Урок української мови у 2 класі "Закріплення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. "

Про матеріал
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ 2 клас Тема . Закріплення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Мета: закріпити знання учнів про види речень за метою висловлювання, розвивати вміння будувати й інтонувати спонукальні речення, повторити вживання слів ввічливості; розвивати культуру мовлення, уміння спостерігати й аналізувати; виховувати в дітей почуття доброти, взаємодопомоги, любов до природи та небайдуже ставлення до неї. Обладнання : зображення віночка, квітів, мікрофон,куб для перевірки домашнього завдання, запис пісні «Сонячний віночок», комп’ютер, картки, зразки вправ для перевірки, сенкан, диференційоване домашнє завдання на стрічках. Тип уроку : урок узагальнення знань. Форма проведення : урок-фантазії і мислення. Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, групах), індивідуальна, диференційована. Методи роботи: інформаційно – рецептивний, навчально – дослідницький , проблемно-пошуковий. Прийоми роботи: виклад інформації, розповідь – пояснення, опис, бесіда, інструктаж, повідомлення учнів, робота з ілюстраціями, робота з підручником, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків. Принципи навчання : особистісно орієнтованого навчання , науковості, виховного навчання, принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання. Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, записи на дошці, музична колонка.
Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

2 клас

Тема . Закріплення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення.

Мета: закріпити знання учнів про види речень за метою висловлювання,

 розвивати вміння будувати й інтонувати спонукальні речення,

 повторити вживання слів ввічливості; розвивати культуру мовлення,

 уміння спостерігати й аналізувати; виховувати в дітей почуття доброти,

 взаємодопомоги, любов до  природи та небайдуже ставлення до неї.

Обладнання : зображення віночка, квітів, мікрофон,куб для перевірки домашнього завдання, запис пісні «Сонячний віночок», комп’ютер, картки, зразки вправ для перевірки, сенкан, диференційоване домашнє завдання на стрічках.

Тип уроку : урок узагальнення знань.

Форма проведення : урок-фантазії і мислення.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: інформаційно – рецептивний, навчально – дослідницький , проблемно-пошуковий.

Прийоми роботи: виклад інформації, розповідь – пояснення, опис, бесіда, інструктаж, повідомлення учнів, робота з ілюстраціями, робота з підручником, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків.

Принципи навчання : особистісно орієнтованого навчання , науковості,  виховного навчання, принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, записи на дошці, музична колонка.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

1. Віршовоний початок

І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.

2. Психологічне налаштування. Побажання учителя- розшифровування слова «УРОК» 
- Бажаю ,щоб урок був урочистий, розвиваючий, очікуваний ,кольоровий .

- Працюючи старанно, наполегливо, активно, ми будемо заробляти бонуси. А бонусами сьогодні будуть весняні квіти.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Який же сьогодні у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-фантазії і мислення або урок-віночок.
Сплетемо диво – коло сьогодні з мальв , чорнобривців , калини ,з  барвінка, любистку , волошки, ромашки, щоб всіх прикрашало і оберігало.
- А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини , а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль , захищає від різних хвороб , злих духів зберігає волосся гарним .

- Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її ; чорнобривець – квітка -мама , яка захищає дитину від усього лихого та виховує її ; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси , а по боках незабудки , барвінок , ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак .

-А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
- І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

1. Перевірка домашнього завдання .Метод «Кубування»

- Речення складаються зі … (слів).

- Речення виражає … (закінчену думку).

- Розповідне речення - це … .

- Питальне речення – це … .

- Спонукальне речення – це … .

- У кінці речення може стояти - … .

- Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
2. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії.
- Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо каліграфічну хвилинку
-Щоб букви правильно писати , хвилинку каліграфії нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько , щоб були красиві , гарненькі .
Ві він ок очок
- Яке слово можно скласти?(Віночок)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 

Словниковий диктант.

Рак, редиска, річка, рецепт, родина, рахівниця, рушниця.

Будьте уважні ! У записаних словах підкресліть у першому слові першу букву, у другому – другу, в третьому – третю, у четвертому – четверту,в п’ятому – п’яту, в шостому - шосту, в сьомому - сьому.

З підкреслених букв утворіть слово. Сьогодні на уроді узагальнемо знання про речення, а також продовжимо вчитися вимовляти  речення з правильною інтонацією.

Думаємо колективно, працюємо оперативно,

Сперечаємося доказово – це для всіх обов’язково!

ІV. Узагальнення й систематизація знань.

1.Графічний диктант (Фронтальна робота)

Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи літери:

розповідне – Р,

питальне – П,

спонукальне – С.

Графічний диктант      Р., П., Р., С.

Краса природи – справжнє диво! 

Зі мной погоджуєшся ти?

Де не поглянь, скрізь так красиво!

Красу природи бережи!

2.Метод «Робота словником»

Інтонація – це підвищення і пониження голосу в мові, вираження в мові почуттів мовця.

Пауза (лат.) – коротка перерва в звучанні мови.

                   У кінці поставим крапку.

                   А розповідаєш з почуттям ,став знак оклику, затям.

- Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.

4.Фізкультхвилинка

Всі з-за парти піднялися,

Руки вгору, потяглися.

Вліво - вправо нахилися,

На сусіда подивися

І гарненько посміхнися!

Руку дружби простягни

І за успіх похвали!

4.Творча робота у групах.

З розписаних слів скласти речення і записати на аркуші. (Завдання у конвертах).

1) Ніколи не говори поганих слів.

2) Не забувай виконувати правила поведінки.

3) Завжди будь чесним і справедливим.

4) Говори спокійно, не кричи.

5) Допомагай товаришеві в біді.

(Лідер групи читає утворене речення, діти за допомогою сигнальних карток визначають тип речення)

Додаткове завдання лідерам груп: доповнити речення звертанням

- Чи можна ці речення сказати  із особливою інтонацією? Який розділовий знак  потрібно  ставити в кінці речення?

-До кого з дітей можна звернутися з такою порадою? (Лідери груп дають поради своїм однокласникам)

- Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).

5. Робота в групах. Диференційоване завдання.

- Закріпимо вміння правильно ставити розділові знаки в кінці розповідних речень відповідно до інтонації.

І група виконує завдання за картками, що лежать на парті. Вам необхідно списати, позначивши межі (кінець ) речення і поставивши необхідний розділовий знак.

До українського віночку вплітали різноманітні квіти всього в одному вінку могло бути до 12 різних квіток кожна квітка у віночку щось символізувала.

Для учнів 2 групи -

       Дощик з хмарки крапотів ,розділовий знак закрив.

ІІ група учнів повинна поставити замість крапельки відповідний розділовий знак.

В небі сонечко сміється.

Будь уважним на уроці!

Коли зацвів садок?

          Діти бігали біля річки.

-Перевіряємо завдання груп. (За зразком)

- Молодці! Ви добре виконали завдання.

- Вплітаємо квіти незабудки. Ці маленькі квіточки - символ постійності і вірності у багатьох народів світу.

6 . Самостійна робота на картках. (Фронтальна робота)

- Прочитайте виразно текст.

    Українські звичаї дуже гарні. Хати по селах білі і чисті. Український національний одяг неповторний. А які красиві українські вишивки! Ними захоплюється весь світ. Українці в поведінці увічливі й чемні.  З журналу

Довідка: гарні, білі, чисті, неповторний, вишивки, світ, увічливі, чемні.

- Чи закінчена думка кожного речення? Чому?

- Спишіть текст, уставляючи слова з довідки, які закінчать думку в реченні.

Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України.

7. Гра «Утвори нові слова» (Фронтальна робота)

-    А ще в нашому мовленні є дуже красиве слово – ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ.

Хто може пояснити його значення?

Доброзичливість – це відношення до людини, орієнтоване на здійснення добра.

Утворення нових слів із букв слова 

Д  О  Б  Р  О  З  И  Ч  Л  И В  І  С  Т  Ь

Добро   рот     зло           брови

совість борт     злість літо

лист           торт    сито сто

число           очі    тісто золото

Запис деяких слів у зошит.

8. Гра «Знайди "зайве" слово» (Фронтальна робота)

Волошка, береза, ромашка, підсніжник .

- Яке слово «зайве»? Чому?

- Чи можна назвати цю групу слів реченням? Чому?

- Об'єднайте ці слова так, щоб утворилося речення. Запишіть його. (Волошка, ромашка, підсніжник — це квіти.)

- Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.

9. Гра «Розсипанка» (Фронтальна робота)

- Складіть речення із розсипанки і прочитайте речення.

ДРУГОМ  ВІРНИМ   Я   БУДУ ПРИРОДІ

 5                     4                          2          1                    3

 (Буду я природі вірним другом).

Запис речення (з коментуванням біля дошки)

Запитання:

- Доведіть, що це речення.

- Із чого складається речення?

- Скільки слів у даному реченні?

- Яке воно за метою висловлювання?

- Складіть з нього питальне і спонукальне речення.

Буду я природі другом? Будь природі другом!

- Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть.А разом – це прекрасна квітка.

10. Робота в парах. Робота над загадками «Творче конструювання»

-Який віночок гарний ми отримали, та деяких ще квіточок нам не вистачає.

Послухайте загадки:
1.Куди вітер занесе, приживеться там й цвіте.
Нескоримий дух у ній зветься квітка … (деревій). (У вінку символом нескореності)
     2.Щоб відданість була в любові є чар-зілля у дівочому вінкові.
     Щоб душа і думка були чисті, зацвітав жовтенький, духмяний … (любисток).
Ним миють волосся, освіжають повітря в хаті, купають у відварі малят. У вінку ці квіточки - символ людської відданості.
3.А ця квітка як троянда виглядає та не колить, бо шипів не має,
Щоб була любов, була гармонія, у дівочому віночку виграє …(півонія).
Ружа, мальва, півонія символізують в оздобі українських дівчат: віру, надію, любов.

11. Гра «Знайди помилку»(Резервне завдання)

1)Знайдіть помилку в реченні і виправте

У лісі росте зуб.

На ялинці ростуть мишки.

Діти, паліть природу! ( Діти, бережіть природу!)

2) Читання хором

12.Тестування.(за допомогою сигнальних карток)

1)Речення, у яких про щось розповідається, повідомляється, називаються …

- розповіддю;       розповідними; +           повідомленням;

 

2) Речення, які вимовляються з особливою інтонацією, називаються…

- неокличними;    окличними+

3) У кінці питальних речень слід поставити…

крапку;    знак оклику;    знак питання.+

Вплітаємо у вінок чорнобривці. Чорнобривці  пов'язують з образом матері, це символ отчого дому, материнської любові, Батьківщини. 

V. ПІДСУМОК УРОКУ 

1.Сенкан

- Складіть сенкан за планом до слова « ВІНОЧОК».

(Це вірш, що складається з 5 рядків)
1. Тема.
2. Опис – 2 слова .
3. Дія – 3 слова .
4. Ставлення , почуття з приводу обговорюваного .
5. Узагальнення , підсумок .
Віночок .
Гарний , чудовий .
Дивує , прикрашає , оберігає .
Бережемо , пишаємося ,використовуємо .
Символ дитячої краси , оберіг .
2. Додаткова інформація( Підготовлена учениця)

У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення.

Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці.

Побіч від коричневої – жовті – символ сонця,

світлозелені – символ краси і молодості,

голубі та сині – символ неба і води,

оранжеву – символ хліба,

фіолетову – символ мудрості,

малинову – символ щирості,

рожеву – символ достатку і багатства.

Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.

3.Вірш  Український віночок (В.Кленц)
Зробила я віночок із квітів та стрічок,
Піду в нім танцювати веселий гопачок.
Віночок український у райдужній красі.
У нього в нашій школі закохані усі.
Ці квіти кольорові та їхні кольори
Дарують гарний настрій всій нашій дітворі.
Я лагідно торкаю цю ніжність і красу.
Свою веселу вдачу до кожного несу.
3. Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

- А хто має бажання, можуть доєднати свої квіти до нашого спільного віночка.

(Під запис пісні «Сонячний віночок»)

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Диференційовано)

- Кожен з вас, діти, оберете собі стрічку-оберіг і на зворотному боці знайдете додаткове домашнє завдання:
1 група – Складіть і запишіть три розповідні речення про прихід весни.
2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.
3 група – Скласти 3 загадки про квіти, які вам подобаються, використовуючи прикметники.

Рефлексія

Пам’ятай!

Вчитися треба гарно, щоб дні не минали марно!

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Перепелиця Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 березня 2019
Переглядів
5652
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку