Інтегрований урок математики та української мови " Узагальнення і систематизація знань по темі: "Раціональні числа та дії з ними", "Числівник як частина мови""

Про матеріал
Об’єднати споріднені блоки знань з математики та української мови; відтворити та узагальнити зі здобувачами освіти поняття і засвоєння відповідної їм системи знань про раціональні числа та дії з ними , числівник як частину мови; сприяти розвитку практичного застосування набутих знань; виховувати інтерес до вивчення предметів
Перегляд файлу

 

Олександрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Скадовської  райради

Херсонської області

Вчитель: Бульдяк Катерина Василівна

 

Математика

 6  клас

Інтегрований урок  ( Математика, українська мова) 

 

Тема: «Узагальнення і систематизація знань по темі: « Раціональні числа та дії з ними», «Числівник як частина мови»»

 

Мета: об’єднати споріднені блоки знань з математики та української мови; відтворити  та узагальнити зі здобувачами освіти  поняття і засвоєння відповідної їм системи знань про раціональні числа та дії з ними , числівник як частину мови; сприяти розвитку практичного застосування набутих знань; виховувати  інтерес до вивчення предметів.  

Тип уроку: інтегрований урок повторення і узагальнення матеріалу

 

Епіграф уроку:

Мудрим ніхто не народився, а навчився. 

Народна мудрість

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель мови. 

-         Добрий день, діти. Сьогодні в нас не зовсім звичайний урок. Урок, на якому об'єднаються два несхожих навчальних предмети: українська мова та математика. УРОК = увага +розуміння + обдумування + кмітливість.

Тож навчимося застосовувати наші знання про числівник практично, перевіримо вміння застосовувати вивчене в знайомих і змінених (нових) ситуаціях.

Учитель математики. 

-         Девізом нашого уроку ми обрали слова О. Толстого: «Не помиляється тільки той, хто нічого не робить, хоч це і є його основна помилка». 

-         На цьому уроці ми закріпимо знання про раціональні числа  , про зображення їх на координатній прямій, про використання раціональних чисел у практичній діяльності, доведемо, що математика та українська мова мають спільне.

За підсумками уроку ми зробимо висновок, як ви засвоїли матеріал. Для цього використаємо сигнальні картки. Хто добре засвоїв матеріал, покладе в зошит зелену картку, якщо опанував не все — жовту, нічого не зрозумів — червону.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Учитель мови проводить опитування.

І.Яка частина мови називається числівником?

2.Які існують числівники за значенням?

3.Назвати групи числівників за будовою.

4.Які постійні й змінні ознаки має числівник?

5.Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?

6.У якому стилі найчастіше вживають числівники?

7.Чи вживають числівники в розмовному стилі?

8.Практичне завдання. Записати речення на дошці, знайти числівники й визначити їх синтаксичну роль.

Два ведмеді в одній берлозі не живуть. Краще мати більше ста ворогів, ніж одного зрадливого приятеля. Семеро одного не ждуть. Двотисячний рікзнаменна віха в історії християнства.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель математики проводить бесіду з учнями.

На дошці плакат, на якому в середині вписані знаки «+» і «-».

 Із чим у вас асоціюються ці знаки? (Наприклад, чорне та біле.) Поміркуйте, а потім ми всі разом запишемо підсумки в плакаті.

На висловлення асоціацій учням дано 2 хвилини. 

(Один учень записує на дошці, а інші диктують йому свої думки.)

 

Обговорення зробленого запису

-         Наочним прикладом використання знаків є погода. Холодну зиму змінює жарке літо. Ці два знаки допомагають показувати температуру (влітку температура зі знаком «+», а взимку — зі знаком «-»).

-         Спробуйте за малюнками визначити знак температури тіл ( демонстрування наочних зображень)

-         Якою є температура танення льоду? ( 0 °С.)

-         Якими числами виражають температуру вище 0 °С?нижче 0 °С? 

-         Час також можна відмірювати різними знаками.

Вправа « Визнач знак часу»

 

Якщо було два дні тому, то -2, а якщо буде через три дні, то +3,у минулому 20 ст., нас чекає 2013 рік, у 22 ст. буде більший технічний прогрес. 

-          Давайте підведемо підсумок .Яким знаком слід характеризувати минуле? А майбутнє?

-          Яким знаком можна виражати прибутки , збитки, кредити і депозитні рахунки, заробітну плату, подаровані на День народження гроші, поповнення рахунку мобільного телефону, банкруцтво?

 

-          Давайте пригадаємо з природознавства про найвищу гору в Україні. Гора Говерла в Закарпатті, її вершина знаходиться на висоті 2061 м над рівнем моря. За рівень моря прийнято брати рівень Балтійського моря , це і є точка підрахунку.

А чи знаєте ви , яка глибина Чорного моря ?(досягає 2211 метрів нижче від рівня моря)

-          Який знак прийнято ставити , коли використовують характеристику висот гір?характеристики глибин океанів, річок, озер?

Таким чином, розташування будь-якого місця вище від рівня моря — число додатне, а нижче від рівня моря — від'ємне. 

-          Як називають числа зі знаком «+», «_»?

-          Біля яких чисел прийнято опускати знак?

-          Яке число розділяє додатні і від’ємні числа?(0)

Історична довідка

Історія свідчить про те, що люди довго не могли звикнути до від’ємних чисел. Ці числа здавалися їм незрозумілими, їх не використовували, просто не бачили в них особливого сенсу. Додатні числа довго трактували як «прибуток», «маєтність»,а від'ємні — як «борг», «збитки».

В Італії лихварі давали гроші в борг, ставили перед ім'ям боржника суму боргу і рисочку, подібно до мінуса, а коли боржник повертав гроші, закреслювали — і ставав плюс.

Німецький учений Міхель Штифель написав «Повну Арифметику», яка була надрукована 1544 року. Від'ємні числа він називав «менш, ніж нічого» або «нижче, ніж нічого». Додатні числа він називав «більш, ніж нічого» або «вище, ніж нічого».

«Нічого» — це нуль.

Вправа «Чи правильно записано  знак» Розглянемо особливі ситуації запису додатних та від'ємних чисел.

Ситуація1

Якщо у виразі стоїть на першому місці додатне число, то в записі виразу перед числом знак «+» не пишемо

1,5 – 35 + х

Ситуація 2

У запису послідовності додатних чисел знак «+» перед ними не ставимо

14 – 3,5 + (+ х)

Ситуація 3

Якщо перед від’ємним числом у виразі стоять знаки арифметичних дій , то від’ємне число записуємо в дужках

4,9 + ( - 2,7) : (-8)

Ситуація 4

Якщо від’ємне число стоїть першим у виразі , то число записуємо без дужок

- 4,9 + 36 + 7 3

                             8

Ситуація 5 

Якщо у запису є одне додатне число, то перед ним знак «+» не ставимо

+ 5,3 або  + Х

Учитель мови

     Діти, скажіть, до якого стилю належить цей текст? (До наукового)

     Які числівники за значенням використовують у поданому тексті? (Дробові та цілі числа)

     Як відмінюють дробові числівники? (Перший числівникяк кількісний, а другийяк порядковий)

     Що ми знаємо про числівник «півтора»? (Вживаємо з іменником чоловічого та середнього роду, півторижіночого, а півторастане відмінюється.)

     Виконаємо завдання 1, щоб перевірити, чи вмієте ви правильно поєднувати іменники з числівниками.

     Чи знаєте ви особливості поєднання кількісних числівників два, три і чотири з іменниками? (Сполучаються з іменниками в називному відмінку множини)

     Знайдіть і підкресліть неозначено-кількісний числівник. (Декілька)

Учитель математики  

Вправа «Запис температур»

- Запишіть за допомогою додатних та від'ємних чисел (самостійно в зошити):

         у Донецьку декілька днів було 5 °С морозу;

         у Києві 2 °С тепла;

         вдень було З °С тепла;

         вночі було 4 °С морозу;

         ввечері температура знизилася на З °С нижче нуля;

         удень температура повітря на 5 °С вище нуля.

Перевірка здійснюється фронтально, учні виправляють помилки.

Задача

image

Завдання 

 Заповнити таблицю: якщо у відповіді число «+», внести його в перший стовпчик, якщо у відповіді число «-», то — у другий стовпчик (самостійно з подальшою взаємоперевіркою).

 

X

Повідомлення

Число +

Число —

1

Висота будинку 24 метри

 

 

 2

Глибина річки 5 метрів

 

 

3

Рівень води знизився на 0,6 метрів

 

 

4

Рівень води піднявся на 0,7 метрів

 

 

5  

Вихідний буде через 3 дні

 

 

6

Дощ був 4 дні тому

 

 

7

Премія склала 200 гривень

 

 

8

При нагрівання довжина пружини збільшилася на 1,5 сантиметра

 

 

9

Борги складали 150 гривень

 

 

Учитель мови. 

- Діти, прочитайте правильно числівники із цієї таблиці. Усно визначте їх групи за будовою (прості, складні й складені).

— Чи є в поданій таблиці порядкові числівники?

Учитель математики

Вправа «Порівняння з рівнем моря і з 0».  Яким числом і чому так треба записати:

     глибину Індійського океану (-7450 м);

     висоту гори Ельбрус (5600 м);

     температура закипання води (100°);

     температура за бортом літака на великий висоті (-80°);

     найнижча температура в природі (-273°)? Учитель мови

     Чи цікаві для вас наведені факти?

     Числівники якого розряду ви використали для своїх відповідей? (Кількісні) Чи необхідні вам знання та вміння про числівники в повсякденному житті?

     Яку особливість відмінювання числівника 100 ви знаєте? (Тільки в Н. в. і 3. в. має закінчення о, а в інших — а).

Хвилинка відпочинку

А зараз трохи відпочинемо. Сядьте прямо,обіпріться на спинку стільця. Заплющіть очі та уявіть, ніби ви поклали квиток «Добра і гарного настрою» на обидві долоні. Відчуйте, як він 

зігріває вас: ваші руки, ваше тіло, вашу душу. Від нього струменить дивне тепло й спокій. У думках помістіть усе добро й гарний настрій цього квитка всередину, у своє серце. У вас з'являються нові сили . Ви відчуваєте, як ваше тіло наповнюється енергією та радістю. У вас добрий настрій, який зігріває душу.

Запам'ятайте те, що зараз відчуваєте, візьміть із собою з уроку. Теплі почуття та гарний настрій будуть довго з вами...

Розплющіть очі. Подивіться навколо себе. Подаруйте одне одному добрі думки та посмішку.

Робота в парах (ігровий момент)

     Чи знаєте ви математику? Слід порахувати усно.

     Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця? (Троє)

     У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер удвоє менше, ніж братів. Скільки в сім'ї сестер і братів? (Три сестри й чотири брати)

     Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє)

     П'ять, п'ятнадцять, без двох двадцять. Семеро, троє, ще й малих двоє.

(П'ятдесят)

 

Учитель математики  Евристична бесіда

-         Яку пряму називають координатною?

-         Побудуйте координатну пряму із одиничним відрізком 2 клітинки. Позначте на ній числа:

 -3;  -2;  1,5;  -5;  6;  2 ;  2,5 ; - 3,25. - Як на координатній прямій ви розмістили додатні і від’ємні числа відносно 0? - Прочитайте запис А(- 3 1 ) , В ( 0,5) С ( -5). - Позначте точки із заданими координатами на координатній прямій. _Які числа називають протилежними( 2 числа , які відрізняються одне від одного лише знаками), натуральними, цілими( натуральні числа, протилежні їм числа і 0), раціональними ( додатні числа- цілі і дробові, від’ємні числа – цілі і дробові і 0)

Гра « Реакція на числа»

( вчитель кидає учням м’яч і пропонує назвати приклад заданих чисел)

 

IV. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ ДЛЯ ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ

Учитель математики

Завдання 1. Запишіть числа: 12; -5, 2; 0; -496; 7 0,25; 815; 3 7

                                                                                                         9

 і підкресліть серед пропонованих «зайві» числа, які не є цілими. Завдання 2. Із вказаних чисел :

3; -4,2; 17; 0; -9; 5 3; 5,6; -4 1 ; -1225; 456 

                               8             6 виписати в стовпчик:

а) цілі числа;

б) від'ємні цілі числа, в) додатні цілі числа.

Взаємоперевірка виконаної роботи Завдання 3. Піймай «помилку».

Усна робота. Учнів опитують «ланцюжком»: 12 і +12 — протилежні числа;

23,9 — раціональне число;

-307 — додатне число;

58 — додатне число;

0 — ціле число;

- 7 2— від ємне число і т. ін..

     5

*   Чи правильно, що кожне натуральне число є цілим числом? (Так) * Чи правильно, що кожне ціле число є натуральним числом? (Ні) * Які ви знаєте правила порівняння раціональних чисел?

*   Як додати два від’ємні числа, числа з різними знаками?

*   Сформулюйте правило віднімання раціональних чисел.

 

 

 

Вправа «Віднови числовий ланцюжок»

image

 

 

Учитель мови. 

- Нам потрібно потренуватися в правильності написання числівників. Для цього виконаємо пошуковий диктант. Замість крапок, де потрібно, вставте м'який знак, числівники спроектовані на дошці:

Шіст..ох, шіст.ладцят.., двадцятьма, дев'ятьма, вісімнадцятьма, чотир.ма, восьмеро, дев'ятисот, п'ят.. ома, дев'ят..мастами, п'ят..десяти, тридцят.., шістсот, п'ят.хот.

Дослідження — творче конструювання

Поєднайте числівники з відповідними іменниками. Поставте їх у потрібному відмінку. Утворе ні словосполучення введіть у самостійно складені речення.

Провідміняйте виділені сполучники.

а) Двадцять чотири, сорок дев'ять, сімдесят один, п'ятдесят три, шістсот двадцять вісім, сто тридцять п'ять, тисяча дев'ятсот сімдесят два.

б) Кілограм,градус,машина, дерево,зошит,рік, корова. Збагачення словникового запасу школярів (усно)

Прочитайте фразеологізми. Визначте, якими словами-синонімами можна їх замінити. Використайте слова з довідки (усно).

1. В один голос. 2. В один момент. 3. В одну дудку. 4. З одного маху. 5. На всі чотири вітри. 6. На один аршин. 7. Один, як палець.

Довідка: однаково, одностайно, дружно, миттю, будь-куди, самотній, одноразово. Дослідження-пошук (усно)

Прочитайте загадки-жарти. Знайдіть й випишіть числівники. Поставте до них питання. Визначте синтаксичну роль.

1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені й ста жіночих?

3.Яке слово складається із семи однакових літер?

4.У якої пташки назва складається із сорока а? Довідка: сім'я, Міссісіпі, сорока, Севастополь.

Виконання завдань тестового характеру в зошитах Взаємоперевірка 1-5, 6-7 фронтально.

1.Що означають порядкові числівники?

  А. Ознаку предмета;

   Б. порядок при лічбі;

В. кількість предметів під час лічби.

2.На які питання відповідають числівники?    А. Скільки? Котрий? Який?    Б .Який? Чий? Чиє?  В. Який? Яка? Яке?

3.У якому рядку всі числівники — порядкові?

            А .Двоє, троє, четверо, шестеро, десятеро;

  Б .одна десята, п'ятдесят, п'ятсот, дев'ять, шістдесят сім;

В. другий, сорок третій, дев'яностий, двісті тридцять сьомий, шостий.

4.У якому рядку всі числівники прості за будовою?

            А Двадцять сім, тридцять сім, сорок два, п'ятдесят вісім;

            Б. один, два, три, чотири, десять;

   В. сто три, шістдесят шість, шістсот два, двісті два.

5.У якому рядку всі кількісні числівники вжиті в орудному відмінку?

 А. Двома, одним, трьома, чотирма, п'ятьма;   Б. одного, двох, трьох, чотирьох, п'ятьох;   

В. однієї, п'яти, шести, шістьох, семи.

6.Зробіть морфологічний розбір числівника, ужитого в реченні Один баранець пасе тисячу овець.

7.Складіть зв'язну розповідь про свій клас, використовуючи різні за будовою числівники. У розповіді зазначити: скільки школярів у вашому класі, як вони навчаються, скільки хлопчиків та дівчаток, о котрій годині ви приходите до школи, о котрій повертаєтеся додому тощо.

Учитель мови. Отже, ви пересвідчилися, що математики і мова — дві вірні подруги, які приходять одна одній на допомогу: «...Не знаючи граматики, не втнеш і математики (Г. Бойко). А ще Віктор Гюго сказав: «Розум людський володіє трьома ключами, які відкривають усе, — цифрою, буквою, нотою. Знати, думати, мріяти. Все в цьому 

 

V.   ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ Учитель математики

-   Як каже народна мудрість: «Добре надбання — звітувати перед самим собою». 

-   Запитай , чи вдалося відчути себе успішним на уроці?

Учні здають зошити з відповідною сигнальною карткою (як зрозумів новий матеріал) окремо з математики й української мови.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

З математики

Творче завдання. Написати міні-твір з теми «Додатні та від'ємні числа навколо нас».

З української мови Підготуватися до контрольного диктанту, повторити теоретичний матеріал із теми «Числівник».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
28 грудня 2020
Переглядів
1395
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку