Інтегрований урок-подорож з математики та природознавства «Множення і ділення десяткових дробів. Подорож Дністровським каньйоном»

Про матеріал
Автори: вчитель математики Гладченко Любов Іванівна, вчитель географії Винниченко Людмила Михайлівна. Представляємо Вашій увазі конспект інтегрованого уроку-подорожі з математики та природознавства для 5 класу на тему «Множення і ділення десяткових дробів. Подорож Дністровським каньйоном». Урок можна використати для узагальнення знаннь учнів з теми «Множення і ділення десяткових дробів», закріплення окремих випадків множення і ділення; для вивчення загальної характеристики Дністровського каньйону, його флори і фауни, що внесені до Червоної книги України; для виховання любові до математики, до природи, бережного ставлення до навколишнього середовища
Перегляд файлу

image

Інтегрований урок-подорож з математики та природознавства

 у 5 класі на тему:

 «Множення і ділення десяткових дробів. 

Подорож Дністровським каньйоном»

 

image 

 

Підготували:

                                                                          Гладченко Л.І.,                                                                              вчитель математики,

                                                                                                      Винниченко Л.М.,

вчитель географії

спеціалізованої школи І-ІІІ ст. ім.О.С.Маковея з

поглибленим вивченням

інформаційних технологій та технологічних

дисциплін   м.Заліщики Тернопільської області 

 

Тема: «Множення і ділення десяткових дробів. Подорож Дністровським каньйоном» Мета:  навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Множення і ділення десяткових дробів», закріпити окремі випадки множення і ділення; розглянути загальну характеристику Дністровського каньйону, його флору і фауну, що внесені до Червоної книги України; 

розвивальна: розвивати зацікавленість учнів, логічне мислення; розширити знання учнів про рідний край; формувати вміння працювати в колективі; виховна: виховувати любов до математики, кмітливість; виховувати національну свідомість та патріотичні почуття; виховувати любов до природи, потяг і бережне ставлення до навколишнього середовища, формувати почуття  відповідальності.

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: карта України, презентація, комп’ютер, інтерактивна дошка, проектор.

Хід уроку

Серед усіх наук, що відкривають шлях  до пізнання природи,

                                                                     найвеличнішою є математика.

С. Ковалевська

І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.

 Учитель математики. Сьогодні ми проведемо інтегрований урок-подорож на тему «Множення і ділення десяткових дробів». Подорож  наша буде не звичайна, а природничо-математична. На сьогоднішньому уроці ми повторимо правила множення і ділення двох десяткових дробів, окремі випадки множення і ділення, закріпимо наші знання виконанням вправ. Епіграфом нашого уроку є слова видатної жінки-математика С. Ковалевської. 

Учитель природознавства. Ви неодноразово чули про так звані сім чудес світу. А чи знаєте ви, що існує і «Сім природних чудес України», які були відібрані за результатами он-лайн голосування, а також за висновками експертів з історії, туризму, культури у 2007 році. На уроці ми спробуємо відкрити для себе одне із природніх чудес України.

imageУчитель математики. Перед тим як розпочати нашу подорож, перевіримо домашнє завдання (розв’язок на слайді). 

 

 

Тож озброюйтесь знаннями, кмітливістю, зосередженістю, і вирушаймо в дорогу.

ІІ, Актуалізація опорних знань

Учитель математики. Для вдалої подорожі нам потрібно пригадати теоретичний матеріал.

Відбувається взаємоопитування учнів з використанням технології «Мікрофон».

Запитання.

1.     Як  помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000 і т.д.?

2.     Як помножити два десяткових дроби?

3.     Як  помножити десятковий дріб на 0,1, 0,01, 0,001 і т.д.?

4.     Як виконати ділення десяткового дробу на натуральне число куточком?

5.     Чому дорівнює ціла частина, частки, якщо ділене менше від дільника?

6.     Як поділити десятковий дріб на 10, 100,1000  і т.д.?

7.     Як поділити десятковий дріб на 0,1, 0,01, 0,001 і т.д.?

8.     Як поділити десятковий дріб на десятковий?

ІІІ. Розв’язування вправ.

Учитель математики. Щоб дізнатися назву одного із природніх чудес України.  ми повинні розв'язати тестові завдання, скласти слово з букв, що визначають правильний варіант вашої відповіді.

Індивідуальні тестові завдання 

Виберіть правильну відповідь. Із літер вибраних відповідей складіть слово.

