Інтегрований день у 1 класі. Тема дня. Мурашка- трудівниця.
Інтегруються предмети: навчання грамоти (читання), навчання грамоти (письмо), природознавство, образотворче мистецтво.
ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «Мурашка-трудівниця»
1 клас
Тема дня. Мурашка- трудівниця
Інтегруються предмети: навчання грамоти (читання), навчання грамоти (письмо), природознавство, образотворче мистецтво.
Мета: Спрямовувати використовувати набуті знання в повсякденному житі. Вчити учнів говорити в повільному темпі, чітко, вільно і виразно. Формувати вміння висловлювати власну думку. Сприяти виробленню навички одразу включатись у роботу.
Розвивати мислення, мовлення, навички виразного та свідомого читання, збагачувати словниковий запас учнів. Сприяти розвитку інтересу до навколишнього світу.
Розвивати вміння слухати вчителя та відповідати на поставленні запитання.
Виховувати любов до природи.
Навчання грамоти: закріплювати вміння учнів виділяти у словах звуки [ш], [ш’], викладати звукові моделі слів; формувати навички читання; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, спостережливість; закріпити уміння писати рядкову букву («ша»), поєднувати її з вивченими літерами; продовжувати формувати правильну поставу під час письма, вміння писати букви зв’язно, ритмічно, правильно розташовувати їх у рядку; виробляти навички побудови звукових моделей слів; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати мовлення, вміння зіставляти графічну форму друкованих і рукописних букв; збагачувати словниковий запас, пам’ять; розвивати дрібну моторику руки виховувати в дітей бережне ставлення до природи.
Природознавство: закріпити поняття комахи, формувати в учнів уявлення про мурах, про їх значення в природі; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу.
Образотворче мистецтво: навчати учнів виконувати ілюстрації до літературних творів, самостійно добирати і змішувати необхідні кольори та їх відтінки; надавати початкове уявлення про малювання тварин; закріплювати уміння користуватися фарбами і простим олівцем; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву;
виховувати в учнів гарний смак, акуратність; навчати міркувати; розвивати естетичне сприйняття літературного твору; стимулювати розвиток фантазії.
Очікувані результати: Засвоєння навчального матеріалу з теми «Мурашка-трудівниця».
Обладнання: малюнки , фішки для позначення звуків, картки для роботи в парах та для індивідуальної роботи, текст казки « Мурашка-мандрівниця» В. Сухомлинського, ілюстрації до казки, зображення мурашника.
Тип уроку: комбінований
I частина
I. Організаційний етап (2-3 хв.)
Пролунав дзвінок –
Починаємо урок.
Працюватимем старанно.
Щоб почути у кінці
Що у нашім першім класі
Діти просто молодці!
II Актуалізація опорних знань (8-10хв.)
1. Вправа «Погода»
-Який сьогодні день?
-Яка пора року?
-Який стан неба?
-Чи були опади протягом доби?
Які ще зміни спостерігаєте у природі?
2. Відгадування загадки
Ця комашка-розумашка. І працює дуже важко. В земляну свою хатинку. Тягне довгу соломинку.
- Так, звичайно це мурашка.
3.Вправа «Асоціативний кущ» (запис на дошці)
- Діти, що ви пригадуєте, уявляєте коли чуєте слово мураха (вчитель записує думки дітей на дошці)
Сім’я
Мурашник
Дружба
Будівельник
III Підготовка до активного, свідомого засвоєння знань (18-20 хв.)
Робота над скоромовкою
1.Читання скоромовки вчителем
Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки – у шашки.
2.Вправа «Куб»
-Який звук найчастіше повторюється у скоромовці?
-Якими буквами він позначається?
-З яких елементів складається маленька літера «ша» ?
- Чи схожі між собою друкована та рукописна літери «ша»?
3. Вивчення скоромовки
4. Робота за прочитаним оповіданням В. Сухомлинського «Мурашка-мандрівниця»
Передбачення.
- Як ви вважаєте про що йтиме мова в оповіданні?
5. Читання твору В. Сухомлинського «Мурашка - мандрівниця».
- Чи здійснилось ваше передбачення?
- Де жили мурашки?
- Як жили мурашки в мурашнику?
- Звідки з’явилась Мурашка-мандрівниця?
- Чому вона не захотіла жити вдома?
- Як мурашки зустріли чужу?
- Чи прийняли її в своєму мурашнику?
5.Читання тексту ланцюжком
6. Читання казки учнями «Дощиком» «Вибіркове читання»
- Уявіть, що всі мурашки в мурашнику стали ледачими?
(Наприклад: зустрівся їй на шляху Жук, запросив до себе …)
Висновок
- Як люди називають мурашок і бджілок?
- Чому вони нас можуть навчити?
10. Складання звукової моделі слова мурашка (учні викладають фішками)
11. Руханка «Прогулянка в лісі»
Діти лісом гуляли, (діти ходять по кімнаті)
За природою спостерігали. (оглядаються навкруги)
Вгору — на сонце — поглядають (дивляться на сонце),
Мурашки дім будують, (імітують рухи).
Один одному допомагають.
Дружно плеснімо: раз, ( плещуть в долоні)
два, три, чотири, п'ять.
Треба нам букет зібрать (присідають, імітують збирання букету)
Раз присіли, два присіли.
І за парти швидко сіли.
12. Поетична хвилинка (запис на дошці)
Ось мурашки зі стежинки
Тягнуть довгий патичок,
Бо будують всі хатинку
Для дорослих й діточок.
Черешки зібрали з листя,
Із ялини голочки –
Облаштовують обійстя
І натхненно, й залюбки.
Скрізь у них кипить робота,
Помагають всі усім,
В діях злагода й турбота –
Величезний буде дім!.
- Так діти, мурашки є трудівниками. Давайте їм допоможемо!
13. Гра «Утвори склади»
- Наші мурашки принесли нам соломинки на яких зображені літери із яких потрібно утворити склади (зображення на дошці)
- Учні утворюють склади і читають їх хором. Ці склади записують у зошити.
-Діти приготувались до письма .
14. Каліграфічна хвилинка
(Діти читають вірш з пам’яті)
Зошит свій я відкриваю
Навкоси його кладу
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь
Буду я писати гарно
До роботи я берусь!
Коментоване письмо утворених складів учнями (ша уш шо іш ше ши)
II. частина
IV. Мотивація навчальної діяльності (20 хв.)
Звучить тиха спокійна мелодія
-Сьогодні дітки я буду чарівницею і перетворю вас на квіточки.
-Ви маленькі квіточки ви спали тихо спокійно.( діти присіли голови опущені руки схрещені над головою)
-Але раптом ви відчули силу і почали рости .(діти повільно підводяться)
-Ваші пелюстки все більше і більше відкриваються.(руки поступово розводять у сторони)
-Вони починають грати з вітерцем . Колишуться вліво і вправо. Вперед –назад. (нахили тулуба в різні сторони)
-А ще хочеться кружляти в танку(довільне кружляння)
- А пробудить нас сонечко.
1. Вправа «Природнича математика»
- Назвіть комах, життя яких пов`язане з землею.
М + ура + халва – лва = мураха
- Так, вірно, це мураха
2. Робота за підручником «Природознавство» ст. 58
- Пригадайте основні ознаки комах?
- Чи відносяться мурашки до групи комах?
- Яку користь приносять вони для лісу?
3. Хвилинка цікавинка
- Мураха здатна утримувати вниз головою вантаж масою 500 мг. Для людини 500 мг – це маса медичної таблетки, в той час як для мурашки вона в 100 раз перевищує власну масу.
4. Гімнастика для очей «Куди побігла мурашка»
(учні слідкують за мурашкою, яка рухається на моніторі)
5. Розповідь вчителя. Будова мурашника .
Мурашник, в якому мешкає сімейство рудих лісових мурашок, має складну будову. Зведений він на старому пні. В ньому можуть жити до півтора мільйони мурах.
1. «Солярій» - камера, що нагрівається променями сонця. Навесні мурахи бігають сюди погрітися.
2. Один із входів охороняється солдатами.
3. «Кладовище». Сюди робочі мурашки відносять померлих мурах і сміття.
4. Камера, в якій збираються, щоб перезимувати.
5. «Хлібна комора». Тут мурашки зберігають зерна.
6. Царська камера, де живе цариця. За нею доглядають робочі мурашки.
7. Камери з яйцями, личинками і лялечками.
8. «Корівник», де мурашки містять попелиць (тлю).
9. «М’ясна комора», куди приносять здобич.
- Як ви думаєте, які мурашині професії?
Робочі мурахи – це розвідники, годувальники, няньки, будівельники, солдати,
постачальники, пастухи.
III. частина
VI. Закріплення нових знань і способів дій (20-21хв.)
1.Робота в зошитах з письма. Індивідуальна робота учнів з картками.
Гра «Жук Буквоїд» (діти отримують завдання на картках вставляють пропущені літери і утворюють слова та зачитують їх )
-Давайте запишемо ці слова . Скажіть скільки голосних звуків у слові мурашка.
Назвіть їх. Назвіть приголосні звуки .Поділіть слово на склади, визначте який склад наголошений.
-А тепер складемо речення з цими утвореними словами і запишемо його.
А чи хочете ви побувати всередині мурашника?
- Нас запрошує до себе в гості мураха.
- Тож зараз ми перетворимося у мурах і потрапимо в їхні домівки. 2.Фізкультхвилинка
Учні об`єднаються у декілька груп «мурашиних родин». Діти стають ланцюжком. Учитель визначає, де буде розташований мурашник кожної «родини». За сигналом один за одним діти рухаються по класу – «лісу» - в різних напрямках. Не можна натикатися одне на одного. За другим сигналом ланцюжки розсипаються і «мурашки» мають повернутися до своїх «мурашників».
3. Вправа «Мозкова атака»
З чого мурахи будують мурашник?
- З яких частин він складається?
- Який орган найголовніший у мурах?
- Як живуть мурахи?
- Які обов`язки мають ці тварини?
- Які мурашині професії ви запам`ятали?
- Як ви розумієте вислів «Мурахи – санітари лісу»?
IV. частина
VII. Рефлексія
- Наша подорож завершується.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Якою новою інформацією ви поповнили свій багаж знань?
Мене вразило…
Мене здивувало…
Мені сподобалося…
Мені цікаво…
Я вперше дізнався, що…
Давайте зробимо мурашник нашого класу.
(Кожен учень виходить до дошки і наклеює на мурашник мурашку зі своїм ім`ям)