Тема. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між
батьками і дітьми. Композиція твору.Символічність
назви оповідання
Мета. Навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Епіграф.«Ви – талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь, які ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити перед собою мету й намагатися її досягти».
---------------------------------------------
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд )
- Добрий день! Я вас вітаю, дорогі діти, вітаю своїх шановних колег на уроці. Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен із вас через заняття та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Що наприкінці уроку ми разом святкували перемогу, щоб в наших душах народилися незбагненні, світлі, чисті почуття.
Отож, запрошую до співпраці.
----------------------------------------------
Пропозиція
Ситуація вибору
Із чого розпочнемо наш урок?
---------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
ІІ Мотивація (слайд ) Листи батькам
. Відеоролик «Листи батькам»
Перегляд відеоролика «Листи батькам» за посиланням (https://youtu.be/9iDh1VKOmzI)
. Метод «Прогнозування»
— Діти, спробуйте здогадатись, про що піде мова на сьогоднішньому уроці.
Вчитель. Кожна людина живе на безлюдному острові., не ізольовано, її оточують живі істоти. Кожна із своїм характером, зі своїми принципами, сформованими поглядами. У складні взаємовідносини один з одним вступають герої оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм», їхні стосунки складаються по-різному. І впевнено можна сказати: вони складаються непросто. Отже, перед вами – «дерево рішення». В чому полягає провідна думка оповідання? Яка основна проблема твору? Які шляхи вирішення проблеми батьків і дітей?
----------------------------------------------------------------------------
--------------------------
Сьогодні на уроці
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа та мети уроку. (слайд )
Тема нашого уроку…
Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між
батьками і дітьми. Композиція твору.
Символічність назви оповідання.
Епіграф нашого уроку…
«Ви – талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь,
ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити перед собою мету й намагатися її досягти».
Я цілком згідна з думкою Ж.-Ж. Руссо, що «Ви – талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь, які ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити перед собою мету й намагатися її досягти».
-------------------------------------------------------------
Які стосунки ідеальні між дітьми та дорослими?
Мета нашого уроку…
Життя! Яке воно непередбачуване, мінливе, бурхливе. І так хочеться, щоб воно було наповнене тільки щасливими хвилинами, приємними моментами. Але трапляється так, що ці хвилини затьмарюють сімейні негаразди, а найстрашніше — непорозуміння з батьками.
— Які стосунки ідеальні між дітьми та дорослими? (відверті, теплі, дружні)
Отож, завданням нашого уроку є
1) винести рецепт досягнення порозуміння усім’ї,
1А) тобто з’ясувати,які мають бути стосунки між рідними людьми – батьком і сином,
3) обговорити можливі способи їх зближення,
(вміння розвивати толерантність,повагу добатьків і відповідальність перед родиною.)
------------------------------------------------------------
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу, робота за темою уроку.
1. Бесіда
- Чи любите ви море?
- Хто з вас відпочивав на морі?
- З ким ви їздили на море?
- Яким вам запам’яталось море? Вправа «Словесне малювання»: зобразіть одним-двома словами, яким запам’яталось вам море?
(слова-асоціації)
- А чи зрозуміли ви, чому ми з вами говоримо про море? (події оповідання відбуваються на морі)
- Що символізує море? (життя, зміни, життя як море) ( то спокійне, то бурхливе )
--------------------------------------------------------
2. Вчитель. Ви знаєте, що Джеймс Олдрідж бував в Україні, у Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв’ю. 11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України», в якій письменник зізнався: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань».
----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
3. Робота з теорією літератури.
То ж звернемося до твору «Останній дюйм», яке було написане в 1957 році. За жанром це оповідання. Що ж таке оповідання?
Яку проблему вирішує в оповіданні Дж. Олдрідж?
Хто є герої цього твору, які між ними відносини?
(Відповіді дітей)\
Героями цього твору є Англійська родина живе в Єгипті. Батько, у минулому льотчик високого класу,утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою. Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сім’ю й виїхала в Англію.Заради сина Бен готовий на будь- який заробіток, який час від часу йому підкидає Джеффорд, що торгує сенсаційними матеріалами підводних зйомок. У такій родині живе та росте хлопчик Деві, не відчуває любові і турботи своїх батьків.
-------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
4. Бесіда за змістом, робота з текстом
Для роботи над цим твором ми створили 2 групи, які отримали домашнє завдання: «Літературознавці» і« Психологи»
Встанови послідовність
Повторимо сюжет твору – (завданняз порушеною послідовністю)
А) «Літературознавці» Вправа «Встанови послідовність». Учитель пропонує учням ланцюжок подій, які вони повинні скласти в правильному порядку.
Виконання вправи перевіряється шляхом взаємоперевірки за правильним зразком.
- Підводна зйомка
- Трагедія
- Політ на узбережжя
- Випробування хлопця в екстремальній ситуації
-Бен і Деві ніяк не знайдуть спільної мови
- У Каїрі
- Допомога хлопця.
Скласти план оповідання “Стосунки Бена і Деві”(виокремити три частини плану подій твору)
Б) « Психологи» Складання плану оповідання «Стосунки Бена і Деві». За завданням виокремити три частини плану учні складають і ( записують план в зошити)
Примірний план:
-------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------
5. Бесіда за змістом, робота з текстом
Мандруючи сторінками оповідання. Виконаємо завдання :
«Мозковий штурм»
- Куди і з якою метою вирушили герої оповідання?
Вам відомо, що Бен, головний герой оповідання «Останній дюйм», (ризикуючи власним життям,) проводив підводні зйомки морських хижаків Червоного моря.
Тому юний географ підготував Інформвію про розташування та унікальні особливості цього водного середовища.
1. Інформація про розташування та унікальні особливості Червоного моря
Вчитель. Ми отримали з вами змістовну інформацію про Червоне море, його розташування та унікальний підводний світ. А тепер повертаємося до змісту оповідання « Останній дюйм».
--------------------------------------------
- Отже, яким було ставлення батьків до Деві? (байдужим, хлопчик ріс самостійно, розумів, що батьки ним не цікавляться)
- Оскільки хлопчик залишився один, без матері, батько вимушений був взяти його з собою під час польоту до Акулячої бухти. Як ставиться батько до Деві під час польоту? (роздратовано, різко, неуважно)
Підтвердіть це словами з тексту.
-
Які речення найчастіше вживає батько до сина?(наказові)
Підтвердіть це словами з тексту., зачитайте такі речення.
- Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього?
- А що відчуває Деві під час польоту? (розгубленість, страх, розпач, біль, сумний насторожений, невпевнений, боїться батька)
Підтвердіть це словами з тексту.
Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо таку глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння. Ми, на жаль , переконались в тому, що вони не розуміють один одного. Автор загострює нашу увагу на проблемі взаємин батьків і дітей, використовуючи і опис пейзажу.
Висновок Як ви думаєте, чому ж виникають непорозуміння та відчуження між найближчими? ( із-за недовіри, суворості, неповаги, байдужості, непорозуміння…)
Діаграма ( Кола Вена) Батько і син на початку подорожі до
Акулячої бухти
---------------------------------------------------
Продовжуємо мандрувати сторінками оповідання.
«Мозковий штурм»
Чи небезпечна ця поїздка?
Ця поїздка дійсно небезпечна. .Зйомки мали проходити в Акулячій бухті, ншими словами це житло акул, а акули це хижаки і атакують все, що здається здобиччю.
А юні біологи підготували Інформацію про підводний світ Червоного моря.
2. Інформація про про підводний світ Червоного моря.
Вчитель. Ми отримали з вами змістовну інформацію про Червоне море та його неповторний підводний світ. А тепер повертаємося до змісту оповідання « Останній дюйм».
---------------------------------------------------------
«Мозковий штурм»
Акуляча бухта
Так ми бачимо Деві одиноким хлопчиком, самотнім, сумним, настороженим
- Що трапилось з Беном під час підводних зйомок?
- Про кого відразу ж Бен починає думати? Чому?
Підтвердіть це словами з тексту.
- Бен розуміє, щоб врятувати себе і сина, треба знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини. Як змінюється ставлення батька до сина?
Наведіть приклади з тексту.
- Як почуває себе у польоті хлопчик?
Хлопчик вперше сів за штурвал літака. Ціною нелюдських зусиль він з честю вийшов з важкого випробування. Батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті — вчинок, який допоміг їм врятуватися. Що я маю на увазі?
Висновок - Так, вони повірили, знайшли один одного, дісталися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.