Картка № 1

1.     Щоб перемножити числа 2,15 і 3,1,  слід у добутку відокремети праворуч комою 

           С) 4 цифри;                І) 2 цифри;           Д) 3 циври.

2.     Помноживши 6, 35 на 10, отримаємо: 

           Н) 63,5;                       Т) 635;                 І) 0, 635.

3.     Виконайте множення:  2,3 ∙ 4

          С) 92;                           Е) 9,2;                  Н) 0,92.

4.     Помноживши 56,5 на 0,1 отримаємо: 

          С) 5, 65;                       Т)565;                  І) 0,565.

5.     Поділивши 567,3 на 100, отримаємо:

          Е) 56,73;                      Р) 5, 673;              Т)56730.

6.     Виконати ділення 7,2 : 6.

          І) 1,2;                           С) 12;                  Р) 0,12.

7.     Виконайте множення:  0,3 ∙ 0,4          

        Д) 1,12;                          Т) 0,12;                Е) 1,2

 

Картка № 2

1.     Щоб перемножити числа 3,5 і 3,1,  слід у добутку відокремети праворуч комою 

          А) 4 цифри;                 К) 2 цифри;                   Ь) 3 циври.

2.     Помноживши 6, 35 на 100, отримаємо: 

           А) 635;                       О) 63,5;               Н) 0, 0635.

3.     Виконайте множення:  2,5 ∙ 3

          Ь) 75;                           Н) 7,5;                 К) 0,75.

4.     Помноживши 56,5 на 0,01 отримаємо: 

           Н) 5, 65;                     К) 5650;               Й) 0,565.

5.     Поділивши 567,3 на 10, отримаємо:   Ь) 56,73;              Й) 5, 673;   О)56730.

6.     Виконати ділення 8,4 : 7.

         О) 1,2;                          Н) 12;                  А 0,12.

7.     Виконайте множення:  0,5 ∙ 0,3 

        А) 1,15;                         Н) 0,15;               К) 1,5

Зашифровані слова :  Дністер; каньйон.

Учитель природознавства. Із цих двох слів складіть назву природнього чуда. Правильно – це Дністровський каньйон. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо загальну характеристику Дністровського каньйону, його флору і фауну, що внесена до  Червоної книги України. На території нашої місцевості протікає річка Дністер  (демонстрація на карті України), яка витікає з Українських Карпат і впадає в Дністровський лиман та належить до екваторії Чорного моря. Саме річка Дністер утворює Національний природній парк «Дністровський каньйон».

Коротка довідка  учня 9-А класу Дедерчука Арсена, переможця ІІ (обласного) етапу конкурсу- захисту робіт МАН України.

Дністро́вський          каньйо́н      —      каньйон,     утворений   річкою        Дністер       і розташований    на      межі 4        областей:    Івано-Франківської,        Тернопільської, Чернівецької та Хмельницької.

Регіональний ландшафтний парк: Борщівський, Заліщицький, Бучацький і Монастириський райони; пн. межа: вздовж автошляху між селами Діброва, Коропець, Берем'яни, Свершківці, Хмелева, Дорогичівка, Шутроминці, Нирків, Нагіряни, Торське, Глушка, Бедриківці, Городок, Синьків, Колодрібка, Устя, Мельниця-Подільська, Дзвинячка, Урожайне, Вигода, Окопи; пд. межа: по р. Дністер.

Загальна довжина його становить близько 250 км, що забезпечує Дністровському каньйону місце серед найбільших каньйонів не лише України, а й Європи.

Дністровський каньйон, згідно з рішенням всеукраїнського Інтернетопитування, оголошеним 26 серпня 2008 року, визнаний одним із 7 природних чудес України.

Утворився внаслідок специфічної геологічної будови місцевості, а також тектонічних рухів та процесів водної і вітрової ерозії. 

Каньйон розташований у західній частині України, причому лівий і правий бік каньйону належить різним областям: лівий — Тернопільській і Хмельницькій, а правий — Івано-Франківській і Чернівецькій.

В Івано-Франківській області Дністровський каньйон розташований у Галицькому, Тисменицькому, Тлумацькому та Городенківському районах. У Тернопільській області каньйон охоплює такі райони: Монастириський, Бучацький, Заліщицький та Борщівський. У Чернівецькій — це Заставнівський та Хотинський райони, а у Кельменецькому та Сокирянському Дністровський каньйон менш помітний, аніж у решті районів. На території Хмельницької — Кам'янецьПодільський та Новоушицький.

Учитель математики.  Розв’язавши наступне завдання, ви дізнаєтесь, скільки видів рідкісних рослин росте на дністровських схилах, скільки занесено до Червоної книги України, до Європейського списку. Робота у групах 

х :80 = 1,25                                  Відповідь х = 100 5,6 ∙ х = 117,6                          Відповідь  х = 21

65,8х – 4,6х = 122,4                    Відповідь х = 2

1, 1 : ( х – 42,56) = 2.5                Відповідь 43

Учитель природознавства. Природні умови сприятливі у формуванні багатої флори в межах Дністровського каньйону. Тут налічується понад 1100 видів. з яких  більше 100 представлено ендемічними і реліктовими видами; 21 - внесених до Червоної книги України (дивитись презентацію); Червона книга – ілюстрований перелік рідкісних видів рослин і тварин, що перебувають під загрозою зникнення, створена в 1980 році, перевидана в 2009 році; 2 - до Європейського Червоного списку, 43 -  переліку рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення на території Тернопільської області. Високі ліві береги річки вкриті рідкісною рослинністю, що за своєю різноманітністю перевершує Кременецькі гори і Подільські Товтри. Багатими на рослинність є схили каньйону, прибережні луки та поля. 

     Також на території парку зустрічаються рослинні угруповання, занесені до Зеленої книги України, наприклад, формації ковил волосистої, вузьколистої та пірчастої, асоціації скельно-дубових лісів. Зелена книга України -  список, до якого занесенні рідкісні види рослин, що потребують особливого догляду. Книга створена в 1987 році, перевидана в 2009 році. 

Учитель математики. Щоб дізнатися назву двох рослин, занесених до Європейського Червоного списку, розв’яжемо інтерактивну вправу у Learning Apps  «Пазли»  https://learningapps.org/display?v=pv2zre6x219 .

Колективна робота

Виступ учнів класу: розповідь про рослини (випереджувальне  завдання).

 Зіновать Блоцького

Таксономічна належність. Родина бобові. 

Природоохоронний статус виду. Рідкісний.

Наукове значення. Ендемічний вид.

Ареал виду та його поширення в Україні. Подільський вид. Переважно у пн.-зх. частині Правобережного Лісостепу. 

Чисельність та структура популяцій. Популяції нечисленні, стабільні, представлені окремими локалітетами, кількість рослин в яких досягає кількох сотень. На території НПП «Подільські Товтри» кількість генеративних особин на 100 кв. м. становить від 1 до 14. 

Причини зміни чисельності. Знищення ділянок лучно-степової рослинності внаслідок лісонасадження, надмірне випасання худоби, випалювання сухостою, порушення вапнякових схилів при добуванні вапняку.

Умови місцезростання. Вапнякові, лучно-степові схили.

Загальна біоморфологічна характеристика: кущ 20–40 см заввишки. Пагони висхідні, опушені. Листки трійчасті, листочки оберненояйцеподібні або видовжено-оберненояйцеподібні, опушені. Квітки блідо-жовті, по 5–10, утворюють китицеподібне, згодом головчасте, суцвіття. Плід — біб, видовжений, густо волохатоволосистий. Цвіте у травні–серпні. Плодоносить у липні–вересні. Розмножується насінням та вегетативно.

Режим збереження популяцій та заходи з охорони. Занесений до Європейського червоного списку, Червоної книги України

Розмноження та розведення у спеціально створених умовах. Вирощують у Кам’янець-Подільському ботанічному саду.

Господарське та комерційне значення. Декоративне, медоносне.

Зіновать подільська

Наукове значення. Реліктовий ендемічний вид.

Поширення. Закарпаття (Чорна Гора), Передкарпаття, Подiлля.

Місця зростання. Вапняково-кам`янистi схили, лiсовi галявини, серед чагарникiв.

Трапляється у кальцепетрофiтних, степових та лучно-степових угрупованнях.

Чисельність. Популяції нечисленні, з тенденцією до скорочення.

Причини зміни чисельності. Слабка конкурентна здатність виду, знищення ділянок степової рослинності внаслідок лісонасадження, надмірне випасання худоби, випалювання сухостою, порушення схилів при видобуванні вапняку.

Загальна характеристика. Невисокий (30-50 см), густоопушений кущ. Гілки висхідні. Квітки блідо-жовті, зібрані (по 10-12) у головчасте суцвіття. Цвіте у червні - липні. Плодоносить у липні - серпні. Властиве вторинне пізньолітнє цвітіння. Розмножується насінням.

Заходи охорони. Занесено до Європейського Червоного списку (1991). Охороняється у заказнику загальнодержавного значення Жижавському

(Тернопільська обл.).

Учитель математики.  Розв’язавши наступне завдання, ви дізнаєтесь скільки різних видів налічує фауна території регіонального ландшафтного парку.

Робота в парах.

Спростити вираз і визначити його коефіцієнт.

1.     350a ∙0,9с ;

2.     0,05р ∙ 9q ∙ 100d;

3.     15,6m – 4,6m;

4.     4,546b + 4,454b;

5.     95x ∙ 0,2y ∙10z;

6.     4,8 m ∙ 12,5 n.

Відповідь.  1. 315 ac;    2. 45 pqd;    3. 11m;    4. 9b;    5. 190 xyz;    6. 60mn.

Учитель природознавства. Продовжуємо свій шлях фауною Дністровського каньйону. Фауна цієї території налічує близько 315 видів хребетних тварин, з яких  45 видів риб, 11 – земноводних, 9 – плазунів, близько 190 видів птахів і близько 60 видів ссавців. До Червоної книги України занесено близько 25 видів хребетних тварин, а саме: стерлядь, вирезуб, рибець малий, борсук звичайний, полоз лісовий, видра річкова, кіт лісовий, рись звичайна та інші. Близько 50 видів комах, поміж них  красуня-діва, дозорець-імператор, кордулегастер кільчастий, кошеніль польська, є пахучий стафілін і волохатий стафілін,  жук-самітник, вусач великий дубовий західний,  вусач мускусний,  вусач земляний хрестоносець, морімус темний, махаон, аполлон, мнемозина, бражник мертва голова та багато інших  (дивитись презентацію).  У межах парку є 11 видів тварин, що охороняються за списками Бернської конвенції. 

Учитель математики. Щоб дізнатися, скільки територій та об’єктів природнозаповідного фонду знаходиться на території  Дністровського каньйону, потрібно розв’язати таку задачу.

Розв’язування задачі із коментуванням учнів, «Два - чотири всі разом».

Задача.

До школи завезли 200 нових підручників, 0,44 цієї кількості становлять підручники з математики, 0,25 – підручники з зарубіжної літератури, а решту – підручники з природознавства. Скільки підручників з природознавства привезли до школи?

Розв’язання 

1)  0,44 image 200 = 88 (п.) – підручники з математики

2)  0, 25 image 200 = 50 (п.) – підручники із зарубіжної літератури

3)  200 - (88 + 50) = 62 (п.) – підручники з природознавства

Відповідь: 62 підручники

Учитель природознавства. На території регіонального ландшафтного парку знаходяться 62 території та об’єкти природно-заповідного фонду загальною площею понад 1500 га. Найбільш цінними є ботанічні заказники загальнодержавного значення «Жижавський», «Обіжевський» та урочище «Криве», пам’ятки природи загальнодержавного значення – урочище  «Трубчин», урочище «Глоди», урочище «Заліщицька діброва» в селі Шутроминцях, найбільшу рекреаційну цінність становить гідрологічна  пам’ятка природи місцевого значення -  «Червоногородський  водоспад».

    Ви прослухали інформацію про флору і фауну Дністровського каньйону червонокнижних угрупувань. Зараз перевіримо, як ви уважно слухали. Для цього проведемо інтерактивну вправу «Знайди пару» з сайту Learning Apps https://learningapps.org/display?v=posq8r3q219 .

Колективна робота

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

Учитель математики. Прийом «Подяк і пропозицій», «Скринька «Скарг». Діти висловлюють свої відгуки на  запропоновані такі питання:

Комунікативна технологія «Незакінчене речення».

image Мені сподобалося…          Мені не сподобалося…

Я задоволений (-а)…         Я не задоволений (-а)…

 Я вдячний (-а) …              Я не зміг (-ла)…

Я навчився (-лася)             Я не зрозумів (-ла)…

Я дізнався (-лася)              Я ще не засвоїв (-ла)…

Я пропоную…                   Мені треба попрацювати над..             

Мені хотілося б…             Мені було важко… V. Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Математика: повторити п. 34, 35, розв’язати №№ 1001, 1009(2,4,6). Природознавство: скласти твір-мініатюру «Флора і фауна Дністровського каньйону».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сопилюк Надія Іванівна
    Пізнавально, навчально, творчо, креативно. Вчителі - молодці. Сподіваюсь, учні отримали чудові знання і з математики і з природознавства рідного краю.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
26 вересня 2023
Переглядів
427
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку