Для творчих вчителів початкової школи. Мета: навчити учнів користуватися фізичною картою, визначати за нею відстані між містами на допомогою масштабу, навчити множити усно та письмово на круглі числи, закріпити вміння записувати та читати багатозначні числа, уміння працювати з фізичною картою України; розвивати пам'ять, логічне мислення; виховувати любов до Батьківщини, інтерес до навчання.
МАТЕМАТИКА, ПРИРОДОЗНАВСТВО
Інтегрований урок
Тема. Визначення відстані між містами за картою (Інтегруються теми з природознавства «Робота з картою» і «Множення на круглі числа»)
Мета: навчити учнів користуватися фізичною картою, визначати за нею відстані між містами на допомогою масштабу, навчити множити усно та письмово на круглі числи, закріпити вміння записувати та читати багатозначні числа, уміння працювати з фізичною картою України; розвивати пам'ять, логічне мислення; виховувати любов до Батьківщини, інтерес до навчання.
Обладнання: 1) фізична карта України; 2) карта півкуль; 3) атласи; 4) лінійки; 5) картки з задачами для роботи в парах.
Хід уроку
І. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми навчимося визначати відстань між містами за допомогою карти і масштабу, відшукувати на карті різні міста, найвищі гори,закріпимо написання багатозначних чисел і навчимося множити письмово і усно числа на круглі числа.
II. Актуалізацій опорних піни
1. З математики.
— Що означає помножити на число 10, 100 ?
— А як помножити на 20, на 200?
8 • 10, 8 • 100, 6 • 20, 15 • 20, 25 • 30
2. З природознавства.
- Показати на карті Карпатські гори;
— Кримські гори;
— місто Київ;
— місто Харків;
— Чорне море.
— Азовське море.
III. Математичний диктант.
1. Диктує вчитель дані з географічного атласу «Дивосвіт».
— Довжина кордонів України — 6500 км.
— В Україні 73000 річок, 20000 озер.
— Довжина України із півночі на південь — 893 км, зі сходу на захід —
1316 км.
2. Продовжують диктувати діти.
— Найвища гора в Кримських горах. (Роман-Кош)
— Найвища гора в Карпатських горах. (Говерла)
-— Ще які гори є в Кримських і Карпатських горах?
(6500, 73000, 20000, 893, 1316, 1545, 2061, 1234, 1818.)
IV. Визначення відстані між містами.
1. Активізація знань.
а) Який масштаб на фізичній карті України?
б) Як визначати відстань, якщо знаємо, що в 1 см — 40 км?
— Харків-Полтава (40 • 3 = 120 км).
— Харків-Керч (40 • 13 = 520 км).
— Харків-Севастополь (40 • 16 = 640 км). ( Можлива зміна )
2. Визначення відстані (записати в зошит з математики).
— Харків-Луганськ (40 • 7 = 280 км).
в) Скільки затратимо часу, щоб доїхати до Луганська на автомобілі, який за годину проїжджає 70 км? (280 : 70= 4 год).
— Ширину Чорного моря?
(40 • 22 = 880 км).
г) Якщо сісти на пароплав, який щогодини проходить 24 км, то за скільки годин перетнемо Азовське море?
(240 : 24 = 10 год).
3. Робота за картою Півкуль.
— Показати Північний і Південний полюси. Знайти між ними відстань.
(Масштаб діти визначають самостійно.)
(900 • 20 = 18000 км).
— Від Києва до Північного полюса. (Пояснити дітям: якщо в 1 см, = 900 км, то в 1 мм в 10 разів менше, тобто 1 мм = 90 км.)
90 • 49 - ?
а) розв'язання проблемної ситуації:
— Як нам розв'язати такий приклад? (Перестановка множників.)
— Після перестановки вийшло 49 • 90. Як це роз в'язати?
б) пояснення вчителя:
49 • 90
4410 (км)
в) за аналогією знайти самостійно відстань між Києвом і Південним полюсом.
90 • 166 - 14940 (км)
166 •90
14940 (км)
4. Робота в парах.
— На партах картка з задачею, в яку треба підставити величини, попрацювавши з фізичною картоюУкраїни.
Задач а
Найвища гора Кримських гір _________________________________ . Її
висота____________________ .
Найвища гора Карпатських гір____________________ . Її висота ________ .
Яка гора вища і на скільки?
V. Підсумок уроку.
— Чого навчилися на уроці? Що найбільше сподобалося? Для вивчається математика?