УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
2 клас
Тема . Закріплення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення.
Мета: закріпити знання учнів про види речень за метою висловлювання,
розвивати вміння будувати й інтонувати спонукальні речення,
повторити вживання слів ввічливості; розвивати культуру мовлення,
уміння спостерігати й аналізувати; виховувати в дітей почуття доброти,
взаємодопомоги, любов до природи та небайдуже ставлення до неї.
Обладнання : зображення віночка, квітів, мікрофон,куб для перевірки домашнього завдання, запис пісні «Сонячний віночок», комп’ютер, картки, зразки вправ для перевірки, сенкан, диференційоване домашнє завдання на стрічках.
Тип уроку : урок узагальнення знань.
Форма проведення : урок-фантазії і мислення.
Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, групах), індивідуальна, диференційована.
Методи роботи: інформаційно – рецептивний, навчально – дослідницький , проблемно-пошуковий.
Прийоми роботи: виклад інформації, розповідь – пояснення, опис, бесіда, інструктаж, повідомлення учнів, робота з ілюстраціями, робота з підручником, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків.
Принципи навчання : особистісно орієнтованого навчання , науковості, виховного навчання, принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.
Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, записи на дошці, музична колонка.
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Віршовоний початок
І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.
2. Психологічне налаштування. Побажання учителя- розшифровування слова «УРОК»
- Бажаю ,щоб урок був урочистий, розвиваючий, очікуваний ,кольоровий .
- Працюючи старанно, наполегливо, активно, ми будемо заробляти бонуси. А бонусами сьогодні будуть весняні квіти.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Який же сьогодні у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-фантазії і мислення або урок-віночок.
Сплетемо диво – коло сьогодні з мальв , чорнобривців , калини ,з барвінка, любистку , волошки, ромашки, щоб всіх прикрашало і оберігало.
- А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини , а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль , захищає від різних хвороб , злих духів зберігає волосся гарним .
- Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її ; чорнобривець – квітка -мама , яка захищає дитину від усього лихого та виховує її ; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси , а по боках незабудки , барвінок , ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак .
-А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
- І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання .Метод «Кубування»
- Речення складаються зі … (слів).
- Речення виражає … (закінчену думку).
- Розповідне речення - це … .
- Питальне речення – це … .
- Спонукальне речення – це … .
- У кінці речення може стояти - … .
- Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
2. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії.
- Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо каліграфічну хвилинку
-Щоб букви правильно писати , хвилинку каліграфії нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько , щоб були красиві , гарненькі .
Ві він ок очок
- Яке слово можно скласти?(Віночок)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Словниковий диктант.
Рак, редиска, річка, рецепт, родина, рахівниця, рушниця.
Будьте уважні ! У записаних словах підкресліть у першому слові першу букву, у другому – другу, в третьому – третю, у четвертому – четверту,в п’ятому – п’яту, в шостому - шосту, в сьомому - сьому.
З підкреслених букв утворіть слово. Сьогодні на уроді узагальнемо знання про речення, а також продовжимо вчитися вимовляти речення з правильною інтонацією.
Думаємо колективно, працюємо оперативно,
Сперечаємося доказово – це для всіх обов’язково!
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
1.Графічний диктант (Фронтальна робота)
Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи літери:
розповідне – Р,
питальне – П,
спонукальне – С.
Графічний диктант Р., П., Р., С.
Краса природи – справжнє диво!
Зі мной погоджуєшся ти?
Де не поглянь, скрізь так красиво!
Красу природи бережи!
2.Метод «Робота словником»
Інтонація – це підвищення і пониження голосу в мові, вираження в мові почуттів мовця.
Пауза (лат.) – коротка перерва в звучанні мови.
У кінці поставим крапку.
А розповідаєш з почуттям ,став знак оклику, затям.
- Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.
4.Фізкультхвилинка
Всі з-за парти піднялися,
Руки вгору, потяглися.
Вліво - вправо нахилися,
На сусіда подивися
І гарненько посміхнися!
Руку дружби простягни
І за успіх похвали!
4.Творча робота у групах.
З розписаних слів скласти речення і записати на аркуші. (Завдання у конвертах).
1) Ніколи не говори поганих слів.
2) Не забувай виконувати правила поведінки.
3) Завжди будь чесним і справедливим.
4) Говори спокійно, не кричи.
5) Допомагай товаришеві в біді.
(Лідер групи читає утворене речення, діти за допомогою сигнальних карток визначають тип речення)
Додаткове завдання лідерам груп: доповнити речення звертанням
- Чи можна ці речення сказати із особливою інтонацією? Який розділовий знак потрібно ставити в кінці речення?
-До кого з дітей можна звернутися з такою порадою? (Лідери груп дають поради своїм однокласникам)
- Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).
5. Робота в групах. Диференційоване завдання.
- Закріпимо вміння правильно ставити розділові знаки в кінці розповідних речень відповідно до інтонації.
І група виконує завдання за картками, що лежать на парті. Вам необхідно списати, позначивши межі (кінець ) речення і поставивши необхідний розділовий знак.
До українського віночку вплітали різноманітні квіти всього в одному вінку могло бути до 12 різних квіток кожна квітка у віночку щось символізувала.
Для учнів 2 групи -
Дощик з хмарки крапотів ,розділовий знак закрив.
ІІ група учнів повинна поставити замість крапельки відповідний розділовий знак.
В небі сонечко сміється.
Будь уважним на уроці!
Коли зацвів садок?
Діти бігали біля річки.
-Перевіряємо завдання груп. (За зразком)
- Молодці! Ви добре виконали завдання.
- Вплітаємо квіти незабудки. Ці маленькі квіточки - символ постійності і вірності у багатьох народів світу.
6 . Самостійна робота на картках. (Фронтальна робота)
- Прочитайте виразно текст.
Українські звичаї дуже гарні. Хати по селах білі і чисті. Український національний одяг неповторний. А які красиві українські вишивки! Ними захоплюється весь світ. Українці в поведінці увічливі й чемні. З журналу
Довідка: гарні, білі, чисті, неповторний, вишивки, світ, увічливі, чемні.
- Чи закінчена думка кожного речення? Чому?
- Спишіть текст, уставляючи слова з довідки, які закінчать думку в реченні.
Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України.
7. Гра «Утвори нові слова» (Фронтальна робота)
- А ще в нашому мовленні є дуже красиве слово – ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ.
Хто може пояснити його значення?
Доброзичливість – це відношення до людини, орієнтоване на здійснення добра.
Утворення нових слів із букв слова
Д О Б Р О З И Ч Л И В І С Т Ь
Добро рот зло брови
совість борт злість літо
лист торт сито сто
число очі тісто золото
Запис деяких слів у зошит.
8. Гра «Знайди "зайве" слово» (Фронтальна робота)
Волошка, береза, ромашка, підсніжник .
- Яке слово «зайве»? Чому?
- Чи можна назвати цю групу слів реченням? Чому?
- Об'єднайте ці слова так, щоб утворилося речення. Запишіть його. (Волошка, ромашка, підсніжник — це квіти.)
- Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.
9. Гра «Розсипанка» (Фронтальна робота)
- Складіть речення із розсипанки і прочитайте речення.
ДРУГОМ ВІРНИМ Я БУДУ ПРИРОДІ
5 4 2 1 3
(Буду я природі вірним другом).
Запис речення (з коментуванням біля дошки)
Запитання:
- Доведіть, що це речення.
- Із чого складається речення?
- Скільки слів у даному реченні?
- Яке воно за метою висловлювання?
- Складіть з нього питальне і спонукальне речення.
Буду я природі другом? Будь природі другом!
- Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть.А разом – це прекрасна квітка.
10. Робота в парах. Робота над загадками «Творче конструювання»
-Який віночок гарний ми отримали, та деяких ще квіточок нам не вистачає.
Послухайте загадки:
1.Куди вітер занесе, приживеться там й цвіте.
Нескоримий дух у ній зветься квітка … (деревій). (У вінку символом нескореності)
2.Щоб відданість була в любові є чар-зілля у дівочому вінкові.
Щоб душа і думка були чисті, зацвітав жовтенький, духмяний … (любисток).
Ним миють волосся, освіжають повітря в хаті, купають у відварі малят. У вінку ці квіточки - символ людської відданості.
3.А ця квітка як троянда виглядає та не колить, бо шипів не має,
Щоб була любов, була гармонія, у дівочому віночку виграє …(півонія).
Ружа, мальва, півонія символізують в оздобі українських дівчат: віру, надію, любов.
11. Гра «Знайди помилку»(Резервне завдання)
1)Знайдіть помилку в реченні і виправте
У лісі росте зуб.
На ялинці ростуть мишки.
Діти, паліть природу! ( Діти, бережіть природу!)
2) Читання хором
12.Тестування.(за допомогою сигнальних карток)
1)Речення, у яких про щось розповідається, повідомляється, називаються …
- розповіддю; розповідними; + повідомленням;
2) Речення, які вимовляються з особливою інтонацією, називаються…
- неокличними; окличними+
3) У кінці питальних речень слід поставити…
крапку; знак оклику; знак питання.+
Вплітаємо у вінок чорнобривці. Чорнобривці пов'язують з образом матері, це символ отчого дому, материнської любові, Батьківщини.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Сенкан
- Складіть сенкан за планом до слова « ВІНОЧОК».
(Це вірш, що складається з 5 рядків)
1. Тема.
2. Опис – 2 слова .
3. Дія – 3 слова .
4. Ставлення , почуття з приводу обговорюваного .
5. Узагальнення , підсумок .
Віночок .
Гарний , чудовий .
Дивує , прикрашає , оберігає .
Бережемо , пишаємося ,використовуємо .
Символ дитячої краси , оберіг .
2. Додаткова інформація( Підготовлена учениця)
У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення.
Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці.
Побіч від коричневої – жовті – символ сонця,
світлозелені – символ краси і молодості,
голубі та сині – символ неба і води,
оранжеву – символ хліба,
фіолетову – символ мудрості,
малинову – символ щирості,
рожеву – символ достатку і багатства.
Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.
3.Вірш Український віночок (В.Кленц)
Зробила я віночок із квітів та стрічок,
Піду в нім танцювати веселий гопачок.
Віночок український у райдужній красі.
У нього в нашій школі закохані усі.
Ці квіти кольорові та їхні кольори
Дарують гарний настрій всій нашій дітворі.
Я лагідно торкаю цю ніжність і красу.
Свою веселу вдачу до кожного несу.
3. Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.
- А хто має бажання, можуть доєднати свої квіти до нашого спільного віночка.
(Під запис пісні «Сонячний віночок»)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Диференційовано)
- Кожен з вас, діти, оберете собі стрічку-оберіг і на зворотному боці знайдете додаткове домашнє завдання:
1 група – Складіть і запишіть три розповідні речення про прихід весни.
2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.
3 група – Скласти 3 загадки про квіти, які вам подобаються, використовуючи прикметники.
Рефлексія
Пам’ятай!
Вчитися треба гарно, щоб дні не минали марно!
1