Діаграма ( Кола Вена) Батько і син після драматичних подій
------------------------------------
6. Робота над будовою тексту.
(Учні працюють над сюжетом твору).1.Композиція, 2. Складові
Захоплення авіацією, підводним плаванням письменник переніс на сторінки своїх творів.
Ще в дитячі роки майбутній письменник часто чув розповіді рибалок про акул. Одного разу це було поблизу Каїра Олдрідж поїхав у так звану акулячу бухту. (Взагалі його підводний арсенал склався не лише з кінокамери, а й з акулячої клітки (вона описана воповіданні), сидячи в якій, можна було почувати себе безпечно в підводному царстві».) Письменник кінооператор опинився в становищі свого майбутнього героя Бена… В той день на плівку було знято «товариство з восьми акул.» Недивно, що оповідання «Останній дюйм» справляє враження достовірної розповіді очевидця.
Експозиція – стисла розповідь автора про події, які передували польоту до Акулячої бухти.
Зав’язка – Бен змушений взяти десятилітнього сина з собою до Акулячої бухти.
Розвиток дії – політ до бухти, зйомка акул, очікування сина, поранення Бена.
Кульмінація – неймовірні зусилля, які докладаються батьком і сином для того, щоб вижити.
Розв’язка– успішне приземлення на аеродромі Каїра. Початок нових, справді родинних стосунів.
Епілог – Чому автор не закінчив оповідання щасливим вирішенням проблеми?(Бен знав, що наближається останнiй дюйм i все в руках у хлопчика. Деві виконає «справу надлюдської складності». Здається, таким щасливим моментом можна було б і закінчити оповідання, однак чи подоланий останній дюйм у стосунках між батьком і сином? [У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми…]
-------------------------------------------------
------------------------------------------------------
- Яку ж ситуацію пропонує використати Дж.Олдрідж для подолання
Відчуженості між батьком і сином? (екстремальну ситуацію)
---------------------------------------------
Згадайте з уроків основ здоров’я, що таке екстремальна ситуація.
(Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини).
Пригадайте твори, в яких герої потрапляють в екстремальну ситуацію. («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «15-річний капітан»).
Наші герої з оповідання «Останній дюйм» теж опинились в екстремальній ситуації.
Чи є майбутнє у стосунках батька й сина?
(можливо дискусію)
Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?
Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними, щоб герої змогли розгледіти один одного. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного.
Таким чином, ми бачимо Автор своєрідно вирішує проблеми батьків і дітей. Він відправляє своїх героїв в екстремальну ситуацію. Лише так, перед обличчям смерті герої розуміють, що вони рідні, батько і син, не лише по крові, а і мають душевну б лизькість. Починають долати останній дюйм, який відділяв їх один від одного протягом років. Відчувши відповідальність один за одного, батько і син змогли розгледіти, зрозуміти і по-справжньому полюбити один одного.
---------------------------------------
ТАБЛИЧКИ 4 шт.
Як змінився батько ?
Що втратив батько |
Що отримав |
Фото акул, гроші, |
|
|
Життя, яке подарував йому син |
Професію |
|
Як змінився батько ?
Що втратив батько |
Що отримав |
Фото акул, гроші, |
Довіру і любов сина |
Здоров’ я |
Життя, яке подарував йому син |
Професію |
|
Як змінився син?
Що втратив |
Що отримав |
|
Впевненість у своїх силах |
Розпач |
|
|
Загартування характеру |
Як змінився син?
Що втратив |
Що отримав |
Страх |
Впевненість у своїх силах |
Розпач |
Відчуття батьківської уваги |
Почуття самотності і непотрібності |
Загартування характеру |
-----------------------------------
7. Символічність назви твору.
Це багато чи мало? Чому оповідання має таку назву?
Виконаємо завдання з математики
— А зараз візьміть лінійку , олівець, і накресліть відрізок, що означає 1 дюйм ( 2,5 см). Це просто одиниця виміру на уроці матем.
Дюйм — зовсім невелика відстань, але іноді в людському життівона перетворюється на прірву, яку упродовж життя люди не можуть здолати.
Чим же у творі є 1 останній дюйм ?
(У творі О.д. – не лише міра довжини, що є найважливішим при посадці літака, але й відстань що розділяє батька з сином, відстань їхнього непорозуміння, ЦЕ
О.д. – вілстань між батьком і сином
О.д. – остання надія знайти порозуміння з сином ( для батька)
О.д. – Останній дюйм під час посадки літака допоміг батькові побачити в синові справжнього чоловіка: кмітливого, сильного, вправного, витривалого. ( для сина)
О.д. Можливість допомогти читачам усвідомити значення в житті людини віри у внутрішні можливості, подолання нею життєвих випробувань, утвердження сімейних цінностей. ( для автора)
[У творі – це відстань, що розділяла батька і сина, відстань їхнього відчуження та непорозуміння. Батько відкрив риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. А син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробуваньвони знаходять шлях до серця один одного Цим шляхом вони й будуть намагатися йти далі…]
Саме так, дюйм за дюймом йдуть герої назустріч до один одному. Вони йдуть разом до своєї перемоги і не тільки у фізичному плані, а найголовніше – у психологічному.
На щастя, Бен і Деві з честю зуміли пройти випробування, що випали на їхню долю, і не тільки залишились жив, а й подолали отой найважливіший останній дюйм, що наблизив їх один до одного.
ПОДОЛАЙ ….
Дюйм – це крок назустріч один одному – це та відстань, яку необхідно подолати людям для того, щоб розуміти один одного. Іноді на це витрачаються роки..
Незакінчене речення.
-----------------------------------------
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Групова робота «Поради»
Отже, ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином. Що ми можемо їм порадити?
(учні в групах на великих листках пишуть поради Бену, Деві та своїм однолітк
---------------------------------------------
2. Інформація про фанфік та його складання
- Давайте спробуємо уявити продовження оповідання, де герої зрушують стіну відчуження, долаючи останній дюйм. Творча група отримала випереджальне завданння – скласти фанфік.
- що таке фанфік?
Фанфиками називають художні твори (частіше все розповіді, рідше повісті та романи), в яких описується світ або діють герої, вже створені іншими авторами. Також можна описувати те, що відбувалося з героями після закінчення основної сюжетної лінії.
Фанфік – (прихильник художньої літератури) – це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.
Яка ж подальша доля наших героїв? (Рольова гра)
Фанфік
- Деві, ти справжній герой. Тобі-таки вдалося подолати останній вирішальний дюйм.
- Батьку, це завдяки тобі. Без тебе я б не впорався.
- Мамо, це ти? Ти повернулась? Ти більше ніколи не покинеш нас?
- Ні, мій любий хлопчику. Про цю пригоду пишуть у всіх газетах, щойно дізналась, то відразу прилетіла першим літаком. Деві, Деві, мій маленький дорослий хлопчик.
- Мамо, мені вдалосяв рятувати батька і посадити літак.
- Я пишаюсь тобою, синку. Ти не тільки батька врятував, а й мене.
- І тебе, мамо?
- Так, синку. Я зрозуміла, моє життя без вас неможливе.
- Ти мене пробачиш, Бене?
- Я вже давно тобі все вибачив. Дуже радий тебе бачити.
- Тепер все буде по-іншому, у нас попереду довге і щасливе життя.
-----------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
VI.Закріплення вивченого
1. Вчитель. Повертаємося до «Дерева рішень». Вирішіть ви, які почуття необхідні для батьків і дітей, щоб здолати проблеми непорозуміння, відчуженість; щоб зблизити серця найрідніших людей?
(Учні прикріплюють до «дерева рішень» листочки-побажання).
----------------------------------------------------------------
2. Отож, сьогодні ми з вами придумали власний рецепт досягнення успіху у стосунках з рідними людьми. У чому він полягає ?(прикріплення на дошці)
Знаходити порозуміння
Бути уважними і терплячими одне до одного
Не впадати у відчай
Ніколи не втрачайте бажання жити
Вникайте в проблеми близьких людей
Найдорожче – це життя
Повір у себе
Я сподіваюсь, що цей рецепт ви обов’язково приготуєте з вашими батьками і він стане коронною стравою у вашій сім’ї.
. І дуже хочеться, щоб ви ніколи не ставали у чергу для спілкування зі своїми батьками,
так як хлопчик,у одній із поезій.
Отец, как обычно, с работы пришёл
И чинно уселся за письменный стол,
Привычно открыл верхний ящик стола,
Затем с головой погрузился в дела.
«Пойду – ка я к папе, - сказал маме сын,
-Он, верно, скучает, коль снова один».
-«Не надо мешать. Он там занят теперь»
Но сын не послушал, открыл тихо дверь.
С отцом не заметно он рядышком встал.
Склонившись над книгой, тот что – то писал.
«А что в этой книге?» - «Ты вряд ли поймешь»
-«Но, папа, я буду стараться». – «Ну что ж.
Здесь важне встречи, людей имена,
Здесь всё чем я занят в течение дня»
Уставился мальчик на папу, любя:
«Скажи, а записан ли я у тебя?»
Діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони іноді бувають неуважними до вас.
Та ви повинні розуміти, що всі батьки дуже люблять своїх дітей
Можливо, необхідно вам зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу.
Прийшовши додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються, захищають.
І нам, батькам, теж потрібно подякувати вам, адже ―ви у нас найкращі. Тому давайте просто приносити одне одному радість.
-----------------------------------------------
--------------------------------------------------------
VII. Підведення підсумків уроку
1. Повернемось до нашого епіграфа ….. Прочитайте його. Як ви його розумієте?
Слова епіграфа допомагають читачам усвідомити значення в житті людини віри у внутрішні можливості, подолання людиною життєвих випробувань, віру у себе, не впадати у відчай. Усвідомити Вічні цінності людського життя (Як це відбулося з Деві та Беном. Вони йдуть разом до своєї перемоги)
-------------------------------------------------
2. Якби нам випала можливість погортати сімейний альбом родини Деві, як ви думаєте, щоб ми змогли побачити? Які фото там були б?
Колаж « Щасливі миті мого життя.» ( діти презентують свої фото)
------------------------------------------------------
3.- Який жанр твору «Останній дюйм»?
- Доведіть, що твір «Останній дюйм» є оповіданням?
- Яка тема оповідання?
- Яка основна ідея?
-----------------------------------------------------------------
- Які висновки в контексті проблеми «батьки і діти» можна зробити:
1) взаємини між батьками і дітьми завжди були серйозною проблемою;
2) найстрашніше за все байдужість, стіна непорозуміння, незнання одне одного;
3) найбільше залежить від батьків, томущо в них більший життєвий досвід;
4) треба пам’ятати, що кожна людина- це світ. І цей світ потрібно поважати.
Давайте подумки перегорнемо сторінки оповідання, згадаємо ключові моменти, замислимося над тим, про що йшла мова на уроці….
-----------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
4. Давайте подумки перегорнемо сторінки оповідання, згадаємо ключові моменти, замислимося над тим, про що йшла мова на уроці….
Рефлексія
1. Сьогодні я дізнався…
2. Булоцікаво…
3. Я зрозумів, що…
4. У мене вийшло …
5. Я зміг …
6. Я спробую…
7. Мене здивувало…
--------------------------------------------------------------------------
5. Самостійна робота.
Творча робота «Головній людині в моєму житті»
(Учні розпочинають завдання, завершують його вдома).
---------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
VIII. Заключне слово вчителя
Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.
Дорогі діти! Бажаю вам, щоб ваш і родини були наповнені затишком,
взаєморозумінням, злагодою, добробутом, щоб визавжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями. Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.
Тому давайте просто приносити одне одному радість. Це так мало і так багато водночас.
Творімо добро!
Поспішаймо творити,
Бо гарне людині
Приємно робити!
Творімо добро!
-----------------------------------------------------------------------
IX. Домашнє завдання. (слайд ) Написати в зошит прислів’я та приказки про сім’ю.Відповісти на питання « Якими би ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?» (письмово)
або прислів’я про сім’ю, спробувати
Їх ( хоча б одну із них ) пояснити.
2. Відповісти на питання « Якими б
ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?» (письмово)
написати твір-роздум на тему «Лист батькам»;
Вівторок, 17 грудня 2013 12:05 |
Такими життєствердними словами розпочався ХІІ районний фестивальтворчості для дітей з особливими потребами «Повір у себе!». Вірасупроводжує усе людськежиття, і саме вона допомагає таким дітямвиживати в сучаснихумовах, боротися за кожнущасливумить, не падати духом, а с
Не міліютьдуші наших співгромадян, знаходятьу наших серцяхвідгук чужий біль і страждання.
Коли здається, що земля і небо
|