Інтегрований урок «Я і Україна», «Розвиток мовлення». Тема: "Зима-білосніжка"

Про матеріал
Інтегрований урок «Я і Україна», «Розвиток мовлення» 2-А клас Мета: поглибити знання учнів про зимові явища, вчити виразно читати вірші; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати їхнє мовлення, логічне мислення, вміння правильно аналізувати прочитане, вчити помічати красу довкола; виховувати любов до природи рідного краю, бережне ставлення до неї. Методично - дидактичне забезпечення: плакат із записом девізу уроку; таблиці для розчитки (прочитати на одному диханні слова; прочитати на одному диханні вірш; фотооко ); таблиця з деформованими словами; малюнок, на якому зображено зиму; ілюстрації на зимову тематику; аудіо-запис мелодії Вівальді «Зима».
Перегляд файлу

Зима-білосніжка

 

Інтегрований урок «Я і Україна», «Розвиток мовлення»

2-А клас

 

Мета: поглибити знання учнів про зимові явища, вчити виразно читати вірші; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати їхнє мовлення, логічне мислення, вміння правильно аналізувати прочитане, вчити помічати красу довкола; виховувати любов до природи рідного краю, бережне ставлення до неї.

Методично - дидактичне забезпечення: плакат із записом девізу уроку; таблиці для розчитки (прочитати на одному диханні слова; прочитати на одному диханні вірш; фотооко ); таблиця з деформованими словами; малюнок, на якому зображено зиму; ілюстрації на зимову тематику; аудіо-запис мелодії Вівальді «Зима».

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

  •     Діти, сьогодні на уроці у нас присутні гості. Давайте привітаємось з ними.
  •     Доброго ранку !
  •     Доброго дня!

Кажете ви і говорю вам я!

Хай плескають ручки,

Хай тупають ніжки,

Працюють голівки

І сяють усмішки.

  •     А на початку уроку давайте проведемо автотренінг і налаштуємося на урок.
  •     Я – учень. Я ходжу до школи. Мене навчають вчитись. Я все розумію.
  •     Я все хочу знати.

 

Визначення емоційного стану учнів

  •     Подивіться один на одного і усміхніться.

Від чого ж на краплинку щастя збільшилося в світі?

Від чого ж на краплинку сонця збільшилося в світі?

Від чого ж на краплинку радіснішим стало наше життя?

Лише від одного доброго слова, від однієї посмішки стає краще на душі!

  •     Підніміть картку, яка символізує ваш настрій.

(Жовта картка – чудовий настрій, червона – потребую допомоги, чорна – поганий настрій).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

(Учитель ставить запитання, учні, передаючи уявний мікрофон, діти висловлюють свою думку щодо поставленого запитання.)

 

Вправа «Мікрофон»

  •     Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок. (цікавий, веселий, добрий)
  •     А якими повинні бути ви? (старанні, уважні, активні)

(Міркування учнів.)

  •     Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Адже на ньому ми будемо читати, розповідати вірші, малювати, фарбувати. Чи цікавий буде урок?
  •     Отже, все залежить від вашої активності, уважності, творчості.
  •     А працюватимемо під гаслом:

Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будем:

Швидко! Дружно! Вміло!

 

Мовна зарядка

  •     З чого ж нам урок почати?

Діти: Скоромовку розказати.

Вчитель: Повправляєм язички, щоб не плутались значки.

Перший ряд вже починає – скоромовку промовляє.

Діти: Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.

Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.

Вчитель: Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє.

Діти: Начитався букварика та й малюю косарика.

Коси сіно, косарику, на своєму гектарику.

Вчитель: А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок.

Діти: Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»

Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.

Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».

 

Розчитанка

а) Пограємо в гру. Хто на одному диханні зможе прочитати більше?

На дуби і на ялинки

Тихо падають сніжинки:

1 сніжинка, 2 сніжинки…

3 сніжинки, 4 сніжинки, 5 сніжинок…

б) прочитати на одному диханні;

(на плакатах записані слова, вірш; учні читають їх на одному диханні.)

     сніг

               зима

              хмара

                       холодна

              сніжинка

                                          метелиця

в) Читання «пірамідок» для розширення кута зору (хором та індивідуально).

                           

г) Робота з таблицею.

  •     Подивіться уважно на таблицю і знайдіть в ній слова:

Птахи, край, хмара, тінь, лисиця, сніжок, вулик.

д) фотооко – подивитись на таблицю і сказати одне слово, яке запам’ятали; подивитись ще раз – назвати два слова; яке слово написане першим? останнім?

лід

сніг

зима

мороз

холодок

сніжок

снігопад

 

ІІІ. Створення емоційного фону уроку

1. Відгадування загадок

  •     Сьогодні до нас на урок завітала дивна гостя. А хто вона, ви здогадаєтеся, коли відгадаєте загадку:

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлогу вже дріма…

Яка пора , скажіть?   (Зима).

 

  •     Так, сьогодні до нас на урок завітала зима. Ви дізнаєтеся про неї багато незвичайного, цікавого, чарівного, познайомитеся з її друзями, синами і дочками, а головне, тема нашого уроку – «Зима-білосніжка».

 

IV. Основна частина

Робота з малюнками.

  •     Розгляньте малюнки. Яка пора року зображена на них?
  •     Чи гарно в лісі зимової пори?
  •     Перерахуйте кольори зими.
  •     Який із них є головним кольором зими?
  •     Ось саме про це нам і прочитає віршик Кирил К.

Учень читає вірш Петра Сінгаївського

 

Білі черевички у зими

Вкрив дерева білими крильми

Морозець колючий, мов шипшина.

Білі черевички у зими,

Біла-біла в неї кожушина.

Білі сани, білогриві коні.

Білі рукавички пухові.

Білі щоки, а вуста червоні,

Мов розквітлі маки польові.

 

  •     А тепер уявіть себе художниками. Які фарби ви змішали б, щоб  передати гру відтінків снігу?
  •     Якого кольору зимове небо у сонячний день?
  •     Чи змінюється його колір у похмурий день?
  •     Якого кольору дерева?
  •     Які дерева взимку зелені?
  •     Чи зустрічаються яскраві кольори взимку? Де?

(Ягоди горобини, калини, шипшини, пір’ячко птахів).

  •     А які зимові голоси?

Сніг – ….рипить

Мороз – …тріщить

Хурделиця – …. (співає, виє, стогне, плаче, голосить, ридає)

  •     А як ми можемо описати зиму? Яка вона?

Зима (яка? – (сувора, велична, холодна, казкова, зачарована, білосніжна).

 

2. Робота над віршем

  •     А про кого це йдеться у вірші?

Наша матінка – завія,

Нас із сита всюди сіє,

А як сонце припече –

Ми струмочком потечем.

  •     Про сніжинки, звичайно. Ви спостерігали за сніжинками, на що вони схожі? (на метеликів, зірочки, мух, пушинки…)
  •     А які вони? (легенькі, білі, сріблясті, ніжні, лапаті, пухкі...)
  •     Сніжинки – це доньки Зими. Їх у неї багато – багато. Назлітаються вони і вкривають землю білою скатертиною. З чим ще можна порівняти сніговий покрив землі? (з білою ковдрою, периною).

 

Вправа Пофантазуй «Що мені розповіла сніжинка?»

  •     Прийшла зима-білосніжка. В своїм чарівнім кошику принесла сніжинки. Кружляли сніжинки в повітрі і тихо спускалися на землю. Спіймала сніжинку і я…
  •     Ще у зими є дуже славний син. Він все вміє: малювати, щипати, сковувати.
  •     Хто це? (Мороз)
  •     Чи доводилося вам бачити малюнки цього художника? Де?
  •     А як можна про нього сказати? Який він? (холодний, тріскучий, сильний,  міцний…)
  •     А ще у зими є подруга.
  •     Баба Віхола, сива Віхола
  •     На метільній мітлі приїхала.
  •     А чому про Віхолу сказано, що вона приїхала на метільній мітлі? (Віхола –
  •     Сильний вітер зі снігом. Віхола мете).
  •     Доберіть близькі за значенням слова до слова «хурделиця». (Хуга, хуртеча, завія, заметіль, завірюха).

3. А зараз «Поетична хвилинка». Хто хоче прочитати вірші про зиму? Читання учнями віршів про зиму.

 

1. Одяглися люди в шуби,

Натопили добре груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші – в норах у землі.

 

2. За вікном летять сніжинки –

І сідають на вікні.

Ми танцюєм круг ялинки

І співаємо пісні.

 

3. Усі дерева в інею –

У синьому, у білому.

Ростуть дими над хатами

Стовпцями волохатими.

 

4. Сплять ведмеді в теплих лігвах,

Сосни в інею застигли.

І під кригою на дні

Сплять у річці окуні.

 

5. Мов пушинки-порошинки

На покрівлі, на будівлі

Ніжно падають сніжинки.

 

6. Новий рік іде горами

У червоних чобітках.

Сяють ясними вогнями

Скрізь ялинки по хатах.

 

7. Я лечу, лечу, лечу -

Накатаюсь досхочу.

Все униз, униз, униз -

Мимо сосен та беріз.

 

8. Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички,

Для малого снігурця

Крихт насиплю та пшонця.

 

9. – Ой, ти, зимонько-зима!

І тебе жалощів нема:

Снігом вкрила наш садок,

Розігнала всіх пташок.

 

10. Три сніжинки білі-білі

У кімнату залетіли.

Біля мене покружляли,

Щоки й ніс поцілували.

 

4. Бесіда:

  •     назвіть зимові місяці. (грудень, січень, лютий).
  •     Що відбувається взимку з природою, погодою, які ознаки зими ви знаєте?
  •     А які свята відначають у грудні ? (Новий рік, Святий Миколай, Різдво, Водохреща )
  •     Коли буває найкоротший день і найдовша ніч? (взимку, в грудні).
  •     Чому сніг «скрипить» під ногами? (при сильному морозі крильця у сніжинок ламаються).
  •     чому дерева взимку стоять без листя? (припиняється рух соку, дерево спить, листя скидається для того, щоб гілки не ламалися від снігу).
  •     чим відрізняються взимку сосна і ялинка від інших дерев? (стоять зелені, листя не опадає).
  •     для чого потрібні дерева та кущі тваринам під час зимування? (знаходять на них корм, гризуть кору).
  •     чому під снігом зелена трава не замерзає? (сніг не пропускає холоду, є ковдрою для рослин).
  •     чому бруньки взимку не замерзають? (вкриті щільною захисною лускою).
  •     як часто слід поливати кімнатні рослини зимою? (рідше, уповільнюється їх ріст і розвиток).

 

5. Практичне завдання. Дослідницька робота

  •     А зараз ми проведемо дослід і дізнаємось, чому крига в водоймах з’являється на поверхні.
  •     Чому не тоне лід?
  •     Глибоку тарілку наповнюємо водою – ось і готова модель невеличкої водойми.
  •     Тепер обережно покладемо кубик з льоду в тарілку? Що ми бачимо?
  •     Виявляється, лід не тоне в воді, а плаває на її поверхні. Дивина, та й годі.
  •     Він же твердий і досить важкий. Ось маленька машинка відразу ж пирнула в воду.
  •     Виявляється, лід легше води? Саме так. Цим він і відрізняється від інших твердих речовин. Ось чому крига в водоймах з’являється на поверхні.

 

6. Фізична хвилинка «Подаруй друзям посмішку»

  •     Легко з друзями було вам працювати. А тепер вже час всім дружно       відпочивати.

(Діти стають у коло і беруться за руки. Один – ведучий, він залишається за колом.)

Його мета – увійти у коло. Для цього він повинен сказати якнайбільше комплементів тій чи іншій дитині у колі, посміхнутися їй, розвеселити її. Якщо той, до якого звертається ведучий, посміхнеться у відповідь, то він повинен пропустити ведучого у коло.

 

7. Розглядання ілюстрацій із зображенням зими. Продовження бесіди.

  •     Отже, ви побачили, що зима приходить не лише у наше місто, а й у ліс, поле, у гай, у сад.
  •     Скрізь лежить глибокий сніг. Життя ніби замерло в лісі. Але це не так.
  •     Про життя звірів у лісі нагадує ланцюжок слідів на снігу. А он через галявину швидко пострибала якась тваринка. Хто це?

Я страшенний боягуз,

Всіх на світі я боюсь.

В полі, в лісі – навкруги,

Скрізь у мене вороги. (Заєць)

  •     Розкажіть, будь ласка, що ви знаєте про зайчика.

Учень: Зайчик живе у лісі, в полі. Він влітку сірий, а взимку білий. Має довгі вуха, косі очі. Задні лапки довші, ніж передні. Живиться зайчик морквою, буряками, капустою. Може об’їсти кору молодих дерев.

  •     А які загадки про зайчика ви знаєте?

Не ходжу я, а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би я коня. (Заєць)

 

Довгі ноги. Скік та скік…

Ми погнались – він утік…(Заєць)

 

Довгі вуха, куций хвіст,

Невеличкий сам на зріст.

На городі побував –

Нам капусту попсував. (Заєць)

 

  •     Для чого він міняє свою шубку?
  •     Як ви розумієте прислів’я «За двома зайцями поженешся – жодного не впіймаєш»
  •     Діти, уважно придивіться. Он за кущиком хтось ховається.

Ходить свашка із мітлою,

Заміта до ліса слід,

Де недавньою порою

Тут відбувсь її обід.

Хто це?   (лисиця)

  •     Які загадки про лисичку ви знаєте?

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м’ясо…

Вовку-брату я сестриця,

А звуть мене…

                             (Лисиця)

Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід.

                               (Лисиця)

  •     А що ви ще про неї знаєте?

Учень: Лисичка живе у лісі в норі. Вона дуже хитра. Має гарну шубку і довгий пухнастий хвіст. Це – хижий звір, бо ласує зайчатиною, курятиною. Не відмовиться і від мишки.

  •     Розкажіть як зимують тварини і птахи?
  •     Як перезимовує ведмідь? (спить в берлозі) Чому? (не має їжі)
  •     Що їсть? (смокче лапу)
  •     Як зимує білка, та чим годується? (скаче по гілках, ховається від морозу в дуплі, їсть те, що запасла восени)
  •     На кого взимку полює лисиця? (на мишей)
  •     Чому вовки взимку голосно виють? (сповіщають, що територія зайнята, передають своїм сородичам вісті про здобич)
  •     Навіщо заєць взимку скаче за лосями? (лось ламає своїми рогами гілки, а заєць їх їсть)
  •     Покажіть картинки зимуючих птахів? (горобець, ворона, синиця, дятел, голуб)
  •     Які птахи схожі на яблука? Звідки вони прилітають? (снігурі, з Півночі)
  •     Для якої пташки вішають шматки несолоного сала? (для синиці)
  •     Де зимують ворони, горобці, голуби? (біля людей, тому що там є їжа)
  •     Чим живиться взимку дятел? Як ще називають цього птаха? (комахами, яких дістає з кори дерев. Називають санітаром лісу, тому що знищує личинки шкідливих комах)

Практичне завдання

Давайте допоможемо птахам, адже вони наші друзі. Роздамо їх зимові гостинці. Кожному, що він любить:

Снігурам – горобину, горобцям – зернятко, голубам насіння, синичкам – несолоне сало, воронам – крихти хліба.

 

Це цікаво знати!

У нашого народу є ще багато прикмет, за якими визначають погоду взимку. Назвіть їх.

Дим вгору в’ється – на мороз.

Падає великий лапатий сніг – на негоду і сирість.

Собака качається – на сніг.

Гуска ховає ніс під крило – на мороз.

 

8. Усне малювання. Складання загадки

  •     Якою ви уявляєте зиму? Мороз? Хуртовину? Як би ви зобразили їх на малюнку?
  •     А як діти радіють зимі? Що вони ліплять зі снігу?
  •     Давайте складемо загадку про снігову бабу.
  •     А допоможе нам в цьому малюнок, на якому вона зображена.
  •     Запитайте: хто в нас на малюнку?
  •     Що за баба в нас така?
  •     Яка в баби шубка?
  •     Баби шубка м’яка.
  •     Які в баби очі? З чого вони зроблені?
  •     Очі – дві вуглинки. Ніс – довга морквинка.
  •     Молодці!

Гра «Зимові слова»

  •     Спіймайте слова – назви предметів, які живуть тільки взимку.
  •     Коли почуєте таке слово – хлопайте в долоні.

Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.

 

Гра «Доповни слово»

Пограємо в іншу гру. Я почну говорити слово, а ви його закінчите.

Сні……(г, жок, жка, жинка, говик, говий…)

Моро…(з, зний, жений, зиво…)

 

9. Фізкультхвилинки

Вчитель                                                            Учні

Трава низенька-низенька.                                Роблять присідання.

Дерева високі-високі.                                       Піднімають руки вгору.

Вітер дерева колише-гойдає.                           Обертаються.

То направо, то наліво нахиляє.                        Нахиляються вправо, вліво.

То вгору, то назад.                                            Потягуються вгору, назад.

То вниз нагинає.                                               Нахиляється вперед.

Птахи летять-відлітають.                                 Махають руками – «крильми».

А учні тихенько за парти сідають.                  Сідають за парти.

 

10. Складання деформованими реченнями. (робота в парах)

  •     У вас на партах – конверти зі словами. Побудуйте з цих слів речення і прочитайте.

1 гр.   чудесні, мороз, картини, намалював

2 гр.   намалював, дерева, мороз, сиві

3 гр.   казкову, намалював, мороз, квітку

4 гр. на сидить, квітці, джмелик

  •     Прочитайте речення, які ви отримали.

Гра «Що переплутав художник?»

Подивиться уважно на малюнок і скажіть, що переплутав художник.

 

AC2B6E1

  •     Що тримає в руках перший хлопчик?
  •     Для чого її використовують? (щоб косити траву)
  •     А що він мав тримати в руках для гри в хокей? (клюшку)
  •     а що на ногах у другого хлопчика? (ласти)
  •     для чого вони потрібні? (щоб плавати під водою).

 

Вправа «Склади оповідання»

  •     Подивися на малюнки. Спробуйте скласти оповідання, використовуючи ці слова.

4C94FC97

 

11. Самостійна робота.

  •     Відгадайте загадку

Хоч він рук своїх не має, а візерунки вишиває.

  •     Спробуйте намалювати візерунки на вікні, як це робить мороз. (Музика Вівальді)

V. Підсумок уроку

  •     Ось і закінчився наш урок.
  •     Давайте поаплодуємо собі за нашу працю.
  •     А оскільки наближається новорічне свято, я хочу, щоб ви привітали з ним наших гостей. Як це відбувається?
  •     Всі разом. З наступаючим Новим роком вас вітаємо.

 

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку