Інтегрований урок
«Стежка Івана Франка.»
в 2-Б класі
в рамках шкільного STEM- проєкту
"Подорожуємо Україною"
Мозгова Людмила Дмитрівна
вчитель початкових класів,
вчитель вищої категорії,
старший учитель
комунальної організації
«Шосткинська спеціалізована
школа І ступеня №13
Шосткинської міської ради
Сумської області»
Шостка - 2022
Тема. Стежка Івана Франка. Казка "Лисичка і Журавель"
Об’єкт пізнання: життя та творчість Івана Франка
Мета. Здійснити віртуальну подорож життєвою і творчою стежкою І.Я.Франка.
Формувати власне ставлення до таких особистостей, як І. Франко. Ознайомити учнів із жанром літературної казки; навчити самостійно визначати дійових осіб; інсценізувати частини казки; удосконалювати вміння читати, аналізувати, збагачувати словниковий запас учнів.
Виховувати інтерес до творчості письменника.
Очікувані результати: глибоке засвоєння матеріалу з теми; удосконалення навичок роботи в групах, роботи з кросвордом, додатковими джерелами інформації; залучення батьків та учнів до оволодіння новітніми інформаційними технологіями, створення презентації «Стежина І.Я.Франка».
Тип проєкту: груповий (із залученням батьків).
Обладнання: мультимедійний супровід: презентація, бланки оцінювання роботи.
Тривалість проєкту: три тижні.
Форма проведення захисту: віртуальне знайомство.
Підготовча робота:
Завдання до проєкту:
Обладнання: мультимедійна презентація, маски журавля і лисиці, путівник, театральні квитки, візитні картки.
Інноваційна ідея. Використання проєктної технології з метою формування літературознавчих знань на уроці, створення путівника та мультимедійної презентації, яку провести у вигляді віртуальної подорожі для формування в учнів сучасного світосприйняття.
Хід уроку
I Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок.
Доброго дня, хлоп’ята!
Доброго дня, дівчата!
Спочатку сідає – краса і ніжність, а потім – сила і мужність.
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація знань.
III. Мовленнєва розминка
Читання віршика «бджілкою», « дощиком », в особах.
Плакала киця на кухні,
Аж її очиці попухли.
«Чого ж ти, кицюнько, плачеш?
Їсти чи питоньки хочеш?» —
«Ні їсти, ні пити не хочу,
З тяжкої жалості плачу.
Сам кухар сметанку злизав,
На мене, кицюню, сказав».
Проблемне питання. А чи знаєте ви хто є автором цього віршика?
Ми прочитали уривок із вірша І.Я. Франка.
IY. Оголошення теми та мети уроку
Учитель. Сьогодні, діти, здійснимо віртуальну подорож ”Стежкою І. Франка”. Прочитаємо казку “Лисичка і Журавель” (Слайд)
Отже, вирушаємо в подорож, а допоможуть нам путівники, які лежать у вас на партах.(Читання віршика дітьми.)
Хто Франко? Ми всі це знаєм!
Всі Франка ми величаєм.
Він великий наш казкар, поет,
Гляньте — ось його портрет. (Слайд)
Розповідь вчителя
Іван Якович Франко видатний український письменник. Знають його не тільки в Україні, але і в цілому світі.
Народився письменник 27 серпня 1856 року у підгірському селі Нагуєвичі Дрогобицького району на Львівщині, у родині коваля. Хлопчик був працьовитим, добрим і товариським.
Мати любила співати, знала безліч народних пісень, передавала синові любов до них.
Батько був відомим ковалем. Люди поважали його за розум і майстерність.(Слайд)
Ми знаходимося біля батьківської садиби письменника.
З цікавістю заглянемо в простору на дві половини батьківську хату. (Слайд )
Де збереглися цінні реліквії родини Франків: дитяча колиска, дзеркало в дерев’яній оправі, мисник та ін.
Поблукаємо подвір’ям. Зліва перед хатою стоїть шопа, де зберігається сільськогосподарський ремонент.
Скуштуємо холодної водички з колодязя.
Відвідаємо пасіку .(Слайд)
І звичайно ноги нас приведуть до всім відомої батьківської кузні.(Слайд)
З теплотою і смутком згадує Іван Франко батьківську кузню.
Учень. У долині село лежить,
Понад селом туман дрижить,
А на горбі край села
Стоїть кузня не мала.
А в тій кузні коваль клепле,
А в коваля серце тепле,
А він клепле та співа,
Всіх до кузні іззива.
Вчитель. Ми полишаємо садибу Франків. Переходимо вулицю. І піднімаємося сходами до музею письменника.(Слайд)
Найціннішими експонатами музею є "золота книга" Дрогобицької школи, в якій записано прізвище І. Франка, і прижиттєві видання його творів. (Слайд)
Далі він продовжив навчання в Дрогобицькій гімназії та Львівському державному університеті.
Був Іван здібним, спостережливим і допитливим. Багато читав. Своє ставлення до книги висловив у таких рядка;
Учень: Книги – морська глибина.
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
Іван Франко любив дітей. Саме для них, найменших, він написав чимало творів, але особливого значення надавав казкам.
«Життя, — говорив І. Франко, — мені мало всміхалося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце».
1.Я. Франко написав майже п’ятдесят казок, двадцять із них увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили». Одну з них ми сьогодні й будемо читати.
Ш Опрацювання казки Івана Франка "Лисичка і Журавель".
Стіна слів: пояснення слів , читання хором, «ланцюжком».
У тексті зустрічаються важкі слова, які ми прочитаємо разом. (Слайд)
Призволяйся – пригощайся.
Пісним голосом – незадоволено.
Облизня спіймавши – залишитися ні з чим.
Почастую – нагодую.
Заприятелювали – подружилися, потоваришували.
4. Первинне сприймання тексту.
Читаючи казку , подумайте , на скільки частин можна поділити її.
Казку починає читати вчитель, а кінцівку дочитують учні самостійно напівголосно.
Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
Знайдіть у казці зачин, основну частину, кінцівку.
Перевірка розуміння прочитаного тексту.
Гра «Голосування ніжками ».
•Перший варіант— «Я вважаю, що твердження правильне».
•Другий варіант — «Я вважаю, що твердження неправильне».
—Чи згодні ви, що Журавель учинив правильно?
—Чи потрібно було віддячити Лисиці?
—Чи завжди будуть приятелювати Лисичка з Журавлем?
—Чи можна першу частину назвати «Добра і щира Лисичка”
Характеристика героїв.
Якою автор зобразив Лисичку?
Хитрою
Нещирою
Брехливою
Яким був Журавель?
Працьовитим
Довірливим
Слова: винахідливість, щирість, чемність, ввічливість, улесливість, підступність, довірливість, нещирість.
Добродушний Журавель провчив хитромудру Лисичку її ж методом.
Робота за ілюстрацією.
Розгляньте малюнок. Кого на ньому ви бачите? Які рядки казки проілюстрував художник?
Фізкультхвилинка
Вийшла Лиска на стежину
Розім’яти хоче спину.
Вліво-вправо повернулась,
До сонечка потягнулась.
А Журавлик довгоногий
Теж виходить на дорогу.
Крила широко розкрив
Та й високо полетів.
Діти наша подорож продовжується.
Інсценізація казки.
На території музею є Будинок літератора зараз ми зайдемо до нього і переглянемо першу частину казки «Лисичка і журавель».
(Театралізація першої частини казки.)
А другу частину потренуйтеся зіграти вдома разом з батьками.
Діти! Зверніть увагу на ваш театральний квиток.
Попрацюйте в парах і виконайте завдання.
«Збери прислів’я»
Нетойдруг, хтомедоммаже, атой, хтоправдукаже.
Якечастування, такейдякування.
Яке прислів’я найкраще відображає головну думку казки?
Ми полишаємо Будинок літератора і з цікавістю розглядаємо скульптурну композицію «Франко і світова література», яку було відкрито у 1986 році.(Слайд)
В пам’яті зринають слова М.Рильського;
Свята святих землі цієї,
Що у Франковій стороні.
Шановні гості, зупиніться,
І поклоніться цій землі.
А стежка нас манить далі у Франковий гай. Ми зараз пройдемо лісовою алеєю, вздовж якої розміщено дерев’яні скульптури персонажів творів письменника. Можна почитати вірші вирізьблені на деревах.(Слайд)
Любі діти!Запрошую відвідати «Галявину казок».(Слайд)
Довкола герої Франкових творів: Хитра Лисичка-кума, Осел ,Лис Микита, Ведмідь Бурмило та ін.
Ось і закінчується наша віртуальна подорож. Полишаючи, державний історико – культурний заповідник Нагуєвичі нас проводжають пророчі слова І.Я.Франка:
« Вчитися, діти мої любі,
треба далі і далі, раз у раз, весь вік.»(Слайд)
Підсумок уроку
Наш урок добіг кінця. Що нового, хорошого потрапило у ваше сердечко?
Сподіваюсь,що ви разом з батьками в дійсності побуваєте в Нагуєвичах і вклонитесь тій землі, по якій ходив маленький Ясь своїми босими ногами.
На згадку візьміть путівник з адресою ”Історико-культурного центру Нагуєвичі”.
Моя самооцінка
Оцінка вчителя