Тема: Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства
Мета: познайомити учнів з основними штрихами життя та творчості письменника, визначити бачення автором освіти майбутнього в оповіданні «Фах»; показати своєрідність фантастичного жанру у творі, поєднання його з реальністю;розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного.розвивати навички аналізу художнього твору фантастичного змісту
Обладнання: портрет А.Азімова, тексти оповідання «Фах», ілюстрації до твору, фонозапис «Зоряної симфонії» Дідьє Моруані, словники літературознавчих термінів.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
На протязі уроку учням була надана можливість створення свого учбового простору кожній дитині, в системі була організована робота по цілеспрямованню та рефлексії учнів, що сприяло усвідомленому та відповідальному ставленню до виконання учбових завдань.
Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.
Задачі:1. Формування вмінь використовувати свої знання при рішенні цікавих завдань, розвиток пізнавального інтересу до предмету,удосконалювати навики виконання нестандартних завдань
2. Виховання активності та розвиток вміння доводити свій самостійний вибір при рішенні загальної цікавої задачі.розвиток вмінь проводити аналіз, синтез та класифікацію матеріалу за заданими критеріями.3.Розвиток учбово-пізнавльної, комунікативної та інформаційної компетентностей учнів.4. Розвиток культури мовлення,художнього сприйняття навколишнього середовища.
Тема: Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства
Мета: познайомити учнів з основними штрихами життя та творчості письменника, визначити бачення автором освіти майбутнього в оповіданні «Фах»; показати своєрідність фантастичного жанру у творі, поєднання його з реальністю; розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного.
Обладнання: портрет А.Азімова, тексти оповідання «Фах», ілюстрації до твору, фонозапис «Зоряної симфонії» Дідьє Моруані, словники літературознавчих термінів.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Епіграф: «Я можу творити і творитиму,
хочете ви цього чи ні»
А. Азімов «Фах»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми і мети уроку
Діти, ми з вами живемо у двадцять першому столітті, яке перенасичене комп’ютерними технологіями , науково-технічним процесом. Чи не задумувались ви, яким буде наш світ через 50-100 років? Чи зміниться життя людей, їх освіта, духовність, ставлення до оточуючих? Чи, можливо, хтось інший вирішуватиме за нас , як нам жити, вчитися, ким бути?
Цього ніхто, напевно, сказати не може. Проте відомий письменник-фантаст Айзек Азімов спробував заглянути у наше майбутнє. Він прагнув не передбачити його, а попередити людство про те, яким воно може бути. Ось в таку інтелектуальну мандрівку в майбутнє вирушимо на сьогоднішньому уроці й ми.
III.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
2. Словникова робота. Повторення вивченого про науково-фантастичну літературу
Фах – вид трудової діяльності, заняття, що передбачає ґрунтовну підготовку і є основним засобом для існування, професія
Фантастика (з грецької – мистецтво уявляти) – специфічний метод художнього відтворення життя, в якому образ (об’єкт, світ, подія) побудований за принципом надприродного, незвичайного, нереального, хоча він і не виключає повністю елементів дійсності. Фантастичні образи цілком залежать від уяви автора і є засобом вираження його думок, ідей, прагнень.
Науково-фантастична література – твори, в яких представлено науково обґрунтоване зображення життя людей в майбутньому
3. Розповідь учителя про життєвий і творчий шлях Айзека Азімова
Айзек Азімов народився 1920 року в містечку Петровичі під Смоленськом. Його сім’я виїхала до США, коли хлопчикові було три роки. Навчався в Нью-Йоркській школі. У 1929 році до рук йому потрапив один із випусків першого в світі журналу наукової фантастики, який заснував американський письменник Х. Гернсбек. Це й стало причиною захоплення подорожами у часі і просторі на все життя.
Невдовзі А. Азімов сам став писати науково-фантастичні оповідання. Перше з них «Космічна спіраль» не було надруковане, але це не засмутило письменника. Журнал «Емейзінг сторіз» опублікував його повість «Покинуті на Весті».
Азімов наполегливо займався наукою. У 1941 році здобув знання магістра хімії, а з 1946 року почав читати лекції в Колумбійському університеті. В цей же час продовжує писати науково-фантастичні твори. В 1948 році здобув ступінь доктора наук та був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році зайняв посаду професора. Мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. Як зізнавався письменник, він багато чого зміг досягти завдяки працелюбству, наполегливості та любові до свого фаху. До речі, Артур Кларк, відомий англійський фантаст, жартував щодо надзвичайної працездатності Азімова: « У нього 4 електричні машинки, і він може друкувати одразу чотири книги двома руками й двома ногами…»
Але всесвітню славу принесли йому саме науково-фантастичні твори. За своє життя А. Азімов створив їх аж понад 500! Цікаво, що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати, тому численні міжнародні премії йому вручали прямо в квартирі. Він був домосідом, проте здійснив безліч уявних мандрівок у часі і просторі, вирвавшись за межі галактики, побував у таких віддалених світах, про які мільйони людей не сміють і думати. Найвідоміші його твори – цикл оповідань «Я, робот», романи «Кінець вічності», «Самі боги», « Стальні печери», «Оголене серце». У своїх творах він показує, як земляни почали заселяти інші планети, навчилися спілкуватись з неземними істотами. Застерігає людство від грандіозних космічних катастроф. Автор закликає до розвитку не лише науки і техніки, а й самої людини, щоб вона сама визначала свою долю. У своїх висловлюваннях Азімов підкреслював важливість наукової фантастики:« …я впевнений, що наукова фантастика – це одна із ланок, яка допомагає об’єднати людство»
Помер письменник у 1996 році у Нью-Йорку.
Це цікаво!
У 1964-му році, на Всесвітній виставці, знаменитий письменник-фантаст Айзек Азімов зробив прогноз розвитку технологій у 2014-му році. Передбачити майбутнє розвитку нашої цивілізації на 50 років вперед попросила фантаста газета The New York Times. Судячи з усього, багато що йому вдалося передбачити досить точно. А у нас з вами вже є можливість порівняти і оцінити точність передбачень Айзека Азімова.
5.Стислий переказ учнями оповідання «Фах»
6. Розв’язання проблемних запитань
1.Поясніть назву твору. На чому хотів наголосити письменник?
2.Яку роль в житті людини відіграє вибір фаху? Чому Азімова привабила тема фахової підготовки людини?
7.Фронтальне опитування
- Про що йде мова у творі? (Мова йде про вибір професії та врахування нахилів кожного з молодих людей. Але, на жаль, не все враховане під час вибору).
- Де відбуваються події?
- В якому значенні вживається слово «Фах»? (Фах – це професія. Але слово набуває і символічного значення. Автор тут розуміє також справжнє покликання людини, талант, призначення).
- Які проблеми порушує письменник у творі? Робота в зошитах
(Автор зображує такі проблеми:
- людина і цивілізація).
- Що собою являє День Читання? Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, що зображує цю подію.
( Сутність дня Читання полягає у тому, що діти у 8 років «навчаються» читати за допомогою досягнень науки і техніки. Діти зовсім не докладають зусиль. Все за них роблять машини.)
- В творі навіть немає слова «вчитель», дітям до голови прикладають дротики лікарі. Чи хотіли б ви таким чином здобувати знання, не навчаючись у школі?
- Чим відрізнявся Деь Освіти від Дня Читання?(У 18 років на мозок юнаків і дівчат за допомогою стрічок накладалась сума знань, необхідних для виконання певної кваліфікаційної роботи – від дипломованого чорнороба до дипломованого програміста)
Зачитується уривок з оповідання від слів «Займімось аналізом..» до «Він не помітив, коли з нього зняли дротики»
- Якого висновку приходить головний герой твору після Дня Олімпіади? (За допомогою стрічок на мозок «накладалися знання», але Джордж доходить істини, що «знання збираються по зернині», «по крихтах», «по краплині». Цю саму думку підтверджує ще один герой – Омейні: «Книжки існують, щоб їх читати і перечитувати»)
- Що в оповіданні письменника фантастичного, а що – з реального світу?
8. Творче завдання
- Чи випадково автором обрано час для проведення Дня Читання, Дня Освіти, Олімпіади?
Створити схему за сюжетом твору
День Читання(вересень) - 1 вересня
День Освіти( листопад) – 10 років дипломований спеціаліст
Олімпіада (травень) – останній дзвінок
IV. Закріплення знань
І група - Складіть психологічний портрет Айзека Азімова
ІІ група - Скласти сенкан або акровірш на тему фантастичного майбутнього
Очікувана відповідь
Уява.
Творча і нестримна.
Хвилює, летить, дивує.
Відносить у незнанні світи.
Фантастика
3.Уявна подорож в майбутнє
Хочу попросити Вас спробувати вгадати, яким буде наша планета через 100 років
Очікувана відповідь:
(2115 рік: космос біля Землі нагадує часом швидкісну автомагістраль у годину пік. У просторі біля земної кулі на астероїдах (малі планети сонячної системи, які обертаються навколо Сонця переважно між орбітами Марса і Юпітера) побудовано мині-міста. На Місяць, і близькі до Землі планети, перенесена майже вся земна промисловість, там розмістилися шахти, заводи, фабрики, лабораторії тощо. Штучні супутники земної кулі перетворилися на величезні космічні станції.)і т. д.
4.Метод «Прес»
- Яке ваше враження від твору?
V. Домашня робота
VI. Підсумок уроку
Айзек Азімов мріяв про моральне відродження людства, про велич людини. Проте реальна дійсність вимагала від нього показати не надто гарне майбутнє. Зазираючи на кілька століть уперед, автор показує нам ті проблеми, що хвилюють людство вже дуже давно.
Роздумуючи про людину і людство загалом та його майбутнє існування, Азімов розповідає про Галактику, в якій півтори тисяч заселених планет, а заселенню наступних не видно кінця. Земля є своєрідним інтелектуальним ринком для всієї Галактики, кузнею фахівців. Вона експортує стрічки освіти для спеціалістів низької кваліфікації, а також висококваліфікованих спеціалістів на інші планети. Ті ж, у свою чергу, дають Землі сировину, необхідну для розвитку її економіки. Головні засади цивілізації майбутнього – це науково-технічний прогрес та інтелектуальне керівництво суспільством, яке спрямоване на максимальне розкриття й використання на благо всього людства здібностей і можливостей кожної планети.
Фантастичні припущення – лише згусток того, з чим ми зустрічаємося сьогодні або можемо зіткнутися завтра. Сполучаючи правдоподібність з вигадкою, автор твору примушує нас замислитися про серйозні речі, побачити звичне і буденне під новим кутом.