Мета інтегрованого уроку:
об'єднати споріднені блоки знань із різних навчальних предметів навколо однієї теми з метою інформаційного та емоційного збагачення, сприйняття, мислення, почуттів учнів
КОСТЯНТИНОПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА
І – ІІІ СТУПЕНІВ
ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Інтегрований урок в 6-му класі на тему
«Правила виживання людини в екстремальних умовах»
(за оповіданням Дж. Лондона «Жага до життя»)
Розробка вчителя зарубіжної літератури
Шаповалової Людмили Анатоліївни
Мета інтегрованого уроку:
об’єднати споріднені блоки знань із різних навчальних предметів навколо однієї теми з метою інформаційного та емоційного збагачення, сприйняття, мислення, почуттів учнів
Тема. Інтегрований урок на тему «Правила виживання людини в екстремальних умовах» (за оповіданням Дж. Лондона «Жага до життя»)
Мета: формування предметних та ключових компетентностей: вдосконалювати навички стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику героєві твору, аналізувати текст; визначити значення пейзажу в оповіданні, розширити знання учнів про географічне положення Аляски, показати вплив природи на долю людини; формування навичок роботи з географічною картою; пов'язувати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички роботи з додатковою (довідковою) літературою, роботи в групах інтерактивними методами, кмітливість, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах; розвивати усне зв’язне мовлення; формувати прагнення до високих моральних цінностей; виховувати мужню, відважну особистість.
Міжпредметні зв'язки: географія, українська мова
Підручник: Ніколенко О.М. Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Грамота, 2014.
Обладнання: тлумачний словник, словник іншомовних слів, карта Північної Америки, контурні карти, портрет письменника Дж. Лондона, фрагмент відеофільму «Жага до життя»
Ніщо на землі не заслуговує
такої поваги, як людина, яка
мужньо долає нещастя..
Сенека
Хід уроку
І. Організаційний момент
Інтерактивне привітання.
Налаштування дітей на активну роботу.
ДЕРЕВО УСПІХУ
Одягнемо наше дерево. Ті, хто обрав зелені листки, буде успішним на уроці.
Ті, хто обрав жовті листки - активним; оранжеві листочки - буде гарно спілкуватися на уроці. Яке буде дерево успіху-залежить від вас.
(«Ми раді вас бачити. Подаруйте гостям та нам свою посмішку. Сподіваємось на плідну сумісну роботу»).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, сьогодні на урок зарубіжної літератури ми прийшли з вами до кабінету географії Як ви думаєте, чому? Да діти, сьогодні наш урок незвичайний. І ви це самі побачите, коли ми почнемо з вами працювати. Сьогодні ми з вами будемо говорити про оповідання Джека Лондона «Жага до життя» Скажіть мені будь ласка, чи всі ви прочитали оповідання ?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- А зараз ми перевіримо ваші знання тексту:
1. Батьківщина Джека Лондона – це… ( Америка).
2. Справжнє ім’я Джека Лондона – це… ( Джон Гріффіт Чейні ).
3. Чи правда, що більшість творів Дж. Лондона - це твори про світ дикої Півночі? ( так).
4. Що привело Дж. Лондона на Аляску? ( « золота лихоманка»).
5. Назвіть головних героїв твору « Жага до життя) - ( Білл і його товариш).
6. Від чийого імені ведеться розповідь у творі? ( від імені оповідача).
7. Визначте жанр твору « Жага до життя». ( оповідання).
8. Назвіть кульмінаційний момент твору « Жага до життя ( поєдинок безіменного героя із вовком).
9. Що зробив Білл по відношенню до свого товариша? Як ви оцінюєте його вчинок?
( Він покинув пораненого друга. Його
вчинок аморальний,( жорстокий,
егоїстичний)).
10. Як склалося життя Білла після того, як він покинув свого пораненого
друга? Чому так?
( Він загинув, його загризли вовки. Так його
покарала сама природа за зраду дружби і
байдужість до ближнього).
11. Як склалася доля безіменного героя? Що допомогло йому?
( Він вижив, його врятували моряки із
китобійного судна «Бедфорт» і велика
жага ( велике бажання) до життя).
12. Яка головна думка твору Дж. Лондона « Жага до життя»?
( Людина кидає виклик смерті і перемагає
її).
13. Скільки сирників було у головного героя ? (67)
14.Скільки золота ніс із собою головний герой? (15 фунтів = 7 кг)
15 Чому автор не дав імя головному герою ?)тому що головне – це характер)
Учитель зарубіжної літератури . Молодці. Бачу ви всі прочитали. І були дуже уважними. А який настрій був у вас , коли ви читали оповідання? (показати смайлик)
2. Робота з епіграфом. Учитель зарубіжної літератури
— Як ви гадаєте, чи справедливі вислови Сенеки? Чи стосуються ці фрази образу головного героя з оповідання Дж. Лондона «Жага до життя»? Чи можна вважати його сильною людиною?
Відеофрагмент із фільму «Любовь к жизни».
5. Коментар учителя зарубіжної літератури
Герой Д. Лондона переживає різні почуття, що стосуються його фізичного й морального стану, проявляє позитивні якості характеру. Але в ланцюжку відчуттів намічається зміна на краще: це сміливість, виявлена під час зустрічі з ведмедем, усвідомлення нестримного бажання жити, спокій, яким змінився страх, терпіння, з яким герой продовжує свій важкий шлях, сила волі у поєдинку з вовком. «Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед».
ІV. Оголошення теми та мети уроку. (учителя зарубіжної літератури та географії) Сьогодні на уроці ми з вами будемо разом з героями визначати правила виживання людини в екстремальних умовах.
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель зарубіжної літератури. Але спочатку ми повинні з вами з ҆ясувати значення деяких слів, з якими ми будемо зустрічатися. А допоможе нам учитель української мови та літератури.
Завдання 1. Які ситуації називають екстремальними?
( Мовознавці з'ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачливість, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником, словником іншомовних слів).
Матеріали для роботи: визначення термінів (на дошці написані терміни, учні обирають правильну відповідь та наклеюють)
екстремальна ситуація — важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров'я людини обставини;
сила волі — свідоме прагнення до якої-небудь мети (воля — одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками;
мужність—вияв хоробрості, стійкості, рішучості;
сміливість — здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети;
обережність, обачливість — якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності.
Учитель зарубіжної літератури . Щоб зрозуміти головного героя, ми повинні уявити природні умови, в яких він опинився. Тому розширимо знання про Північну Америку з учителем географії.
Слово вчителя географії. Герої Дж. Лондона мандрують просторами Північної Америки. За даними координатами визначте, де відбуваються події,викладені в оповіданнях . Які координати вказують на сюжет твору «Жага до життя»?
3. Робота з фізичною та контурною картами Північної Америки та глобусом.
Завдання для групи №1. Точка № 1 58˚пн.ш.,156˚зх.д.
Завдання для групи №2. Точка № 2 64˚пн.ш.,155˚зх.д.
Завдання для групи №3. Точка № 3 65˚пн.ш.,120˚зх.д.
Завдання для групи №4. Точка № 4 62˚пн.ш.,120˚зх.д.
Завдання для групи №5. Точка № 5 72˚пн.ш.,126˚зх.д.
(На фізичній карті Північної Америки діти позначають знайдені точки за координатами (озеро Ведмеже, річки Маккензі та Юкон, півострів Аляска, Північний Льодовитий океан).
Відео
VІ. Закріплення вивченого матеріалу із застосуванням набутих знань, умінь і навичок із різних предметів.
Учитель зарубіжної літератури. Ми познайомились з героями оповідання в час зради одного з них. Білл залишає товариша, який підвернув ногу, і з цього моменту герої долають шлях через північну пустелю самостійно. Ми дуже мало знаємо, як ішов Білл. Це можна лише уявляти. Але ми знаємо одне напевно: Білл ішов дорогою смерті.
Ми з вами зараз пройдемо Дорогою життя разом із безіменним героєм, щоб навчитися в нього таємницям виживання. А потім спробуємо скласти формули «перемоги героя» та «поразки Білла».
Формулювання «Правил виживання людини в екстремальних умовах».
(Учитель роздає кейси із завданнями учням для групової роботи).
Кейс №1
Запитання для кейса №1. Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? Що допомогло герою вижити? Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли безіменному герою вижити. А які ще речі можливо використати в наших природно-кліматичних умовах?
Матеріали для кейса: кора, мох, компас, мобільний телефон, рушниця, набої, ніж.
(Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо. Рушниця — це надія на порятунок).
( «Він ішов слідами товариша від болітця до болітця. Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця... Він ітиме за водою до річки Діз. Там під перевернутим каное... їхня схованка.., Він знайде там набої для своєї рушниці...
Він мусив так думати. Інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!»).
Висновок. Правило № 1. Не втрачати надію!
Кейс №2
Запитання для кейса № 2. Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника? Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли безіменному герою вижити. Підтвердіть відповідь цитатами. Запропонуйте, які ще речі можливо використати в наших природно-кліматичних умовах.
Матеріали для кейса: сірники, пергамент, промащений папір, скельце, гроші, залишки ковдри, лупа, суха хвоя, листя, відро, годинник.
(Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів)
Висновок. Правило № 2. Зберігати вогонь.
Кейс №3
Запитання для кейса № 3. Яким чином герой бореться з голодом? Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого почуття голоду? Дайте пораду людині, яка опинилася в екстремальних умовах. Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли герою побороти голод, підтверджуючи відповіді цитатами.
Предмети для кейса: болотяні ягоди, яблука, риба, яйця птахів, кістки, гриби, лупа, мох, горіхи, шишки молоді, куріпка, цибулинки рогози.
(«Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб дістатися до Країни Патичків».
(Шукає і їсть болотяні ягоди, намагається впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю». Пізніше висмоктує та гризе кістки молодого оленя).
(«Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»).
Висновок. Правило №3. Щоб вижити, треба їсти!
Кейс №4
Запитання для кейса № 4. Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? Знайдіть серед запропонованих речей у кейсі ті предмети, які допомогли герою перемогти диких тварин. Підтвердіть відповідь цитатами із тексту.
( «Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. ... Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його»).
- Чому вовки обминали його? («ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись»).
- Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну», «загадкову істоту», яка буде «дряпатись і кусатись»? (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу).
— Яка природа цієї сили? (Це сила людського духу).
Предмети для кейса: ніж, рушниця, веселий та грізний смайлики, набої.
Висновок. Правило № 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!
Кейс №5
Запитання для кейса № 5. Як ви думаєте, герою просто було відмовитися від золота, що він із такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив? Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? Серед запропонованих у кейсі речей знайдіть ті, які допомогли герою.
- Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.
- Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки? - Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр? ( Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя. Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).
Матеріали для кейса: ніж, відро, рушниця, торбинка золота, гроші, чашка, мобільний телефон, компас, залишки ковдри.
Висновок. Правило № 5. Найбільша цінність людини — життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!
Запитання. Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, де видно, що безіменний герой у екстремальних умовах зберіг людську сутність та силу духу, а Біл – ні.
( Герой натрапляє на кістки Біла, який вибрав золото, залишив у біді друга, щоб урятуватися самому та зберегти своє золото. Біл поставив на перше місце золото і програв).
( Безіменний герой. 1. Сила духу: не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2. Людська сутність: «...нехай Біл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Біл зробив би так, якби опинився на його місці...»).
Висновок. Правило № 6. Бережи людську сутність!
Складання формул «перемоги героя» та «поразки Білла.
Перемога героя = людська сутність + любов до життя + сила духу
Поразка Білла = хижацька сутність + любов до золота + слабкість духу.
Учитель зарубіжної літератури: Чи всіх героїв оповідання ми перелічили? Біл пішов, наш герой залишився один. Чи не один ? Чи є ще щось ? Так, правильно, є . І це – природа. Саме зараз настав час поговорити про північну природу. Передаю слово вчителю географії.
Учитель географії. (показує на карті) накреслити на карті маршрут героя
А тепер давайте обговоримо, в яких суворих природних умовах йшов наш герой (для цього використовуємо приготовані карти). Герой рухався в межах Північного полярного кола: від 67о північної широти до 69-70о північної широти. Що можна сказати про цю територію?
1. Рельєф. Який рельєф ви представили за оповіданням? (По карті - від 0 до 500 м, тобто рельєф рівнинний: низовини і височини, пагорби.)
2. Клімат. Описується липень-серпень - а це найтепліший період в році. Але середня температура цієї пори року тут + 8оC.
3. Природна зона. Тундра і лісотундра - територія, відкрита для вільного проникнення повітряних мас з Північного Льодовитого океану. Плюс до цього - низькі середні температури літа і зими, плюс велика кількість озер, річок, струмків. Отже, грунт насичений вологою, але через низькі температури він відтаює в літній період тільки на кілька десятків сантиметрів - від 10 до 30 см. А на решті території - вічна мерзлота.
- Чи може тут вирости велике дерево? (Звичайно, ні.)
4. Тваринний світ. У даній природній зоні водяться (робота з картою) ведмеді, олені, песці, лисиці, куріпки. Вовки приходять сюди лише влітку на зовсім короткий період. Ось чому Білл, який пішов вперед, з'їдений вовками. Потім, з настанням холодів, вони мігрували. Залишився тільки один хворий вовк, який приречений на загибель тут, так як переходу йому не витримати.
А тепер подивимося, який шлях пройшов герой у цих умовах. Не забудьте врахувати, що він був виснажений, дуже ослаб, ніс вантаж 12 кілограмів. Згадаймо, що останні кілометри він долав з великими труднощами і проходив в день 2-3 милі (1609 метрів), а потім і зовсім робив по 20 кроків на годину.
Отже, спочатку маршрут золотошукачів був набагато довший: вони збиралися йти на південь до Великого Ведмежого озера. Переправившись через нього, вони хотіли піти на схід, до Гудзонової затоки - там було найбільше на той час кількості поселень. У районі річки Діз у мандрівників була схованка із запасом продуктів харчування. Вони вже два місяці в своїй нелегкій подорожі . Але минуло два тижні, як герой збився зі шляху, тому маршрут змінився.
Мандрівники вийшли до гирла річки Коппермайн, яка впадає в затоку Коронації. І там абсолютно випадково виявилося китобійне судно «Бедфорд» з представниками наукової експедиції на борту. Двоє вчених і врятували героя розповіді.
Завдання : прораховувати довжину шляху головного героя. (Учні по карті вимірюють ниткою шлях головного героя. Отриману довжину нитки в сантиметрах множать на масштаб карти. Приблизна отримане відстань - 940 кілометрів)
Учитель географії. У художньому творі опис природи або, іншими словами, пейзаж потрібен не тільки для того, щоб ми представили місце і час дії, а й для того, щоб ми могли краще зрозуміти і стан героя, і оцінку автора, дану всього, що відбувається
Учитель зарубіжної літератури. Ми розпочинали урок з розгляду суворої та безжалісної північної пустелі. Герой переміг її ціною надлюдських зусиль. Розглянемо малюнок. Ось таким герой розпочинав свій двобій із Північним краєм. Тоді він ще не знав, якою жорстокою буде ця битва і як важко буде перемогти. А тепер подивимося на інший малюнок. Чи таким ви уявляєте героя наприкінці його шляху?
- Зачитайте, яким побачили його вчені з китобійного судна.
-Доведіть, що ця істота, яка була більше схожа на величезного хробака, ніж на людину, зберегла в собі любов і волю до життя. ( Автор акцентує увагу на русі «істоти», яка звивалась, корчилась, крутилась і за годину пролазила футів із двадцять). - Як ви думаєте, чому автор не дав імені цьому незламному героєві-переможцю, який виборов у природи своє законне право жити?
Учитель української літератури :Пояснення суті заголовку оповідання. Існує два варіанта перекладу назви твору: «Любов до життя» і «Жага до життя». Щоб краще зрозуміти, який переклад точніше, влучніше розкриває ідею твору звернемося до словника синонімів української мови.
Робота зі словником синонімів. Жага - гаряче бажання, пристрасть, запальність. ( словник Б. Грінченка) Любов - захоплення, пристрасть, слабкість.
Перекладач недаремно використав саме слово «жага». Оскільки воно найкраще передає головну мету героя – у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть.
(Якою повинна бути Справжня Людина?) Складання сенкану
- будь оптимістом;
- мужньо долай перешкоди;
- умій постояти за себе;
- борись за виживання;
- люби життя, будь життєлюбом;
- будь людяним та милосердним;
- будь витривалим;
- будь сміливим та терплячим.
VIІ. Вмотивоване оцінювання роботи учнів на уроці.
Заключне слово вчителя української літератури.
Дуже правильні, на мій погляд, слова видатного українського письменника О. Довженка: «Є воля до життя — є людина». Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім Перемогам — замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаємо вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.
VІІІ. Домашнє завдання (на вибір)