STEM поєднує у собі проектний та міждисциплінарний підхід, який наразі вчителі у всьому світі визнають кращим. У даному випадку в основі – інтеграція природничих наук, технології, математики та інженерної творчості. Всі ці галузі тісно пов'язані між собою на практиці, отже, їх вивчення у спільній площині дуже важливе.
ПІБ
Місце роботи
Тема
STEAM-проект |
Коломоєць Людмила Михайлівна – учитель української мови та літератури
Коломоєць Олена Миколаївна – учитель географії та біології
Толмацька Тетяна Іванівна – учитель англійської мови
Комунальний заклад «Республіканська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Нікольської районної ради Донецької області»
«Ми маємо бути зрозумілі Європі, а Європа - нам»
Географія, українська мова, англійська мова |
ПРИНЦИПИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ПЕРЕВАГИ STEM-ОСВІТИ
Що таке STEM-освіта та чому вона популярна.
STEM-освіта зараз фактично в усіх на вустах. Це тренд, на який покладаються величезні надії, як от популяризація інженерно-технологічних професій серед молоді та підвищення поінформованості про можливості зробити кар’єру в інженерно-технічній сфері. Так, природничо-математичні науки можуть бути дуже цікавими, головне правильно їх подати школярам.
S-science (наука), T-technology (технологія), Е-engineering (інженерія), М-mathematics (математика) – саме так розшифровується ця загадкова абревіатура. STEM символізує початок нової епохи та відмову від застарілої предметної системи на користь інтегрованого навчання. А саме такий підхід на 100% відповідає компетентнісній концепції Нової української школи.
Діти отримують можливість не просто вивчати, наприклад, закони фізики, а одразу зможуть випробувати їх дію на практиці, створюючи справжні наукові проекти. STEM об’єднує всі природничо-математичні науки в одне ціле. І що найбільш важливо, саме такий підхід дозволяє зацікавити наукою навіть тих учнів, які раніше вважали, що не мають до неї жодного хисту.
Зараз STEM-освіті приділяють неабияку увагу. Чому? Все завдяки перевагам, які вона дає.
1. Інтегроване навчання
STEM поєднує у собі проектний та міждисциплінарний підхід, який наразі вчителі у всьому світі визнають кращим. У даному випадку в основі – інтеграція природничих наук, технології, математики та інженерної творчості. Всі ці галузі тісно пов’язані між собою на практиці, отже, їх вивчення у спільній площині дуже важливе.
2. Застосування отриманих знань у реальному житті
Нерідко діти просто не розуміють, як саме вони можуть застосувати знання з точних та природничих наук у подальшому, тому і зацікавленість не надто велика. STEM демонструє, як діти можуть використати отриману інформацію в житті. Учні вивчатимуть не просто абстрактні дані, вони конкретний проект, а потім – створюватимуть власний проект певного продукту. Проводячи розважальні експерименти, діти легко починають розуміти складні формули, запам'ятовувати терміни.
3. Розвиток критичного мислення
STEM невід’ємно пов’язаний з критичним мисленням та спрямований на його розвиток. Школярі мають навчитися – на основі отриманного досвіду, аналогій та узагальнень – самостійно орієнтуватися навіть у складних ситуаціях та вирішувати проблеми без сторонньої допомоги.
Наприклад, на заняттях вони мають розробити проект та створити модель автомобілю, а потім провести його тестування. Після цього діти детально аналізують, чому тест не вдався, з якої причини авто не дійшло до фінішу, усувають помилки та повторюють запуск, і так до перемоги.
4. Впевненість у власних можливостях
Створюючи цікаві проекти, які дійсно працюють, діти не просто навчаються, а ще й підвищують власну самооцінку. Таким чином вони стають більш впевненими у собі та завзято досягають поставленої мети.
5. Робота в команді
STEM – передбачає командну роботу. Школярі працюють разом, висловлюють свої ідеї та пропозиції, дискутують, обґрунтовують власну позицію та разом доходять до певних висновків – все це, безперечно, йде тільки на користь.
6. Підвищення інтересу до технічних дисциплін
Одне з ключових завдань STEM полягає в демонстрації переваг технічних та природничих спеціальностей. Учні побачать, що бути інженером чи математиком це зовсім не нудно, а навпаки – весело та цікаво. Ще б пак, адже серед поширених засобів навчання конструктури, робото-технічні системи, 3D-моделі, вимірювальні комплекси, лабораторні прилади проекційні столики, оверхед-проектори тощо.
7. Інноваційність
STEM-проекти зазвичай включають шість етапів: завдання (чи проблемне питання), обговорення, створення дизайну, розробка будови, проведення тестування, можливість подальшого розвитку. Це особливий підхід, що дозволяє одночасно і вивчати, і застосовувати технології та науки. А це надає можливість для створення нових інноваційних проектів!
8. Прямий шлях від навчання до кар’єри
Як відомо, багато хто з випускників вишів або зовсім не працює за спеціальністю, або ж змінює професію за декілька років. Нічого поганого в цьому немає, але краще, якщо ще у школі дитина буде розуміти, чого б їй хотілося найбільше. А тут ще й футурологи запевняють, що вже зовсім скоро більшість затребуваних спеціальностей вимагатимуть саме STEM-знань.
Найближчим часом очікується зростання попиту на фахівців таких спеціальностей, як інженери-хіміки, аналітики комп’ютерних систем, робототехніки, інженери ядерної медицини, архітектори підводних споруд тощо. І без STEM-освіти у цьому випадку не обійтися.
9. Підготовка до бурхливого технічного розвитку
Світ розвивається надзвичайними темпами, та це лише початок, далі буде ще цікавіше. Навіть якщо учні не оберуть у подальшому технічну професію, вони будуть цілком готові до нових технологій.
Але не треба думати, що STEM це лише про науку. Наразі не менш активно розвивається і креативні напрямки, а саме: промисловий дизайн, індустріальна естетика, архітектура. Адже саме синтез науки та мистецтва зараз є одним з найбільш затребуваних напрямів розвитку. Більше того, активізація освіти лише в науковому напрямку, без одночасного розвитку художніх дисциплін, призведе до зниження рівня креативності молоді.
Отже, якщо одне з основних завдань сучасної освіти є створення умов для всебічного розвитку школярів з урахуванням можливостей кожного, то STEM-освіта – це ідеальний варіант!
Інтегрований урок з елементами STEАM-освіти
з географії, української та англійської мови
Ми маємо бути зрозумілі
Європі, а Європа - нам
Форма проведення : урок-віртуальна подорож з елементами STEАM- освіти.
Вид уроку: інтегрований
Категорія учасників: середні класи (7-8 кл).
Синхронізовані предмети: географія, українська мова, англійська мова.
Міжпредметні зв’язки: історія, зарубіжна та українська література, художня культура, трудове навчання,
Українська мова
Тема: Твір-опис місцевості на основі особистих вражень у художньому стилі.
Мета: формувати в учнів уміння й навички складати тексти- описи місцевості на основі особистих вражень в художньому стилі за кладеним планом, володіти системою добору відповідних мовних засобів та одиниць;
розвивати спостережливість та увагу, вміння висловлювати свої враження усно та письмово.
Очікувані результати: учні вміють визначати тему й основну думку твору, тип і стиль мовлення; здійснюють змістово-композиційний та мовний аналізи художнього тексту з елементами опису місцевості; уміють письмово створювати твори- описи місцевості в художньому стилі на основі особистих вражень.
Обладнання: тексти, дидактичні матеріали.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь і навичок.
Географія
Тема: Загальна характеристика країн Європи. Україна на карті Європи.
Мета: почати створення інтерактивної карти Європи ,
формувати загальні уявлення про природу, населення та господарство країн Європи;
вдосконалювати практичні вміння визначати географічне положення країн, характеризувати населення та господарство окремих країн;
розвивати творче мислення шляхом використання нестандартних підходів до вивчення географічних об’єктів;
виховувати почуття патріотизму, поваги до національних особливостей, традицій та способу життя інших народів, довести, що Україна є частинкою європейської цивілізації;
Обладнання: карта Європи та України, підручники, атласи.
Англійська мова
Тема: Подорожуємо Європою
Мета:
Навчальна: удосконалення навичок говоріння, читання, вміння систематизувати і коментувати здобуту інформацію; розширити світогляд учнів за рахунок отриманої під час підготовки до проекту інформації, підвищити інтерес до іноземної мови.
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, увагу, творчі здібності, критичне мислення, сприяти умінню співпрацювати під час виконання колективної роботи.
Виховна: виховувати повагу, толерантність, культуру спілкування, формувати дружні стосунки у класі.
Обладнання: проектор, учнівські та учительські презентації, картки зі зразком виконання домашнього завдання.
«Ніщо так не відкриває очі на світ
і не розширює світогляд, як подорожі».
Шарліз Шерон
Життя під час подорожі –
це мрія в чистому вигляді.
Агата Крісті
Подорожі формують розум молоді,
але деформують її кишені.
Моріс Декобра
Перебіг уроку:
1.Вступне слово вчителів
Вчитель укр. мови 1.Робота з епіграфом.(Слайд 2)
Вчитель географії Європа – справжній підручник з історії цивілізації під відкритим небом. Почорнілі каміння давніх будинків, чітка геометрія старих кварталів, витонченість малюнків тих чи інших будівель. Наприклад, Італія, що не квартал, то машина часу. Здається, ось тут, по цих кам’янистих вуличках, ходив Цезар чи Нерон, чи Наполеон, якщо мова йде про Францію.
Дженніфер Лопес
Вчитель анг. мови.
Бесіда з дітьми
T. Do you like to travel?
What countries do you like to visit?
(Учні відповідають на запитання)
Вчитель географії
Прийом «Проблемне питання»
Сьогодні ми часто чуємо фрази: «Україна — це Європа», або «Україна — держава європейська».
- Як ви розумієте ці вислови?
(Відповіді учнів.)
Вчитель укр. мови. У Давній Греції жила молода дівчина на ім’я Європа. Вона була дочкою фінікійського царя Агенора і чарувала всіх своєю красою. Бог Зевс викрав її перетворившись на бика та відвіз на острів Крит, де Європа народила сина – Міноса, котрий потім побудував лабіринт з мінотавром.
Вчитель географії
Європа – це і назва одного зі супутників планети Юпітер. Він був відкритий Г. Галілеєм у 1610 році.
Між Африкою та Мадагаскаром є острів, який також називається Європа. Він був названий на честь однойменного корабля з Британії....
А ще Європа – це частина світу розташована на заході Євразійського материка. Вона має площу 11,5 кв. км, близько 800 млн. населення. На такій маленькій території існують 46 держави, економіка й культура яких тісно переплелася між собою. На заході Європу омиває Атлантичний океан , а на півночі – Північно-Льодовитий. Найменша держава на території Європи — це Ватикан, а найбільша за площею – Україна.
Оголошення теми і мети уроку (слайд 3-4)
Бліц-опитування:
Вчитель укр. мови:
Вчитель географії ( Сл.10) Європа — одна з двох частин світу, розташованих на материку Євразія. Північ її лежить за полярним колом і на значній території являє собою холодну пустелю, а південна — простяглася до теплого Середземного моря. Західне узбережжя омивають води Атлантичного океану, а східна межа проходить одразу за Уральськими горами. Поверхня Європи переважно рівнинна, проте й тут є гори різної висоти, а також вулкани, які нагадують про себе час від часу грізними виверженнями. Клімат території — переважно помірний, на заході — м'якіший, ніж на сході.
Європа — одна з найосвоєніших частин світу. Нині більша її частина розорана, а природні комплекси змінені людиною. Скрізь можна побачити лани, плантації, міста, селища, автошляхи та залізниці тощо. В усі часи Європа значно впливала на події в світі, завжди була ніби мостом між Старим і Новим світом.
Європа — частина світу, де розташована наша держава — Україна. Площа Європи становить понад 10,5 млн км², населення — близько 730 млн осіб.
На території Європи розташовані 46 незалежних держав та 8 залежних територій, що належать 4 державам. Крім того ще 2 країни (Вірменія та Кіпр) не мають європейської території, однак, їх також геополітично відносять до Європи.
(Сл.11)Найбільшими країнами Західної Європи є Німеччина, Франція, Велика Британія, менші за розмірами – Швейцарія, Бельгія, Нідерланди, Австрія, Ірландія. Історія розвитку цих країн налічує тисячі років. Вони мають високорозвинуте господарство.
Найбільшими за площею державами Південної Європи є Іспанія, Італія, Греція і Португалія. Усі вони розташовані на великих півостровах, на найбільш гористій частині Європи, де й нині активно діють вулкани, цей регіон називають колискою європейської цивілізації
У Східній і Центральній Європі розташована Польща, Словаччина, Угорщина , Румунія.Після розпаду СРСР у1991 році на політичній карті Європи зявились нові незалежні країни, серед яких Україна, Білорусь, Молдова.За рівнем економічного розвитку ці країни поступаються державам Західної та Південної Європи.
Найбільшою за площею країною Європи, що повністю перебуває в її межах, є Україна, за населенням — Німеччина. Також в Європі знаходиться найменша країна світу — Ватикан, та найбільша — Росія (40% площі).
(Сл.12) Найбільше озер у північній частині Європи; найглибші — біля підніжжя Альп (Комо, Ґарда, Женевське, Боденське). Озера площею понад 5100 км² розташовані у Східній Європі: Ладозьке, Онезьке, Чудське. Найбільші річки (довжиною понад 800 км): Волга, Дунай, Дніпро, Урал, Дон, Печора, Дністер, Рейн, Луара, Ельба, Вісла, Одер, Прут, Рона.
Льодовики поширені на островах Шпіцберґен, Нова Земля та Ісландія, а також в Альпійських і Скандинавських горах(разом 120 тис. км²).
Природна рослинність дуже змінена або знищена людиною; стан лісів погіршується.
(Сл.13) Основні родовища корисних копалин: нафти і природного газу — в Північному морі, Баку, вугілля — Рурський, Верхньосілезький, Донецький, Печорський, Підмосковний басейни, залізних руд — Курська магнітна аномалія, Лотаринґія, північ Скандинавії, марганцевих руд — Нікопольське родовище; є також родовища кольорових металів, бокситів, кам'яної солі, соди.
Економіка
Продукція: майже 50 % усіх машин, що випускаються у світі, виробляється в Європі (Німеччина, Франція, Італія, Іспанія, Росія, Грузія, Україна, Латвія, Білорусь, Велика Британія); використання добрив на сільськогосподарських угіддях у 4 рази більше, ніж у будь-якій іншій частині світу; сільськогосподарська продукція Європи становить 43 % світового виробництва ячменю (Німеччина, Іспанія, Франція, Велика Британія), 41 % світового виробництва жита (Польща, Німеччина), 31 % світового виробництва вівса (Польща, Німеччина, Швеція, Франція), 24 % світового виробництва пшениці (Франція, Україна, Німеччина, Велика Британія, Румунія); Італія, Іспанія і Греція виробляють понад 70 % оливкової олії, виробленої у світі.
У XXI ст. Європа (43 країни) стала однією з найрозвинутіших економічно і політично стабільних частин світу (крім Балканського п-ова, Молдови та Північної Ірландії, які потерпають від політичних та військових конфліктів). Європа стала одним із найважливіших фінансових і торгових центрів світу: тут знаходяться відомі швейцарські банки, найбільша біржа кольорових металів (Лондон), квіткова біржа (Нідерланди).
Європейські країни є членами низки міжнародних об'єднань. Західноєвропейські держави були ініціаторами створення Європейського союзу та НАТО (станом на 2015 рік членами ЄС стали 28, членами НАТО стали 26 європейських країн).
Вчитель англійської мови. T. Today the theme of our lesson is ,,Travelling around the countries of Europe"
Europe has a great history and many of its cities are very old. Castles, cathedrals and palaces built hundreds of years ago are still standing today. Europe lies to the north of the Mediterranean Sea and overlooks the northern part of the surrounding islands such as the British Isles and Iceland.(Сл.14)
1)Робота з географічними назвами
Let's name the countries of Europe.
(Учні називають країни Європи)
Washington |
|
Great Britain
|
Paris |
Italy |
|
Warsaw |
France
|
|
Berlin |
Germany
|
|
Rome |
Poland |
I hope you know the capitals of countries. Match the capitals and countries.
4.Презентація проектів.
Вчитель географії.
Сьогодні на нашій зустрічі ви розширите ваші знання, здійсните віртуальну (уявну) подорож по країнах Європи під девізом «Ми маємо бути зрозумілі Європі, а Європа – нам!».
Вчитель укр.мови. Місяць тому ви взялися за розроблення проекту виготовлення лепбуків (навчальних книг, присвячених певній країні). А зараз ви презентуєте цей продукт.(Слайд)
Презентація лепбуків і складання Європазлу на дошці.
(Після кожної країни учні вручають гостям сертифікати на поїздку на курорти)
Вчитель англійської мови.
Рольова гра
Т.Now children, imagine you are going to travel. Let's visit the travel agency and ask information about countries.
(Діалог між клієнтом і агентом)
4.Узагальнення знань.
1. Взаємоперевірка учнів.
2.Слайди.
Підсумок уроку.
Вчитель географії. Наша мандрівка закінчується. Мандруйте по світу, але в першу чергу , дбайте про добробут своєї Батьківщини. Україна має всі передумови, щоб стати в один ряд із європейськими державами, бо ми не є сусідами Європи, ми є її центром . Європа змінює своє обличчя, а наша Україна знаходиться в епіцентрі цих змін, доводячи своє прагнення називатися Європейською державою.
Вчитель укр.мови. Тому кожен із нас може з гордістю сказати: «Я – європеєць!» Будьте ж патріотами своєї Вітчизни. Любіть і шануйте свою Україну! Не забуваймо, що ми – українці. Бережімо рідну землю, національну гідність, дбаймо про її розквіт і збагачення.