює півсумі двох її серединних значень. 𝑚=10+102=10. Якщо ж вибірка має непарне число значень, то медіана дорівнює числу, яке «поділяє» впорядковану вибірку навпіл. Наприклад, для вибірки з чисел: 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 6 медіаною є число 3.
Відповідь до завдання140, 145, 149, 150, 153, 153, 155, 156, 158, 162, 162, 165, 165, 166, 167, 168, 168, 173, 175, 175, 175, 175, 178, 180, 190.2. 3. 4. Середнє значення вибірки: 164,1. Мода вибірки: 175. Медіана вибірки: 165. Зріст, см140-150150-160160-170170-180180-190 К-сть учнів45871
Домашнє завдання Вивчити опорний конспект. п. 24, № 24.6, 24.8, 24.12 Творче завдання. Провести шкільне статистичне дослідження :І варіант «Кількість часу, проведеного за комп’ютером»ІІ варіант «Кількість часу, витраченого на виконання домашніх завдань»Для отриманих даних треба створити частотну таблицю, знайти центральні тенденції вибірки та побудувати гістограму або полігон частот.