Автор: Зелена Світлана Вікторівна
Заклад: Соледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим вивченням англійської мови Соледарської міської ради Донецької області, учитель початкових класів
Тема уроку. П. П. Єршов «Горбоконик». Зв’язок авторської казки з народною. Варіанти зачинів. Образ найменшого брата Івана.
Спрямування: Урок літературного читання у 3 класі
Мета уроку: познайомити з життям і творчістю П. П. Єршова, закріпити знання про ознаки чарівної казки, удосконалювати навички виразного читання та стислого переказу поетичної казки; уміння визначати характер дійових осіб та давати оцінку їхнім вчинкам; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати інтерес до книги.
Обладнання: книги П. П. Єршова, мультимедійна презентація, мультфільм «Горбоконик», картки для роботи в парах.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Девіз уроку: Слайд1
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Учитель. Слайд 2
Усміхнися всім навколо -
Небу, сонцю, квітам, людям
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
Добрий день!
II. Перевірка домашнього завдання.
Гра «Хто краще?»
Учні презентують підготовлені розповіді про казкових героїв, зображених на ілюстрації Михайла Іванова до казок Пушкіна.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Казка в гості завітала,
В коло друзів всіх зібрала.
Будем вірно ми дружить,
Буде казка вічно жить.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
Жили собі...
В деякому царстві,...
Жили-були...
За тридев’ять земель, в тридесятому...
Було у батька...
За горами, за лісами,
за широкими морями,
Проти неба на землі
Жив дідусь в однім селі.
Слова із словничка – сундучка. Читання слів у різному темпі.
пригоду взяв смеркатись донині
ізроду почвалав забиратись людині
настала лиходійник cередульший повартувати
Кваша – страва
Кобеняк – верхній одяг
Аршин – давня міра довжини
Вершок – давня міра довжини
Яхонт – дорогоцінний камінь
Продовження читання казки вчителем, учнями.
3. Зв’язок авторської казки з народною.
(його образ життя, глибоке вивчення народів Сибіру, читання російського фольклору, читання казок О.С.Пушкіна)
- Що допомогло письменнику скласти такий образ? (читання билин, казок)
Ось такий позитивний герой, збірний образ простодушного юнака з народу, який зміг багато подолати, і за це отримав винагороду. Поряд з ним був вірний друг, неймовірне створіння – Горбоконик.
6. Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
- Зачитайте як вартував старший брат? Слайд 14
- Як ніс варту найменший син? Слайд 15
- Що пообіцяла кобилиця Іванові? Слайд 16
7. Вправи для розвитку швидкості читання.
а) Читання «луною» до слів «Зловить…»
б) Гра «Заблукали слова» Слайд 17
Стрепенулася…
Ще й очима…
Шию … звила …
І зірвалась, як …
в) Відшукайте речення за першим словом. Слайд 18
Почую …
Через …
Хоче …
г) З’єднай слова та їх значення. Робота в парах. Слайд 19
вартувати вечоріє
смеркатися дорогоцінний камінь
почвалав охороняти
яхонт підгодує
покріпить пішов
д) Гра «Об’єднай і прочитай» Слайд 120
мені |
вмів |
володіти |
ти |
сидіти |
мною |
на |
будеш |
VII. Домашнє завдання Слайд 22