Практикум «Національна безпека та протидія інформаційним маніпуляціям»

Про матеріал
Позакласний захід сформований на лист Міністерства освіти з мотою протидії розповсюдження ІПСО під час повномаштабного вторгнення.
Перегляд файлу

Практикум

 «Національна безпека та протидія інформаційним маніпуляціям»

 

Сл.1 Доброго дня. Ми вітаємо Вас на практикумі «Національна безпека та протидія інформаційній маніпуляції». Сьогодні ви отримаєте знання, які далі будете втілювати в життя, адже наші знання – це наша зброя. Тож давайте разом навчимося нею правильно користуватися.

Сл.2 (Відео «Привіт, світ. Я Україна»)

Вступ. (фонова музика)

Вчитель. Сл.3 «Національна безпека. Знання під час війни.» (презентація)

Сл.4Україна – могутня волелюбна держава з тисячолітньою історією сповненою величних перемог в тому числі й воєнних.

Ще 6 тисяч років тому наші предки збудували унікальну, сл.5 єдину в світі фортифікаційну споруду – Змієві вали, які зараз захищають нашу землю від ворожих нашесть.

Запорозьке козацтво – це військо про звитяги якого складали й складають легенди  не лише в Україні, а й в багатьох країнах Європи та світу.

Сл.6 Наша земля надзвичайно родюча і щедра для тих, хто не боїться тяжкої праці. Наші люди добрі серцем, працьовиті та кмітливі. Ми вміємо господарювати, створювати затишок в наших оселях, містах та селах. У добрих, працьовитих сусідів це викликає захоплення, а у злих та ледачих заздрість, бажання руйнувати. Україна споконвіку має такого заздрісного сусіда – росію.

 Сьогодні ми ведемо оборонну, національно-визвольну війну з російською федерацією. Втім, це далеко не перша спроба російської орди нищити нашу державність за допомогою повномасштабного військового вторгнення.

Сл.7 Історія стосунків між Україною і росією налічує 25 великих воїн та безліч збройних конфліктів. Сл.8 Найвідоміші з них: Московсько-Литовсько-Руська війна 1487-1494 років у добу Київської Русі. Російсько-Українська війна 1658-1659 років між козацькою державою і гетьманатом Івана Виговського та московським царством у добу Гетьманщини. Північна війна в Україні 1708-1712 років з обороною Батурина та знаменитою Полтавською битвою.

Українсько-більшовицька війна 1917-1921 років у добу Української народної республіки – УНР. Боротьба ОУН – УПА за незалежну соборну Україну у 1944 – 1955 роках.

Сл.9 Століття протистоянь московській орді та боротьбі за власну державність вимагали від незалежної України формування принципів національної безпеки, а також створення інституцій, здатних захистити нашу державу. 19 червня 2003 року Верховна Рада ухвалила закон «Про основи національної безпеки України». У законі визначено, що національна безпека – це стан захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства і держави. Сл.10 Згідно з цим документом національного захисту потребують громадяни, їхні права і свободи; суспільство, його духовні та матеріальні цінності; держава, її суверенітет, кордони, конституційний лад.

До сфер національної безпеки належить: економічна, продовольча, воєнна, екологічна та інформаційна сфери. У законі також визначені пріоритетні національні інтереси, які потребують захисті з боку держави.

Сл.11 Як ви розумієте в мирний час та під час війни пріоритети національної безпеки дещо змінюються. Якщо в мирний час держава більше уваги приділяє розвитку, то у воєнний – захисту населення та збереження територіальної цілісності. Для цього в Україні існує ряд законодавчих та виконавчих конституцій на які покладено виконання націязахисних питань. Ці конституції називаються суб’єктами гарантування національної безпеки.

Сл.12 В Україні національну безпеку гарантують: Президент України він також обіймає посаду військового головнокомандувача, що важливо в часи війни. Верховна Рада України – депутати ВРУ ухвалюють необхідні закони та нормативні документи, як і регламентують життя країни у воєнний час. Кабінет Міністрів – міністерства й центральні органи виконавчої влади. Ці інституції здійснюють втілення законів у життя. Рада національної безпеки і оборони України (РНБО) – координаційний орган при Президенту України, який забезпечує злагодженість всіх органів виконавчої влади у питаннях національної безпеки та контроль за їхньою діяльністю. Силові структури України – сюди входять Збройні Сили України, Служба Безпеки України, Служба зовнішньої розвідки, державна прикордонна служба, національна гвардія, територіальна оборона, суди і прокуратура України. Національний банк України – він забезпечує цінову і фінансову могутність держави. Органи місцевого самоврядування – установи та інституції, які керують місцевими громадами, забезпечують їх життєдіяльність. Громадяни України.

