Зима-білосніжка
Інтегрований урок «Я і Україна», «Розвиток мовлення»
2-А клас
Мета: поглибити знання учнів про зимові явища, вчити виразно читати вірші; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати їхнє мовлення, логічне мислення, вміння правильно аналізувати прочитане, вчити помічати красу довкола; виховувати любов до природи рідного краю, бережне ставлення до неї.
Методично - дидактичне забезпечення: плакат із записом девізу уроку; таблиці для розчитки (прочитати на одному диханні слова; прочитати на одному диханні вірш; фотооко ); таблиця з деформованими словами; малюнок, на якому зображено зиму; ілюстрації на зимову тематику; аудіо-запис мелодії Вівальді «Зима».
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Кажете ви і говорю вам я!
Хай плескають ручки,
Хай тупають ніжки,
Працюють голівки
І сяють усмішки.
Визначення емоційного стану учнів
Від чого ж на краплинку щастя збільшилося в світі?
Від чого ж на краплинку сонця збільшилося в світі?
Від чого ж на краплинку радіснішим стало наше життя?
Лише від одного доброго слова, від однієї посмішки стає краще на душі!
(Жовта картка – чудовий настрій, червона – потребую допомоги, чорна – поганий настрій).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
(Учитель ставить запитання, учні, передаючи уявний мікрофон, діти висловлюють свою думку щодо поставленого запитання.)
Вправа «Мікрофон»
(Міркування учнів.)
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
Мовна зарядка
Діти: Скоромовку розказати.
Вчитель: Повправляєм язички, щоб не плутались значки.
Перший ряд вже починає – скоромовку промовляє.
Діти: Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.
Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.
Вчитель: Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє.
Діти: Начитався букварика та й малюю косарика.
Коси сіно, косарику, на своєму гектарику.
Вчитель: А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок.
Діти: Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»
Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.
Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».
Розчитанка
а) Пограємо в гру. Хто на одному диханні зможе прочитати більше?
На дуби і на ялинки
Тихо падають сніжинки:
1 сніжинка, 2 сніжинки…
3 сніжинки, 4 сніжинки, 5 сніжинок…
б) прочитати на одному диханні;
(на плакатах записані слова, вірш; учні читають їх на одному диханні.)
сніг
зима
хмара
холодна
сніжинка
метелиця
в) Читання «пірамідок» для розширення кута зору (хором та індивідуально).
г) Робота з таблицею.
Птахи, край, хмара, тінь, лисиця, сніжок, вулик.
д) фотооко – подивитись на таблицю і сказати одне слово, яке запам’ятали; подивитись ще раз – назвати два слова; яке слово написане першим? останнім?
лід
сніг
зима
мороз
холодок
сніжок
снігопад
ІІІ. Створення емоційного фону уроку
1. Відгадування загадок
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлогу вже дріма…
Яка пора , скажіть? (Зима).
IV. Основна частина
Робота з малюнками.
Учень читає вірш Петра Сінгаївського
Білі черевички у зими
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий, мов шипшина.
Білі черевички у зими,
Біла-біла в неї кожушина.
Білі сани, білогриві коні.
Білі рукавички пухові.
Білі щоки, а вуста червоні,
Мов розквітлі маки польові.
(Ягоди горобини, калини, шипшини, пір’ячко птахів).
Сніг – ….рипить
Мороз – …тріщить
Хурделиця – …. (співає, виє, стогне, плаче, голосить, ридає)
Зима (яка? – (сувора, велична, холодна, казкова, зачарована, білосніжна).
2. Робота над віршем
Наша матінка – завія,
Нас із сита всюди сіє,
А як сонце припече –
Ми струмочком потечем.
Вправа Пофантазуй «Що мені розповіла сніжинка?»
3. А зараз «Поетична хвилинка». Хто хоче прочитати вірші про зиму? Читання учнями віршів про зиму.
1. Одяглися люди в шуби,
Натопили добре груби.
Білки гріються в дуплі,
Миші – в норах у землі.
2. За вікном летять сніжинки –
І сідають на вікні.
Ми танцюєм круг ялинки
І співаємо пісні.
3. Усі дерева в інею –
У синьому, у білому.
Ростуть дими над хатами
Стовпцями волохатими.
4. Сплять ведмеді в теплих лігвах,
Сосни в інею застигли.
І під кригою на дні
Сплять у річці окуні.
5. Мов пушинки-порошинки
На покрівлі, на будівлі
Ніжно падають сніжинки.
6. Новий рік іде горами
У червоних чобітках.
Сяють ясними вогнями
Скрізь ялинки по хатах.
7. Я лечу, лечу, лечу -
Накатаюсь досхочу.
Все униз, униз, униз -
Мимо сосен та беріз.
8. Я ладнаю годівнички
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця
Крихт насиплю та пшонця.
9. – Ой, ти, зимонько-зима!
І тебе жалощів нема:
Снігом вкрила наш садок,
Розігнала всіх пташок.
10. Три сніжинки білі-білі
У кімнату залетіли.
Біля мене покружляли,
Щоки й ніс поцілували.
4. Бесіда:
5. Практичне завдання. Дослідницька робота
6. Фізична хвилинка «Подаруй друзям посмішку»
(Діти стають у коло і беруться за руки. Один – ведучий, він залишається за колом.)
Його мета – увійти у коло. Для цього він повинен сказати якнайбільше комплементів тій чи іншій дитині у колі, посміхнутися їй, розвеселити її. Якщо той, до якого звертається ведучий, посміхнеться у відповідь, то він повинен пропустити ведучого у коло.
7. Розглядання ілюстрацій із зображенням зими. Продовження бесіди.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі – навкруги,
Скрізь у мене вороги. (Заєць)
Учень: Зайчик живе у лісі, в полі. Він влітку сірий, а взимку білий. Має довгі вуха, косі очі. Задні лапки довші, ніж передні. Живиться зайчик морквою, буряками, капустою. Може об’їсти кору молодих дерев.
Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня. (Заєць)
Довгі ноги. Скік та скік…
Ми погнались – він утік…(Заєць)
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст.
На городі побував –
Нам капусту попсував. (Заєць)
Ходить свашка із мітлою,
Заміта до ліса слід,
Де недавньою порою
Тут відбувсь її обід.
Хто це? (лисиця)
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А звуть мене…
(Лисиця)
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід.
(Лисиця)
Учень: Лисичка живе у лісі в норі. Вона дуже хитра. Має гарну шубку і довгий пухнастий хвіст. Це – хижий звір, бо ласує зайчатиною, курятиною. Не відмовиться і від мишки.
Практичне завдання
Давайте допоможемо птахам, адже вони наші друзі. Роздамо їх зимові гостинці. Кожному, що він любить:
Снігурам – горобину, горобцям – зернятко, голубам насіння, синичкам – несолоне сало, воронам – крихти хліба.
Це цікаво знати!
У нашого народу є ще багато прикмет, за якими визначають погоду взимку. Назвіть їх.
Дим вгору в’ється – на мороз.
Падає великий лапатий сніг – на негоду і сирість.
Собака качається – на сніг.
Гуска ховає ніс під крило – на мороз.
8. Усне малювання. Складання загадки
Гра «Зимові слова»
Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.
Гра «Доповни слово»
Пограємо в іншу гру. Я почну говорити слово, а ви його закінчите.
Сні……(г, жок, жка, жинка, говик, говий…)
Моро…(з, зний, жений, зиво…)
9. Фізкультхвилинки
Вчитель Учні
Трава низенька-низенька. Роблять присідання.
Дерева високі-високі. Піднімають руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає. Обертаються.
То направо, то наліво нахиляє. Нахиляються вправо, вліво.
То вгору, то назад. Потягуються вгору, назад.
То вниз нагинає. Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають. Махають руками – «крильми».
А учні тихенько за парти сідають. Сідають за парти.
10. Складання деформованими реченнями. (робота в парах)
1 гр. чудесні, мороз, картини, намалював
2 гр. намалював, дерева, мороз, сиві
3 гр. казкову, намалював, мороз, квітку
4 гр. на сидить, квітці, джмелик
Гра «Що переплутав художник?»
Подивиться уважно на малюнок і скажіть, що переплутав художник.
Вправа «Склади оповідання»
11. Самостійна робота.
Хоч він рук своїх не має, а візерунки вишиває.
V. Підсумок уроку