ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ У 1 КЛАСІ
Інтегрований урок (навчання грамоти, природознавство) Тема. Звуки мовлення. Букви. Бережливе ставлення до природи.
Мета: повторити і закріпити вивчене про звуки і букви, удосконалювати навички читання, вміння виконувати звуковий аналіз слів та будувати звукову модель слова;
розвивати фонематичний слух, пізнавальні здібності, логічне мислення, спостережливість та увагу, мову учнів;
виховувати інтерес до уроків читання, любов до природи, потребу піклуватися про природу і тих, хто потребує допомоги.
Обладнання: анаграми, предметні малюнки, декорації лісу, іграшки (звірі, птахи), фішки для звукового аналізу слів, знаки, схеми. Хід уроку І. Привітання в колі (супроводжується рухами). Вітаю небо, вітаю землю, вітаю усіх і вітаю своє тіло.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Чим же ми будемо сьогодні займатися на уроці?
Чого очікуєте від уроку?
Сьогодні урок у нас буде незвичайний, бо на уроці ми з вами повторимо і закріпимо вивчене про звуки і букви, будемо виконувати звуковий аналіз слів та будувати звукові моделі; навчимося виховувати у себе любов до природи, потребу піклуватися про неї і тих, хто потребує допомоги. А щоб урок пройшов швидко і цікаво наші очі будуть дивитись і все бачити, вуха слухати і все чути, ротик буде працювати і чітко звуки, слова вимовляти.
(Стукіт в двері, заходить листоноша)
- Доброго дня! Тут навчаються учні 1-го класу? Вам надійшла телеграма.
- Дякуємо. Цікаво, що ж там написано? Прочитаємо? (Так).
Текст телеграми Любі діти!
У мене в полоні знаходиться звірятко. Воно страждає і чекає вашої допомоги.
Щоб визволити його, вам потрібно здобути 6 ключів від клітки. На кожному ключеві є літера. Коли ви зберете всі ключі, дізнаєтесь назву звірятка.
Вас чекають в дорозі несподіванки і випробування! Бажаю успіху!
Лісовичок.
- Оце так справи! Як ви думаєте, діти, треба допомогти вибратись з полону Лісовичка нашому звірятку? (Звичайно, треба).
- Та не забувайте про застереження Лісовичка: в дорозі нас чекають завдання, несподіванки, перешкоди, і щоб подолати їх, треба бути уважними, спостережливими, а ще працювати дружно, всі, як один! Згода? Тоді вирушаймо, в добру путь.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
1. Галявина “Скоромовки”
- А першою галявиною на нашому шляху буде … Та ви самі здогадаєтесь, коли послухаєте вірш:
Сіроманця стріла вовка на місточку скоромовка. Скоро мовить вовк почав, ледь язик не поламав. Бо була та скоромовка для діток, а не для вовка.
- Давайте пригадаємо, які ж скоромовки ми знаємо, а допоможуть вам пригадати звірята, пташки і квіти, що розташувалися мило на першій галявині (жук, білка, лис, жабка, ворона, горобчик, сорока). (Учні розповідають скоромовки).
1. Жовтий жук у житі жив, Жук із жабками дружив. Жартувати жук умів – Жабок жук завжди дражнив.
2. Ворона проворонила вороненя.
3. Летів горобчик, сів на стовпчик, Прибіг хлопчик, утік горобчик.
4. Лис малий і більший лис По гриби ходили в ліс. Заздрить білка в лісі лису – Лис лисички ніс із лісу.
5. Ворона сороці намисто купила, В намисті сорока бусинки лічила. Ото для сороки настала морока,
Не може бусинки злічити сорока.
- Молодці! Ми здобуваємо перший ключ з буквою Ї. (Прикріплюю її на дошці).
2. Галявина “зачарованих звуків” (“Голосні звуки”) (На галявині будиночок із фішкою • ).
- Ми потрапили на галявину “зачарованих” звуків. Здогадайтесь, яких? (Голосних). - А скільки голосних звуків в українській мові? (6) - Чому ж вони так звуться?
Бо з грудей, мов пісні,
Легко, вільно ллються.
- Тому, щоб здобути другий ключ, спробуйте розчарувати їх.
(За беззвучною артикуляцією діти називають голосні звуки [а], [о], [у], [е], [и], [і]). - Усі 6 голосних звуків “розчарували”, а значить, нам належить і другий ключик з буквою???
3. Апельсиновий струмочок.
- Ой! Що це? Буква впала з ключика і потрапила до струмочка.
- Сьогодні ми подорожуємо казковим лісом і струмочок нам зустрівся незвичайний, апельсиновий.
- Чи любите ви апельсини? Правда? І недаремно, бо апельсин дуже корисний і потрібний вашому організму продукт, адже він містить вітамін С. А ще хочу вам сказати, що апельсини прийшли до нас з Китаю – далекої сонячної країни – і в перекладі слово “апельсин” означає … китайське яблуко.
- Подивіться, у струмочку плавають склади і наша буква. Треба зібрати усі склади у слово “апельсин”.
- Скільки вийшло складів? (3)
- Яке правило ми знаємо? (Скільки в слові голосних букв, стільки і складів.)
- Який склад наголошений? (третій)
- А хто пригадає жартівливий вірш про апельсин? (Один з учнів читає напам’ять вірш)
У малого кошеняти завелися грошенята.
Скік мале у магазин – і купимо … апельсин!
Розкусило – там водиця:
- Апельсин цей не годиться! –
І побігло в магазин: - Дайте з салом апельсин!
- Ось і апельсиновий струмочок віддав нам букву до нашого ключика, бо ми добре впоралися з його завданням. І це буква Ж. (Прикріплюю її на дошці).
- А тепер – привал!
ІV. Фізкультхвилинка (гімнастика для очей з пташками).
4. Галявина “зачарованих звуків” (М’які і тверді приголосні звуки) - Зверніть, діти, увагу на цей будиночок. Як ви думаєте, хто тут живе?
- |
|
= |
М’який приголосний: От якби ми могли в руки Взяти приголосні звуки, То відчули б, що “м’які” Дуже ніжні і пухкі.
Твердий приголосний: А “тверді”, неначе з криці. На уроці одиниці не одержував ніхто!
- Отже, щоб здобути третій ключ з буквою, ми маємо відгадати загадки і скласти звукові моделі слів:
Відгадайте загадки:
1. Що то за гість, що темноту їсть?
(День) Усі будують звукову схему
─ • =
2. Без рук, без ніг, а з рогами,
Ходить попід небесами
(Місяць) Усі будують звукову схему
= • |
= • = |
- Гарно попрацювали. Ми можемо взяти ключик і прочитати літеру. Яку? А (“а”) – прикріплюю на дошці.
5. Галявина Мудрої Сови.
- Погляньте, дітки, на нашу галявину прилетіла пташка. Як її називають? (Сова). - Сову вважають наймудрішою із всіх птахів. І сьогодні вона вирішила випробувати нас, приготувавши гру. А пограємось ми з вами у хвостики. Ні, не ті, що у птахів і звірів! Справжні “хвостики” у словах!
Гра “Хвостики”
то ка на
- Доберіть такі слова, щоб у них були однакові хвостики (тато, золото, сито, болото, намисто …), (лінійка, сорока, зайка, білка…), (корона, ворона, перлина, стежина, ожина, тканина…).
- Ну що ж, я думаю, Сова задоволена вашими відповідями і дарує ключ з буквою … Ч.
6. Галявина Жука-буквоїда.
- Здобути наступний ключ буде нам не просто, бо знаходиться він у незвичайного жука, який гризе не кору дерев і листя, а … склади у словах.
- Ура! Ключ наш! А на ньому буква … О.
V. Робота з підручником Природознавство.
7. Галявина “Ведмедика-читача”.
1.Розгадування анаграми.
- На цій галявині нас чекає зустріч з … (розгадують анаграму ДЬМІВЕД).
З’являється Ведмедик:
- Привіт, мої друзі! Мене зовуть Мишко. Я так люблю мед і ожину. А ви любите медок? Я чув ви вмієте читати і писати, а от я не вмію. Ви мене навчите?
- Діти, а давайте прочитаємо Мишкові, хай він послухає вас. 2. Читання тексту про правила поведінки в природі.
Ведмедик: - Дякую.
- Ліс – це неповторний і дуже красивий світ. Жителі лісу – птахи, звірі, комахи, квіти, дерева – потребують гарного ставлення до них. Бо всі вони ростуть, дихають, живляться, як і ми, отже, живуть. Про те, як поводитись у лісі, нас попереджають спеціальні знаки. Спробуйте їх роз’яснити. (Демонстрація знаків) 1 знак – Не можна топтати квіти!
2 знак – Не можна ловити метеликів!
3 знак – Не можна рвати рідкісні рослини!
- Що таке рідкісні рослини? Це такі, які зникають і занесені в Червону книгу України. Це конвалія, підсніжник (показую предметні малюнки).
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає, Ми всі – частиночка природи, То ж збережемо її вроду!
Ведмедик: - Дякую. Мені так сподобалось! Я був радий зустрічі з вами!
Ми здобуваємо останній ключ з буквою К.
- Яке звірятко перебувало у полоні? (Їжачок). (Звільняємо їжачка із клітки) VI. Підсумки уроку.
-Чи сподобалася вам наша подорож?
- А зараз перевіримо, що ви запам’ятали з сьогоднішнього уроку. Пограємось в гру «Посперечаймося». Я казатиму твердження, а ви повинні сигналізувати, так це чи ні.
• Сьогодні на уроці ми закріплювали знання про голосні та приголосні звуки (так)
• Скільки в слові голосних звуків, стільки і складів (так)
• У слові апельсин 2 склади (ні)
• Сьогодні ми повторювали скоромовки про тварин, птахів (так)
• Читали про правила поведінки в природі (так) VIІ. Рефлексія.
Тепер оберіть, який вид діяльності вам сподобався і у відповідний вагон «посадіть» себе – пасажира.
пригадування відгадування правила скоромовок загадок і складання поведінки
звукових схем в лісі
VIІІ. Оцінювання.
А зараз давайте оцінимо свою роботу на уроці.
У кожного з вас є три листочки: червоний, жовтий, зелений. Якщо на уроці ви допустили 3-4 помилки ви вішаєте на дерево червоний листочок, якщо 1 помилку – жовтий, жодної – зелений.
ІV. Прощання в колі.
(Вчитель дякує дітям за роботу на уроці).
Заключне слово
Наш урок пройшов не марно
Повідомлю у кінці Що у нашім першім класі Діти просто молодці!