Інтегрований урок музики та образотворчого мистецтва, 3-й клас на тему:
Журавель у творчості митців
Мета. Показати взаємопроникнення видів мистецтва: музики та образотворчого мистецтва. Ознайомити з творчістю композитора П. І. Чайковського та художника – анімаліста В. О. Ватагіна. Засвоїти знання про види та жанри музичного й образотворчого мистецтв. Розвивати творчу уяву, дрібну моторику руки, вокально-хорові навички, музичний слух та почуття ритму. Формувати практичну діяльність. Прищеплювати любов до мистецтва. Виховувати дбайливе ставлення до пернатих друзів, до природи.
Зоровий ряд: презентація до уроку, дитяча енциклопедія, малюнок журавля.
Музичний ряд: симфонія № 2 П. І. Чайковського.
Обладнання: музичний інструмент – фортепіано, диски з записом музичних творів, мультимедійні дошка та проектор.
Матеріали та інструменти: аркуш з чорним фоном, дерев'яна загострена паличка, серветки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Музичне привітання.
Учитель музики.
-
Сьогодні ми проведемо з вами незвичайний, але дуже цікавий урок.
-
Лейтмотив уроку:
Без слів не можна вірша написати,
Без нот не можна музики заграти,
Учитель образотворчого мистецтва.
А у художника своя є мова –
Це мова ліній, фарб, це гама кольорова…
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступна бесіда.
Учитель музики.
-
Тема нашого уроку – зображальні та виражальні інтонації в музиці й малюнку. Малювання силуету птаха.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель образотворчого мистецтва.
-
Діти, сьогодні наш урок поєднує в собі два уроки: музичного та образотворчого мистецтв.
-
А що особисто кожен з вас очікує від такого незвичного уроку?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель образотворчого мистецтва.
-
На уроці ми визначимо зображувальні та виражальні інтонації в музиці й малюнку; розвиватимемо вокально-хорові навички, уяву; ознайомимось з видатним композитором та відомим художником-анімалістом, будемо виховувати музичні та образотворчі смаки.
Учитель музики.
-
Ми даємо вам такий наказ:
Співайте впевнено!
Малюйте творчо!
Працюйте з віддачею!
V. Основна частина уроку.
1. Загадка.
Учитель образотворчого мистецтва.
-
Але ми не можемо почати наш урок без головного героя. А хто це – здогадайтесь: це розумний птах, який дуже любить землю, де народився й виріс і завжди повертається на свою Батьківщину. Коли ці птахи збираються в зграї та готуються до відльоту у вирій, вони обирають розвідників і охоронців. Гнізда будують на землі, у траві. А співають ось так…( лунає спів журавлів).
-
(Жур, журба, журитися).
-
Журавлі є символом не тільки журби, а й символом любові до рідної землі, їх дуже шанують на Україні.
-
А що ви знаєте про журавлів?
-
Поповніть свої знання зі сторінки - цікавинки.
( учень напам'ять читає вірш «Летять журавлі»)
(рекомендація дитячої енциклопедії)
-
А чому цих птахів так називають? Від яких слів утворилася ця назва?
2. Опрацювання пісні « Занадився журавель» Учитель музики.
-
Журавель – це не єдина назва птаха. Пригадайте, як ми називаємо журавликів, коли вони повертаються з вирію на свою Батьківщину?
-
Заспіваймо дружно пісню « Занадився журавель».
-
Яким постав перед вами журавлик: осіннім чи весняним? Чому так думаєте? ( Робота над піснею)
-
Які музичні фарби зображують веселика? лад – мажор темп – помірний динаміка – максимальна звуковедення – уривчасте
-
Якого журавля за настроєм зобразили нам музичні фарби? - Дуже любив цю пісню відомий композитор П. І. Чайковський . Він навіть використав її у другій симфонії.
-
Пригадайте, який музичний твір називають симфонією?
-
Ми зараз прослухаємо уривок з цієї симфонії, а ви поміркуйте: чим наше виконання пісні відрізняється від виконання симфонії П. І.
Чайковського оркестром? Що в ній зображують музичні фарби?
Фізкульт хвилинка
Йде журавлик по воді:
Чап, чап, чап!
Ловить жабок по одній:
Хап, хап, хап!
Перелякані жабки:
Ква, ква, ква!
Пострибали під листки:
Раз! Два! Раз! Два!
Учитель образотворчого мистецтва.
-
Дуже гарно ви співали, добре відпочили , а тепер настав час нашого журавлика – веселика намалювати. Малювати тварин – нелегка справа. Адже тварини ніколи вам не будуть позувати. Тільки спостережливість. Уява, майстерність допоможуть художникові створювати картини із зображенням звірів,птахів та інших тварин. Таких художників називають анімалістами.
-
Одним із відомих художників – анімалістів є Василь Олексійович Ватагін.
-
Все своє життя він присвятив спостереженню за тваринами. Розгляньте деякі його роботи.
-
Ми з вами теж спробуємо себе в ролі художників – анімалістів. Будемо малювати силует журавля, використовуючи нову техніку – «Гратаж».
-
Словникова робота.
-
План виконання силуету журавля.
-
Спочатку необхідно продряпати контури тулуба та голови птаха, розташувавши їх на передньому плані, в центрі.
-
Далі ви з'єднаєте їх довгою, злегка вигнутою лінією. Це шия птаха.
-
Потім домалюєте хвіст, довгі кінцівки з трьома пальчиками (четвертий – ззаду, він не видимий на малюнку).
-
Наступний крок – на голові птаха продряпати міцний дзьоб та око.
-
Останнім домалюєте крило.
Перед початком роботи вчитель нагадує дітям правила з техніки безпеки під час роботи з гострими предметами.
- Приступайте до роботи, прислухайтесь до своїх почуттів, свого настрою.
5. Практична діяльність учнів.
- У кого вже контур птаха готовий, починайте видряпувати всередині тулуба, голови, та дзьоба. Незмінними залишаються крило й око. (Учитель демонструє власний малюнок)
6. Творча робота.
- Тепер пофантазуйте та домалюйте те, що або хто оточує птаха в природі.
7. Виставка робіт.
(Учитель коментує малюнки, оцінює їх) Учитель музики.
- Відлетіли наші журавлики у вирій, на згадку про рідну землю заспіваємо пісню « Відлетіли журавлі».
Учитель образотворчого мистецтва.
8. Метод емпатії.
-
Уявіть, діти, що птахи заговорили людською мовою. З яким проханням вони б звернулися до нас, людей?
-
Дійсно, браконьєрство, стихійні лиха, аварії та катастрофи знищують птахів. Вже сьогодні більшість з них занесені до Червоної книги України. І ми, люди, повинні оберігати, піклуватися та дбати про пташине царство.
VІ. Підсумок уроку.
Учитель образотворчого мистецтва.
-
А чи справдились ваші очікування від такого незвичайного уроку?
Учитель музики. (Музичне завершення уроку.)