Тема уроку: Урок одного рівняння: квадратні рівняння
Мета. Познайомити учнів про деякі способи розв’язування квадратних рівнянь, зокрема про особливі розв’язки квадратних рівнянь; навчити володіти прийомами усного рахунку під час розв’язування рівнянь; показати, як за допомогою комп’ютера можна скласти узагальнений спосіб розв’язування квадратних рівнянь; формувати алгоритмічне, логічне, критичне мислення; формувати вміння роботи в групі, виступати перед аудиторією, робити висновки; навчити опрацьовувати довідкову інформацію; розкрити значення квадратних рівнянь; привити потяг до активної творчої практичної діяльності; створити умови для самооцінки діяльності учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютер, проектор, картки-інструкції для роботи у групах, правила роботи у групах, вислови вчених.
Хід уроку.
Девіз уроку :
Рівняння – мова алгебри
Евклід
За допомогою проектора демонструється презентація «Квадратні корені»(Додаток № 1) (файл Квадратні рівняння.ppt). Перехід між об’єктами презентації відбувається за допомогою «миші». Об’єкти з’являються у міру того, як учні відповідають на запитання вчителя. У ході бесіди вчителя з класом відповіді учнів підтверджуються появою відповідних елементів презентації.
Перелік питань за презентацією:
b=0, c=0.
Варіант 1
А |
Б |
В |
Г |
0 |
2 |
0 і 2 |
0 і -2 |
А |
Б |
В |
Г |
Один |
Два |
Жодного |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
-1 і 3 |
-3 і -1 |
3 і -1 |
-3 і -1 |
1 |
|
А |
3 і -4 |
2 |
|
Б |
-2;-1 |
3 |
|
В |
5 і -5 |
4 |
|
Г |
-4 і 7 |
|
|
Д |
3 і 2 |
Варіант 2.
А |
Б |
В |
Г |
0 |
-4 |
4 |
4 і -4 |
А |
Б |
В |
Г |
Один |
Два |
Жодного |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
-5 |
33 |
12 |
-12 |
1 |
|
А |
2 і 4 |
2 |
|
Б |
-6 і 2 |
3 |
|
В |
-2 і 6 |
4 |
|
Г |
-2 і 7 |
|
|
Д |
Жодного |
З давніх-давен людство шукало способи розв’язання рівнянь. До цієї плеяди відносяться багато вчених. Серед них Евклід й Аль-Хорезмі, таджицький учений і поет Омар Хайям, Вієт. Але серед багатьох проблем була одна: як розв’язати квадратне рівняння найраціональніше, простіше.
Тому ваше завдання на уроці:
Домашнім завданням були дані рівняння, які треба було розв’язати за допомогою загальних формул або теореми Вієта.
Робота в групах. Учні об’єднуються в групи по 4-6 чоловік.
Завдання для 1 групи:
Для рівнянь 1-3 провести дослідження за такими питаннями:
Завдання для 2 групи:
Для рівнянь 4-6 провести дослідження за такими питаннями:
Завдання для 3 групи:
Для рівнянь 13-16 провести дослідження за такими питаннями:
Завдання для 4 групи:
Для рівнянь 17-19 провести дослідження за такими питаннями:
Завдання для 5 групи .
Рівняння 7-12 спробуйте розв’язати за таким алгоритмом:
Виступ груп. В ході виступу учні класу записують в зошитах знайдені висновки. Після виступу відповідних груп демонструються слайди 10-12 презентації «Квадратні корені»: слайд10 - після груп 1-2, слайд11 - після груп 3-4, слайд12 - після групи 5.
Завдання 1. Розв’яжіть рівняння раціональним способом:
.
Розв’язання.
Оскільки a+b+c=0, 2+1-3=0, то
або
Відповідь:
Завдання 2.
Вчитель. А зараз нашим надійним помічником стане комп’ютер. Розв’яжемо квадратне рівняння за допомогою ЕОМ. Програму записати на мові Паскаль. Учні складають програму, коментуючи хід розв’язання задачі.
program qvadrat_riv;
var a,b,c,x,x1,x2,D:real;
begin
write(‘wwedit a=’); read(a);
write(‘wwedit b=’); read(b);
write(‘wwedit c=’); read(c);
D:=sqr(b)-4*a*c;
if D>0 then
begin
x1:=(-b+sqrt(D))/(2*a);
x2:=(-b-sqrt(D))/(2*a);
writeln(‘x1=’,x1, ’x2’,x2);
end
else
if D=0 then writeln(‘x=’, -b/(2*a))
else write(‘koreniv ne mae’); end.
Вчитель. Жодна теорія не стане наукою, якщо її закони не будуть описані математичною мовою. За допомогою квадратного рівняння у фізиці розв’язують питання, що стосується руху тіла, кинутого вгору чи вниз.
Завдання 3. Використовуючи квадратне рівняння, розв’яжіть задачу:
Тіло кинуто вертикально вгору з початковою швидкістю 40 м/с. Через скільки секунд воно буде на висоті 60 м?
Розв’язання.
Рух тіла, кинутого вгору, у фізиці описується за законом: .
Тому м/с, м, м/с2.
Рівняння набуде вигляду:
Відповідь: через 2 с, через 6 с.
Запитання до задачі: чому два знайдені числа задовольняють умову задачі.
Вчитель пропонує учням відповісти на запитання:
Рефлексія :
Оцінювання учнів.
Скласти аналогічні рівняння, до розв’язаних у класі, та запропонувати однокласнику їх розв’язати на наступному уроці.
Додаток № 1
Слайд 1 |
|
Слайд 2 |
|
Слайд 3 |
|
Слайд 4 |
|
Слайд 5 |
|
Слайд 6 |
|
Слайд 7 |
|
Слайд 8 |
|
Слайд 9 |
|
Слайд 10 |
|
Слайд 11 |
|
Слайд 12 |
|
1