Сл.13 Як бачимо гарантувати національну безпеку України покладено не тільки на державні органи, а й на всіх громадян нашої країни. Що це означає? Що повинні робити громадяни України, щоб гарантувати національну безпеку під час визвольної війни? Перш за все захищати нашу землю й майбутнє зі зброєю в руках. Працювати і сплачувати податки – підтримувати економічний потенціал держави. Суворо дотримуватися правил особистої та громадської безпеки. Допомагати нашим військовим, відправляти кошти на підтримку армії, здійснювати волонтерську допомогу. Всіляко підтримувати біженців з окупованих та прифронтових зонах.

Сьогодні кожен здобувач повинен подивитися в очі наших захисників запитавши себе: що я можу зробити, щоб наблизити нашу перемогу? Адже сьогодні все більше й більше фіксується випадків протиправних дій серед молоді спрямованих на порушення національної безпеки. Зазвичай це є розповсюдження фейкової інформації, за яку особа отримає винагороду. Ті, хто шукають швидких та легких грошей в Інтернеті натрапляють на різного виду під заробітки, метою яких може бути підпали, замінування, диверсії, що в результаті підриває міць держави із середини, дезорієнтує силові структури і таким чином допомагають ворогу отримати перемогу.

Сл.14 Сьогодні наші експерти поділяться інформацією з приводу інформаційної безпеки під час війни та як забезпечити особисту безпеку під час війни.

Експерт, яка дослідила питання інформаційної безпеки під час війни – вчитель або здобувач освіти

Сл. 15 (Відео «Україна в кожному з нас»)

Виступ.

Сл.16 Усі ми мабуть звикли, що Інтернет це наш друг. Ми звертаємося до нього, щоб знайти необхідну інформацію. Сл.17 Правило з української мови чи формулу з математики, поспілкуватися з друзями в чаті, подивитися цікаве відео у ютубі чи тік тоці або ж потрапити на онлайн урок. Останнім часом ми звертаємося до мережі аби дізнатися останні новини: чи наступають вже наші збройні сили та коли закінчиться війна.

Сл.18 Однак є одна важлива річ, яку нам усім необхідно пам’ятати – під час війни Інтернет також є полем бою. Як і на реальних полях боїв тут відбуваються ворожі атаки. Вони називаються ІПСО – інформаційно-психологічні спецоперації. Ворог проводить їх у різних соцмережах – телеграм каналах та ютуб каналах аби дезінформувати нас з вами.

Сл.19 Для чого ворог це робить та навіщо атакувати підлітків? Таким чином ворожі інформаційні спецпідрозділи вирішують справжні воєнні задачі. Наприклад, підкидаючи інформацію про непереможність російської армії чи про загрози ракетних ударів ворог намагається нас залякати, адже з деморалізованим суспільством воювати набагато легше. Як вони це роблять? В якості інструментів ворог використовує фейки, маніпуляції та дезінформацію.

Сл.20 Що ж таке фейк? Фейк – це спотворений або вигаданий факт для подання свідомо неправдивої інформації. Наприклад фейками є придумані російськими пропагандистами історії, що вони начебто поцілили ракетою в штаб нацистів в той час коли ракета потрапляє в реальності по школах, лікарнях, дитячих садочках та будинках, де живуть мирні українці. Фейком може бути і реальний фект, щоправда викривлений, неправдиво пояснений. За допомогою рейкової інформації ворожі війська здійснюються маніпуляції із свідомістю людей. Тобто інформація подається так, що аудиторія, тобто ми з вами, їй вірить і починає поводитися так, наче фейки це правдиві факти.

Сл.21 Наступний інструмент ворога – це дезінформація – цілий потік шейків, що мають певні цілі. Наприклад сформувати ту чи іншу думку, або маніпулювати тією чи ж іншою групою людей. Дезінформацію підхоплюють різні інформаційні джерела – телеграм канали, новинні сайти, телебачення. Вони модифікують і видають її як власну точку зору. Дезінформація,маніпуляція поширюється хвильовими атаками, які і є цими ІПСО. Інформація, яка подається в інформаційно-психологічних спецопераціях є дуже небезпечною, бо вона перш за все неправдива. А брехня спотворює і викривлює нашу картину світу.

Сл.22 Вищий рівень небезпеки тут становлять анонімні телеграм канали та медіаноунейми про яких немає жодної інформації в Інтернеті. Зазвичай вони поширюють таку інформацію, щоб приваблює не медіа грамотних споживачів. Про підбиті танки чи прильоти літаків.

Сл.23 Ще небезпечніше джерело інформації – це немодеровані групи в соціальних мережах та телеграм каналах. Потік інформації настільки потужній, що й дорослій людині часто буває складно зорієнтуватися в новинах, ворог закидає тонни дезінформації аби посіяти панічні настрої в суспільстві. А боротися з деморалізованим суспільством набагато легше ніж з нашими сміливими та відважними воїнами. Також через аканти у соцмережах ворог отримує потрібну йому інформацію. Тут можуть виманювати дані про пересування військової техніки або військових, а також корегувати вогонь ворожої артилерії. Всі пам’ятають як на початку війни військові посили нас не публікувати світлини і не поширювати адреси куди потрапив ворожий снаряд. Ці прохання лунали не просто так, адже з подібних повідомлень ворог дізнавався чи точно поцілила його ракета в ціль і чи потрібно ще ударити аби дістатися саме цієї цілі.

Сл.24 Знаючи як влаштовані наші гаджети і як працюють наші соцмережі маючи доступ до наших акантів ворог збирає необхідну йому інформацію про пересування наших військових колон. Наприклад, підлітки захопливо знімають відео як пересувається наша техніка вулицями міста. Далі це відео поширюють в Інтернеті, поширюється усіма медіа майданчиками і його бачить ворог. Після його він вдало корегує куди направити йому свою ракету і дістатися заданої мети. Наступне, що робить ворог це вираховує розміщення наших військових та їхню локацію, а також можливості для здійсненя хакерських атак. Нам усім потрібно пам’ятати, що саме під час війни Інтернет поля перетворюються на мінні поля, де всюди чекає небезпека.

Сл.25 То що ж робити? Як користуватися Інтернетом і не підірватися на ворожій міні? Відповідаю. Потрібно добре засвоїти правила інформаційної безпеки. Ось перелік того, що робити не потрібно.

Перше. Якщо хтось із користувачів просить у вас надати персональні дані, тобто ваш особистий номер телефону, номер телефону батьків, де вони працюють чи де перебуває родина зараз. Де знаходяться військові об’єкти чи військові частини – відомо всім, що цю інформацію передавати не можна в жодному разі.

Наступне. Всім відоме правило – не можна знімати розміщення та пересування військової техніки, викладати світлини з геолокацією влучення ракети.

Третє правило. Не переходити за сумнівними посиланнями, адже за ними можуть ховатися різні хакерські атаки.

Четверте правило. Якщо вас автоматично додали до невідомих груп негайно видаляйтеся та блокуйте.

І найголовніше правило. Якщо до вас звертаються, пишуть у приватні повідомлення про прохання виконати роботу, за яку ви отримаєте хорошу винагороду, відразу повідомляйте батьків та правоохоронні органи.сл.26 Адже за колабораціонізм можливі негативні наслідки для обороноздатності держави через виконання протиправних доручень. За такі протиправні діяння передбачена кримінальна відповідальність за статтями 112, 113, 194, 258, 277, 296, 297, 348 Кримінального кодексу України.

Сл.27  (відео «Ми повернемось і будемо жити»)

Наше головне завдання всіма можливими способами допомагати нашим військовим в тилу і не шкодити собі у національній безпеці своєї держави. Тому ваша особиста безпека повинна стояти на першому місці.сл.28 А як її забезпечити розповість експерт з цього питання вчитель або здобувач освіти.

Виступ.

Головне завдання, що стоїть перед українськими військовими під час війни захистити мирне населення і вигнати ворога з нашої землі. Яке ж завдання стоїть перед цивільними людьми в тому числі й перед здобувачами освіти? Найважливіше і найголовніше, що ми з вами маємо зробити – це зберегти своє життя і здоров’я та, по можливості, допомогти врятуватися іншим людям. Для цього потрібно знати, які небезпеки очікують на кожного з нас у воєнний час.

Сл.29 Якщо ви знаходитеся недалеко від червоної зони у якій ведуться бойові дії існує небезпека потрапити під ворожий обстріл. Тут головне не панікувати, а швидко зробити правильні речі.

Сл.30 Якщо ви вдома потрібно сісти або лягти в заздалегідь визначеному безпечному місці. Це може бути погріб приватного будинку чи коридор квартири в багатоповерхівці. Можна лягти під стіл або найбільш віддалене від вікна місце під стіною. Пошукайте вдома такі місця та обговорять з батьками можливі сценарії. Якщо ви знаходилися на вулиці не потрібно бігти додому, особливо якщо він далеко. Вам потрібно негайно, якнайшвидше знайти будь-яке укриття. ЦЕ може бути дерево, міцний паркан або просто канава біля дороги. Якщо обстріл гучний, потрібно руками закрити вуха та відкрити рот, щоб уникнути розриву барабанних перетинок. Якщо ж ви були під час обстрілу в машині, потрібно негайно її покинути, лягти віддалік, бажано в заглибленні біля дороги. В цьому випадку не потрібно думати як зберегти одяг або не забруднитися.

Сл.31 Наступна небезпека ракетний удар. Щоб сповістити людей про цю небезпеку лунає звук сирени. Алгоритм дій вами вже відпрацьований не одноразово. сл.32 Єдине на що хочу звернути вашу увага, що сьогодні небезпека повітряна для нашого міста, нажаль, дійсно присутня. Тому велике прохання не ігнорувати повітряну тривогу і  не сподіватися, що й цього разу небезпека нас омине. Якщо під час тривоги ви перебуваєте вдома, то наша вам рекомендація перемістися у найбільш безпечніший куток вашого будинку подалі від вікон, або ж користуватися правилом двох стін.

Сл.33 Якщо ж сталося лихо і ви відчули характерний запах диму і надмірне тепло це свідчить про пожежу в будинку. Нівякому разі не можна намагатися загасити її. Потрібно негайно виходити у напрямку протилежному джерелу запаху й тепла на вулицю й відразу сповістити про пожежу за номером 101.

Сл.34 Наступна небезпека – ваш будинок пошкоджено. Потрібно негайно евакуюватися, по можливості перекрити газ, воду, електрику. А виходячи взяти з собою тривожну валізу і засоби для захисту дихання. Якщо самостійно вийти не вдається, треба подати сигнал назовні.

Сл.35 На прифронтових територіях і навіть глибоко в тилу працюють розвідувально-диверсійні групи ворога. Контакт з ними дуже серйозна небезпека. Про підозрілих людей відразу потрібно повідомляти поліцію за номером 102 і нівякому разі за ними не слідкувати і не вступати з ними в контакт.

Сл.36 У всіх випадках пов’язаних з небезпекою ми говоримо про тривожну валізу.

Актуальним на сьогодні є також курси першої медичної допомоги. Які можуть допомогти врятувати життя не тільки собі, а й людям, які потребуватимуть допомоги.

Сл.37 Варто пам’ятати і про вибухонебезпечні предмети, які можуть потрапляти і до міст та сіл далеких від зони бойових дій. Алгоритм поводження з такими речами вам теж відомий.

Хочу звернути вашу увагу на те, що сьогодні поширеним явищем серед неповнолітніх є підривна діяльність. Хтось чинить так заради власної потіхи, а хтось таким чином виконує замовлення, яке шкодить не тільки національній безпеці країни, а й вашому власному життю та життю оточуючих людей.

Сл. 38 (відеоролик «Війна в Україні триває…»)

Вчитель або здобувач освіти.

Сл.39 Перш ніж відповісти на повідомлення в соціальній мережі невідомому аканту із підозрілим текстом, перш ніж прийняти замовлення в телеграмі, яке впливатиме на підрив національної безпеки, перш ніж піти на співпрацю з країною-агресором пригадайте хто сьогодні боронить наші кордони, хто на смерть стоїть задля того, щоб ви мали можливість мати майбутнє у своїй вільній незалежній державі.

1

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Струкевич О.К., Дровозюк С.І., Котенко Л.В.)
Додано
6 листопада
Переглядів
2
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку