16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Інтегрований урок "«Компаративний аналіз казок І. Франка «Фарбований лис» та індійської народної казки «Фарбований Шакал»."

Про матеріал
Специфіка уроку полягає в нетрадиційному його проведенні. Тип уроку – урок з елементами тренінгу (урок закріплення вивченого). Нестандартна форма уроку передбачає формування навичок самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов’язку і відповідальності за результати навчання.
Перегляд файлу

Інтегрований урок зарубіжної та української літератури

в 5 класі на тему:

«Компаративний аналіз казок І. Франка «Фарбований лис»

та індійської народної казки «Фарбований Шакал».

Ушмодіна В.М.

учитель російської мови та зарубіжної літератури

Нікольської гімназії «Софія»

з загальноосвітньою школою І ступеня № 2

Нікольської районної ради

Донецької області

Стенчева Н.В.

учитель української мови та літератури

Нікольської гімназії «Софія»

з загальноосвітньою школою І ступеня № 2

Нікольської районної ради

Донецької області

 

Тема: «Компаративний аналіз казок І. Франка «Фарбований лис» та індійської народної казки «Фарбований Шакал».

Мета: показати учням спорідненість сюжетів, мотивів, образів українських літературних казок із казками народів світу; навчати здійснювати порівняльний аналіз творів україн­ської та світової літератури, досліджувати етико-моральну проблематику казок; розвивати критичне мислення школярів; удосконалювати навички ана­лізу, синтезу, узагальнення; зацікавити чарівним світом казки, виробляти вміння бачити в ньому від­биток реального життя; збагачувати життєвий досвід учнів, розкриваючи зміст понять правди і кривди, добра і зла; виховувати інтерес до творчості українських та зарубіжних письменників; сприяти осмисленню негативних рис: лицемірства, зазнайства, хвальковитості, забезпечення стабільності розвитку полікультурної компетентності учнів,сприяти розвитку цілісного сприйняття дійсності, сприяти розумінню духовної єдності і національної своєрідності різних літератур.

Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу літературних творів.

Обладнання: підручник, ілюстрації до казок, дидактичний матеріал, мультфільм, тематична книжкова виставка, роздатковий матеріал.

Заглядає в шибку казка сивими очима,

материнська добра ласка неї за плечима

В.Симоненко

Хід уроку

І. Організаційний момент. З'ясування емоційної готовності учнів.

Учитель укр. літ. (одягнена в український одяг): доброго дня, шановні п’ятикласники! Сьогодні на уроці вас чекає багато сюрпризів та цікавинок. Але спочатку давайте з’ясуємо який у вас настрій.

Вправа «Смайлики» (додаток 1)

C:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\1444646108_vector-smilies-collection-1-03.jpgC:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\1444646092_vector-smilies-collection-1-04.jpgC:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\1444646065_vector-smilies-collection-1-01.jpgC:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\1014755368.jpg

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

C:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\0.jpg(під супровід індійської  музики входить учитель зарубіжної літератури, одягнена у сарі)

Учитель зар. літ.: Намаете, ап се милкар бари кхуши хай. Мера нам Валентина Хай. Я привіталася з вами індійською мовою, шановні дослідники, так, саме дослідники, адже ми сьогодні будемо і досліджувати, і порівнювати, і робити висновки – одним словом, будемо робити порівняльний аналіз двох творів: казки І.Франка «Фарбований Лис» та індійської народної казки «Фарбований Шакал» Казка-це наша приятелька,яка приходить до нас у дитинстві і не полишає уже дорослих. Вона супроводжує людину з най давнішніх, найсивіших часів до нинішніх Завдяки їй розвивається наша фантазія,зростає інтерес до книжки. Вона розважає,допомагає пізнавати світ,кличе у мандри,велить бути сміливими й мудрими,вчить робити добро і зневажати зло.

Учитель укр. літ: Ви, мабуть, трішки шоковані, що сьогодні на вашому уроці присутні аж два вчителя?! Тому хочу запитати вас, що ви очікуюте від цього уроку? У кожного з вас є на парті яблунева квітка, напишіть на ній, будь ласка, ваші очікування!

(квітки з очікуваннями учні додають на дерево, яке знаходиться на дошці)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель  укр.. літ.:заповніть порівняльну таблицю.

(роздати 1 шаблон на  парту)

 

Народна казка

Літературна казка

Спільне

Використовується художній прийом

Наявність

Стала

В образах героїв висміюються й засуджуються _____________________________ схвалюються _____________________________________________________

Відмінне

Автор

Автор 

Відображено народні

 

 

У тексті виражено авторське

 

 

 

Герої чітко розмежовані на

Для героїв характерне

 

Дія відбувається здебіль­шого в умовному

 

 

Часто вказано цілком кон­кретний

 

Мова більшості творів ти­пова, вживаються сталі за­чини й

 

 

Мова твору характеризуєть­ся авторським

 

Очікувана відповідь

 

Народна казка

Літературна казка

Спільне

Використовується художній прийом антитези - проти­ставлення добра і зла

Наявність гіпербол

Стала структура

В образах героїв висміюються й засуджуються людські вади і схвалюються чесноти, позитивні риси вдачі

Відмінне

Автор колективний

Автор - конкретний пись­менник (один або кілька)

Відображено народні уяв­лення про добро і зло

У тексті виражено авторське бачення подій, його ставлен­ня до персонажів, оцінка їхніх учинків тощо

Герої чітко розмежовані на позитивних і негативних

Для героїв характерне склад­не поєднання вад і чеснот

Дія відбувається здебіль­шого в умовному казково­му часопросторі

Часто вказано цілком кон­кретний час і місце подій

Мова більшості творів ти­пова, вживаються сталі за­чини й кінцівки казок, звороти в мові героїв

Мова твору характеризуєть­ся авторським стилем

 

ІV. Засвоєння нових знань.

Учитель зар. літ.: (вказуючи на ілюстрації на дошці)

Найвідомішою збіркою казок про тварин є індійська книга «Панчатантра». За легендою, вона була написана для двох синів могутнього індійського раджі (царя): володар безкрайніх земель хотів, щоб юні принци навчилися життєвої мудрості. Це було «научення з розумної та правильної поведінки». Можливо Іван Франко взяв за основу індійську мудрість і написав збірку казок за участі тварин як головних героїв «Коли ще звірі говорили…». Отже, На індійську народну казку «Фарбований шакал» схожа казка І. Франка «Фарбований лис».

- давайте  згадаємо, що ми знаємо про І. Франка? Клоуз-тест:

  • Франко народився у …..(Карпатскому краї);
  • Батько письменника був …( ковалем);
  • У школі Іван навчавсь мовою …. (німецькою);
  • Франко дуже любив і збирав …. (книги);
  • C:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\2.jpgC:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\-1-638 (1).jpgЗбірка казок Івана франка про тварин називається … («Коли всі звірі говорили»);

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель  укр.. літ.:  проведемо словникову роботу з ілюстраціями:

.

  • C:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\кроссенс\1.jpgШакал – вид родини псових, ряду хижих.
  • Шива – бог-руйнівник і водночас творець.
  • Брахман – бог-творець.
  • помазаний на царство-той,кого благословили,призначили на царство
  • пройдисвіт - лайливе слово
  • Лис - вид родини псових, ряду хижих.
  • Св. Миколай -   священик грецького походження, єпископ Мирський, святий

 

 

Учитель зар. літ.: переходимо до порівняльної роботи із текстом. Читання індійської казки учнями ланцюжком.

Фарбований шакал

Індійська народна казка

В одній лісистій країні жив шакал на ім’я Чандарава. От якось, знемагаючи від голоду, він прибіг до міста, аби чимсь поживитися. Міські собаки помітили його й страшенно завалували, погналися за ним і почали шарпати за боки гострими зубами. Рятуючи своє життя, він, геть покусаний, забіг по дорозі в будинок фарбаря, де стояв великий чан, повний синьої фарби. Ховаючись від переслідувачів, шакал ускочив туди і зробився такий синій, що собаки його не впізнали й порозбігалися. Чандарава подався світ за очі і зрештою прибився до лісу. Він був не схожий сам на себе, бо ж синя фарба надала йому зовсім іншої масті. Кажуть так:

Вапно і дурень, жінка й рак, як вчепляться - не відірвать, - акула рибу проковтне - гай-гай, не випустить її.

Побачивши цього дивного звіра із синьою, як у Шиви1, шиєю, всі лісові жителі - леви, тигри, пантери, вовки та інші хижаки, сповнені неймовірного страху, кинулися врозтіч, примовляючи: «Хтозна, яку штуку втне цей заброда. Краще нам забігти від нього безвісти». Недарма кажуть:

Якщо не знають, ждать на що, про рід не знають і про міць, кому довіритись і як, всяк свій талан знаходить сам.

Чандарава збагнув, що вони перебувають у полоні страху, тож сказав: «О звірі, чому це ви, угледівши мене, стали розбігатися? Вам нема чого боятись! Сам Брахман2, сотворивши мене сьогодні, звелів: “Там, де звірі не мають повелителя, віднині я тебе оголошую раджею3 над усіма ними, і хай титулом твоїм буде раджа Какудрума”. От я сюди й прибув, звірі, щоб прихистити вас під покровом парасольки моєї влади. Звуть мене Какудрума, а народився я в Тримир’ї». По цих словах леви, тигри та інші тварини заволали до нього: «Повелівай, володарю!». Тоді він надав левові чину головного радника, тигра призначив постільним, пантері доручив охороняти скриню, а вовка поставив вартовим біля входу. З родичами своїми - шакалами - він навіть розмови не заводив, а просто вигнав їх у шию, от і все. У царстві було так заведено: леви та інші звірі, промишляючи полюванням, усю здобич приносили йому, а він з висоти своєї царської влади розподіляв її поміж підлеглими.

Одного разу, прибувши на зібрання ради, Какудрума почув, що десь удалині страшенно завиває зграя шакалів. У нього від щастя навіть шерсть настовбурчилась, а в очах заблискотіли сльози радості. Не в змозі стриматись, він схопився і сам почав голосно вити. Здивовані звірі вмить усе второпали і засоромлено похнюпили голови. Оговтавшись, загомоніли: «Ну й обдурив же нас пройдисвіт. Це ж усього-на-всього нікчемний шакал, якого слід розшматувати!».

Той з переляку хотів було тікати, але не встиг: леви та його підручні роздерли шакалика на дрібні шматочки.

Переклад Ігоря Серебрякова

Фарбований Лис

Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий-прехитрий. Кілька разів гонили його стрільці, травили його псами, заставляли на нього заліза або підкидали йому затроєного м’яса, нічим не могли йому доїхати кінця. Лис Микита кпив собі з них, оминав усякі небезпеки, ще й інших своїх товаришів остерігав.

…. Позбувшися першого страху, а надто роздивившися потроху, куди і як найліпше бігти, щоб осягнути свою ціль, Лис Микита набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через пліт на вулицю.

Але не встиг він добігти до торговиці, коли йому настрічу біжить Пес, з іншого боку надбігає другий, там видить третього. Псів уже наш Микита не здурить. Бачить Лис, що на подвір’ї в куті стоїть якась діжа. От він, недовго думаючи, скік у діжу та й сховався.

У діжі, що так несподівано стала йому в пригоді, було більше як до половини синьої, густо на олії розведеної фарби. Бачите, в тім домі жив маляр, що малював покої, паркани та садові лавки.

…..Чи пізно, чи рано встав він на другий день, сього вже в книгах не записано, — досить, що, вставши з твердого сну, позіхнувши смачно і сплюнувши тричі в той бік, де вчора була йому така немила пригода, він обережненько, лисячим звичаєм, виліз із нори.

Став мій Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує, пробує обтріпатися — не йде. Пробує обкачатися в траві — не йде! Пробує дряпати з себе ту луску пазурами — болить, але не пускає! Пробує лизати — не йде! Надбіг до калюжі, скочив у воду, щоб обмитися з фарби, — де тобі! Фарба олійна, через ніч у теплі засохла добре, не пускає. Роби що хочеш, небоже Микито!

В тій хвилі де не взявся Вовчик-братик… побачивши нечуваного синього звіра, всього в колючках та гудзах і з таким здоровенним, мов із міді вилитим, хвостом, він аж завив з переляку, а отямившися, як не пішов удирати — ледве хлипає! Подибав у лісі Вовчицю, далі Ведмедя, Кабана, Оленя — всі його питають, що з ним, чого так утікає, а він тільки хлипає, баньки витріщив та, знай, тільки лепоче:

— Он там! Он там! Ой, та й страшне ж! Ой! та й люте ж!

— Та що, що таке? — допитують його свояки.

— Не знаю! Не знаю! Ой, та й страшенне ж!

…. І, піднявши вгору хвіст, надувшися гордо, він пішов у глиб лісу, де знав, що є місце сходин для всеї лісової людності. Тим часом гомін про нового нечуваного і страшного звіра розійшовся геть по лісі. Всі звірі, що жили в тім лісі, хотіли хоч здалека придивитися новому гостеві, але ніхто не смів приступити ближче..

Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво:

— Слухайте, любі мої, — говорив Лис Микита, — і тіштеся! Сьогодні рано святий Миколай уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:

— Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свойого життя і свойого добра. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!

Почувши се, звірі аж у долоні сплеснули.

І Лис Микита, зробившися царем, жив собі, як у бога за дверми. Тільки одного боявся, щоб фарба не злізла з його шерсті, щоби звірі не пізнали, хто він є по правді. Для того він ніколи не виходив у дощ, не йшов у гущавину, не чухався і спав тільки на м’якій перині. І взагалі він пильнував, щоб нічим не зрадити перед своїми міністрами, що він є Лис, а не жаден звір Остромисл.

Так минув рік. Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Звірі надумали святкувати врочисто той день і справити при тій нагоді великий концерт. Зібрався хор з лисів, вовків, ведмедів, уложено чудову кантату, і вечором по великих процесіях, обідах і промовах на честь царя хор виступив і почав співати. Але як молоді лисички в народних строях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг витримати. Його серце було переповнене, його обережність заснула, і він, піднявши морду, як не задзявкає й собі по-лисячому!

І, не тямлячи вже ані про його добродійства, ані про його величну мудрість, а люті тільки за те, що так довго давали йому дурити себе, всі кинулися на нещасного Лиса Микиту і розірвали його на шматочки.

Фізична хвилинка «Весела руханка»

 

C:\Users\Master\Desktop\ЗАР.ЛІТ.5 КЛАС\ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛИС МИКИТА - ФАРБОВАНИЙ ЛИС\img8.jpgПорівняльний аналіз творів.

Учитель укр. літ.: (бесіда)

- До якого жанру належить «Фарбований шакал»? А «Фарбований лис»?

- З якими персонажами зустрічаємося в цих казках?

- Назвіть основні події, що сталися з шакалом і лисом.

- Який був Лис Микита за характеристикою автора? (хитрий-прехитрий)

- Що пообіцяв Лис своїм товаришам? (вкрасти курку)

- Чому собаки не знайшли лиса? (через запах фарби)

-  Хто перший побачив у лісі страхітливого звіря? (Вовчик-братик)

- Як звіри  називали Остромисла? (Добродій, Соломон)

- Що видало лиса та шакала у казках ? (спів)

 

 

Учитель зар. літ.: давайте разом складемо і заповнимо на дошці порівняльну таблицю (після опрацювання таблиці, роздати готові надруковані для вклеювання у зошити)

 

Предмет аналізу

«Фарбований шакал»

«Фарбований лис»

Жанр

Народна казка.

Літературна казка.

Головний герой

Шакал Чандарава.

Лис Микита.

Інші образи

Шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки.

Лиси, ведмеді, вовки, собаки.

Боги, святі

Шіва, Брахман.

Святий Миколай.

Сюжет

1. У лісі жив шакал Чан- дарава.      

2. Від голоду він подався до лісу. 

3. Сутичка з собаками по дорозі до міста.     

4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою.    

5. Шакал у лісі — переполох; його хутро синє, як у бога Шіви.

6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство.        

7. Царювання шакала, нові порядки, вигнання шакалів.    

8.Чандарава почув завивання шакалів, сам завив і цим виказав себе. 

 9.Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство.       

 10.Заключний вірш — мораль.

1. У лісі жив хитрий Лис Микита.      

2. Похвалився, що в білий день на базарі вкраде курку.    

3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.    

4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою.

5. Лис у лісі – переполох.

6. Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний ним на царство.        

7. Лис – добрий цар.  

8.Микита почув завивання молодих лисичок, сам завив і виказав себе.      

 9.Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.       

10.Приповідка: «Пізнався, як на фарбованім лисі».

 

Учитель укр. літ:

У давнину, коли складалися такі казки, людина одухотворювала все навколишнє, наділяючи його людськими властивостями. Тому головні персонажі казок про тварин мають людські риси: вони розуміють один одного, розмовляють, думають, переживають, співають. Люди й свої якості – розум, доброту, хитрість - приписували тваринам. У літературознавстві це явище називається алегорією.

У вас на партах є по два кольорових аркушики, вони обидва блакитного кольору. На одному написано «Шакал», на іншому «Лис». Здогадайтесь,що треба зробити? (порівняльну характеристику), а чому листочки блакитні?

Отже зараз ви можете писати на аркушах будь які асоціації, цитати, риси характеру Лиса та Шакала

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення знань.

Учитель зар. літ.: на основі проведеного нами аналізу складіть плани до казок про Лиса Микиту та Фарбованого Шакала, порівняйте, знайдіть у них спільне та відмінне. (На дошці висить заготовка малюнку – порівняння)

              «Фарбований Лис»

1. Вправний мисливець.

2. Лис на торговищі.

3. Зустріч із собаками.

4. У діжці з фарбою.

5. Страшний синій звір.

6. Царювання Лиса.

7. Помста одурених звірів.

«Фарбований Шакал»

1.  Шакал Чандарава у місті.

2.  У діжці з синьою фарбою.

3.  «Мудре» правління нового царя.

4.  Покара пройдисвітові.

Учитель укр. літ.: давайте трошки пограємо і зробимо висновки за прочитаними творами.

Гра «Казковий зоосад»

Складіть фразеологічні звороти, включивши в словосполучення назви птахів або тварин за їхніми алегоричними ознаками.

Голодний як ... (вовк); хитрий як ... (лисиця); впертий як ... (осел); полохливий як ... (заєць); надутий як ... (індик); незграбний як ... (ведмідь); підступний як ... (змія); Як …..(кіт ) наплакав;  Битися як ….(риба) об лід

 

Підсумкова бесіда.

-    Чим схожі між собою позитивні й негативні герої казок різних народів світу?

-    У чому сила добрих персонажів? Чому вони пере­магають?

-Проти яких людських вад спрямовані ці казки?

- Які риси характеру повинна мати людина?

(чесність,справедливість,щирість,щедрість,товариськість,доброту.сміливість)

-    Чим українські казкові персонажі відмінні від за­рубіжних?

-    Які особливості властиві тільки українським казкам?

-    Які улюблені казкові сюжети й герої в нашого на­роду?

 

VІ.  Рефлексійно-оцінювальний етап. 

Учитель зар. літ.:

Прийом «Закінчити речення»:

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було важко…

Я навчився…

Мене здивувало...

Для мене стало новим..

Учитель укр. літ Шановне панство, на початку урока ми звами писали ваші очікування на квіточках, тепер пропоную вам додати яблука до квітучого дерева, але тільки в тому випадку, якщо ваші очікування справдилися.

(діти змінюють квітки на яблука)

 

VII. Домашнє завдання.

1гр.(творче завдання)Скласти інші кінцівки казок

2гр.Написати листа героєві казки з порадами стати краще (6-7 речень).

 

Усім: прочитати ___________________________ на наступний урок укр. літ.

Прочитати ______________________________на наступний урок зар.літ.

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку