Інтегрований урок з історії України та всесвітньої історії
«Модернізація Російської Імперії» 9 клас
вчитель: Кравцова Л.П.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок (самостійна робота як засіб розвитку критичного мислення).
Обладнання: ПК, підручники з історії України та всесвітньої історії для 9 класу; карта Російської імперії у період 1861 р.
Основні поняття і терміни: модернізація, громадянські права, тимчасово зобов’язані, мирові посередники, уставна грамота, «відрізки», «прирізки», «викупні платежі», земство, ліберальна демократія, міська дума, суд присяжних.
Основні дати:
Епіграф: Краще скасувати кріпосне право згори, ніж очікувати того часу, коли воно самочинно буде скасовано знизу. Олександр ІІ
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку є спільною для історії України і всесвітньої історії «Модернізація Російської імперії».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Гра в асоціації
1. Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «модерн»?
2. Що таке модернізація, а саме – модернізація Російської імперії?
Учитель. Чому саме ці слова Олександра ІІ стали пророчими і взяті епіграфом до нашого уроку, ми спробуємо дізнатися на нашому уроці. Традиційно, кожен із вас зможе оцінити свою роботу на уроці за допомогою таблиці «Оцінювання учнем власної участі у роботі групи», які є у вас на столі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Термінологічна розминка
Учитель. Яку випереджальне завдання ви отримали? (Опрацювати самостійно матеріал з історії України та зі всесвітньої історії; підготувати презентації; знайти у словниках значення слів: модернізація, громадянські права, тимчасово зобов’язані, мирові посередники, уставна грамота, «відрізки», «прирізки», «викупні платежі», земство, ліберальна демократія, міська дума, суд присяжних.)
(Для роботи на уроці діти об’єднуються у групи).
IV. Вивчення нового матеріалу
Селянська реформа 1861 р.
Робота в малих групах (методична стратегія «Джигсоу»)
Учитель. Отже, скасувавши кріпосне право, російський царизм відкрив шлях буржуазним перетворенням в імперії. Їхнім завданням було пристосувати старий, самодержавно-поліцейський, устрій держави до вимог капіталістичного розвитку. Протягом 60-70-х рр. ХІХ ст. були проведені земська, міська, судова, військова, фінансова, шкільна й цезурна реформи.
Показ презентацій
1. Земська реформа. Реформа міського самоврядування.
2. Судова реформа.
3. Військова, освітня та фінансова реформи.
Метод «Прес»
1. Із якою метою царизм у 60-70 рр. ХІХ ст. здійснив буржуазно-демократичні реформи? Назвіть їх.
2. Що отримав народ від буржуазно-демократичних реформ?
3. Вкажіть особливості селянської реформи в Україні.
Рефлексія
1-ша група – кріпацтво;
2-га група – модернізація;
3-тя група – реформа.
П’ятихвилинне есе
1. Що дізналися з теми?
2. Що залишилось незрозумілим?
Робота з епіграфом
1. То чому саме ці слова Олександра ІІ було взято в якості епіграфа?
2. Як ви вважаєте, чи досягли позитивних результатів реформи Олександра ІІ?
V. Домашнє завдання
Назва реформи |
Дата |
Причини |
Наслідки реформи |
|
позитивні |
негативні |
|||
Селянська |
|
|
|
|
Земська |
|
|
|
|
Міського самоврядування |
|
|
|
|
Судова |
|
|
|
|
Військова |
|
|
|
|
Фінансова |
|
|
|
|
Освітня |
|
|
|
|
Запитання