Інтегрований урок із зарубіжної літератури та німецької мови: Новела-пересторога Т.Манна “Маріо і чарівник”. Проблема маніпуляції свідомістю людей тоталітарними режимами та особливості її художнього втілення у творі.
Мета: визначити основні віхи життєвого шляху письменника, витоки творчості, принципів та переконань, дослідити моральні уроки новели, через світобачення письменника прийти до розуміння його твору, філософії героїв, збагнути життєві реалії, зображені у новелі; удосконалювати організацію навчального діалогу, розвивати творчі здібності, виховувати учнів на гуманістичних загальнолюдських ідеалах.
Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійний супровід до уроку, відеозапис, текст новели «Маріо і чарівник» (Євгенія Волощук Хрестоматія-посібник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів).
Інтегрований урок із зарубіжної літератури та німецької мови: Новела-пересторога Т.Манна “Маріо і чарівник”. Проблема маніпуляції свідомістю людей тоталітарними режимами та особливості її художнього втілення у творі.
Мета: визначити основні віхи життєвого шляху письменника, витоки творчості, принципів та переконань, дослідити моральні уроки новели, через світобачення письменника прийти до розуміння його твору, філософії героїв, збагнути життєві реалії, зображені у новелі; удосконалювати організацію навчального діалогу, розвивати творчі здібності, виховувати учнів на гуманістичних загальнолюдських ідеалах.
Тип: урок засвоєння нових знань
Формат уроку: урок за проектною технологією з використанням ІКТ.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійний супровід до уроку, відеозапис, текст новели «Маріо і чарівник» (Євгенія Волощук Хрестоматія-посібник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів).
Хід уроку
Письменник – це людина, якій
писати важче, ніж решті людей.
Т.Манн
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Отже, сьогодні ми будемо говорити про німецького письменника Томаса Манна. Письменник… яке значення ви вкладаєте у це слово?
Письме́нник — у широкому розумінні це кожна людина, яка пише твори (не обов’язково художні, наукові, вірші також), висловлює власні думки, досвід і бачення світу у письмовій формі. У вузькому розумінні це автор художніх творів; особа, для якої літературна діяльність є професією. Синонімами до слова письменник є літератор, майстер слова. |
Слайд № 1(а)
Томас Манн вважав, що письменник — це людина, якій писати важче, ніж решті людей. Про що свідчать ці слова літератора? (відповідально ставиться до своєї роботи, розуміє, щоб писати художні твори треба володіти певними знаннями, моральними якостями).
ІІ. Повідомлення теми .
Отже, тема: Моральні уроки новели Т.Манна «Маріо і чарівник».
Наше завдання – через світобачення письменника прийти до розуміння його твору, філософії героїв; збагнути життєві реалії, зображені у новелі.
Концепція людини Томаса Манна досить складна. Його завжди цікавили ірраціональні (тобто недоступні розумінню) і навіть патологічні сторони людського “я”. Саме тому герої його творів дещо незвичайні. Яким же був сам Томас Манн? (досліджувала І група, створюючи «Психологічний портрет» митця). Запрошую групу презентувати свою роботу, ми з вами уважно слухаємо і конспектуємо, а в кінці уроку оцінюємо свою роботу за рейтинговою шкалою.
Запишіть: «Психологічний портрет»
Презентація І групи
ІІІ. Психологічний портрет митця (учні ведуть нотатки)
1.(Перша риса до портрету митця – БЮРГЕР →
Т. Манн від батька сенатора успадкував прихильність до бюргерського способу життя, його приорітети: дисципліна й працьовитість, повага до традицій, життєва стійкість та практичність. Мистецькими ж рисами своєї вдачі він завдячував матері.
2.Свою першу новелу «Падіння» майбутній письменник написав, працюючи клерком у страховій компанії. Після її успіху, література стає його професією. Він пише романи «Будденброки», «Йосип і його брати», «Лотта у Веймарі», «Доктор Фаустус», новели «Тоніо Крегер», «Смерть у Венеції» та інші твори. Стає ЛАУРЕАТОМ Нобелівської премії.
Сьогодні Манн відомий як → німецький ПРОЗАЇК, ЛІТЕРАТУРНИЙ КРИТИК, ПУБЛІЦИСТ.
«Я стою між двох світів…», – говорив письменник, поєднуючи у своїх творах традиції класичної літератури ХІХ століття із здобутками модерністського мистецтва. → МОДЕРНІСТ
ІV. Підготовка сприйняття художнього твору.
Я погоджуюся із вашими думками і хочу додати, що це людина дивовижної працездатності та енциклопедичної освіченості, → МАЙСТЕР ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ПРОЗИ.
«Інтелектуалізм» трактується в сучасному словнику-довіднику з літератури як «особливий спосіб художнього мислення. Заснований на перевазі інтересів письменника до життя людського розуму, до філософсько-концептуального аналізу метафізичних проблем буття». |
Манн, подібно до Дж. Джойса, вдавався до інтертекстуальності. Пам’ятаєте, ця техніка передбачає постійний потік цитат, алюзій та ремінісценцій.
ІІ група досліджувала інтертекстуальність новели Т.Манна «Маріо і чарівник» і готова поділитися з нами результатами свого дослідження.
Презентація ІІ групи (працюючи з текстом новели, ми прийшли до висновку, що письменник використовує ремінісценції з грецьких міфів, мова оповідача та Чіполли наповнена афоризмами. Це свідчить про інтертекстуальність новели Т.Манна «Маріо і чарівник». Результати роботи групи ми узальнили в буклеті, пропонуємо ознайомитися).
Слово вчителя
Письменник жадає бачити кваліфікованих читачів, обізнаних у філософських теоріях, які стали підґрунтям його творів. На початку творчого шляху Т.Манн визначив головний принцип своєї діяльності: “глибоко пізнавати і прекрасно втілювати” (ІІ група з’ясовувала, що ж вплинуло на формування світоглядних та естетичних принципів митця.)
Записуємо: «Формування світогляду»
ІІ група
Формування світоглядних та естетичних принципів Т.Манна
Достоєвського він взагалі вважав найглибшим психологом світової літератури і називав “своїм великим учителем”. А знайомство з оповідальним мистецтвом Чехова відкрило письменнику потужну силу жанру новели.
Слово вчителя
Дійсно, ідеї Ніцше простежуються не тільки в ранніх творах, але й в публіцистиці письменника.
Слід пам’ятати, що Томас Манн увійшов до літератури в той момент, коли в ній переважали декаденські настрої, коли оспівували смерть, вели наступи на реалізм і висували на перший план “чисте мистецтво“.
Зрозуміло, чому тривалий час Т.Манн вважав, що митець повинен стояти осторонь політики, про це йдеться у книзі «Роздуми аполітичного», (1918)
У подальшому письменник змінив свої погляди, ви про це говорили, створюючи психологічний портрет митця (антифашист).
Про це свідчить і його новела «Маріо і чарівник», яка вийшла друком 1930 р., і одразу ж була заборонена, бо народилася з того жахливого, що витало у повітрі тодішньої Європи.
V. Аналіз художнього твору.
Проаналізуємо історію створення твору, сюжет, композицію
Отже, роботу над новелою «Маріо і чарівник» Т.Манн розпочав у 1929 році.
Слайд № 2
Літературознавці назвали новелу «Маріо і чарівник» Т.Манна політичною алегорією.
Нам слід з’ясувати, у чому полягає алегоричний зміст новели шляхом створення ментальної карти. Саме систематизація причин, наслідків подій, що відбуваються у творі дадуть нам розуміння моральних уроків новели.
Візьміть, будь ласка, аркуші А4 і намалюйте основу для нашої карти
Малюйте і думайте одночасно:
І – знайомство з курортом Toppe ді Венере,
ІІ – зображення драматичних подій, які сталися з родиною оповідача,
ІІІ – сеанс Чіпполи.
Всі три частини – це єдине ціле, об’єднане фігурою оповідача.
Слайд № 3
Рольова гра
Оповідач: Ви знаєте, у Град-готелі я почувався гостем нижчого ґатунку. Мало того, що моїй родині відмовили у столикові на веранді, яку облюбували мої діти, пояснивши, що ті затишні місця тримали для «наших клієнтів». Згодом взагалі довелося звільнити кімнати, бо римська аристократка, яка жила у сусідній кімнаті, перелякалася коклюшу, на який перехворіли діти. Це підлабузництво адміністратора дуже обурило мою родину, адже готельний лікар запевнив, що боятися нічого.
Але і це ще не все. Якби ви тільки чули, який зчинився галас, коли моя восьмирічна донька, така дрібненька, худа, як горобець, «голенька пробігла кілька метрів до води, виполоскала купальник і вернулася назад», її вчинок сприйняли як «невдячність і образливу неповагу до гостинної Італії», як наругу над національною гідністю… марна справа була щось заперечувати.
Про те, що сталося попередили місцеву владу, нас повели до муніципалітету й оштрафували на п’ятдесят лір. Ми і не уявляли собі, як занепала мораль у цій чудовій країні, коли в ній можливе таке повернення до манірності й фальшивої цнотливої).
Зверніть увагу на слайд
Ви помітили, що у новелі жодного разу не вживається слово фашизм та читачам зрозуміло, що нездорова психологічна атмосфера у містечку є алегорією зародження національного шовінізму й панування фашистської диктатури. (зверніться до словника уроку: шовінізм)
Продовжимо роботу з текстом – ст.177, знизу.
ІІІ частина новели розпочинається словами: «Саме в цей час з’явився Чіполла».
Враженнями від сеансу магії поділиться з нами ІІІ група, яка досліджувала образ чарівника.
Записуємо: образ Чіполли
Початок – дев’ята година. «Афіші були вивішені геть усюди…»
Охочих подивитися виступ зібралося чимало, але маг змушував себе чекати.
Слово вчителя: Скажіть, портретна характеристика чарівника не викликала у вас асоціацій з іншим літературним героєм? (Так, фізична вада, барвиста стрічка через плече, манера поведінки нагадала Малюка Цахеса на прізвисько Циннобер з повісті Гофмана).
Слайд № 4
Слово вчителя
Отже, визначимо суть мистецтва Чіполли:
Чіполла – артист-гіпнотизер, його переконання: “є свобода, і є воля, але свободи волі немає…” є основними положеннями філософії Ніцше про «надлюдину», яка зробила переворот у свідомості інтелігенції на початку ХХ століття.
Але чому тоді письменник звертає увагу читачів саме на ХVІІІ ст.?
Це досліджувала ІІІ група Записуємо: історичні паралелі
«В Італії, мабуть, більше, ніж будь-де, зберігся дух вісімнадцятого сторіччя, а разом із ним такий характерний для тієї епохи тип шарлатана, ярмаркового блазня, – тільки тут його можна побачити живого в наші часи…»
володаря душ мільйонів юнаків і людей середнього віку;
Слайд № 5
Слайд №6 (зачитати 1,2 речення новели)
Слайд № 7 Політичні алегорії новели Т.Манна «маріо і чарівник»
Образ Чіполли– це образ диктатора з необмеженою владою, яка грунтується на знищенні людської індивідуальності.( Звернення до словника уроку)
Образ Оповідача
Образ Маріо – протест проти тоталітарної влади (Що було з тими, хто на це наважувався –табори, розстріл).
Глядачі – ідеальний «людський матеріал», потреба бути масою, керованою «вождем». Переважна більшість публіки – аморфна маса, яку Чіполла насправді зачаровує своїм надприроднім хистом.
Слайд № 8
Підсумок уроку
«Розум – ще не вище у цьому світі»,- вважав Т.Манн. Він визнавав Гітлера генієм, але злим генієм, мистецтво якого нагадує «чорну магію»…
Допрацюйте текст слайду «Моральні уроки новели» (на основі ментальної карти)
«Маріо і чарівник» Т.Манна – новела-пересторога. Можливо, письменник передбачив й загибель фашизму, тому фінал саме такий.
Скажіть, чи є новела, написана в 1929 р., актуальною для нас сьогодні? (люди, подібні Чіполлі, зустрічаються в реальному житті, є країни, де досі тоталітарний режим).
Карта символізує ліру (символ Мистецтва, а Італія – батьківщина доби Відродження). Маріо – ліра догори, грає, життя продовжується. Чарівник – донизу, мистецтво приречене, як і свобода особистості)
Оцініть свою роботу на уроці:(поаплодуйте, хто працював добре)
Домашнє завдання:
P.S. У 1933 році Т.Манн виїхав з Німеччини і з того часу до кінця життя (1955 р.) був змушений жити в еміграції (Швейцарія, США). 2 грудня 1936 року німецький уряд позбавив його громадянства. Книги Нобелівського лауреата, які продавали в багатьох книжкових магазинах Європи, на його батьківщині були заборонені.
Оповідач: Ви знаєте, у Град-готелі я почувався гостем нижчого ґатунку. Мало того, що моїй родині відмовили у столикові на веранді, яку облюбували мої діти, пояснивши, що ті затишні місця тримали для «наших клієнтів». Згодом взагалі довелося звільнити кімнати, бо римська аристократка, яка жила у сусідній кімнаті, перелякалася коклюшу, на який перехворіли діти. Це підлабузництво адміністратора дуже обурило мою родину, адже готельний лікар запевнив, що боятися нічого.
Але і це ще не все. Якби ви тільки чули, який зчинився галас, коли моя восьмирічна донька, така дрібненька, худа, як горобець, «голенька пробігла кілька метрів до води, виполоскала купальник і вернулася назад», її вчинок сприйняли як «невдячність і образливу неповагу до гостинної Італії», як наругу над національною гідністю… марна справа була щось заперечувати.
Про те, що сталося попередили місцеву владу, нас повели до муніципалітету й оштрафували на п’ятдесят лір. Ми і не уявляли собі, як занепала мораль у цій чудовій країні, коли в ній можливе таке повернення до манірності й фальшивої цнотливої).
Словник до уроку
Алегорія – інокомовлення, де конкретний образ є формою розкриття абстрактного уявлення, судження, поняття – суть алегорії становить внутрішнє порівняння певного явища з іншим.
Диктатор – особа, що має в державі необмежену владу.
Інтелектуалізм – особливий спосіб художнього мислення, заснований на перевазі інтересів письменника до життя людського розуму, до філософсько-концептуального аналізу метафізичних проблем буття.
Новела – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, напруженою та яскраво вимальованою дією. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх образів.
Тоталітаризм — система політичного панування, за якої державна влада, зосереджена в руках вузького кола осіб, ліквідовує конституційні гарантії прав і свобод особи шляхом насильства, поліцейських методів впливу на населення, духовного поневолення, остаточно поглинає всі форми та сфери життєдіяльності людини.
Фашизм – політична течія, в основі якої лежить ідеологія культу сильної особистості, ненависть до інших національностей та концепція поділу людства на вищі і нижчі раси.
Шовінізм —це ідеологія, яка пропагує національну перевагу однієї нації над іншими і обґрунтовує «право» на дискримінацію та пригнічення інших націй.
Засудження тоталітаризму, нацизму і фашизму.
маніпулювання натовпом
знеособлення і омасовлення людей
Філософія «надлюдини» - диктатора не має права на існування
Не можна втрачати моральні орієнтири