Додатковий матеріал"Особливості уроку в гуманній педагогіці"

Про матеріал
Якщо поспішаєш допомогти, допоможи красиво. Якщо поспішаєш проявити співчуття, співчувай красиво. Якщо любиш, люби красиво. Якщо даруєш, даруй красиво. І якщо все це стосується дитини, то роби ще прекрасніше. Виховуй красиво. Навчай красиво. Настановлюй красиво. Ш.О.Амонашвілі
Перегляд файлу
  1.                Образно виражена тема та лейтмотив.

     Формування теми уроку має підносити звичайні земні знання до духовних джерел, натякати на красу і загадковість знань.

     Лейтмотив надає уроку особистісного звучання, ставить перед учнями завдання особистісного розвитку, саморозвитку, в ньому наголошується на тій якості, яку учні будуть цілеспрямовано розвивати в собі у процесі виконання пізнавальних завдань і засвоєння знань.

 

  1. План співпраці  (партитура уроку).

     Учням на початку уроку повідомляється про основні види спільної змістовної діяльності та про їх послідовність. Це є план, або партитура, уроку. Його можна повідомити усно чи записати на дошці та узгодити з учнями. План складається з 3-7 пунктів.

  1. Піднесення.

   На уроці вчитель підносить кожного учня в його власних очах, в очах однокласників. Поважає його, допомагає досягти успіху і щиро радіє за нього. Рахується з його думкою, вірить і любить учня. Не протиставляє його іншим. Під час уроку учень не втрачає почуття власної гідності і віри в свої здібності, та разом з тим він вчиться бути скромним і простим.

 

  1. Дари уроку.

На уроці учень торкається ідей: про сенс життя, про призначення людини, про творення добра, про служіння і обов’язок, про любов і віру, про безсмертя духу і духовне життя, про долю тощо.

  1. Життя на уроці.

     Життя учня на уроці залежить від усвідомлення і переживання пізнавального подиву і замилування, від успіху і радості пізнання, від переживання особистісного внеску творення уроку.  

  1. Одиниця знань.

      Кожен урок є носієм одиниці знань, але  вона завжди частинка цілого. Тому потрібно пронести кожну одиницю знань на фоні цілого, щоб в учня склалося цілісне сприйняття освітнього курсу, цілісна картина світу. Нехай освітній процес рухається так, щоб учень пізнав і усвідомив у частині – її ціле, а  в цілому – її частину. Кожній одиниці знань потрібно надати зовнішню красиву форму і загадковість.

 

  1. Необхідне і недопустиме на уроці.

1. Дайте можливість учневі отримати перемогу над Вами і над самим собою. Не намагайтеся на уроці перемогти (узяти гору) над учнем.

2. Підносьте учня у власних очах і очах однокласників. Не принижуйте учня на уроці.

3. Допоможіть учню перетягнути своє уявне майбутнє на сьогодні. Не згадуйте учневі про минулі невдачі.

4. Зміцніть у батьків віру і надію в свою дитину. Не доносьте батькам про дитину.

5. Допоможіть учневі гідно вийти із казусних ситуацій, якщо такі трапилися. Не соромте учня на уроці.

6. Будьте для учня вірним захисником і охоронцем. Не зрадьте його.

7. Будьте великодушним і милосердним до учня. Не гнівайтеся на учня.

8. Дивіться на сьогоднішнього учня через його обнадійливе майбутнє. Висловлюйте і виявляйте до учня довіру.

9. Щиро вірте, що в учневі обов’язково переможуть духовність і добрі риси. Думайте про учня добре.

10. Вибудовуйте стосунки з учнем з метою його виховання і освіти. Не здійснюйте щодо учня нічого, що не сприяє його вихованню і освіти.

 

8. Престиж уроку.

Потрібно возвеличувати урок у свідомості учня як сходинку його зростання. Дуже важливо, щоб учні полюбили урок, чекали уроків та учителів.

Заходи для цього:

1. Взяти кожен урок на облік і час від часу повідомляти учням порядковий номер цього уроку. Хай учні знають, скільки уроків вони мали і наскільки на них виросли, збагатилися, відчули себе успішними.

2. Мати в класі настінний годинник і привчати дітей берегти кожну хвилину уроку, не відволікатися на сторонні справи і розмови. Привчати дітей до думки, що урочний час – це особливий час, який прискорює їх дорослішання і становлення як особистості.

3. Обговорювати з учнями деякі уроки або попросити в кінці уроку записати, що саме їм найбільше сподобалося, зацікавило на уроці, які у них є побажання щодо вдосконалення уроку.

4. На початку уроку повідомити учням мету уроку і яким чином вони разом будуть досягати її. Учні повинні розуміти і відчувати, що метою уроку є кожен із них, їх поступ уперед, їх дорослішання, їх життя.

5. Робити урок подарунком тому чи іншому учневі на день народження, присвячувати урок поважній людині, батькам, важливій події в класі чи в школі.

6. Урок розпочинати з упевненості, надії на те, що кожний учень досягає успіху. За бажанням можна придумати  красивий ритуал для налаштування дітей на зосереджену, успішну працю на уроці.

7. Проводити урок у ритмі, який відповідає віковим особливостям  сприйняття учнів, на «хвилях»: то йдучи сходинками труднощів вгору, то вниз, щоб його вдалося опанувати кожному учню.

8. Урок потрібно «проводжати» з почуттям вдячності. Хай діти скажуть, чим він збагатив їх, як вони працювали на уроці. Має стати звичною справою, що вчитель дякує учням за співпрацю на уроці, а учні у відповідь дякують учителеві за чудовий урок.

9. Нехай учитель поділиться з учнями інформацією, як він готувався до уроку, як він проводив безсонні ночі, дбаючи про те, щоб урок сподобався кожному учневі. Нехай учитель звернеться за порадою до учнів, яким вони хочуть бачити свого вчителя на уроці, як зробити урок ще цікавішим і красивішим. Нехай учні дають «домашнє завдання» своєму вчителеві, який йому для них підготувати урок.

10. Святкувати ювілеї сотого, двохсотого і т.п. уроку.

 

9. Постулати гуманно-особистісної технології

І. Урок – це відкриття істини, пошук і осмислення істини у спільній діяльності дітей і вчителя.

ІІ. Урок є частиною життя дитини, і проживання цього життя має відбуватися на рівні високої загальнолюдської культури.

ІІІ. Людина як суб’єкт осмислення істини і суб’єкт життя на уроці залишається завжди найвищою цінністю, виступає в ролі мети і ніколи не виступає в ролі засобу.

 

10. Закони уроку.

  • Закон Краси і витонченого виконання уроку.
  • Закон Натхнення (самому надихатися від дітей і надихати їх).
  • Закон Любові.
  • Закон творчого терпіння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

var1_1 

ЗОШ І-ІІІ села Люб’язь

 

 

 

Особливості уроку в гуманній педагогіці

 

Якщо поспішаєш допомогти, допоможи красиво.

Якщо поспішаєш проявити співчуття, співчувай красиво.

Якщо любиш, люби красиво.

Якщо даруєш, даруй красиво.

І якщо все це стосується дитини, то роби ще прекрасніше.

Виховуй красиво. Навчай красиво.

Настановлюй красиво.

var1_1Ш.О.Амонашвілі

 

Підготувала

Клімчук Ірина Федорівна

docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку