Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"Вальтер Скотт. «Айвенго". Кодекс лицаря

Про матеріал

Тема . Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря , художні засоби створення образу

Мета:1.Охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення,показати вплив історичних умов на формування характеру героя;
з'ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов'язок», «співчуття», «милосердя»;
2.Розвиватипочаткові навички характеристики літературного героя;
підготуватися до письмовоїхарактеристики героя;
розвивати творчу фантазію, уяву, уміння відстоювати власну точку зору;
виховувати почуття обов'язку, честі,національної гідності, патріотизму.

3 .Виховувати повагу до таких особистісних якостей, як працелюбність, творчий підхід до здобуття знань, силу волі.сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.

На протязі уроку учням була надана можливість створення свого учбового простору кожній дитині, в системі була організована робота по цілеспрямованню та рефлексії учнів, що сприяло усвідомленому та відповідальному ставленню до виконання учбових завдань.

Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.

Обладнання : портрет письменника, ілюстрації до твору , картки

Перегляд файлу

 

 

Тема . Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря , художні засоби створення  образу

Мета:  охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення, показати вплив історичних умов на формування характеру героя;
з’ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов’язок», «співчуття», «милосердя»;
розвивати  початкові навички характеристики літературного героя;
підготуватися до письмової  характеристики героя;
розвивати творчу фантазію, уяву, уміння відстоювати власну точку зору; 
виховувати почуття обов’язку, честі,  національної гідності, патріотизму.


Обладнання : портрет письменника, ілюстрації до твору , картки

                                          Хід уроку


І. Організаційний момент
Заходячи до класу, учні обирають кольоровий папірець, який є символом певних якостей особистості:
зелений – символ свободи,
синій – колір рівноваги, впевненості.
червоний – колір сміливих і тих, хто готовий експериментувати,
жовтий – колір сонця, радості, задоволення.
Учні показують учителеві обрані смайлики, він характеризує їх.
Отже, маю надію, що сьогодні на уроці ви будете вільними у своїх думках, впевненими у своїх виступах, активними під час уроку і в кінці нашої спільної роботи отримаєте радість і задоволення. 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Мабуть, немає такого юнака, який би не мріяв про пригоди і лицарські подвиги. А яка дівчинка не мріє про зустріч зі справжнім лицарем? Ми багато говорили про лицарів і лицарство. Сьогодні  ще раз перенесемося в ті далекі часи Середньовіччя, зануримось в епоху ХІІ століття, ще раз згадаємо персонажів роману В.Скотта, спробуємо поставити себе на їх місце.
У передмові до роману «Айвенго» В.Скотт писав, що автор історичного роману має точно наслідувати природу. Він не повинен зображувати нічого, що не відповідає епосі. Однак письменник, на думку митця, «може дозволити собі змалювати почуття і пристрасті героїв більш докладно, ніж у старовинних хроніках». У своєму романі В.Скотт змалював історію через показ життя окремих людей, серед яких вирізняється образ лицаря Айвенго, що став втіленням духу середньовічного лицарства і найкращих людських якостей. У чому ж полягає принадність цього образу? Які ідеали втілив автор у ньому? Відповіді на та інші запитання шукатимемо на сьогоднішньому уроці


                                                            Епіграф                                                                        Лицарство- джерело          найчистіших,

 найшляхетніших прихильностей, опора пригнічених,

захист ображених 

                               В. Скотт                                                               

  (Учні коментують епіграф)
ІІІ Робота над характеристикою Айвенго
Вправа «Асоціативний ланцюжок» 
Отже, ми багато дізналися про лицарів, якими вони повинні бути, які риси характеру їм притаманні. 
Завдання:Дібрати слова, словосполучення до слова «лицар».
( воїн, захисник, справжній чоловік,вірність законам лицарства, шляхетність,
милосердя, честь, гідність, порядність, повага, відданість, участь у лицарських турнірах).
А чи наші уявлення про лицарів і лицарство відповідають насправді цим поняттям нам допоможуть зрозуміти наші історики, які нададуть нам історичну довідку про середньовічне лицарство та його закони.
Виступи учнів-істориків. Повідомлення на тему : « Середньовічне лицарство. Кодекс лицаря.»
Вчитель. У вас на партах лежать листки з словниковими визначеннями основних якостей лицаря. Ознайомтесь з ними.
Честь – певний моральний статус людини, певний стандарт її оцінки згідно з належністю до тієї чи іншої групи людей – соціальної, професійної, національної, вікової, який дає право на шану, повагу, визнання.
Гідність – усвідомлення людиною своєї цінності як людини взагалі, як представника людства.
Обов’язок – таке моральне усвідомлення справи, за якого її здійснення стає для людини завданням.
Співчуття – чуйне ставлення до чужого горя, до чиїхось переживань, здатність поділяти радість і тугу іншої людини, жаліти її в болях і невдачах.
Милосердя – діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в тому потребу.
Вчитель. Лицар – це стратег, а справжній стратег повинен уміти думати і діяти послідовно.                                                                                                          

   Перевірка знання тексту твору: встановіть послідовність подій у романі

  1. Лицарський турнір в Ашбі (3).
    «У тій мальовничій місцевості веселої Англії…» (1).

  2. Айвенго захищає Ребекку від страшної кари (7).

  3. Вечеря непроханих гостей у Седріка Сакса (2).

  4. Леді Ровена – королева краси і кохання (4).

  5. Викрадення Ребекки Бріаном де Буагільбером (6),

  6. Сакси у полоні Фрон де Бефа (5).

    Вчитель. Отже, в центрі роману – доля шляхетного, відважного, сміливого воїна і лицаря Айвенго.
    Згадати історію героя допоможе нам сам Айвенго, який погодився дати коротке інтерв’ю нашим кореспондентам. Вони – справжні акули пера. І, я думаю, ми в цьому зараз впевнимося.
    Інтерв’ю з героєм 
  1. Ваше походження.
  2. Чому ваш батько вигнав вас з дому?
  3. Кому ви служите?
  4. Чому це не подобається вашому батькові? (бо Річард – норманн, а Седрік обстоював усе саксонське і мріяв про повернення на англійський трон представників саксів).
  5. А чому ви – сакс – пішли служити норманові Річарду? ( Вважаю, що для моєї батьківщини дуже важливим є мир, відсутність конфліктів. Народ повинен жити мирно і щасливо. Для цього потрібен сильний король. І таким є Річард, нехай навіть він є норманом).

  6. Чому ви вирішили взяти участь в турнірі в Ашбі?

    7. Чи були ви впевнені у своїй перемозі?


8. Чому ви, ще слабкий після поранення, кинулись на допомогу Ребеці?

  1. Поясніть значення свого герба.
  2. Чи можна вас вважати ідеальною людиною? (Ні, багатьма вчинками я не можу пишатися. Але я завжди хотів допомагати людям, думав про свою любу Англію. Можливо, не все вдавалося, але я старався)
    Вчитель. Одним із найнапруженіших епізодів роману є дводенний турнір в Ашбі. Наші  журналісти  побували там і пропонують усім репортаж з місця подій. 
    Репортаж журналістів про турнір в Ашбі. 
    (Відео. Бій Айвенго та Бріана де Буагільбера. Перший день турніру. Уривок з кінофільму «Балада о доблестном рыцаре Айвенго»)
    Вчитель. Отже, що допомогло Айвенго отримати перемогу в турнірі? ( Він відстоював свою честь, честь саксів; його зачепило за живе ставлення Бріана де Буагільбера до саксонців, які разом з Річардом брали участь у Третьому хрестовому поході. Нарешті, як справжній чоловік, він хотів, аби його кохана Ровена була визнана найкращою і отримала титул королеви краси і кохання).
    Що ж сталося з нашим героєм після турніру ми дізнаємося безпосередньо від учасника , а точніше, учасниці тих подій- молодої і прекрасної дівчини Ребекки.
    Рольова гра Описание: скачать кино Айвенго (1952) DVDRip бесплатно
  3. Виступ Ребекки

    ( короткий переказ розділів роману про долю Айвенго від кінця турніру до епізоду порятунку Ребекки).
    Бесіда
    Чому ж все таки Айвенго вирішив прийти на допомогу Ребеці?

(Можливі варіанти відповідей)
1) він – лицар, той, хто повинен допомагати усім скривдженим, усім, хто потребує допомоги;                                                                                                                             2) допомоги просить жінка, а для лицаря дуже важливо служити жінці

( нехай навіть ця жінка не є шляхетного походження, іншої віри і нації; вона – людина, якій потрібно допомогти);
3) Ребекка врятувала йому життя.                                                                      
Творче завдання - побудувати життєві сходинки Айвенго, які привели його до перемоги та слави (на дошці – картки з написами).

  1. Соціальний стан – представник шляхетного роду; належить до воєнно-дворянського стану.
  2. Християнська віра – захищав віру серед язичників у Палестині.
  3. Участь у турнірах – і в Палестині, і в Англії показував приклади сміливості, відваги, мужності, сили.
  4. Поклоніння дамі серця – ризикує своїм життям заради Ребеки, відданий коханій Ровені.
  5. Ставлення до долі народу – вболіває за долю своїх співвітчизників.

Ставлення до скривдженихготовий прийти на допомогу усім, хто цього потребує.
Вчитель. Ми знаємо, який герб обрав собі Айвенго. Я думаю, що після усіх подій роману,герой може змінити свій герб. Давайте допоможемо героєві.
Творче малювання. Учні пропонують свої варіанти герба Айвенго

IV Підсумок уроку
Вчитель. Повертаємось до нашого епіграфа. Чи можемо ми віднести слова В. Скотта до його ж героя? Які ідеали втілив автор в образі Айвенго? (Толерантність, честь, гідність, порядність, шляхетність, патріотизм, вірність традиціям, любов до батьківщини, готовність прийти на допомогу, милосердя ).
Лицарство в романі представлено декількома образами. Але виникає питання: чи всі вони відповідають духу лицарства? Кого можна назвати справжнім лицарем?
Учні називають риси характеру і прикріплюють листочки до плаката, на якому зображений Айвенго.
Учні читають свої сенкани, складені до образу Айвенго.
Учні коротко дають відповідь на питання: «Ваше ставлення до Айвенго
Вчитель. Чи легко бути лицарем?
                  Чи є в нашому сучасному житті лицарі?
                  Кого ми можемо сьогодні назвати справжнім лицарем?
Вчитель. Прочитані останні сторінки роману В.Скотта «Айвенго». Я думаю, що ви надовго запам’ятаєте образи мужнього Седріка Сакса, доброї і сміливої Ребекки, відданої красуні Ровени і шляхетного лицаря Айвенго.
V Домашнє завдання.
Готуватися до письмової роботи.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гутовська Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
15580
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку