Інтегрований урок
з історії України та правознавства
Тема: Основні етапи розвитку української державності
Мета: узагальнити та систематизувати знання з основних етапів української державності, їх ролі в розвитку нашої держави та її правової системи; вдосконалити вміння учнів в складанні синхроністичної таблиці. Формувати громадську позицію та патріотизм у підростаючого покоління. Виховувати повагу до історії України, традицій державного будівництва.
Обладнання: підручники, Конституція України, роздатковий матеріал, карта, відеопроектор.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: практикум.
Хід уроку
І Організаційний момент
Вчитель історії
Доброго дня, учні 10-го класу! На уроках історії України в межах 7 – 10-х класів ми неодноразово зіткалися з явищем, коли розколоте суспільство, не втрачаючи ідею державності виборювало право на єднання.
Вчитель права
Доброго дня! Вітаю Вас на незвичайному уроці! Сьогодні мова піде, з боку поважного предмету правознавства, про правові пам’ятки української державності , які ми оглядово переглянули з Вами на попередніх уроках. І разом з вчителем історії, допоможемо Вам систематизувати надбанні знання з вивчених тем предметів.
Вчитель історії
Окрім цього, ми визначимо на уроці роль основних етапів державотворення України, що допоможе закріпити розуміння єдності і цілісності сучасної країни, сприятиме підготовці до ЗНО. Будемо виховувати активну громадську позицію та особистісну відповідальність за долю України.
Вчитель права
Правова культура здавна цілком справедливо вважається важливою складовою загальної культури суспільства, ознакою його цивілізованості й гуманності, мірилом гармонії між собою і державою. Таким чином на уроці ми будемо ще раз підвищувати рівень правової культури, спираючись на багатовікову історію юридичних пам’яток української державності.
Вчитель історії
Тема сьогоднішнього уроку: «Основні етапи розвитку української державності» (запис в зошит)
Епіграфом уроку будуть слова Б. Кістяківського: «Сучасна держава заснована на компромісі, що примірює різні погляди найбільш впливових груп»
Або
Слова В. Сосюри: «Всім серцем любіть Україну свою, і вічними ми будемо з нею!»
Вчитель права
Проблемне питання
Доведіть, що вся історія державотворення України – це ідея соборності та єдності держави
ІІ Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
ІІ Систематизація та перевірка знань учнів
Складання таблиці на протязі уроку.
Підготовка творчих презентацій учнями, які заздалегідь були розподіленні на групи.
Етап |
Державні утворення, які існували на території сучасної України |
Історичні діячі |
Дати існування |
Джерела права |
І |
Русь-Україна |
|
ІХ – ХІІ ст. |
«Руська правда» |
ІІ |
Річ Посполита |
|
ХІV – ХVІІІ ст. |
Литовські статути |
ІІІ |
Запорізька Січ Гетьманщина |
|
1648 – 1654 рр. 1654 – 1764рр. |
Березневі статті Конституція Пилипа Орлика |
ІV |
Українська Народна Республіка |
|
1917 – 1918 рр. |
Універсали, Конституція УНР |
V |
Радянська Україна |
|
1919 – 1991 рр. |
Конституції Радянської України |
VІ |
Незалежна Україна |
|
1991р. - …. |
Конституція України |
|
Висновки роблять кожна група по своєму етапу в кінці відповіді усно, а після заповнення таблиці в класі учні письмово в таблиці відповідають на проблемне питання уроку.
ІІІ Підсумки уроку
ІV Домашнє завдання
Написання есе: «Я з гордістю зовуся Українець»
Основні етапи розвитку української державності
Етап |
Державні утворення, які існували на території сучасної України |
Історичні діячі |
Дати існування |
Джерела права |
І |
Русь-Україна
|
|
|
|
ІІ |
Річ Посполита
|
|
|
|
ІІІ |
Запорізька Січ
Гетьманщина
|
|
|
|
ІV |
Українська Народна Республіка
|
|
|
|
V |
Радянська Україна
|
|
|
|
VІ |
Незалежна Україна
|
|
|
|
Підсумок
|
|