Інтегрований урок "Модернізація Російської імперії"

Про матеріал
Інтегрований урок з історії України та всесвітньої історії дає змогу учням у доступній формі пояснювати причини, хід, проведення селянської реформи 1861 р., характеризувати реформи 60-70-х рр. ХІХ ст. у Російській Імперії, визначати наслідки та давати власну оцінку реформам 60-70-х рр. ХІХ ст. в Україні.
Перегляд файлу

 

Інтегрований урок з історії України та всесвітньої історії

«Модернізація Російської Імперії» 9 клас

 

вчитель: Кравцова Л.П.

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати хронологію подій;
  • пояснювати терміни і поняття;
  • характеризувати модернізацій ні процеси в Російській імперії;
  • пояснювати причини, хід, проведення селянської реформи 1861 р.;
  • характеризувати реформи 60-70-х рр. ХІХ ст. у Російській Імперії;
  • визначати наслідки та давати власну оцінку реформам 60-70-х рр. ХІХ ст. в Україні;
  • давати власну оцінку діяльності Олександра ІІ.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок (самостійна робота як засіб розвитку критичного мислення).

 

Обладнання: ПК, підручники з історії України та всесвітньої історії для 9 класу; карта Російської імперії у період 1861 р.

 

Основні поняття і терміни: модернізація, громадянські права, тимчасово зобов’язані, мирові посередники, уставна грамота, «відрізки», «прирізки», «викупні платежі», земство, ліберальна демократія, міська дума, суд присяжних.

 

Основні дати:

  • 1857 р. – створення Таємного комітету для підготовки реформи;
  • 19 лютого 1861 р. – царський Маніфест «Загальне положення про селян, звільнених із кріпацтва»;
  • 1864 р. – земська реформа;
  • 1864 р. – судова реформа;
  • 1870 р. – реформа міського самоврядування;
  • 1862-1874 рр. – військова реформа;
  • 1863-1864 рр. – освітня реформа;
  • 1864-1870 рр. – фінансова реформа

 

Епіграф: Краще скасувати кріпосне право згори, ніж очікувати того часу, коли воно самочинно буде скасовано знизу. Олександр ІІ

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент уроку

Учитель. Тема сьогоднішнього уроку є спільною для історії України і всесвітньої історії «Модернізація Російської імперії».

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Гра в асоціації

1. Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «модерн»?

2. Що таке модернізація, а саме – модернізація Російської імперії?

Учитель. Чому саме ці слова Олександра ІІ стали пророчими і взяті епіграфом до нашого уроку, ми спробуємо дізнатися на нашому уроці. Традиційно, кожен із вас зможе оцінити свою роботу на уроці за допомогою таблиці «Оцінювання учнем власної участі у роботі групи», які є у вас на столі.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Термінологічна розминка

Учитель. Яку випереджальне завдання ви отримали? (Опрацювати самостійно матеріал з історії України та зі всесвітньої історії; підготувати презентації; знайти у словниках значення слів: модернізація, громадянські права, тимчасово зобов’язані, мирові посередники, уставна грамота, «відрізки», «прирізки», «викупні платежі», земство, ліберальна демократія, міська дума, суд присяжних.)

(Для роботи на уроці діти об’єднуються у групи).

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Селянська реформа 1861 р.

Робота в малих групах (методична стратегія «Джигсоу»)

  • 1-ша група працює над питанням «Усвідомлення потреби модернізації суспільства царським урядом».
  • 2-га група працює над питанням «Підготовка селянської реформи».
  • 3-тя група працює над питанням «Скасування кріпацтва».
  • Спікери груп готують висновки для оприлюднення.

Учитель. Отже, скасувавши кріпосне право, російський царизм відкрив шлях буржуазним перетворенням в імперії. Їхнім завданням було пристосувати старий, самодержавно-поліцейський, устрій держави до вимог капіталістичного розвитку. Протягом 60-70-х рр. ХІХ ст. були проведені земська, міська, судова, військова, фінансова, шкільна й цезурна реформи.

Показ презентацій

1. Земська реформа. Реформа міського самоврядування.

2. Судова реформа.

3. Військова, освітня та фінансова реформи.

Метод «Прес»

1. Із якою метою царизм у 60-70 рр. ХІХ ст. здійснив буржуазно-демократичні реформи? Назвіть їх.

2. Що отримав народ від буржуазно-демократичних реформ?

3. Вкажіть особливості селянської реформи в Україні.

Рефлексія

  • Скласти сенкани:

1-ша група – кріпацтво;

2-га група – модернізація;

3-тя група – реформа.

Пятихвилинне есе

  • Написати есе (в кожній групі).

1. Що дізналися з теми?

2. Що залишилось незрозумілим?

Робота з епіграфом

1. То чому саме ці слова Олександра ІІ було взято в якості епіграфа?

2. Як ви вважаєте, чи досягли позитивних результатів реформи Олександра ІІ?

 

V. Домашнє завдання

  • Заповнити таблицю «Причини та наслідки реформ 60-70 рр. ХІХ ст.» і відповісти на запитання.

Назва реформи

Дата

Причини

Наслідки реформи

позитивні

негативні

Селянська

 

 

 

 

Земська

 

 

 

 

Міського самоврядування

 

 

 

 

Судова

 

 

 

 

Військова

 

 

 

 

Фінансова

 

 

 

 

Освітня

 

 

 

 

Запитання

  • Поясніть, які верстви населення і чому були зацікавлені у здійсненні реформ 60-70 рр. ХІХ ст.

 

doc
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
31 січня 2020
Переглядів
824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку