ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ЛІТЕРАУРНОГО ЧИТАННЯ ТА ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Тема. В.Сухомлинський «Барвисте коромисло». Виготовлення аплікації «Веселка».
Мета.
Літературне читання: продовжити знайомство учнів з творчістю В.Сухомлинського; удосконалювати навички правильного й виразного читання та уміння аналізувати текст, виділяти головне, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уяву, творчі здібності, вміння працювати в групі.
Трудове навчання: вчити створювати сюжетну аплікацію, добирати відповідні кольори паперу; вчити гармонійно заповнювати аплікацією площину паперу; розвивати творчість, художню уяву, просторове мислення, естетичний смак, інтерес до творчої діяльності; виховувати акуратність, увагу, старанність, охайність; прищеплювати любов до праці.
Обладнання: підручники,мультимедійне забезпечення, кольоровий та цупкий білий папір, технологічна картка, серветки для рук, клей, клейонка-підкладка.
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Стали, діти, всі рівненько
Посміхнулися гарненько!
Настрій на урок взяли
Й працювати почали!
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
- Перед початком уроку давайте домовимось з вами, діти, що ви будете уважними, не будете відволікатися, будете поважати один одного. З посмішкою ми почнемо наш незвичний урок. Чи цікавий він буде?! Це залежить від вашої активності, уважності і творчості.
3.Вправа «Очікування».
- Що ви очікуєте від уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Я пропоную вам, діти, заплющити очі і уявити, що ви знаходитесь на ігровому майданчику, тільки-тільки пройшов теплий весняний дощик, із-за хмарки виглянуло сонечко. І раптом водні крапельки, що ще висіли у повітрі, почали по-різному відбивати сонячне світло. І ось на тлі хмарки, що розташована проти Сонця, утворився спектр. Саме так науковці-фізики називають це красиве природнє явище – красуню-веселку.
- Про те, як саме і чому вона з’являється на небі, ви дізнаєтесь на уроках фізики в 7 класі.
- А сьогодні ми будемо милуватися веселкою за допомогою літературного слова.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1. - Багато років тому такі ж як ви маленькі школярики вибігли після дощу на шкільне подвір’я і раптом закричали:
- Вчителю, подивіться, що це?! На небі якась дуга, гілка, коромисло!
І вчитель відповів:
- Так, діти, це барвисте коромисло!
І розповів дітям казку.
2. Сьогодні і ми познайомимося з цією казкою. А написав її Василь Сухомлинський.
- Діти, а що ви знаєте про В.Сухомлинського? (відповіді учнів) .
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота над заголовком.
Вправа «Передбачування змісту».
- Отже, оповідання називається «Барвисте коромисло».
- А що означає слово «барвисте»? (різнокольорове).
- Що означає слово «коромисло»? (дерев’яна вигнута дугою палиця з гачками на кінцях, якою носять відра з водою).
- А ще одне значення цього слова ми дізнаємося згодом.
- То про що, на вашу думку, ми будемо сьогодні читати? (відповіді та передбачування учнів).
2.Опрацювання оповідання.
А) Словникова робота
- коромисло - …
- барвисте - …
- велетень – істота, що своїми розмірами значно переважає інших;
- стьожки – довгі риски, лінії, вузькі смужки, що використовуються як прикраса, оздоблення;
- дивне – чарівне, чудове;
- могутній – сильний, міцний.
Б) Читання оповідання підготовленими учнями.
- Це казка чи оповідання? Доведіть свою думку (казка, бо є казковий герой).
В) Самостійне напівголосне читання протягом 2 хв.
- Читаючи, зверніть увагу, скільки назв кольорів згадується у тексті.(4).
Можна підкреслити ці назви олівцем.
Г) Перевірка розуміння прочитаного та вибіркове читання.
- Що синіло за ставком?
- Що простягалося через усю хмару?
- Що робила в небі веселка?
- А з чим порівнює автор веселку? Чому?
- Який казковий герой згадується в казці?
- Опишіть, яким ви його уявляєте?
- На вашу думку, він добрий чи злий?
- Чому вважаєте велетня добрим? (бо робить добру справу – напуває хмарку).
- А хмарка добра чи зла? (добра, бо напуває все живе, піклується про природу, любить природу).
Д) Повторне прочитування казки «ланцюжком».
- Скажіть, крім природного явища «веселка», про який ще природний процес згадується в тексті? (кругообіг води – вода з рідкого стану із ставка випаровується у хмару і повертається на землю у вигляді дощу).
V. Узагальнення завдань з читання.
1) - Діти, то чому ж Василь Сухомлинський порівнював веселку з барвистим коромислом? (бо це вигнута різнокольорова дуга).
- Усі твори В.Сухомлинського мають повчальний характер. А чому ж вас навчить ця казка?
- В. Сухомлинський любив природу і своїми казками та оповіданнями виховував це почуття і у дітей. І часто повторював такі слова «Тоненька стеблинка черпає наснагу з землі, веселка барви свої з квіткових пелюсток».
2) Вправа «Асоціативний кущ»
- Коли я кажу «веселка», що ви уявляєте, які асоціації та думки з’являються? Скажіть про свої почуття одним словом.
3) Бесіда
- Скільки кольорів має веселка? (7). Число 7 чарівне – і квітка-семипелюстка, і сім днів тижня, і сім веселих нот.
- Щоб правильно зображувати веселку, необхідно запам’ятати її кольори в правильному порядку.
* ЧорноОкий Журавель З’їв Без Солі Форель.
* Чапля Обіцяла Жабці З’їсти Гарний Стиглий Фрукт.
ГОСТЯМ: Частіше пОсміхайтеся, Жартуйте, Зробіть Безхмарною Свою Фортуну. Чудове прекрасне Життя Завжди Буде Сонячним, файним.
VI. Практична робота з трудового навчання.
- А тепер я пропоную вам розпочати роботу над сюжетною аплікацією «Веселка».
1. Технологічна картка (порядок виконання роботи).
2. Інструктаж з техніки безпеки.
3. Практична робота.
- Ви маєте гармонійно розмістити свою аплікацію на площині паперу, правильно дібрати кольори, розприділити роботу між членами групи, допомагати один одному.
4. Демонстрація робіт.
- На наступному уроці труд.навчання ви закінчите свою аплікацію.
VII. Підсумок уроку.
1) Гра «Мікрофон»
- Чи справдилися ваші сподівання – очікування стосовно нашого уроку?
- Яким був урок?
2) Гра «Сенкан»
- тема(1іменник)
- опис(2 прикметники)
- дія ( 3 дієслова)
- ставлення, почуття (речення)
- синонім, узагальнення, підсумок(1 слово)
Веселка.
Чарівна, барвиста.
Дивує, грає, виграє.
Веселка – барвисте коромисло в небі.
Краса!
VIII. Домашнє завдання.
- Закінчити аплікацію і придумати казку за її сюжетом.
ДОДАТКИ
1. Групова робота «Збери прикмети» ( на листках записані початок і кінець прикмет, учні повинні їх з’єднати; перевірка на дошці).
- Якщо веселка високо в небі – буде гарна погода, якщо низько – погода буде погана.
- Якщо у небі з’явилося кілька веселок – буде довгий теплий дощ.
- Веселка вранці – на дощ, ввечері – на гарну погоду.
- Якщо веселка швидко зникає – буде хороша погода, а якщо довго на небі – на негоду.
- Якщо побачиш в небі подвійну веселку – швидко загадай бажання, і воно обов’язково здійсниться.
- Давні люди вважали, що веселка це дорога янголів на землю. Своїм краєм вона вказує на сховані скарби.
До розповіді про веселку?
Коли дощик закінчується і на небі з’являється сонечко, його промені проходять крізь краплі дощу і утворюється різнобарвна веселка. Яскравість кольорів і ширина веселки залежить від розміру крапель дощу. Чим більші краплі, тим більше у веселці червоного кольору, і тим вона яскравіша. Якщо дощик дрібний, то веселка має бліді відтінки. Найчастіше ми бачимо веселку у формі дуги. Але якщо будемо на великій висоті ( у літаку чи на горі), то побачимо, що вона має форму кулі. Іноді буває відразу 2, 3, а то й 4 веселки одночасно. Перевернута веселка – досить рідке явище.