Інтегрований урок-телепередача “Знай свої права, дитино!”
Інтегрований урок-телепередача (освітні галузі позакласне читання, Я у світі) допоможе вчителю ознайомити учнів з з правами дітей, формувати уявлення про Декларацію прав дитини, Конвенцію про права дитини; на основі змісту казок поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень; вчити аналізувати й оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб.
Інтегрований урок-телепередача в 3 класі
Освітні галузі: Я і Україна. Позакласне читання.
Тема: Знай свої права, дитино!
Дидактична мета: продовжити ознайомлення учнів з правами дітей, формувати уявлення про Декларацію прав дитини, Конвенцію про права дитини; на основі змісту казок поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень; вчити аналізувати й оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб.
Розвивальна мета: розвивати навички швидкого, правильного, свідомого читання, уміння швидко орієнтуватись у тексті; довести, що робота над текстом сприяє розвитку мислення, уваги, пам’яті; збагачувати словниковий запас; розвивати вміння висловлювати власні погляди і думки з різних питань.
Виховна мета: виховувати почуття гідності, чуйності, доброти, любов до людей і природи.
Технології: мікрофон, мозковий штурм, метод «Прес», «Прес – конференція», робота в парах.
Обладнання: таблиці для розчитування, картки із складами, таблиця «Твої права», мультимедійна установка, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини.
Хід уроку:
І. Організація класу.
-
Дорогі діти! Подивіться один одному у вічі, посміхніться, передайте частинку свого хорошого настрою іншим. От бачите , від ваших посмішок затишніше і світліше стало у нашому класі.
II. Актуалізація опорних знань.
-
Вступне слово вчителя.
-
Сьогоднішній наш урок пройде в незвичайній формі. Я запрошую вас переглянути телевізійні новини. А ви, діти, будете не тільки глядачами, а й учасниками програми.
-
Розчитування.
-
Щоб опанувати професію телеведучого або журналіста, слід багато читати, щоб все знати, щоб була гарна дикція.
-
Отже, розпочнемо урок з розчитування.
Читання рядочків із « Таблиці складів».
Гра «біг по доріжці».
-
Зарядка для язичка.
-
Телеведучі повинні чітко, виразно вимовляти звуки, спокійно вести розмову.
-
Давайте проведемо зарядку для язичка
-
Поплямкайте губами.
-
Поклацайте зубками.
-
Посичіть гускою: с-с-с
-
Продзижчіть комариком: з-з-з
-
Подирчіть трактором: др-р-р
-
Пошуміть вітерцем: ш-ш-ш.
-
А вітерець нам завдання прислав: Він подув і поділив слова на склади, а нам потрібно скласти вислів!
пра ди Знай ва но сво ти ї
(на картках)
III. Повідомлення теми і мети уроку.
-
А тепер – увага! Вас вітає «Телевізійна служба новин.» У студії працює з вами Тетяна Колодій. Головна тема сьогоднішнього випуску «Знай свої права, дитино!»
-
Кожна людина, особливо в дитинстві, потребує любові та піклування, доброзичливого ставлення до себе, відчуття своєї необхідності. Головне, що завжди повинен пам’ятати дорослий, – це те, що перед ним людина, особистість зі своїми потребами та бажаннями, до яких необхідно ставитися з повагою!
-
Отже, сьогодні ви маєте добре засвоїти свої права і завжди їх пам’ятати!
-
Вдома ви читали казки народів Європи. А на сьогоднішньому уроці ми їх опрацюємо і відслідкуємо, які права дітей порушено у кожній із них.
Вправа «Очікування»
-
Що ви очікуєте від уроку?
(учні висловлюють свої думки, починаючи фразою «Я очікую…»)
-
А я очікую, що ви будете правильно і красиво висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти, злагоджено працювати – тоді ваше мовлення буде збагачуватись новими словами.
-
А за кожну правильну і змістовну відповідь ви будете отримувати мікрофончик. У кого буде найбільша кількість мікрофончиків, той отримає Подяку.
-
Наприкінці нашої телепередачі зробимо висновки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
-
Подумайте і скажіть, а що ж таке право? (Міркування дітей)
-
Наш кореспондент підготував матеріали для ТСН.
-
Права дитини – це певні можливості, що надаються дітям для того, щоб жити і дорослішати. Життєвий досвід показує, що не буде дітей – не буде існувати держава. Діти – це майбутнє країни. Кожна держава любить дітей і піклується про них. У 1959 році було прийнято Декларацію прав дитини. А в 1989 році всі прогресивні країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію прав дитини.
-
Дякуємо! (діти плескають у долоні).
-
Діти, як ви думаєте, що таке декларація?
-
Наші дослідники працювали із словниками і дізнавалися значення цих слів. (екран)
Декларація – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
-
А що таке конвенція? (екран)
Конвенція – це угода, міжнародний договір із певних питань. У даному випадку – з питань прав дитини.
-
В нашому класі є правовий куточок. Ви мали нагоду ознайомитися з правами дитини, з Декларацією та Конвенцією прав дитини.
-
Давайте згадаємо права дитини.
На екрані мультимедійної установки по черзі з’являються картинки, які повідомляють про те чи інше право. Діти – учасники телепередачі називають права. На екрані утворюється галерея прав.
-
Право на дозвілля.
-
Право на корисну і якісну їжу та житло.
-
Право на медичну допомогу.
-
Право на відпочинок.
-
Право на освіту.
-
Право на захист від фізичного і психологічного насильства.
-
Право на життя.
-
Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать про права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати за законом!
-
І зараз телеведучі будуть знайомити нас із ситуаціями, де порушено права. А ви, як учасники телепередачі, повинні приймати активну участь в обговоренні.
Робота над казкою «Попелюшка».
-
Наш спеціальний кореспондент підготувала матеріал для ТСН.
-
Доброго дня, шановні телеглядачі, гості студії! Вас вітає …. Сьогодні у випуску спецновини. Життя Попелюшки з мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Бідолашна виконує усю брудну роботу, вбрана в лахміття, а сестри – в гарних дорогих сукнях, дівчинка спить в комірчині, куди висипають попіл з печі, а вони в розкішних кімнатах.
-
Дякуємо за повідомлення!
-
А давайте ближче познайомимось з казкою «Попелюшка». Пропонуємо вашій увазі випуск телевізійного театру.
(Попелюшка сидить на підлозі і чистить каструлю.)
Мачуха: Попелюшко! Знову сидиш. Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала. (Потягуючись і позіхаючи виходять двоє дівчаток.) Пташенята ви мої! Вже прокинулися? Як вам спалося, любі донечки?
Дівчатка: Снідати ще не кликали?
Мачуха: Зараз будемо пити чай. Попелюшко, неси чай! (виходять)
Попелюшка: Ой, як мої сестри схожі на свою матір: і обличчям, і вдачею. Усе їм не так. І чому вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу: чистити казани, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвалить.
Вчитель: Дякуємо нашим акторам.
-
Словникова робота:
Нечупара – неохайна, нечепурна людина.
-
Обговорення прочитаного.
-
Всі ви вдома читали казку «Попелюшка».
-
Якою була Попелюшка? ( добра і привітна ).
-
Що дівчинка так любила?! (танцювати)
-
Хто допоміг Попелюшці потрапити на бал?
-
Як ви гадаєте, чому Мачуха і сестри не любили її? (бо вони були злими і бездушними)
-
А чи мали вони право ображати дівчинку? (Ні , тому що кожна дитина має право на любов і піклування.)
(Діти):
-
Усі діти мають рівні права. Вони не повинні залучатись до важкої праці. Попелюшка мала право на відпочинок, дитина не повинна бути скривджена. А головне – має право на любов і піклування.
-
Як ви думаєте, які права порушила Мачуха? ( право на відпочинок, право на дозвілля, на любов і піклування.)
-
Які поради ви можете дати Мачусі?
-
А чим закінчується казка? (Дівчинка, яку в сім’ї зневажали, стала справжньою принцесою.)
Фізкультхвилинка
Робота над казкою «Білосніжка».
-
Ми продовжуємо нашу телепередачу і з нами на зв’язку наш кореспондент.
-
Алло, студія!
-
Так, так, Дмитре, ми тебе чуємо!
-
За горами високими, за долами широкими та за морями глибокими живе маленька принцеса – Білосніжка. Є у неї Мачуха, дуже красива, але зла і ревнива. І вирішила вона звести зі світу свою пасербицю. Переодяглася старою бабою, подалася до лісу і подарувала їй отруєне яблуко.
-
Дякую, Дмитре!
-
А докладніше про цю історію ми дізнаємось із казки «Білосніжка та семеро гномів».
-
Читання казки вчителем та підготовленими учнями.
-
Словникова робота. (екран)
Доли – рівна плоска місцевість, розташована між горбами чи горами.
Нетрі – труднопрохідні місця, які заросли лісом, чагарником.
-
Інтерактивна технологія «Прес – конференція»
-
Кореспондент Хмельницького телебачення хоче поставити вам кілька запитань для своєї передачі.
-
Де жила маленька принцеса?
-
Чому мачуха наказала вбити Білосніжку?
-
Куди потрапила бідна Білосніжка?
-
Що сталося, коли Білосніжка вийшла на ґанок?
-
Як закінчилася історія з Білосніжкою?
Дякуємо нашому кореспонденту!
-
Яке право порушила Мачуха? (Головне право – на життя. А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою.)
Робота над казкою «Червона Шапочка».
-
Продовжуємо телепередачу. Наша тема зацікавила ведучого програми «Кримінал».
-
Олександре!
-
Доброго дня, студія! Я маю теж історію, пов’язану з криміналом, з порушенням прав дитини. Я почну розповідати, а якщо і вам щось відомо про це, ми поговоримо докладніше.
-
Неподалік від лісу жила собі білява дівчинка. Якось до дня народження бабуся подарувала їй червону накидку з капелюшком. Накидка дуже сподобалась дівчинці, і вона ніколи з нею не розлучалась. Усі сусіди так звикли бачити дівчинку в цьому вбранні, що прозвали її Червоною Шапочкою.
-
Діти, а вам знайома ця історія? З якої вона казки?
-
Читання казки в парі «Я – тобі , ти – мені». (один абзац)
-
Вибіркове читання.
-
Куди пішла Червона Шапочка?
-
Якою стежкою заборонила дівчинці йти мама? (йди не лісовою стежкою, а узліссям)
-
Прочитайте, яка була днина.
-
Кого зустріла Червона Шапочка?
-
З’ясуйте, скільки є в цій казці дійових осіб.
-
Хто з них є головною дійовою особою?
-
Складання елементарної характеристики Червоної Шапочки.
Червона Шапочка – білява дівчинка, добра, чуйна, лагідна, довірлива, привітна.
-
Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
-
Які права дитини порушив Вовк?
-
Що на вашу думку, не так зробила Червона Шапочка?
V. Узагальнення знань.
-
Наш випуск завершується. Ми маємо зробити висновки.
-
Давайте подивимось, чи зумієте ви побачити, де порушують права дитини.
-
Перевірка знань набутих під час уроку «Мозковий штурм»
-
Дослідіть, які права героїв казок порушувались:
-
Хто у казці «Колобок» учинив найнебезпечніший злочин? Який?
-
Чиї права були порушені у казці «Зайчикова хатка»?
-
Яке право порушив півник у казці «Колосок»?
-
Гра «Веселий м’ячик»
Ти котись, веселий м’ячик,
Швидше, швидше по руках,
У кого лишився м’ячик,
Той розказує права!
-
Молодці! Отже, ми сьогодні переконалися, що знати свої права дуже важливо!
VI. Підсумок уроку.
-
Фронтальна бесіда.
-
Назвіть, в яких документах зафіксовано основні принципи прав дитини?
-
Чи справдилися ваші очікування? (учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я…»)
-
Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
-
Метод «Прес».
-
Як ви гадаєте, чи знадобляться знання, які ви сьогодні здобули на уроці, в майбутньому?
-
«Я вважаю, що…»
-
« … тому що…»
-
« … наприклад …»
-
« Отже, я вважаю…»
-
Оцінювання.
-
Всі ви отримували за правильні відповіді «мікрофончики».
Нагородження подяками.
VII. Домашнє завдання. (Диференційовано на картках)
-
Дослідіть, які права героїв казок порушувались.