Інтегрований урок в 3 класі
Зінтегровано зміст уроків , види діяльності:
Українська мова й мовлення,природознавство, образотворче мистецтво, позакласне читання.
Тема. Пізнаймо невидимку.
Розширення уявлень про сполучуванність іменників, прикметників, дієслів. Збагачення словника дітей фразеологізмами. Складання розповідей, міркувань.
Інтегрований урок в 3 класі
Зінтегровано зміст уроків , види діяльності:
Українська мова й мовлення,природознавство, образотворче мистецтво, позакласне читання.
Тема. Пізнаймо невидимку.
Розширення уявлень про сполучуванність іменників, прикметників, дієслів. Збагачення словника дітей фразеологізмами. Складання розповідей, міркувань.
Мета: учити спостерігати за довкіллям і нотувати спостереження; розвивати вміння зіставляти, узагальнювати природні, мовні явища, добирати виразні мовні засоби; удосконалювати навички граматичного письма; виховувати екологічну культуру.
Обладнання: мультимедійний супровід.
Хід уроку
І.Повідомлення теми уроку
ІІ.Основна частина
1.Читання загадки.(Монітор.)
Теплий влітку, злий узимку.
Як пізнати невидимку? (Вітер.)
-Хто з вас бачив вітер?
-А як же ми з вами довідуємось про його існування?
-Які частини мови вжито в загадці?
2.Каліграфічна хвилинка.
Вв Вв Вв вітер
-Запишемо в стовпчик спільнокореневі слова й складемо з ними словосполучення: іменник + прикметник.
Вітер (помірний, слабкий, східний…);
вітерець (легенький, теплий, веселий…);
вітрюган (сердитий, лютий, шалений…);
вітряк (крилатий, чотирикутний…).
-Припишемо дії: реве, ламає, повіває, летить, наганяє, віє.
-Запишіть назви вітрів різної сили: буря, шторм, ураган. Як називаються ці слова?(Синоніми.)
-Отже , різним буває невидимка. А чи можна намалювати вітер?
-А поетеса Ліна Костенко гадає так: (монітор)
Якщо не можна вітер змалювати,
Прозорий вітер на ясному тлі,-
Змалюй дуби, могутні і крислаті,
Котрі од вітру гнуться до землі.
3.Розгляд картин і прослуховування музики.
-Розгляд репродуцйії двох картин та прослуховування грамзапису музики.(Монітор.)
-Яким картинам відповідають ці музичні твори? Яке враження на вас справляють музика й кожна з картин? Прослухайте, як описує бурю К.Паустовський.
Я стояв перед штормом сам на сам – жалюгідна пилинка, що втрачає останнє людське тепло, а він гримів, підіймав стрімкі залізного кольору вали, жбурляв їх у темні безодні, кидаючи в набрякле небо виверження бризків холодної пари; а хвилі накочувалися тисячотонними горами…
Фізкультхвилинка
4.Робота з малюнками. Складання зв’язних висловлювань.( Робота в групах.)
Без вітру не родить жито,
Без вітру вода не шумить…
(М.Сом)
-Яке значення має вітер, це дивне природне явище на Землі?
(Монітор – розгляд малюнків із зображенням: хмаринки, розквітлої яблуні, пшеничного поля, лісу, тваринок, вітряка, вітрильника, кульки кульбабки.)
(Учні розглядають малюнки, радяться між собою, готуються зв’язно відповісти на поставлене запитання.)
1) Якби не було вітру, хмари б не розносилися, а випадали дощем там, де й піднялися – над водоймами. А над полями, лісами дощу б не було. Земля б пересохла, і нічого не родило.
2) Вітерець переносить пилок із квітки на квітку, від чого вони запліднюються і плодоносять.
3) З лісу вітер приносить свіже повітря, насичене киснем, яке виділяють дерева.
4) Дики звірі в полях і лісах орієнтують по вітру , чують запахи, які приносить вітер.
5) Од вітру обертаються крила вітряка.
6)За допомогою вітру приводяться в рух човни з вітрилами.
7) Вітер розносить насіння трав , дерев (кульбаби, жолуді). Так розмножуються рослини.
- Ми так похвалили вітерець. Невже він дає тільки користь?
(Висловлювання дітей, підготовлених заздалегідь.)
-На моніторі ми бачимо шторм, унаслідок якого гинуть кораблі й люди.(Монітор.)
-Смерч руйнує будівлі, різні споруди, загрожує життю людей.(Монітор.)
-Короткочасний шквальний вітер – тайфун – також несе людські жертви й руйнування.( Монітор.)
-Ось який він вітер - різний. Це споконвічне явище природи завжди було супутником життя і творчості людей. Про нього складено багато казок, пісень, легенд , загадок. Існують порівняння: як вітер; налетів, як буря.
5.Ознайомлення з усталеними виразами.
-Існують вирази, які не можна розуміти буквально. Слід подумати, що вони означають.
(Монітор.) Шукати вітра в полі- марно шукати те, що втрачене.
Кидати слова на вітер – обіцяти і не виконувати.
Яким вітром занесло? – несподівана поява когось.
-Запишіть один з висловів та запам’ятайте його значення.
ІІІ.Підсумок уроку
-Що дізнались про вітер?
-Яким він буває? Згадаємо.
Вірш: Мати вітрів – господиня природи.
Слухняним вітрам дала різну роботу.
Першому Вітру в полі гуляти,
Зелене колосся кругом запиляти,
В садочку погратися із квітками,
Щоб восени вони стали смачними плодами.
Другому Вітру – принести хмаринку,
Дощем зросити кожну краплинку.
Третьому сину – вітряк розкрутити-
Хай борошно меле, щоб хліб замісити.
Четвертому Вітру – у вітрила подути,
Щоб човник міг до порту прибути.
А п’ятому Вітру – синочку маленькому,
Такому слухняному і тихенькому –
Летіти до діток у місто й село,
Нести їм на крилах ласку й тепло.
Шостому Вітру велено вдома сидіти,
Нікуди не дуть, не летіть й не віяти,
Бо він не такий , як у мами всі діти, -
Може шкоди комусь заробити.
ІV.Домашнє завдання
(За вибором)
-Намалювати вітер , яким ви його уявляєте.
-Знайти та прочитати казки, легенди про вітер.