Урок літературного читання за творами В.Сухомлинського

Про матеріал
Урок літературного читання 3 клас за творами В.Сухомлинського "Урок добра і радості" Урок за твором В.О Сухомлинського "Тетянка усміхається".
Перегляд файлу

Урок «Доброти і Радості»

Тема уроку:  Василь Сухомлинський   «Тетянка усміхається».

Мета уроку:

Формування предметних компетентностей:  ознайомити учнів із твором Василя Сухомлинського; учити  виділяти головне з прочитаного, давати характеристику дійових осіб, порівнювати вчинки та поведінку персонажів, розуміти почуття героя, основну думку твору; формувати оцінні судження; удосконалювати навички виразного читання; розвивати зв’язне мовлення школярів, мислення; збагачувати їхній лексичний запас; розширювати кругозір учнів; виховувати увагу до художнього слова, любов  і шану до батьків, доброзичливість, співчутливість;

Формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: формувати здатність приймати мету, яку ставить учитель,  відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати, висловлювати рефлексивні та оцінні судження;

Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування,  уміння налагоджував взаємодію під час роботи в парі , групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

Інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію;

Соціальної : удосконалення навички роботи в парі, групі, з усіма в колективі;

Загальнокультурної : сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці

Тип уроку: урок набуття нових знань

Між предметні зв’язки : українська мова.

Обладнання : портрет Василя Сухомлинського;  ілюстрації до творів.

 

План і хід уроку.

І. Психологічне налаштування.

 У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Тож сподіваюсь, діти, що ви, як і я, раді нашим гостям. Подаруйте їм посмішку та побажайте гарного дня.(Діти дарують малюнки посмішок гостям.)

1.     Привітання.

-         Я всміхаюсь сонечку (руки і обличчя вгору)

Здрастуй, золоте!

-         Я всміхаюсь квіточці (руки розвели в сторони перед собою)

Хай вона росте.

-         Я всміхаюсь дощику (повернулись до вікна)

Лийся, мов з відра.

-         Друзям усміхаюся, (посміхнутись сусідові)

Зичу їм добра!

2.     Створення сприятливого психологічного середовища.

-         Я хочу, щоб цей урок ви провели з гарним настроєм і отримали масу задоволення.

-         Який у вас настрій? Покажіть. (Діти показують фішки.)

 

 Побажання один одному по ланцюжку починає вчитель

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.

- Ми побуваємо сьогодні на уроці «Добра і Радості

 

2.     Створення сприятливого психологічного середовища.

-         Я хочу, щоб цей урок ви провели з гарним настроєм і отримали масу задоволення. Наш урок від усього недоброго та злого буде оберігати Ангел Добра.

-         Який у вас настрій? Покажіть. (Діти показують фішки.)

 

Звертаю увагу на зображення сонечка на дошці.

Описание: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLecZQmSfRNhVcFtrL8osfeZfNEu3a7EiAEnK7ZKAk2SF2Ui12CA

а) Гра «Блискавка»

(Показую смужки із словами, які виражають почуття: радість, повага, вдячність,  гордість, гнів, зло, сум,ніжність,лагідність,щирість,доброзичливість)

Які саме почуття ми візьмемо сьогодні на урок?

 Наш урок від усього недоброго та злого буде оберігати Ангел Добра.

ІІІ. Робота з чистомовками. 

4.     Мовна розминка.

Робота зі скоромовкою.

Кульбаба мала бабу,

Із баб кульбаб кульбабу,

І пракульбабу бабу,

Що мала також бабу.

-         Замініть слова «баба» та «прабаба» більш привітними словами.

-         Які почуття викликала у вас ця скоромовка?

 

 

 1.     Відгадування загадок. (Діти з місця загадують загадки однокласникам.)

Хитрі очі, дві косички.

У веснянках ніс та щічки

Непосида ця мала

Називається…(сестра.)

Сильний, добрий, справедливий,

Біля нього ми щасливі

Знає, вміє він багато

Гордимось, бо це наш…(тато.)

Він чимало літ прожив,

На повагу заслужив.

Для матусі він  - татусь,

А для мене він - …(дідусь.)

Ніжна, лагідна і мила,

На цей світ нас народила.

Я до неї пригорнуся,

Це ріднесенька … (матуся.)

З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик.)

Зустрічає тут внучат

Пироговий аромат.

Пироги пекти навчуся,

Як готує їх… (бабуся.)

Це слово кожен знає,

Ні на що не проміняє!

До цифри «сім» додам «я» -

Що вийде? (Сім'я.) 

 

Асоціативний кущ

З чим асоціюється слово сімя?

 

ПРО7!!!!!!!!!!!!!  З давніх часів число 7 вважалося магічним. Воно зустрічається і в міфології, і в народній мудрості, і в художній літературі: (7 кольорів у веселці, «Білосніжка і 7 гномиків», «Вовк і 7 козенят», 7 днів у тижні, українська народна казка «7 дочок», 7 нот на нотному стані, квіточка-семипелюсточка, є 7 смертних гріхів, Рим побудований на 7 горбах. У Біблії число 7 зустрічається 180 разів …)

 

-         Як по іншому можна назвати сім'ю? (Родина.)

2.     Продовжити міркування.

-         Моя родина – велика, … (дружна, весела, щаслива, працьовита, весела)

-         Любити рідних – значить … (поважати, допомагати, любити)

3.     Гра «Блискавичний шифрувальник».

-         Знайди зайве слово.

атот (тато)

амам (мама)

рабт (брат)

есраст (сестра)

бусяба (бабуся)

усдисі (сусіди)

дусьді (дідусь)

 

 

 

Кут зору вправи

ІІІ. Перевірка домашнього завдання. В. Гринько «Сім».

1.     Бесіда.

-         До якого жанру належить твір?

-         Коли ми використовуємо лічилки?

  – Послухайте лічилку і скажіть, чи є, на вашу думку, лад у цій сім’ї?

– Кого з членів сім’ї ви запам’ятали?

– Назвіть усіх членів сім’ї від найстаршого до наймолодшого.

– Розгляньте малюнок підручника. Хто тут є? Кого із сімейки на малюнку немає?

– У кого така ж сім’я?

– Відгадайте, про чию сім’ю моя лічилка.

Добра мама, татко, бабуся старша в мене є сестра

 

Отака у нас сім’я

(КОвальчук)

 

Є у тата старший син та в сімї він не один

Є чотири ще сестриці всі

 ми мамі помічниці(Вознюк)

Дві сестри і є два брати і в сімї родилась п’ята(Бондар)

МИЛА МАМА ДОБРИЙ ТАТО ЩЕ СТАРЕНЬКИЙ Є ДІДУСЬ ДУЖЕ ДРУЗІ НИМ ГОРЖУСЬ(ЛЯШКО)

Три сестрички й один брат у сімї завжди в нас лад(Білоус)

Мама тато й гарна я –отака у нас сімя(ванжула)

6 дітей в нас у сімї –непочулося вам ні!я найстарший син і брат і ще 5 дрібних малят(Паламарчук    

 

IV. Повідомлення теми уроку.

  продовжимо сьогодні розмову про славного письменника, заслуженого вчителя України, вчителя – вчителів, воїна …

– Чи здогадалися ви про кого буде йти розмова? (Показую портрет. Слайди: В.О.Сухомлинський та його твори).

V. Фізкультхвилинка. .  

Вчитель. Під час читання весь час працюють очі. Влаштуємо і для них відпочинок.

Сплять маленькі совенята (очі заплющені).

Раз – розкрили оченята,

Подивилися навколо (кругові рухи очима).

Потім вгору і додолу (лише очима, головою не рухати).

Оченята – блим, блим, блим!

Відпочити треба їм!

Вправо, вліво, оченята

Повертали совенята.

Совенята будуть спати,

А ми будемо читати.

 

 

 

VІ. Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Таня усміхається».

2. Читання твору вчителем.

– Скажіть,  а чи була така радісна подія у вас у сімї –народження дитинки?

1. Бесіда про сім’ї у яких ростуть молодші братики і сестрички (показую фотографії).

– Чи були із вашими сестричками і братиками такі випадки, що всі сім’я раділа, усміхалася? 2.     Перевірка первинного сприйняття.

-         Яка радісна подія сталася у родині Тимка?

-         Як назвали Тимкову сестричку?

3.     Словникова робота.

 

4. Гра «Так» чи «Ні». Перевірка розуміння прочитаного.

1) «У Василька велика радість»

2) «… є у нього братик Максимко»

3) «Він схиляється над сестричкою, показує йому ляльку»

4) «Тимко щоранку підходить до Тетянки»

6) «Біжи, Тимку, в поле до тата, скажи, що Тетянка плаче …»

6) «Біжить Тимко, рукою махає»

7) «А тато овес сіє»

8) «У ту ж  мить очі тата стали радісні»

 5. Читання твору учнями ланцюжком.

– Простежте, які почуття переживає хлопчик, спостерігаючи за немовлям.

6    Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.

   Яка радість стала у родині Тимка?

— Як мама турбується про маленьку донечку?

— Як Тимко намагається привернути увагу сестрички?

  Чому Тетянка не хотіла дивитися на братика?

— Хто першим побачив усмішку маляти?

— Як Тимко відреагував на усмішку?

— Що сказала мама?

— Де працював тато?

— Хто йому повідомив радісну новину?

— Який настрій після цього запанував у полі?

— Що можна сказати про відносини між рідними у цій сім’ї ?

 

    Робота над змістом тексту. Вибіркове читання.

-         Чому Тимко був радісний?

-         Як мама доглядала за маленькою донечкою?

-         Що дуже хотілося Тимкові?

-         Що його дивувало?

-         Як Тимко намагався привернути увагу сестрички?

-         Як Тимко відреагував на першу усмішку Тетянки?

-         Що сказала мати?

-         Де працював тато?

-         Які почуття були у батька, коли він побачив Тимка?

-         Що закричав татові Тимко?

-         Як змінився настрій тата?

-         Який настрій запанував після цього у полі?

7 «Чарівна торбинка»

– Чи згадуються такі предмети в оповіданні? Дайте відповідь словами підручника (у торбинці ведмедик, пшениця, лялька, тарахкальце).

8 Гра «Дослідники»

– Хто зрадів дитячій усмішці?

9 Вправа на розвиток читацьких навичок «Швидше роз’єднай» (Використовую секундомір)

По одному учневі з групи читають кінцівку оповідання, яка записана так, що всі слова з’єднані.

10 Творча робота на основі прочитаного.

Гра «Перевтілення»

– Уяви, що ти Тимко. Розкажи про ті почуття, які довелося пережити. Анало­гічно діти можуть перевтілитися в образи мами чи тата.

VII. Робота в групах.

а) Учням роздаються частини прислів’їв про сім’ю. Вони їх з’єднують.

На сонці тепло,

Який батько,

Який кущ, така й калина,

Птах радіє весні

такий син

який батько така й дитина

а дитя матері

а біля матері тепло

 

2.

 Розмальовка квітки складання вінка щастя сімї

 

 

 

 

VІII. Підсумок уроку. «Мікрофон».

– Що сподобалося на уроці?

Якими повинні бути члени сімї щоб сімя була щасливою?

Хай тішиться внуками бабця і дід

Хай татко і мама радіють дитині!

Хай злагода й мир запанують в родині!

Хай у ваших сім’ях стосунки будуть ніжними, лагідними, щирими, доброзичли­вими. Турбуйтеся про менших і старших членів сім’ї. Дуже важливо, щоб сім’я, родина була згуртованою, дружною, міцною. Бо сильна сім’я, родина, рід – це міцна держава. І якщо складемо докупи всі родини – це весь український народ, це вся Україна

C:\Users\Admin\Desktop\фото\DSCN3657.JPG

docx
Додано
5 жовтня
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку