Інтегрований урок-подорож з використанням інноваційних технологій Сапфо та її лірика"

Про матеріал
Інтегрований урок-подорож у 8 класі "Сапфо та її лірика" з використанням сучасних методів навчання,які стимулюютьувагу школярів,знімають втому і напруження.Інтеграція предметів (мова,література,музичне й образотворче мистецтво) робить урок більш наочним і зацікавлює учнів. Інтернет і мульти.медійні технології дозволяють підняти навчання на якісно новий рівень
Перегляд файлу

Тема. Сапфо та її лірика

Мета: зацікавити учнів особистістю поетеси, ознайомити із творчістю Сапфо; удосконалювати навички виразного читання, роботи з текстом;  сприяти розвитку почуття прекрасного.

Обладнання: портрет поетеси, музика Шопена, Баха, флейти, ,ілюстративний матеріал до теми, вірш Лесі Українки «Сапфо», пісня Лами «Знаєш, як болить…»

Тип уроку: інтегрований урок-подорож

 Методи і прийоми: «Мозковий штурм», рольова гра, порівняльний аналіз,робота в групах, створення сенкану, асоціативного грона,  «Мікрофон», асоціативні малюнки, «Вільне письмо».

Епіграфи:

Найкрасивіше на землі-це те,  що милюбимо(Сапфо).

Еллада вславила безсмертную  Сапфо  і музою десятою назвала(Леся Українка)

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

(Звучить пісня із кінофільму «Сапфо» у виконанні української співачки Лами)

  1.  Мотивація навчальної діяльності.

1).Вступне слово вчителя.

Хто ж вона така- Сапфо? Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у світ Сапфо-незвичайної поетеси Давньої Греції, жінки, яка ще за життя стала легендою, профіль якої чеканили на монетах. Вона стала одним із перших у світі ліриків,

яка досягла майстерності у створенні найтонших душевних порухів людини. Із неї пишуть картини, створюють статуї, знімають кіно.

 Мета нашої сьогоднішньої подорожі-дізнатися якомога більше про цю легендарну жінку, ознайомитися із творчістю поетеси, проаналізувати найкращі зразки її лірики. Для того, щоб подорож була вдалою, нам потрібно дещо пригадати й отримати перепустки до Стародавньої Греції.

(Із амфори дістаються перепустки і звучить грецька музика 6-4 ст. до н. е. )

2). «Мозковий штурм

1.Назвіть часові рамки античності ( 8ст. до н. е.-5 ст .н. е.)

2.Які види лірики виділялись у давньогрецькій літературі? ( Пісенна та декламаційна).

3.Як називається ліричний жанр, у якому переважали любовні пісні та гімни? (Меліка).

4. У супроводі якого інструменту виконували меліку? (Ліра)

     3.Робота над темою уроку

           1). Слово вчителя

             Отже, перепустки отримано. Тому сміливо вирушаймо в подорож,

під час якої ви маєте  знайти відповідь на запитання : «Хто ж вона така- Сапфо? Про що писала? Яке значення її лірики?»

(Учні записуть у зошит тему й епіграфи уроку).

2) .Легенда розповідає ,що якось Алкей ,  прогулюючись вулицями рідної Метелени , побачив молоду красуню ,невисоку на зріст ,смагляву, з виразними очима й довгим волоссям й проспівав їй таке поетичне залицяння (Рольова гра)

Алкей. Сказати дещо хочу тобі одній

               Але ,як тільки глянеш  на мене ти ,-

                Уста мої змикає сором ,

                Перед тобою стою безмовний.

На превеликий подив молодого ,але вже популярного поета ,дівчина не розгубилась ,а проспівала у відповідь :

 Сапфо.  Коли б твій намір чистий і добрий був ,

                 Тоді б і слово легко злетіло з уст ,

                  І вниз очей не опускав би ,

                  Сміло сказав би ,чого бажаєш.

 Це була Сапфо. Майстри давньогрецької графіки спромоглись передати цю розмову. Збереглась ваза 5 ст. до н. е. ,на якій Зображено Алкея і Сапфо. Алкей тримає в руках  ліру і ,здається, Що лунають останні акорди і слова ,з якими поет звернувся до коханої. Він схилив голову і чекає. (Розгляд ілюстрації в підручнику). (Звучить музика флейти)

3).Біографи.

