Інтегрований урок із зарубіжної літератури «Інтерпретація роману у віршах О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін» у театральних видах мистецтва»

Про матеріал
Інтегрований урок із зарубіжної літератури в 9 класі за темою "Інтерпретація роману у віршах О. С. Пушкіна "Євгеній Онєгін" у театральних видах мистецтва" надає учням цілісне уявлення про літературний твір як мистецьке явище, сприяє розвитку особистості на основі самостійної навчальної діяльності; зацікавлює проблемою творчого прочитання твору літератури як мистецького явища. На уроці учні складають культурологічний коментар. Прийом «Пароль» допомагає швидко пригадати матеріал попереднього уроку за ключовими словами. Дев'ятикласники виконують різноманітні завдання творчого характеру. Намагаються оцінити власне сприйняття літературного твору у виконанні майстрів художнього слова, прослуховують уривок із опери П.І. Чайковського та діляться враженням. Школярі складають лібрето до власної опери «Євгеній Онєгін». Виконують графічний начерк вражень після перегляду мюзиклу «Онєгін». Дев'ятикласники добирають власний музичний супровід до балету Ейфмана. Вислюють своє бачення будь-якої мистецької проблеми за допомогою «Кола думок». Учні складають чек-лист на етапі рефлексії.
Перегляд файлу

                                                             Опорний заклад                                                              

«Торецька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 6» Військово-цивільної адміністрації міста Торецьк  Донецької області

   

 

Інтегрований урок із зарубіжної літератури

9 клас

Тема: «Інтерпретація роману у віршах О. С. Пушкіна «Євгеній

Онєгін» у театральних видах мистецтва» 

(урок-проєкт)

розробка вчителя російської мови та зарубіжної літератури Опорного закладу

«Торецька загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів № 6» Куцопал Ірини Генріхівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Торецьк - 2020

           

Тема: «Інтерпретація роману у віршах О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»  у театральних видах мистецтва» 

Мета: формувати  цілісне уявлення про літературний  твір як мистецьке явище, показати відображення в ньому спільних для літератури та мистецтва понять,  засобів художньої виразності, сприяти розвитку особистості на основі власної самостійної навчальної діяльності;  зацікавити учнів проблемою творчого прочитання твору літератури як мистецького явища.

Обладнання: записи на дошці; ілюстрації роману О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»; аудіозапис; підручник; відеозапис.

Тип уроку: інтегрований (інтеграція в мистецтво)

Жанр уроку: урок-проєкт

 

Хід уроку

1.     Організаційний момент.

2.     Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

- Що таке мистецтво, яке місце займає воно в нашому житті?

 

                                                                                            «Коло думок »

 

image

Сьогодні ми поговоримо про взаємозв’язок музики та літератури.  

Вони  переплетені так міцно, що уявити одне без іншого просто неможливо.  

Вам треба було пригадати з уроків зарубіжної літератури та мистецтва основні літературознавчі та  культурологічні терміни, пов’язані з темою нашого уроку.  Зараз створимо словничок.    

                                     

image                     Словничок

 

Роман у віршах – різновид ліро-епічного жанру,  в якому поєднані особливості ліричного й  епічного зображень.

Опера – музично - драматичний жанр, що ґрунтується на синтезі музики, слова, дії.

Мюзикл –  музично - сценічна вистава, в якій поєднуються різноманітні жанри  й  виражальні засоби естрадної та побутової музики, хореографічного та оперного мистецтва.

Балет – вид сценічного мистецтва, танцювальна театральна вистава.

Інтерпретація –дослідницька діяльність, пов’язана з тлумаченням змістової сторони літературного твору.

 

3.        Оголошення теми та мети уроку.

4.        Мотивація навчальної діяльності.  «Музичне  вітання».

image 

5.        Робота за темою уроку.

Слово вчителя.

Твір художньої літератури  може мати безліч варіантів розуміння.   Розглянемо, як  втілено  роман у віршах «Євгеній Онєгін» в театральних постановках різних жанрів.

 

imageІндивідуальне завдання випереджувального характеру

 

 Дослідити світ музичного  мистецтва в творчій долі О. С. Пушкіна.

           

 

imageКультурологічний коментар

(виступ учня)

Ми звернулися  до творчості одного з найбільш музичних  поетів -  О. С. Пушкіна. Тільки романсів на його твори було написано близько 200. Крім цього - опери, балети, ораторії.

Вже перші ліцейські вірші Пушкіна  покладені на музику: «Роза» М. І. Глінки, «Пробудження» ( «Мрії, мрії») О. О. Аляб'єва, «Веселий бенкет» К. П.

Вильбоа.

Оперні композитори   зверталися до сюжетів Олександра Сергійовича. Так виникли «Русалка» та «Кам'яний гість» О. С. Драгомижського, «Пікова дама» П. І. Чайковського, «Моцарт і Сальєрі» М. А. Римського-Корсакова. «Руслан і Людмила» - билинна опера Глінки, «Борис Годунов» - історикотрагічна опера Мусоргського, «Євгеній Онєгін» - лірична опера Чайковського.

Славетний танцівник  Сергій Лифар поставив у Парижі балет «Пікова дама», який користувався протягом декількох сезонів шаленим успіхом у вимогливої французької публіки.

Всього за творами Пушкіна створено понад 20 опер і більше 10 балетів.

 

Робота у групах. 

 Клас поділяється на групи. Кожна група отримує завдання.

 

 

1 група.  Доберіть букет квітів, який би відповідав  творчості поета. Поясніть свій вибір.

 

 

image«Пароль»

2 група. Пригадайте матеріал  попереднього уроку за допомогою  ключових слів та стисло розкажіть про  історію створення

«Євгенія Онєгіна».

 

 

Виступ спікера

 

Ключові слова

 

О. С. Пушкін, роман у віршах « Євгеній Онєгін», понад сім років, доля кращих людей дворянської інтелігенції, 

1823 р., реалістичний роман, 8 глав, любовна інтрига, боротьба почуття й обов'язку, «собранье  пёстрых глав», В. Г. Бєлінський, Тетяна Ларіна й Євгеній Онєгін.

 

 

     О. С. Пушкін працював над романом понад сім років.  У творі  змальована драматична доля кращих людей дворянської інтелігенції.

   Розпочав роботу над « Євгенієм Онєгіним»  у 1823 році, під час свого південного заслання. Автор  почав писати реалістичний роман у віршах, хоча в перших розділах ще помітний вплив романтизму. Спочатку передбачалося, що роман  буде складатися з 9 глав, але згодом Пушкін  залишив тільки 8.  

 У центрі роману - любовна інтрига. А головною проблемою є вічна боротьба почуття й обов'язку.

  Пушкін визначив роман як «собранье пёстрых глав». І ми, читачі,  звертаємо увагу на самостійність кожного розділу твору.

Автор правдиво показав  дійсність того часу. Саме це дало підставу      В. Г. Бєлінському в своїй статті «Євгеній Онєгін» зробити висновок: «Евгения Онегина» можно назвать энциклопедией русской жизни».

  Пушкін правдиво зобразив те середовище, де  живуть головні герої його роману - Тетяна Ларіна й Євгеній Онєгін.

 

Творче завдання.

  Вам було запропоновано прослухати уривок із аудіокниги «Євгеній Онєгін» (1глава). Оцініть власне сприйняття літературного твору у виконанні майстра  художнього слова Інокентія Смоктуновського.  Що сподобалося? Що  здивувало? Охарактеризуйте інтонації,  реалізовані майстром  художнього слова.  Які інтонації добрали би ви?

 

 

 

 

2 група. Опрацюйте в групі додаткові джерела за посиланням. https://uk.wikipedia.org/wiki/Євгеній_Онєгін_(опера) https://www.youtube.com/watch?v=Ux_srk3gsmA

https://uk.perish.info/1799-opera-eugene-onegin-content-videointeresting-facts-h.html

 

   Підготуйте  стислу розповідь про оперу Чайковського «Євгеній Онєгін». У чому, на вашу думку, полягали труднощі постановки   твору О. С. Пушкіна  на сцені.

 

 

           

image 

Виступ спікера.

Опера П.І. Чайковського «Євгеній Онєгін».

 

     Євгеній Онєгін» - опера Петра Ілліча Чайковського       в        трьох          діях   на лібрето Костянтина Шиловського  за однойменним романом у віршах О. С. Пушкіна. Написана в травні 1877 (Москва) - лютому 1878 ( СанРемо). Створенню  передували тривалі пошуки оперного сюжету. В  листі до композитора С. І. Танєєва Чайковський писав: «Я шукаю інтимну, але сильну драму, засновану на конфлікті положень». У березні 1877 р. співачка Єлизавета Лаврівська порадила  П.І. Чайковському взяти «Євгенія Онєгіна» 

О.С. Пушкіна в якості сюжету для опери. Спочатку ця думка здалася Чайковському абсурдною. Він сказав, що «Евгений Онегин» - святая книга», до якої він і уві сні не наважився б доторкнутися. Але незабаром ця ідея його захоплює. За одну ніч  пише сценарій і приймається за музику. Композитор усвідомлював ряд труднощів, пов'язаних з пристосуванням пушкінського сюжету до оперного жанру.  Це стосувалося «несценічності» сюжету. Крім того, смерть одного з головних героїв відбувається в середині опери, а не в кінці. Опера  закінчується не  масовою сценою, а діалогом  дійових осіб. Однак це не зупиняло композитора. «Нехай опера моя буде несценічною! Але я закоханий у образ Тетяни, я зачарований віршами Пушкіна й  пишу на них музику».

 Вперше опера «Євгеній Онєгін» побачила світ на початку 1879 року в Москві, на сцені Малого театру. В 1881 році відбулася прем'єра опери на сцені Великого театру, диригував автор. Далі були постановки в Петербурзі, Харкові, Києві та Одесі. 

Висновок.  «Євгеній Онєгін» - зразок ліричної опери, в якій поезія Пушкіна гармонійно злилася з прекрасною музикою Чайковського.

 «Євгеній Онєгін»  став найпопулярнішою оперою, витримавши при житті композитора шістнадцять постановок.

               Опера була також екранізована на «Ленфільмі» (1959, режисер Р.

Тихомиров).

(Перегляд уривку  екранізації опери Чайковського. Сцена балу в Петербурзі)

 

 

 

Уявіть себе композитором. Створіть власну оперу за романом  О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Придумайте лібрето опери. Підказка!

Лібрето ( італійська-книжечка) – літературна основа великого вокального твору. Часто лібрето лише коротко пояснює події, що відбуваються на сцені, без відтворення слів арій.

Наприклад:

Опера «Червона Шапочка» Дійові особи:

Матуся, Червона Шапочка, Вовк, Бабуся. Лібрето

Дія І: арія Матусі – пісенька Червоної Шапочки - дует Матусі та Червоної Шапочки.

Дія ІІ: пролог( симфонічна замальовка «В лісі») – пісенька Червоної Шапочки – пісня Вовка – дует і танок Вовка та Червоної Шапочки.

Дія ІІІ: арія Бабусі -  дует Вовка та Бабусі – дует Вовка та Червоної Шапочки – хор мисливців – фінальний хор героїв опери.

 

 

Опера             _____________________________________________ Дійові особи: _____________________________________________

_________________________________________________________ Лібрето

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

                             image     3 група 

Опрацюйте додатковий матеріал за  посиланням.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Онегин_(мюзикл)

 Поміркуйте  над питанням: «В  чому полягає єдність традицій та інновацій  інтерпретації роману Пушкіна в  мюзиклі «Онєгін»?»

 

 

imageТворче завдання.

 Виконайте графічний начерк вражень після перегляду  мюзиклу «Онєгін».

 

image

image

Санкт-Петербурзький

       Мюзик-хол                                                     Гліб Матвійчук                                                               російський актор, композитор

 

Мюзикл  Антона Танонова та Гліба Матвійчука «Онєгін».

Виступ спікера

Світова прем’єра «Онєгіна» відбулася  1 жовтня 2015 року. 

З жовтня 2016 року мюзикл іде під назвою «Демон Онєгіна».

     Сам жанр мюзиклу зобов'язує до  експериментів.

                       Музичний     керівник     постановки     Антон     Танонов     пояснив:        

«Творчий проєкт - це обов'язково інша історія».

Початок постановки: немічного старого везуть на інвалідному візку дві медсестри-француженки. Старий - Євгеній Онєгін – наприкінці життя опинився в будинку скорботи. Він марить - чекає якогось листа, бурмоче, що Тетяна любить його. Медсестри роблять йому укол. Старий, дрімаючи, уві сні чує голос секунданта тієї дуелі, яка колись зруйнувала  його життя.

Другорядні персонажі на початку дії  представлені як фігурки в музичній скриньці. Саме її мелодія народжує у старого Онєгіна спогади про давно минулі події. 

У мюзиклі  багато  фольклорних музичних тем у сучасній обробці.

Народні  мотиви  ворожіння на Івана Купала переплітаються з  музикою балів на іменинах Тетяни та  в Петербурзькому салоні.

 Інновації в мюзиклі:

1)  пісня няні: її не було в романі, але няня перетворилася з епізоду в  особистість зі своєю непростою долею.

2)  Персонаж, якого у  Пушкіна  немає, - нечиста сила.

3)  Головні ролі  виконували  тривимірні комп'ютерні декорації.  4)  Композитори використовують уривки з опери Чайковського.

5) В мюзиклі осучаснили сім'ю Ларіних. Ольга постає перед нами в образі  недалекої блондинки, яку займають лише розваги. 

Висновок.   У мюзиклі автори показали своє бачення твору славетного  поета. Ця постанова, можливо, змусить сучасних глядачів знову звернутися до великого класичного твору та  перечитати його в XXI столітті.

 

image                               Творче завдання. 

  Ви переглянули уривок із балету Бориса  Ейфмана «Онєгін».  Спробуйте підібрати відомі сучасні композиції, які, на вашу думку, відповідатимуть задуму митця, визначте можливий характер музики.  Порівняйте свій  варіант з  початковим.  Яка музика, на вашу думку, краще  транслює душевний стан героїв?

Які особливості музики ви помітили? 

 

4 група

Балет Бориса  Ейфмана «Онєгін».

Опрацюйте додатковий матеріал за  посиланням. https://ru.wikipedia.org/wiki/Эйфман,_Борис_Яковлевич Розкажіть, як інтерпретує твір відомого поета знаний хореограф?

Перегляньте невеличкий фрагмент балету за посиланням https://www.eifmanballet.ru/ru/repertoire/onegin

 

 

imageУ  2009 році сталася   подія в сучасному мистецькому житті. Було представлено балет «Онєгін»  під керівництвом Бориса Ейфмана, одного з найвідоміших світових хореографів. Ім'я Бориса Ейфмана завжди пов'язують із  цікавими експериментами.

Вистава «Онєгін» - хореографічна версія роману  О. С. Пушкіна. (Хореографія – це  мистецтво постановки танцю  як послідовності кроків, рухів, фігур для створення найкращого сценічного

ефекту.) В  балеті Ейфман  по'єднав класику й сучасність. Герої «Євгенія Онєгіна» перетворені в персонажів нашого часу,  які живуть на зламі століть.

Несподіване поєднання творів Петра Ілліча Чайковського  й  рокмузики композитора Олександра Ситковецького дозволяє глядачам сильніше перейнятися задумом хореографа.

Дію балету «Євгеній Онєгін» перенесли  в наш час.  Сільська Тетяна виходить заміж за олігарха,  він набагато старший од неї. Що її змусило так вчинити? Бідність, убоге життя в селі, а тут - можливість побачити світ. Із благородної дівчини Тетяна перетворюється в  боягузку, яка переймається  за своє життя. В  кінці балету олігарх вбиває Євгена. Це  розплата за смерть Ленського.

Борис Ейфман: «Чому я звернувся до роману О.С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»? Я переніс пушкінських героїв у наші дні,  коли  життя диктує нові правила. Експеримент цей  був необхідний для того, щоб відповісти на хвилююче питання:  як розпорядилися б сьогодні своєю долею герої роману?»  

 Висновок. Для сучасного покоління з чотирьох перерахованих: опера, балет, роман у віршах і мюзикл -  найсильніше враження від балету Бориса Ейфмана. Він впливає на почуття,  спонукає співпереживати, показує, що питання «Євгенія Онєгіна»  вічні.  Люди відчувають  однаково в будь-якому столітті. Віяла у них в руках чи  мобільники- не має значення.

6. Слово вчителя.  Підбиття підсумків.  

 Отже, в ході  роботи над проєктом ми з'ясували, що в різних музичних жанрах спостерігаються різні шляхи впливу на глядача. «Євгеній Онєгін» продовжує вже понад століття розкривати перед читачами  нові смисли. Композитори, режисери та виконавці відкривають нам свої бачення тексту. Ми можемо  погоджуватися або сперечатися з ними, але  вони змушують нас знову і знову  звертатися до безсмертного твору О.С. Пушкіна.

 

Рефлексія

Чек- лист

Зміст

Відмітка про виконання

1.

Пригадали  літературознавчі та  культурологічні терміни. 

V

2.

 Склали  культурологічний коментар.

V

3.

Прийом «Пароль» допоміг швидко пригадати матеріал попереднього уроку за ключовими словами.

V

4. 

Виконали завдання творчого характеру.

V

5.

Оцінили  власне сприйняття літературного твору у виконанні майстра  художнього слова. 

V

6.

Склали лібрето до власної опери «Євгеній Онєгін».

V

7

Виконали  графічний начерк вражень після перегляду  мюзиклу «Онєгін».

 

V

8. 

Добрали власний музичний супровід до балету Ейфмана.

V

9.

Прослухали уривок із опери П.І.

Чайковського та поділилися враженням від прослуханого.

V

10.

Висловили своє бачення проблеми за допомогою «Кола думок».    

V

 

Домашнє завдання: створити  образотворчу  галерею портретів  персонажів  роману О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін».

pdf
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
30 грудня 2020
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку