Мовна вікторина "Словограй" проведена до Дня мови та писемності з метою прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу до вивчення предмета української мови, виховання любові до рідної землі, шани до своєї нації.
МОВНА ВІКТОРИНА «Словограй»
Сл. 1
Як парость виноградної лози , плекайте мову.
М. Рильський
Мета: поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та виховання любові до української мови, культури.
Обладнання: картки із завданнями, кросворд, таблиці, епіграф, літературні вислови про мову, індивідуальні бейджики з назвами команди,фішки-горішки з кошиками.
Хід заходу
СЛ.2
І. Організаційна частина.
(Діти стають обличчям один до одного. Педагог читає вірш. Учні виконують імітаційні рухи)
У небі сонце сяє і дощик накрапає,
Тому веселка з неба всміхається до тебе.
Пташина пролітає і вітер повіває.
Заглянь-но під листочок - там підроста грибочок.
Ліворуч повернися,праворуч подивися.
Все гарне,як у свято,тож треба всіх вітати:
-Добрий день!
-Прикладіть долоньки до свого серденька і передайте його тепло своєму товаришеві.
ІІ. Основна частина
Пісня Н. Май «Рідна хата»
СЛ.3
Як парость виноградної лози , плекайте мову.
М. Рильський
Вступне слово вчителя.
Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.
Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав.
Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.
СЛ.4
Мовна вікторина «Словограй»
Діти, сьогоднішній наш захід буде проходити у формі вікторини.
Клас ділимо на дві команди.
-Давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними,спостережливими,кмітливими й сміливими. Пам`ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі. За кожну правильну відповідь команди будуть отримувати горішки. А наприкінці уроку ми підрахуємо їх і дізнаємося,хто ж стане переможцем
СЛ.5
1 завдання «Розминка»
СЛ.6
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.
ЛИСТОНОША
СЛ.7
2 з. Бліц – турнір (конверти)
Запитання для 1 команди
1.Державна мова України (українська)
2.Буква, що завжди позначає м який приголосний звук. (Й)
3.Перелітна пташка – народний символ України. (Соловей)
4.Розмальоване яйце (писанка)
Запитання для 2 команди
1.Нема України без верби і …(калини)
2.Буква,яка не має звука(м`який знак)
3.Знак у кінці питального речення (знак питання)
4.Розмова двох осіб (діалог)
- У Снігової Баби є внучка й донька. Ким доводиться внучка Бабиній доньці? Донькою.
- Хто довший: Ігор чи Ярослав? Ім’я Ярослав довше.
- Герой якої української казки є братом Буратіно? Івасик – Телесик.
- Яку плитку можна з’їсти? Шоколадну.
- З яких двох нот складається життєвий шлях людини? До-ля.
- З яких двох букв готується овочева, борошняна або рослинна страва? Ка-ша.
Для уболівальників
1. Хто звався Сірком в однойменній казці:
Вовк, Собака чи Господар?
2. Яка інша кличка у лисички та вовчика у відомій українській казці?
а) Лисичка: Курокрадка, Вертихвістка, Сестричка;
б) Вовчик: Сіряк. Панібрат, Злюка.
3. Хто був паном Коцьким:
Вовк, Ведмідь, Заєць, Кіт?
4.Рак, Лисичка, Ведмідь?
5. Хто у казці «Котик і Півник» тричі викрадає півника?
Котик, Лисичка, Кабан, Вовк?
6. Хто мав ім’я Ох в однойменній казці:
син, батько, лісовий цар?
7.Якою зброєю бився зі змієм Гориничем Кирило Кожум’яка:
луком, булавою, мечем?
Нові слова
СЛ.8-9
І команда: МАК, ВІР, СІЧ.
ІІ команда: ВІЙ, РІК, ПОРТ.
СЛ.10-11(конверти)
Підібрати кінцівку прислів’їв і зачитати.
Маєш голову, май же і розум.
Гостре словечко – коле сердечко.
Гірко поробиш – солодко з’їси.
Вік живи- вік учись.
Вчення – світ , а невчення – тьма.
Хочеш істи калачі, не сиди на печі.
Сл.12
Конкурс «Скоромовки» (конверт)
«Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».
Вимовити скоромовку.
Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Пісня Н. Антоник «Усмішка»
СЛ.13-14
«Оратор»
СЛ.15
«Компліменти»(україночкам)
СЛ.16-17
Юні поети
Валентина Каменчук
ЇЗДИВ ЗАЄЦЬ ДО МЛИНА
Їздив заєць
До млина.
П’ять пудів
Змолов зерна.
Цілу ніч
У хатці тихо
Випікала хліб зайчиха.
Рано-вранці
У хустинці
Понесли зайці
Гостинці:
Пташенятам і звірятам,
Хлопченятам і дівчаткам.
Аж хрумтять окрайчики...
Добрий хліб од зайчика.
СЛ.18
Конкурс «Таємничий ключ»
Заключне слово вчителя.
Ми є носіями української мови, всього того багатства, яке дісталося нам від минулих поколінь. Наше завдання – берегти цей неоціненний дар, примножувати його, не засмічувати чужими і грубими словами, не забувати і щиро любити.
СЛ.19
ІІІ. Підсумок
-От і прийшов щасливий кінець нашого конкурсу. Хто ж переміг?
-Допоміг вам перемогти у змаганні не щасливий випадок, а знання і дружба.
-На закінчення хочу сказати і запитати: скільки на Землі мов? Скільки народів,стільки й мов. Учені вважають,що на нашій планеті близько трьох тисяч мов. Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце займає англійська мова,третє – російська. Українська мова посідає почесне 14 місце.
-Для кожного народу своя мова – найкраща. Але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю – одна з найкращих. Любімо і вивчаймо нашу українську мову!
Сл.20 (Дякую за увагу)