-Запрошую до слова своїх консультантів ,які допоможуть опанувати тему уроку.

       1. Чи то з батьками .чи вже з чоловіком ,про 

  якого ,однак ,теж нічого певного не відомо ,крім аристократичного походження та ім’я Керколай. Зате з лірики Сапфо ми знаємо ,що в неї була дочка Клеїда ( Клеїс) ,яку вона палко любила.

             Дівчинка в мене гарна ,

             Наче квітка золотая ,

               Пречудової подоби

              Моя Клеїс дорогая.

               За всі Лідії багатства ,

               Хоч така вона мала ,

               І

 

 

за весь наш любий Лесбос

               Я б її не віддала.

2.Французький художник Жак Луї Давід у 1809 р. створив картину « Сапфо і Фаон» , яка нині зберігається в Ермітажі. (Розгляд репродукції картини).

4). Створення асоціативного грона

                   Давня Греція           острів Лесбос

поетеса                   Сапфо       «Десята муза»

Кохання                   поезія        любовна поезія

Алкей

5). Робота над поезіями

-Під впливом своїх почуттів до Фаона була написана поезія «До богів подібний…»  (звучить тиха музика Дебюссі «Місячне світло» і читається поезія).

-Чи можна здогадатися ,що цій поезії більше ,ніж 2.5 тис. років ? Чому?(Ні ,не можна здогадатися ,тому що слова й почуття ліричної героїні нам добре зрозумілі У наш час люди теж закохуються так ,як це було і в часи Сапфо).

- Визначте тему цього твору. (Тема кохання).

-Із ким порівнює коханого лірична героїня? (Із богами).

 -У чому проблема ліричної героїні? (Вона закохана безнадійно. Чоловік ,якого вона обожнює ,ніколи їй не належатиме ).

-Який головний художній засіб використано в поезії? (Гіпербола).

-Які ще художні засоби можна знайти у вірші? (Метафора-ловить сміх ,язик німіє ;порівняння-мов трава пожовкла ).

                              «Вільне письмо»

(Учні записують думки ,які з’явилися під час прослухування поезії).

(Звучить музика Баха «Музика сліз» і читається поезія «Барвношатна владарко,Афродито…»)

  • Кому присвячений цей вірш? (Афродиті-богині кохання).
  • Про що просить лірична героїня в богині? (« О,прилинь ізнов ,…. На допомогу)
  • Знайдіть епітети та метафори в цій поезії.

Підсумок. Сапфо часто писала про родинне життя ,але найчастіше поетеса розповідає про муки і шал кохання ,яке завжди приносить ліричній героїні страждання. Поетеса закохана в красу лбдини. Молитва ,з якою звертається Сапфо до Афродити ,-це справжня сповідь жінки  ,що полюбила без взаємності ,і згадує ,як колись прагнули її прихильності.

                       Релаксація

    ( Звучить вальс дощу:учні заплющують очі і уявляють картини)

 Під звуки «

Весняного вальсу» Шопена декламується вірш «Жереб мені випав такий»)

  • Що ви можете сказати про автора цих рядків? (Любить природу,красу ,розкіш,має палке серце).
  •  Який настрій цього вірша? (Оптимістичний ,життєствердний).
  • Визначте тему поезії (Поетизація краси).
  • У чому полягає краса для Сапфо? (В умінні жити ,радіти життю ,милуватися красою природи).

(Декламується вірш Лесі Українки «Стояла я і слухала весну»)

  • Що спільного у цих творах? (Обидві жінки-поетеси вводять у світ поезії три ключових теми;любов ,природа ,доля. Зокрема, без неньки-природи жодна не уявляла свого життя).
  • Чи згодні ви із словами Лесі Українки про Сапфо:

          Еллада вславила безсмертную Сапфо

         І музою десятою назвала?

Підсумок. Вплив поезій Сапфо на творчість Лесі Українки очевидний. 13-літньою дівчиною ,будучи під сильним враженням від легенди про смерть Сапфо ,Лариса Косач пише вірш «Сапфо». Для Лесі Українки Сапфо-вчителька,наставниця .вольова та рішуча жінка.

(Під  звуки грецької музики звучить вірш Лесі Українки «Са пфо»)

Легенда розповідає ,що на довгі віки поєднала Левкадська скеля Фаона і Сапфо. Є така Левкадська скеля і у Софіївці (Умань)

           Гронування «Яка вона Сапфо»

-З яким явищем природи неживої природи можете уявити Сапфо?(Сонце)

(Учні прикріплюють листочки-промінці до портрета Сапфо)

Легендарна       рівна з чоловіком

Натхненна                                  розкута

Обожнювана                        шанована

Самодостатня                                розкута

Пристрасна                            емоційна

Любляча                                 талановита

                           Вільна

Підсумок уроку(звучить музика кохання-красива мелодія для душі)

  1. Заключне слово вчителя.

Кохання ,мабуть ,ще десь спить у одному з куточків вашого серця. Але прийде час ,воно прокинеться і озветься до вас. Любіть світ,людей ,життя і будьте коханими.

  1. Сенкан

Сапфо

Незвичайна,незбагненна

Зачаровує ,закохує,вабить

Дає відчуття краси світу

Поетеса

 

Кохання

Прекрасне,чисте

Піднімає,окрилює,дарує

Приносить відчуття великого щастя

Любов

3.Асоціативні малюнки до теми «Кохання» (у намалюваних сердечках учні вписують вислови про кохання)

4. «Незакінчене речення»

-Найбільше в поезії Сапфо мене вразило…

- У мене залишиться світлий спогад про зустріч із поезією Сапфо ,тому що…

- Я зрозумів (зрозуміла) ,що поезія Сапфо- це…

Домашнє завдання

 Написати лист Сапфо

   Зразок листа

                   Дорога Сапфо!

Я вражена мудрістю твоїх віршів,адже ти була однією з перших поетес у світовій літературі. Ти присвятила своє мистецтву та коханню.

  У своїй поезії ти оспівала красу життя, природу. Твій профіль навіть чеканили на монетах ,а Платон називав тебе «десятою музою». Ти досягла неймовірної для тієї доби майстерності у відтворенні найтонших душевних почуттів людини.

   Невисока на зріст ,смаглява ,з виразними очима і довгим волоссям ,ти закохала у себе поета Алкея. Але хоча взаємністю йому й не відповіла,але на згадку про це кохання ти залишила безсмертні літературні шедеври.

      Коли я читала твої вірші .то думала про щось вічне ,стале і водночас незбагненне. Мабуть ,написавши такі прекрасні вірші ,ти вміла безмежно любити життя в усіх його проявах.

       Я захоплююсь твоєю щирістю,відвертістю ,вмінням підбирати правильні слова ,які вражають читача до глибини душі.

           З повагю, Тетяна.

                             

 

 

Привіт ,Сапфо!

 Я учениця 8 класу,мені 14 років,мешкаю зараз на чужин,навчаюсь у школі(дистанційно). Сьогодні у нас був урок зарубіжної літератури,де ми вивчали твою творчість. Мені закортіло написати тобі листа.. Я часто пишу листи тим,хто мені  до вподоби, але ти особлива.

  Мене зворушило,що в 17 років ти переїхала до іншої країни.. Це дуже тяжко. (Це я розумію,як ніхто інший,бо теж змушена залишити рідну домівку і опинитися на чужині). Коли людина живе на рідній землі,то вона-володар,а на чужині-сіра мишка. Але я впевнена,що сум за рідною землею змусив тебе повернутись до Лесбосу і створити сім’ю.І навіть тоді ,коли ти втратила своїх близьких, не зламалася,а присвятила себе творчості.

    Твої поезії змусили мене не падати духом,не зневірюватися.

Дякую тобі,чарівна поетесо ! Твої вірші-нектар для мого знеболеного серця.

           З повагою,поціновувач  твоєї позії –українка Наталя.

 

 

docx
Додано
7 листопада 2022
Переглядів
562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку