Тема. Повість В. Короленка «Сліпий музикант». Духовне прозріння Петра Попельського. Тема мистецтва в повісті
Мета: допомогти зрозуміти внутрішній світ головного героя повісті, його духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв’язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього.
Обладнання: підручник, презентація «Люди інваліди», аудіо запис народної пісні «Ой, там на горі та женці жнуть», фрагменти з фільму «Сліпий музикант» (1960).
Тип уроку: комбінований
Лейтмотив уроку: «Так, він прозрів…він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про нещасних…»
В.Г.Короленко
Любіть і випромінюйте велике мистецтво музики.
Воно відкриє вам цілий світ високих почуттів,
пристрастей і думок.
Дмитро Шостакович
Структура уроку
Доброго дня! Я рада привітати вас на уроці зарубіжної літератури, присвяченому творчості Володимира Короленка. Починаючи наш урок, пропоную презентацію.
Після перегляду презентації.
-- Чи вплинула інвалідність на вибір професії? Чому?
-- Як ви розумієте поняття призначення мистецтва? (надихає людей, є вічним, уособлює щось прекрасне, вічне).
Слово вчителя. А музичне мистецтво робить життя людини наповненим, багатозвучним, різнокольоровим. Музика як один із видів мистецтва, збагачує світ людини барвами, емоціями. Але музика – це не тільки естетична насолода. Леся Українка в юному віці через хворобу змушена була попрощатися зі своїм фортепіано і забути про мрію стати музикантом, проте любов до музики позначилась на багатьох її ліричних творах, які принесли їй світову славу. Лукаш із драми – феєрії «Лісова пісня» звуками сопілки розбудив серце Мавки, а конюх Йохим українською сопілкою розбудив до життя сліпого хлопчика Петруся з повісті В. Короленка «Сліпий музикант».
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
(Кобзар - український народний мандрівний співець – музикант (часто сліпий), який виконував свої пісні та думи в супроводі кобзи (бандури). Мистецтво кобзарів набуло розквіту в XVI - XVII ст., коли український народ вів боротьбу за незалежність. До найвідоміших кобзарів належали О.Вересай, П.Носач, Ф.Холодний та ін.).
3. Словникова робота
Віртуоз – (італ. virtuoso — від лат. virtus — доблесть, талант) — виконавець (частіше музикант), який майстерно володіє технікою мистецтва; людина, що досягла у роботі вищого ступеня майстерності.
Музика – мистецтво, що відображає дійсність у художньо-звукових образах
Слово вчителя
Так, саме в художньо – звукових образах, тобто, бачити і чути, а наш герой був сліпий. Уявіть, сліпий – і музикант! Особистість з обмеженими фізичними можливостями – і віртуоз!Але це згодом, а попереду ще довгий і тернистий шлях, на якому багато перешкод. І жодного промінчика сонця!
Бесіда
Вчитель. Отже, за допомогою звуків хлопчик вчився осягати і стан душі, і кольорів.
Сліпота Музика
Сліпота Музика
вада мистецтво
потворність прекрасне
хвороба талант
темнота гармонія
Слово вчителя. З наших записів випливає, що сліпота і музика - речі несумісні, у випадку з історією нашого героя вони поєднані. Музикою займається людина з тонкою душею, відчуттям прекрасного; вона не бачить, але все відчуває.
Мене завжди зворушували українські народні пісні: скільки в них буває туги та суму, скільки справжнього козацького завзяття! В українській пісні — душа нашого народу. Проте краси додає народним пісням і мелодійність українсьмови.
- Яка українська народна пісня згадується в повісті?
- Знайдіть і зачитайте у тексті рядки, в яких говориться про українську пісню. («Це не хлопські пісні… Це пісні дужого, вільного народу.») ( ст..93, книжка, ІІІ, 11)
6. Прослуховування пісні «Ой, там на горі та женці жнуть»
Обмін враженнями про пісню
- Які картини зринають у вашій уяві? Ст.142
- На які роздуми налаштовує вас ця пісня?
- Які образи виникали у Петра, коли він слухав пісню? Зачитайте рядки з тексту. (Розд. XIII с. 142)
- Чому саме дядько Максим заохочував інтерес Петруся до української народної пісні? (Робота з епіграфом).
7. Бесіда
- Яку роль в житті Петра відіграла зустріч із дзвонарем Єгорієм? (У Петра з’явилася думка, що доля сліпих – зло й образа. У нього почалася душевна криза, він озлобився на життя)
- Що вивело Петра з духовної кризи? (Подорож зі сліпими співцями до Почаївської лаври)
8.Перегляд фрагменту з фільму «Зустріч з арештантами» (1960)
- Що дала Петрові подорож зі сліпими кобзарями? Це допомогло Петрові по-іншому подивитися на себе й на свою сліпоту. Він зрозумів, що фізичну ваду можна перемогти силою духу.
- Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки? Петро зрозумів сенс життя; пізнав істину; співпереживав людям, зрозумів їх.
Слово вчителя
Під час виступу перед численною публікою в Києві Петро Попельський виконав імпровізацію з народних мелодій.
Словникова робота
Імпровізація (від лат. Improvises– неспокійний, раптовий) – створення музики під час виконання без попередньої підготовки. Імпровізацією називають також музичний твір у вільній формі.
9. Перегляд фрагменту з фільму «Дебют сліпого музиканта» (1960)
Домашнє завдання
10.Завдання пошуково-дослідницького характеру (робота в групах)
1 група. Яке враження справила імпровізація сліпого музиканта на слухачів? Зачитайте реакцію людей, які прийшли на концерт сліпого музиканта. Ст..150 («Коли він замовк, грім оплесків захопленої юрби наповнив великий зал», «Багатолюдний зал вмить принишк», «Він уважно оглянув цю охоплену одним почуттям юрбу, яка звернула на сліпого жадібні, палкі погляди», «Але звуки росли, міцніли, повнішали, захоплювали серце об’єднаної й завмираючої юрби”, «Сльози були й на очах його сусідів», «Здавалося, ніби удар…»
2 група. Із чим порівнюється звучання музики у повісті?(«Живе почуття рідної природи…»
3 група. Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра. («Так, він прозрів… Замість сліпої й невгамовної егоїстичної муки…»
Слово вчителя
До свого першого концерту він пройшов тяжкий щлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Але він знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов’язані з сліпотою. Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальний світ, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям.
Вашій увазі картина Брейгеля Старшого. Сліпі. 1568 рік, яка втілює образ людства, що заблукало в духовній пітьмі й не може знайти свій шлях. Люди спотикаються й падають… Обличчя сліпих потворні, бо вони втілюють не фізичні, а моральні вади. У Біблії сказано: «Облиште їх, вони – сліпі поводирі сліпих; а якщо сліпий веде сліпого, то обидва вони впадуть у яму». Художник стверджує, що людство має внутрішньо прозріти й знайти вихід.
Прийом «Дружня порада»
Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.
План уроку
Етапи уроки |
Завдання |
Перегляд презентації |
Чи вплинула інвалідність на вибір професії? Чому? Як ви розумієте поняття призначення мистецтва? |
Прослуховування пісні «Ой, там на горі та женці жнуть» |
- Які картини зринають у вашій уяві? Ст.142 - На які роздуми налаштовує вас ця пісня? - Які образи виникали у Петра, коли він слухав пісню? Зачитайте рядки з тексту. (Розд. XIII с. 142) |
Перегляд фрагменту з фільму «Зустріч з арештантами» |
- Що дала Петрові подорож зі сліпими кобзарями? - Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки? |
Перегляд фрагменту з фільму «Дебют сліпого музиканта» |
1 група. Яке враження справила імпровізація сліпого музиканта на слухачів? Зачитайте реакцію людей, які прийшли на концерт сліпого музиканта. Ст.150 2 група. Із чим порівнюється звучання музики у повісті? 3 група. Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра.
|
Прийом «Дружня порада» |
Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради. |
Бажання вчителя |
Успіху, любові, оптимізму, везіння! |
|
До нової зустрічі! |