Інтегрований урок "Чудернацька витинанка. Народне мистецтво витинанки. Колективне виготовлення композиції способами паперопластики та витинанки"

Про матеріал
Чудернацька витинанка. Народне мистецтво витинанки. Колективне виготовлення композиції способами паперопластики та витинанки (інтегрований урок (образотворче мистецтво + трудове навчання) ) Тема. Чудернацька витинанка. Народне мистецтво витинанки. Колективне виготовлення композиції способами паперопластики та витинанки.. Мета. Продовжити знайомити із одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою. Розвивати вміння працювати в техніці паперопластики. Повторити правила безпечної роботи з ножицями та клеєм, прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву та фантазію дітей, творчі здібності та естетичний смак. Виховувати інтерес і любов до мистецтва, до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу. Тип уроку: інтегрований урок (образотворче мистецтво + трудове навчання) Епіграф до уроку. Умілому всяка робота легка. Хід уроку І. Оргмомент В школу всі прийшли ви вчитись, Постарайтесь не лінитись. І до праці всі мерщій, Здолайте труднощі усі! Діти, я вам пропоную взятися за руки, подарувати друзям частинку своєї любові й тепла, побажати одне одному успіхів. ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності 22 квіня – Міжнародний день Землі. Великим багатством нашої Землі є її природа. Природа для нас – джерело краси, мудрості і насолоди. Неймовірно цікавий, захоплюючий світ природи здавна надихав людей на творчість. Сьогодні ми потрапимо в пекрасниі свіо природи … А от куди ми потрапимо, ви дізнаєтесь, як … ( запис звуків лісу і показ слайдів.) Прислухайтесь, дорогі діти до звуків лісу. Жодна музика не може бути такою, як звучання природи. Ліс дні і ночі не вгава - Пісеньки про щось там все співа. Там травинка кожна і місток. Має неповторний голосок. Тихо ллється музика жива: Лісовий струмочок, знай співа. Раптом загуділи десь баси- То дерев старезних голоси. Ми переглянули картини природи лісу рідного краю. Подивіться так зображували ліс художники-пейзажисти. Що таке пейзаж? Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, який змалювує природу. ( розгляд репродукції картин Шишкіна І.І.) Ці чудові картини природи створив відомий художник. Щоб назвати його прізвище, треба відгадати ребус Мал. шишка ’ ін - Які дерева ви бачите на репродукціях? - Які дерева переважають в лісах нашої місцевості? Ліси займають третину нашого краю. На нашій Новгород – Сіверщині поширені дубово-соснові ліси – субори. Картини природи лісу приваблюють красою, величчю лісу. ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку Діти, ми з вами можемо не тільки зберегти природу, а примножити її. Хоч ви ще самі маленькі, але вже сьогодні можете зробити велику справу- посадити дерева. Сьогодні на уроці ми теж будемо садити дерева на нашу імпровізовану галявину. У нас буде інтегрований урок трудового навчання та образотворчого мистецтва. Ми будемо створювати свою картину лісу. На уроці будемо майстрами та глядачами. Глядачеві необхідно бачити красу, створену не тільки художником, але і самою природою. Бо ж самі ж художники постійно вчаться у природи. Будемо працювати в техніці витинанки та паперопластики. Працювати будемо в групах. Повторимо правила роботи в групі. Правила роботи в групах. —Працювати дружно. — Допомагати один одному. — Поважати думку кожного. — Виконувати завдання вчасно. ІV. Робота над темою уроку. Калейдоскопом людської уяви називають витинанку. Це справжнє вікно у таємничий світ вигадки і краси. Більше дізнатися про витинанку допоможуть актори. Її величність Витинанка У теплій затишній хатинці, сидячи біля печі, бабуся в'яже рукавиці, а кіт Васько, вмостившись на її колінах, дрімає. Христинка тим часом, узявши до рук ножиці і папір, вирізує чудернацькі вироби. Бабуся. О, які гарні витинанки виходять у тебе. Івасик. Як ти назвала ці вироби? Бабуся. Витинанки. Немов відтворення серпанку, З паперу вирізані всі, Ось перед нами витинанки — Зразки чудової краси. Легкі, прозорі, мов пушинки, Цілком нагадують вони Серветки, зірочки, сніжинки — Казковий витвір давнини. І.Дубинський Христинка. Так, це чудовий витвір наших предків. Витинанки — це один із видів українського декаративно – ужиткового мистецтва. Це орнаментальні й фігурні прикраси, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу. Івасик. А як з'явилися витинанки. Дідусь. А ось послухайте. Було це давно, коли у хатинках, в яких жили наші далекі родичі, з'явилися віконця зі скла. У той час це була велика радість для людей, адже крізь шибки до хати заглядало сонечко. Житло стало світлішим і радіснішим. Люди так раділи склу, що хотіли йому за це віддячить. Бабуся. А тому і почали з паперу вирізати зірочки, квіти, дерева та інші зображення і приклеювати їх на віконечках. Паперові візерунки постійно змінювалися залежно від пори року і пов'язаних з нею свят та обрядів. Христинка. Я теж знаю, що навесні, коли збиралися сіяти, на вікна наклеювали витинанки, які були пов'язані з урожаєм. Бабуся. Молодець, Христинко, що пам’ятаєш, що я тобі розповідала. А коли в хаті готувались до весілля, то витинанки змінювались на весільну тематику, зокрема, це були пара голубів, квіти, віночки, рушнички. Івасик. Значить за витинанкою можна було "прочитати", які події відбувались чи відбуватимуться у селі або в якійсь хаті. Дідусь. Еге ж бо. Христинка. А згодом люди так полюбили витинанки, що стали оздоб¬лювати ними стіни, печі, шафи, мисники, святкові столи, ікони тощо. Бабуся. Ось як, Івасику, з'явилася витинанка. - Який матеріал використовують для витинанки. (тонкий папір: білий, чорний та різнокольоровий) - Які інструменти потрібні для створення витинанки?( ножиці,) Повторення правил техніки без¬пеки у поводженні з ножицями і клеєм. Повторимо правила роботи з ножицями. Не залишати ножиці розкритими. Не тримати ножиці гострими кінцями вгору. Передавати ножиці слід кільцями вперед. - Як треба працювати з клеєм? - З клеєм працювати обережно, щоб не потрапив до очей і рота. V. Практична діяльність учнів. Працювати будемо за алгоритмом. Послідовність виготовлення дерев. 1. Складіть аркуш паперу навпіл. 2. Обведіть шаблон дерева. 3. Нанесіть візерунки. 4. Виріжте. 5. Наклейте на основу. Працюйте, старайтесь, фантазуйте, шукайте незвичайне у звичайному. Бажаю успіху в роботі, а щоб вам краще працювалось, я включу вам музику. Фізхвилинка Що ж, мабуть прийшла пора Трохи відпочити. Я вас хочу, любі друзі, На галявину “Здоров’я ” запросити . Добре те, що сонце світить (підіймають руки вгору). Добре те, що віє вітер (зображують хитання дерев). Добре те, що цей ось ліс (присідають) Разом з нами ріс і ріс (підіймаються на носочки, потягуючись угору, як дерева). Хай живуть у ньому в мирі (крокують) Всі птахи і різні звірі (плескають у долоні). Самостійна творча діяльність учнів Виготовлення квітів Ліс – це не просто дерева, це образ щедрої земної природи, яка дарує життя. А ще ми посадити квіти, які виростуть біля стовбура дерева та на узліссі. Квіти виготовимо у техніці паперопластики. Виготовлення квітів вам відомо. Дуби та берези, липи й сосни, сплітаючи віти, тягнуть їх до сонця. Продовжимо роботу над деревами і намалюємо стовбур і віти. А малювати будемо незвичайними фарбами – активованим вугіллям. Чи доводилось вам застосовувати активоване вугілля і як саме? Виходить, що це не тільки ліки – а чудовий засіб для малювання (малюємо активованим вугіллям) Народна мудрість каже: Як багато птиць, то не буде гусениць. Тому в ліс поселимо ще птахів. Виготовлення птахів (самостійна робота за технологічною картою) Як приємно й радісно подивитись тепер на спільну роботу, яка прикрасить наш клас. Яка природа! Кращого нема, Як річка й поле лісом оповиті. І кращого нема нічого в світі, Коли людина творить це сама. Прислухаємось. Тихо погойдуються дерева. Але мені здається , що ліс ніби притих. І чується якась суперечка на галявині. (Інсценізація оповідання К.Д. Ушинського «Суперечка дерев») Суперечка дерев Автор. Засперечалися дерева між собою: хто з них кращий? Дуб каже: - Я всім деревам цар! Корінь мій глибоко пішов, стовбур три обіймища завширшки, верхівка сягає неба; листя в мене різне, а гілки ніби із заліза відлиті. Я не схиляюся перед буря¬ми, не гнуся перед грозою. Автор. Почула яблуня, як дуб вихваляється, і мовила: Яблунька. - Не хвалися дуже, дубиську, що ти великий і товстий: адже ростуть на тобі тільки жолуді, свиням на втіху; а моє рум'яне яблучко й на царському столі буває. Автор. Слухає сосонка, голчастою верхівкою хитає: Сосонка.- Стривайте вихвалятись; от прийде зима, і бу¬дете ви обидва стояти голісінькі, а на мені все ж таки зали¬шаться мої зелені колючки; без мене в холодному краї життя б людям не було; я їм і печі топлю, і хати будую. А як ви вважаєте, чи є серед дерев краще від інших? ( кожне дерево важливе, кожне з них приносить користь, тому про всі дерева однаково треба дбати) Кожне дерево важливе, бо в народі кажуть: дороге дерево не тільки плодами, а й листками. Дерева можуть дарувати нам силу, здоров’я. Крім того треба знати, що чекати від кожного дерева. Наприклад, дуб – дерево життєвої сили, корисний тим, в кого постійна втома, апатія. Сосна лікує нервові розлади і всі хвороби, пов’язані зі стресами. У кожної людини за датою народження є свій знак Зодіаку, своя квітка і навіть своє дерево, яке обов’язково підтримає вас у важку хвилина, під час хвороби. Побудьте з ним кілька хвилин поруч і вам неодмінно стане легше. Ліс – не школа, а всіх навчає. А справді ліс навчає. Чому? ( Ліс – наше багатство. В ньому живуть птахи і звірі. Це комара лісових ягід, горіхів.) Підсумок Як посадить кожний деревце- Буде ліс шуміти. Давайте зробимо ми це, Чудово ж буде, діти! І зацвіте Земля в вінку Як будуть всюди квіти. І кожну стежечку в’юнку Ми можем обсадити. Джерельця всі розчистим ми Від краю і до краю. Давайте будемо людьми. Нас так Земля благає. Діти, творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела, ріки, любіть свою землю - матінку і вона вам відповість любов’ю, щедрістю, та будуть на нашій землі мир та злагода. - З твором якого художника ми познайомились? - Як називаються техніки, у яких ми з вами працювали? Ми гарно попрацювали. В нас вийшли дуже цікаві роботи. Для мене ви завжди найкращі. Уроки трудового навчання та образотворчого мистецтва ваші улюблені уроки, тому сьогодні ви всі заслуговуєте 12.
Перегляд файлу

 

 

 

 

                        

 

 

 

 Чудернацька витинанка. Народне мистецтво витинанки. Колективне виготовлення  композиції способами паперопластики та витинанки

(інтегрований урок (образотворче мистецтво + трудове навчання) )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Чудернацька витинанка. Народне мистецтво витинанки. Колективне виготовлення  композиції способами паперопластики та витинанки..

Мета. Продовжити знайомити із одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою. Розвивати вміння працювати в техніці паперопластики.  Повторити правила  безпечної роботи з ножицями та клеєм,  прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву та фантазію дітей, творчі здібності та естетичний смак. Виховувати інтерес і любов до мистецтва, до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.

 Тип уроку: інтегрований урок (образотворче мистецтво + трудове навчання)

 Епіграф до уроку.  Умілому всяка робота легка.

Хід уроку

І. Оргмомент

              В школу всі прийшли ви вчитись,

              Постарайтесь не лінитись.

              І до праці всі мерщій,

              Здолайте труднощі усі!

 Діти, я вам пропоную взятися за руки, подарувати друзям частинку своєї любові й тепла, побажати одне одному успіхів.

ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності

 22 квіня – Міжнародний день Землі.  Великим багатством нашої Землі є її природа. Природа для нас – джерело краси, мудрості  і насолоди. Неймовірно цікавий, захоплюючий світ природи здавна надихав людей на творчість. Сьогодні ми потрапимо в пекрасниі свіо природи … А от куди ми потрапимо, ви дізнаєтесь, як … ( запис звуків лісу і показ слайдів.)

Прислухайтесь, дорогі діти до звуків лісу. Жодна музика не може бути такою, як звучання природи.

Ліс дні і ночі не вгава -

Пісеньки про щось там все співа.

Там травинка кожна і місток.

Має неповторний голосок.

 

Тихо ллється музика жива:

Лісовий струмочок, знай співа.

Раптом загуділи  десь баси-

То дерев старезних голоси.

Ми переглянули  картини природи лісу  рідного краю. Подивіться так зображували ліс художники-пейзажисти. Що таке пейзаж?

Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, який змалювує природу.

 ( розгляд репродукції картин Шишкіна І.І.)

Ці  чудові картини природи створив  відомий художник. Щоб назвати його прізвище, треба відгадати ребус

Мал. шишка    ’ ін

  • Які дерева ви бачите на репродукціях?
  • Які дерева переважають в лісах нашої місцевості?

Ліси займають третину нашого краю.   На нашій Новгород – Сіверщині  поширені дубово-соснові ліси – субори.

 

Картини природи лісу приваблюють красою, величчю лісу.

 ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

  Діти, ми з вами можемо не тільки зберегти природу, а примножити її. Хоч ви ще самі маленькі, але вже сьогодні можете зробити велику справу- посадити дерева. Сьогодні на уроці ми теж будемо садити дерева на нашу імпровізовану галявину. У нас буде інтегрований урок трудового навчання та образотворчого мистецтва. Ми будемо створювати свою картину лісу.  На уроці будемо майстрами та глядачами. Глядачеві необхідно бачити красу, створену не тільки художником, але і самою природою. Бо ж самі ж художники постійно вчаться у природи.

 Будемо працювати в техніці витинанки та паперопластики. Працювати будемо в групах. Повторимо правила роботи в групі.

Правила роботи в групах.

—Працювати дружно.

— Допомагати один одному.

—  Поважати думку кожного.

—  Виконувати завдання вчасно.

ІV. Робота над темою уроку.

Калейдоскопом людської уяви називають витинанку. Це справжнє вікно у таємничий  світ вигадки і краси.

Більше дізнатися про витинанку допоможуть актори.

Її величність Витинанка

  У теплій затишній хатинці, сидячи біля печі, бабуся в'яже рукавиці, а кіт Васько, вмостившись на її колінах, дрімає. Христинка тим часом, узявши до рук ножиці і папір, вирізує чудернацькі вироби.

Бабуся.  О, які гарні витинанки виходять у тебе.

Івасик. Як ти назвала ці вироби? 

 Бабуся. Витинанки.

Немов відтворення серпанку,

З паперу вирізані всі,

Ось перед нами витинанки —

Зразки чудової краси.

Легкі, прозорі, мов пушинки,

Цілком нагадують вони

Серветки, зірочки, сніжинки —

Казковий витвір давнини.

                                                                             І.Дубинський

Христинка. Так, це чудовий витвір наших предків. Витинанки — це один із видів українського декаративно – ужиткового мистецтва. Це орнаментальні й фігурні прикраси, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу.

Івасик. А  як з'явилися витинанки.

Дідусь. А ось послухайте. Було це давно, коли у хатинках, в яких жили наші далекі родичі, з'явилися віконця зі скла. У той час це була велика радість для людей, адже крізь шибки до хати заглядало сонечко. Житло стало світлішим і радіснішим. Люди так раділи склу, що хотіли йому за це віддячить.

Бабуся. А тому і почали з паперу вирізати зірочки, квіти, дерева та інші зображення і приклеювати їх на віконечках. Паперові візерунки постійно змінювалися залежно від пори року і пов'язаних з нею свят та обрядів.

Христинка. Я теж знаю, що навесні, коли збиралися сіяти, на вікна наклеювали витинанки, які були пов'язані з урожаєм.

Бабуся. Молодець, Христинко, що пам’ятаєш, що я тобі розповідала.  А коли в хаті готувались до весілля, то витинанки змінювались на весільну тематику, зокрема, це були пара голубів, квіти, віночки, рушнички.

Івасик. Значить за витинанкою можна було "прочитати", які події відбувались чи відбуватимуться у селі або в якійсь хаті.

Дідусь. Еге ж бо.

Христинка. А згодом люди так полюбили витинанки, що стали оздоб­лювати ними стіни, печі, шафи, мисники, святкові столи, ікони тощо.

Бабуся. Ось як, Івасику, з'явилася витинанка.

 

  • Який матеріал використовують для витинанки.

(тонкий папір: білий, чорний та різнокольоровий)

  • Які інструменти потрібні для створення витинанки?( ножиці,)

Повторення правил техніки без­пеки у поводженні з ножицями і клеєм.

 Повторимо правила роботи з ножицями.

Не залишати ножиці розкритими.

Не тримати ножиці гострими кінцями вгору.

Передавати ножиці слід кільцями вперед.

- Як треба працювати з клеєм?

-  З клеєм працювати обережно, щоб не потрапив до очей і рота.

V. Практична діяльність учнів.

 Працювати будемо за алгоритмом.

   Послідовність  виготовлення дерев.

1. Складіть аркуш паперу навпіл.

2. Обведіть шаблон дерева.

3. Нанесіть візерунки.

4. Виріжте.

5. Наклейте  на основу.

 

Працюйте, старайтесь, фантазуйте, шукайте незвичайне у звичайному.
Бажаю успіху в роботі, а щоб вам краще працювалось, я включу вам музику.

Фізхвилинка

Що ж, мабуть прийшла пора

Трохи відпочити.

Я вас хочу, любі друзі,

На галявину “Здоров’я ” запросити .

 

Добре те, що сонце світить (підіймають руки вгору).

Добре те, що віє вітер (зображують хитання дерев).

Добре те, що цей ось ліс (присідають)

Разом з нами ріс і ріс (підіймаються на носочки, потягуючись угору, як дерева).

Хай живуть у ньому в мирі (крокують)

Всі птахи і різні звірі (плескають у долоні).

 

Самостійна творча діяльність учнів

Виготовлення квітів

 Ліс – це не просто дерева, це образ щедрої земної природи, яка дарує життя. А ще ми посадити  квіти, які   виростуть біля стовбура дерева та на узліссі. Квіти виготовимо у техніці паперопластики. Виготовлення квітів вам відомо.

 

Дуби та берези, липи й сосни, сплітаючи віти,  тягнуть їх до сонця.

Продовжимо роботу над  деревами і намалюємо стовбур і віти. А малювати  будемо незвичайними фарбами – активованим вугіллям. Чи доводилось вам застосовувати  активоване вугілля і як саме?

 Виходить, що це не тільки ліки – а чудовий засіб для малювання (малюємо активованим вугіллям)

Народна мудрість каже: Як багато птиць, то не буде гусениць. Тому в ліс  поселимо ще птахів.

Виготовлення птахів (самостійна робота  за технологічною картою)

 

              Як приємно й радісно подивитись тепер на спільну роботу, яка прикрасить  наш клас.

Яка природа! Кращого нема,

Як річка й поле лісом оповиті.

І кращого нема нічого в світі,

Коли людина творить це сама.

Прислухаємось. Тихо погойдуються дерева. Але мені здається , що ліс ніби притих. І чується якась суперечка на галявині.

 (Інсценізація оповідання К.Д. Ушинського «Суперечка дерев»)

Суперечка дерев

Автор. Засперечалися дерева між собою: хто з них кращий?

Дуб каже:

- Я всім деревам цар! Корінь мій глибоко пішов, стовбур три обіймища завширшки, верхівка сягає неба; листя в мене різне, а гілки ніби із заліза відлиті.

Я не схиляюся перед буря­ми, не гнуся перед грозою.

Автор. Почула яблуня, як дуб вихваляється, і мовила:

Яблунька. - Не хвалися дуже, дубиську, що ти великий і товстий: адже ростуть на тобі тільки жолуді, свиням на втіху; а моє рум'яне яблучко й на царському столі буває.

Автор. Слухає сосонка, голчастою верхівкою хитає:

Сосонка.- Стривайте вихвалятись; от прийде зима, і бу­дете ви обидва стояти голісінькі, а на мені все ж таки зали­шаться мої зелені колючки; без мене  в холодному краї життя б людям не було; я їм і печі топлю, і хати будую.

 

А як ви вважаєте, чи є серед дерев краще від інших? ( кожне дерево важливе, кожне з них приносить користь, тому про всі дерева однаково треба дбати)

  Кожне дерево важливе, бо в народі кажуть: дороге дерево не тільки плодами, а  й листками.

Дерева можуть дарувати нам силу, здоров’я. Крім того треба знати, що чекати від кожного дерева. Наприклад,  дуб – дерево життєвої сили, корисний тим, в кого постійна втома, апатія. Сосна лікує нервові розлади і всі хвороби, пов’язані зі стресами.

У кожної людини за датою народження є свій знак Зодіаку, своя квітка і навіть своє дерево, яке обов’язково підтримає вас у важку хвилина, під час хвороби. Побудьте з ним кілька хвилин  поруч і вам неодмінно стане легше.

 

Ліс – не школа, а всіх навчає. А справді ліс навчає. Чому?

( Ліс – наше багатство. В ньому живуть птахи і звірі. Це комара лісових ягід, горіхів.) 

Підсумок

Як посадить кожний деревце-

Буде ліс шуміти.

Давайте зробимо ми це,

Чудово ж буде, діти!

 

І зацвіте Земля в вінку

Як будуть всюди квіти.

І кожну стежечку в’юнку

Ми можем обсадити.

 

Джерельця всі  розчистим ми

Від краю і до краю.

Давайте будемо людьми.

Нас так Земля благає.

 

Діти, творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела, ріки, любіть свою землю - матінку і вона вам відповість любов’ю, щедрістю, та будуть на нашій землі мир та злагода.

- З твором якого художника ми познайомились?

- Як називаються техніки, у яких ми з вами працювали?

Ми гарно попрацювали. В нас вийшли дуже цікаві роботи. Для мене ви завжди найкращі. Уроки трудового навчання та образотворчого мистецтва ваші улюблені уроки, тому сьогодні ви всі заслуговуєте 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм  виготовлення дерев

1. Складіть аркуш паперу        навпіл.

2. Обведіть шаблон дерева.

3. Нанесіть візерунки.

4. Виріжте.

5. Наклейте  на основу.

 

 

 

 

doc
Додано
23 березня 2022
Переглядів
831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку