Інтегрований урок літературного читання та природознавства

Про матеріал
Співуча краса рідного краю. В. О. Сухомлинський «Які вони бідні…» Читання в особах. Повернення перелітних птахів. Влаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Охорона птахів.
Перегляд файлу

Інтегрований урок  літературного читання та природознавства

Тема: Співуча краса рідного краю. В. О. Сухомлинський «Які вони бідні…» Читання в особах. Повернення перелітних птахів. Влаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Охорона птахів.                                       

Мета: Ознайомлення учнів із творчістю Василя Сухомлинського, формувати навички вдумливого виразного читання, читання в особах, уміння словесно малювати картини  природи, здійснювати пошук, відбір інформації для виконання навчально-пізнавальних завдань. Виховувати любов до прекрасного, бережливе ставлення до всього живого. Розвивати мислення, мовлення, уважність, розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю.

Обладнання: Проектор, комп’ютер, малюнки та ілюстрації із зображенням птахів; музичний матеріал для слухання (запис голосів різних пташок); екологічні листівки, підручники.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Вітання учнів.
Чому так гарно нині в школі?

Так мило й ніжно спів дзвенить!

І так  ласкаво світить сонце!

І хто це в класі в нас сидить?

Такі ясні у них обличчя!

Я впізнаю цих добрих фей!

Вони – друзі дітей.

Вітаєм вас в нашій оселі!

І будьмо ми знайомі!

Ми жваві, вмілі і веселі

Другокласники у школі!

– В народі кажуть: «Гість – дому радість». Ми дуже вам раді, тому й кажемо:

Добрий день! У добрий час радо ми вітаєм вас!

З миром зустрічаємо! Щастя вам бажаємо!

2. Вправа «Мікрофон»

   Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим, проблемним)

   А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими)

  Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний інтегрований урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Адже на ньому ми будемо читати, співати, пританцьовувати… Чи цікавий буде урок? Отже, все залежить від вашої наполегливості, активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо піл гаслом:

Щоб робота в нас кипіла, працювати будем:

           Швидко! Дружно! Вміло!

1.Артикуляційна зарядка

Щоб почати нам читати

Ротик треба розім’яти.                                                           

-    Поколіть кінчиком язика щічки.

-    Почистіть зуби язичком.

-    Злижіть смачне варення з губ.

-     Поцокайте, як коники.

-     Задуйте тихенько свічку.

  1. Робота над скоромовкою.

  Жатка в полі жито жне,

  Жайвір жатку дожене.         

  1. Гра « Слово в слові відшукай»                                                         

   Світало                                 спалахнула

   Зірниця                                 натягнув

   Сіра                                       послухаємо

   Одягся                                  жайворонок

   Грудочка                              височінь           

II. Спостереження за змінами в природі.

   Подивіться у вікно. Яка зараз пора року? Який стан неба? Холодно чи тепло на дворі? Чи є опади? Чи є вітер?

            ІІІ. Створення емоційного фону уроку.

1.Лунає запис пташиних голосів.

   Діти, що ви чуєте? Вони радісно виспівують, бо повернулися додому.

2. Гра «Я знаю назви 5 птахів»
 


1. Першим я приніс весну,

Пробудив усе від сну.

Заспіваю під вікном,

Звуть усі мене …. (шпаком).

2. В лісі лине дивний звук:

Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

Гострий дзьоб, як молоток:

Тук-тук-тук! Цок-цок-цок!

Буде лісу помагати

Працьовита пташка …. (дятел).

3. Вдень вона лягає спати,

Бо всю ніч їй знов літати.

Ловить мишок, гризунів,

З нею їм вже не до снів. (Сова)

 

4.     Жовтогруді щебетушки

Мають чорні капелюшки,

Сірі шапки, білі щічки,

Називаються …. (синички).


3.   Вправа «Мікрофон»

  Давайте пригадаємо, що ми знаємо про птахів.

1) Чим птахи відрізняються від інших тварин?

2)  Яких птахів називаємо перелітними?

3)  Чому вони відлітають?

4)  Які птахи прилітають найпершими? (Шпаки, жайворонки, дрозди.)

5)   Де можуть жити птахи? (В лісі, саду, парку, в полі, на луках, біля річок)

6) Чим зараз зайняті птахи?

4. Робота з підручником.(природознавство ст..102)

Працюємо по групах : перша група читає 1-2 абзац, а друга група читає 3-4 абзац.

ІV. Вступна бесіда вчителя з елементами розповіді.

– Птахи дуже корисні. Вони знищують багато шкідників, дають нам м'ясо, яйця. Але не тільки в цьому користь птахів. Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непримітною. Птахів ще називають співучою красою рідного краю. Хто розуміє і здатний відчувати цю красу – той щаслива людина.

– Діти, ви назвали серед пташок, які прилітають найпершими, шпаків, жайворонків, дроздів. Всі пташки дуже люблять свій рідний край, але кожен із них по-різному співає. Птахи – найкращі музиканти в природі. На уроці літературного читання ми знайомилися з поняттям «Звуконаслідування». Як співає, наприклад,горобчик? (Цвірінь-цвірінь). Зозуля? (Ку-ку).  Сорока? (Скре-ке-ке). 

 У багатьох піснях згадують про птахів. Їх дуже багато. Соловейко – щебече і тьохкає, зозуля – кує, горобчик – цвірінькає, журавлі – курличуть.

А як співає жайворонок?

Жайворонкова пісня особлива. Кажуть, що то пісня раю. Так, як співає жайворонок, не уміє ніхто. Але щоб почути цю пісню, треба вставати рано-вранці, коли ще тільки сходить сонце, йти в поле. І у високому піднебессі можна почути чарівну пісню.

Сьогодні ми з вами познайомимось із людиною, яка не тільки мала дар чути і розуміти голос природи, спів жайворонка, але й уміла про це розказувати дітям. Ця людина серце віддавала дітям, тому що дуже їх любила, пропрацювала все життя вчителем.  Це – В. О. Сухомлинський.

V. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні ми ознайомимося із творчістю Василя Сухомлинського – видатного педагога , письменника . (демонстрація портрета ) та ознайомимося з його оповіданням «Які ж вони бідні» .

VI  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу .

1 . Біографічна довідка .

Василь Олександрович Сухомлинський – видатний український педагог , письменник і публіцист .

Народився він 28 вересня 1918 року в селі Василівка Кіровоградської області у незаможній селянській родині . Батько його , Олександр Омелянович , працював по найму як тесляр і столяр . Мати – Оксана Юдівна – вела домашнє господарство , гарно вишивала . Багато уваги приділяла вихованню дітей, їх було четверо. Учила добра , чесності , людяності . Довгими зимовими вечорами за прядивом чи шитвом розповідала дітям казки , цікаві історії , читала книжки .В.О. Сухомлинський навчався у Василівський семирічній школі , де був одним з кращих учнів . Учився добре , старанно , любив читати , гарно малював . Щоб зібрати гроші на книги , фарби , зошити , разом з однолітками та братами ходив на Новий рік посівати та щедрувати , а літом працював у колгоспі . У дитячому садку . який діяв у колгоспі на період літніх канікул , йому доручали бути помічником вихователя . Він доглядав малюків , розповідав їм казки , читав книжки , проводив веселі ігри . Тому і вибір професії був не випадковий .

2.Словникова робота

    Світало – розвиднялося, починався день.

    Зірниця зайнялася – зоря запалала.

    Зорі згасали – зникали.

    Затамував подих – притих.

    Спало на думку – пригадав.

5.Первинне читання вчителем.

     Тестова перевірка.                                                       


  1. Де відбувалася ця подія?

             а) в лісі,

             б) у полі.

  2.   Що трапилося в полі?

           а ) почули пісню,                                                           

            б) почули шум дерев.

  3.   Яким був Сергійко?

            а) веселим,

            б) уважним.     


6. Читання ланцюжком.

7. Аналіз змісту оповідання

Прочитайте опис пісні жайворонка.                                                    

  • З чим порівнює автор пташку спочатку? Прочитайте.
  • З чим порівнює пташку потім?
  • Прочитайте текст без опису жайворонкової пісні.  Що ви відчули?  Що змінилося?
  • Чому ж  автор ввів опис пісні в текст?
  • Як ви розумієте зміст заголовка?
  • Яка основна думка твору?

9. Фізхвилинка

 

ІХ. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів.

1. Гра « Старт – фініш»                    

(знайти речення за початком і кінцем)

  • Сергійко…пісню.
  • Десь …височінь.
  • Немов … музику.
  • Раптом …пісню.

 

2. Читання діалогу.

        Розмова сина з батьком.

          Яким був батько? (Мудрим, щирим )

          Яким є Сергійко? Гордий? Милосердний? Чутливий?

Слово вчителя:

   У березні, коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше гріє сонечко у полях і гаях чути спів жайворонка. Ця маленька пташка однією з перших сповіщає про прихід весни.

3.Охорона птахів.

Захист екологічної листівки.

Х. Підсумок уроку.                                   

   Що ми сьогодні вивчили на уроці?

    Чи сподобався вам урок? Чим саме? Що вас вразило найбільше?

     Ви всі дуже гарно сьогодні працювали .(оцінювання)

     давайте разом з вами дамо обіцянку птахам і всьому живому, що нас оточує.

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у рідним краю.

Нехай звеличають природу –

Співають для нас у гаю.

 

docx
Додано
16 квітня
Переглядів
165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку