Інтегрований урок математики та української літератури у 7 класі "Розв'язування лінійних рівнянь. Стежинами Кобзаря"
КУРАХІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ №5
Любовська Ольга Вікторівна, учитель математики
Кірдяй Олена Олександрівна, учитель української мови і літератури
Розв’язування лінійних рівнянь.
Стежинами Кобзаря
( інтегрований урок математики та української літератури у 7-А класі )
Тема: Розв’язування лінійних рівнянь. Стежинами Кобзаря
Мета:
Тип уроку: інтегрований урок математики та української літератури
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, ілюстрації до творів, «Кобзар», підручники, мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація до уроку
Девіз уроку:
Математика не лише
вчить мислити,
а й уселяє віру у безмежніcnm розуму.
Вона виховує волю і характер.
Епіграф уроку:
Т.Г.Шевченко!
Досить було однієї людини,
щоб врятувати цілий народ,
цілу націю.
О.Вишня
Очікувані результати:
Хід уроку
I. Мотиваційно-цільовий аспект
Учитель математики. Які асоціації у вас викликає слово «урок»?
Давайте розкладемо його по літерах:
У – успіх, упевненість
Р – радість, раціональність, робота
О – обдарованість, об’ємність
К – кмітливість, компетентність
Тож нехай на сьогоднішньому уроці вас супроводжує успіх, радість від виконаної вами роботи, раціонально витраченого часу, об’ємності знань. Надіюсь, що ви проявите кмітливість та будете компетентними і не втрачатимете своєї упевненості!
Учитель української літератури. Сьогодні у нас незвичайний урок. Перед вами два вчителі: математики та української літератури. Що ви чекаєте від цього уроку? Що хочете дізнатися? Щоб відповісти на ці питання, прочитайте тему уроку: «Розв’язування лінійних рівнянь. Стежинами Кобзаря». «Очікування»
(Учні по черзі називають очікувані від уроку результати)
Учитель математики. А працювати ми будемо під девізом:
«Математика не лише
вчить мислити,
а й уселяє віру у безмежні розуму.
Вона виховує волю і характер.»
Учитель української літератури. А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова О.Вишні: «Т.Г.Шевченко! Досить було однієї людини,щоб врятувати цілий народ, цілу націю.»
II. Пізнавально-пошуковий аспект
Учитель математики. У кожного на парті лежить таблиця «Мені цікаво знати». Народився Тарас Шевченко ... березня 1814 року, а помер 10 березня .... року. Прожив 47 років життя, з них … роки кріпаком і лише … років на волі.
Вам потрібно заповнити пропуски числами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи:
1.Знайдіть значення виразу
2 ( 0,5 х2 - х + 3) при х=3 ( 9)
2. Знайти значення виразу () ( 1961 )
3. Розв’яжіть рівняння
1) (24)
2) 7х – 4 _ 3х + 3 = 8 – х (13)
9 4 6
Учитель української літератури . Народився Тарас Шевченко 9 березня 1814 року, а помер 10 березня 1861 року. Прожив 47 років життя, з них 24 роки кріпаком і лише 13 років на волі.
Ви добре справилися із математичними завданнями, а я пропоную вам вправу «Сторінки життя гортаю...». Ваше завдання підтвердити або спростувати думку, відповідаючи «1-так» або «0-ні». За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Учитель математики. Щоб перевірити правильність ваших відповідей, розв’яжіть рівняння . Відповідь даного рівняння буде відповідати кількості правильних відповідей.
3 (2х + 3 ) – 5 ( 7 – 4х ) – 2 ( 5х + 4 ) = 126 ( 10 )
Учитель математики. «Хочу знати більше». Пропоную закінчити розв’язання рівняння, яке перед вами на слайді
5 ( 12 - х ) – 11 ( 4х – 5 ) = 9 ( 9 – 5 х ) – 90 ( 31 )
Учитель української літератури. У вас недаремно вийшла така відповідь. Коли Шевченкові виповнився 31 рік, він повернувся до Петербурга і завершив навчання у Академії мистецтв.
Учитель математики. А яким тиражем вийшла збірка «Кобзар» , ви дізнаєтесь розв’язавши рівняння:
3 ( х + 5 ) = 2 х +1015 ( 1000 )
Учитель української літератури. «Поетична хвилинка». Одним із творів, що ввійшов до першої збірки, була балада «Тополя».
Учениця декламує напам’ять (уривок):
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марне зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє.
Чумак іде, подивиться
Та й голову схилить,
Чабан вранці з сопілкою
Сяде на могилі,
Подивиться — серце ниє:
Кругом ні билини.
Одна, одна, як сирота
На чужині, гине!
Хто ж викохав тонку, гнучку
В степу погибати?
Постривайте — все розкажу.
Слухайте ж, дівчата!
Полюбила чорнобрива
Козака дівчина.
Полюбила — не спинила:
Пішов — та й загинув...
Якби знала, що покине —
Було б не любила;
Якби знала, що загине —
Було б не пустила;
Якби знала — не ходила б
Пізно за водою,
Не стояла б до півночі /114/
З милим під вербою.
Якби знала!..
І то лихо —
Попереду знати,
Що нам в світі зострінеться...
Не знайте, дівчата!
Не питайте свою долю!..
Само серце знає,
Кого любить. Нехай в’яне,
Поки закопають,
Бо не довго, чорнобриві!
Карі оченята,
Біле личко червоніє —
Не довго, дівчата!
До полудня, та й зав’яне,
Брови полиняють.
Кохайтеся ж, любітеся,
Як серденько знає.
Учитель математики. «Пошуковець». Пропоную розв’язати задачу.
Турист пройшов маршрут завдовжки 16623 м за три дні. За другий день він пройшов 2 рази більше ніж за перший день, а за третій – в 2 рази більше ніж за перші 2 разом. Скільки кілометрів він пройшов за перший день?
Учитель української літератури. Це була задача, в якій ви одержали число 1847. Яку поезію було написано у 1847 році.
Учень зачитує уривок з твору.
N. N.
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога......
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур’яні
Молюся Богу... І не знаю,
Чого маленькому мені
Тойді так приязно молилось,
Чого так весело було.
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Учитель математики. Зараз проведемо гру «Найпрудкіший?»
На дошці накреслено табличку із шести клітинок.
|
|
|
|
|
|
Я пропоную вам шість завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати в клітинки таблиці. Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Перед вами лежить алфавіт. Тож, хто з вас першим прочитає слово?
1.Знайти значення виразу 5 (15)
2. Спростіть вираз ()- (19)
3. У книжці 76 сторінок, хлопчик прочитав книжки. Скільки сторінок він прочитав? ( 2 )
4. Вік батька дорівнює 3 віку сина. Батькові 38 років, стільки років сину? (10)
5. Розв’яжіть рівняння 5 + у = 6 (1)
6. Знайдіть від числа 63. ( 21 )
Український алфавіт
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Аа Бб Вв Гг Гг Дд Ее Єє Жж Зз
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ии Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс
23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ Ьь Юю Яя
Учитель української літератури.
Ви правильно відгадали назву збірки «Кобзар». А хто з вас продекламує напам’ять вірш з цієї збірки, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє?
Учень декламує вірш
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани, ігори –
Все покину і полину
До самого Бога
Молитися... а до того
Я не знаю Бога.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою зло кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте помянути
Незлим тихим словом.
Учитель математики. Ми пропонуємо вам поділитися на дві команди і зіграти в літературно – математичну гру «Морський бій».
Учитель української літератури. Учні однієї команди називать координати. Якщо є влучання в палубу корабля, то команда отримує по 2 бали за кожну правильну відповідь. Якщо команда не відповідає, то суперники можуть отримати 1 бал за правильну відповідь.
(Презентація 2)
Учитель української літератури. «Ми – творчі учні». Пропоную вам скласти акровірш до слова «ШЕВЧЕНКО», пов’язавши їх зміст із царицею наук – математикою.
Учитель математики. «Мозковий штурм». Те, про що ви дізналися на уроці, перевіримо у вигляді бліцопитування.
5. Мрія Тараса з дитинства навчитися... (малювати)
ІІІ. Підсумковий етап
Учитель математики. Отже, ми сьогодні узагальнили ваші знання , вміння й навички щодо розв’язування лінійних рівнянь.
Учитель літератури. Повторили життєпис нашого земляка, поета – Кобзаря - Тараса Григоровича Шевченка
ІV. Рефлексійно-оцінний аспект
Вчитель математики. Наш урок добігає кінця. Тож підведемо підсумки. «Мікрофон»
Учитель української літератури. Рефлексія. «Продовж речення...»
IV. Домашнє завдання
1. Скласти рівняння, коренями яких є числа , пов’язані з творчістю Шевченка.
2. Створити колаж, пов'язаний з життєвим та творчим шляхом Тараса Шевченка або напишіть твір-замальовку від імені письменника «Ніхто не бачить, як сирота плаче».
Учитель української літератури.
Світ Шевченка складний і простий водночас. Увійшовши в нього, можливо, зрозуміємо, звідки ота неосяжна любов до України, звідки він брав сили вистояти й не зламатися, звідки такий високий духовний світ і геніальний талант. Нам, людям нинішньої епохи, особливо дорога віра поета. В основі поезій Шевченка лежить пристрасне бажання життя – вільного, справедливого, гідного людини на Землі. Саме тому творчість Шевченка силою слова, силою загальнолдської правди перетнула кордони України, зробила його поетом світового значення.
1