Дане заняття розвиває критичне мислення в учнів початкових класів.Розроблене за програмою Нової украінської школи. в роботі використані такі прийоми критичного мислення ,як тонкі і товсті запитання, сенквейн.
Комунальний вищий навчальний заклад Київської обласної ради «Академія неперервної освіти»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я В
2 КЛАСІ
«ЧИ ВИ ОБРАЖАЄТЕ ОТОЧУЮЧИХ?»
Автор:
вчитель початкових класів,
вихователь ГПД
Тютюн Світлана Петрівна
Керівник:
Дишлева І. М.
к. п. н., доцент кафедри
педагогіки,
психології та
менеджменту освіти
Термін курсів
20.11.17-01.12.17
Біла Церква 2017
Конспект інтегрованого уроку з розвитку критичного мислення (позакласне читання, основи здоров’я) 2 клас.
«Чи ви ображаєте оточуючих?»
Зінтегровані предмети: літературне читання, основи здоров’я.
Теми уроків:
Літературне читання: урок позакласного читання Ірен Роздобудько «Дикі образи дикобраза»
Основи здоров’я: права дитини.
Мета:ознайомлення з творами Ірен Роздобудько; вдосконалювати навички свідомого читання; розвивати уміння працювати з оповіданнями; продовження розвитку критичного мислення дітей.
Виховна: прагнення розвивати хороші людські якості.
Очікуванні результати: після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: хрестоматія, сучасна українська дитяча література, дитяче читання в 1,2 класах, підручник «Основи здоров’я», зошит, картки для завдання, завдання для роботи в групах.
Регламент уроку: 1. Вступна частина – до 5 хв.
2. Основна частина – до 35 хв.
3. Заключна частина – до 7 хв.
Організіція пізнавальної діяльності учнів
Станьте діти всі рівненько,
Посміхніться всім гарненько,
Привітайтесь: «Добрий день»!
Ось дзвінок продзвенів: «Дзень-дзелень»!
Летів горобець, через безверхий хлівець,
Вхопив гороху, без червотоку.
Учитель повідомляє, що на цьому уроці учні почнуть працювати над новим видом творів – оповіданням. Слово «оповідання» записуємо на дошці, запропонувати дітям сказати, що воно означає. Далі пояснюю, що оповідання – це невеликий за обсягом художній твір, написаний прозою, у якому автор описує здебільшого одну подію з життя.
Слово «проза» теж записую на дошці, воно означає - виклад невіршованою мовою. Ці два слова пов’язані, оскільки оповідання пишуться теж прозою.
Потім повідомляю, що на цьому уроці учні познайомляться з творчістю І. Роздобудько, а саме з оповіданням «Дикі образи дикобраза» та оголошую очікуванні результати.
Обговорення назви твору. Чому саме так називається твір? Що, як здається учням, може відбутися в оповіданні з такою назвою? Хтось спробує зв’язати свої припущення з іншими творами цього самого автора, хтось проведе аналогію з фольклорними текстами, а хтось з подіями свого життя.
Читаємо текст до першої зупинки. Після зупинки, прошу учнів згадати своє припущення і порівняти з прочитаним. Під час зупинок учитель ставить запитання, які спонукають учнів до критичного мислення ( що змусило героя вчинити саме так? Як далі розгортатимуться події? Які почуття викликав цей уривок тексту і т. д.). Останнім має бути поставлено запитання «Що буде далі і чому?»
Після першої або другої зупинки застосовуємо прийом «Дерево передбачень».
Після закінчення роботи з текстом, пропоную обговорити весь текст, його головну ідею, думки та почуття, які він викликав.
І. Роздобудько «Дикі образи дикобраза»
Ставлю запитання «Про що може бути твір з такою назвою». Потім пропоную прочитати першу частину.
«В одному прадавньому лісі жило маленьке звірятко — Невідомо-Хто.
Воно мало таку ніжну й тонку шкіру, що на сонці крізь неї просвічувалося тремтливе серденько. Крапля дощу чи листок, що зривався з дерева й падав на Невідомо-Кого, завдавали йому неабияких прикрощів. І тому Невідомо-Хто весь час ховалося у своїй нірці під жму́тком торішнього листя».
«Одного разу Невідомо-Хто вирішило: «Не можу так більше жити!» — і вийшло на прогулянку. На межі лісу й поля воно побачило зграю мишей і зраділо: миші були дуже схожі на нього. Тільки мали хутряні шубки й були страшенно прудкі. Невідомо-Хто втішилося, що зустріло друзів. Але миші хором сказали:
— Ти не з нашого пле́мені . Ми не хочемо тебе знати!»
Пропоную прочитати наступну частину:
«Невідомо-Хто повернулося до своєї нірки й запорпалося носом у листя. Тієї ночі воно погано спало, увесь час крутилося уві сні, чухало спинку й попискувало. А коли настав ранок, Невідомо-Хто зі здивуванням помітило, що на ньому виросла... голка.
— Ось хто я тепер — єдиноріг! — зраділо Невідомо-Хто й пішло до єдинорогів.
Єдинороги були великі й суворі. Вони кресали копитами:
— Геть! Ти — не з нашого племені! Краще не потрапляй нам під ноги — розтопчемо!
І Невідомо-Хто знову заховалося у нірку. І знову погано спало...»
«А під ранок біля тої голки з’явилася ще одна...
— Тепер я — справжній олень! — подумало Невідомо-Хто і вирушило до оленів.
Але красені-олені навіть не почули, що до них хтось гукає!
Наступної ночі біля тих двох голок виросла третя. Це було дуже схоже на корону.
— Я, мабуть, принц! — вирішило Невідомо-Хто й пішло шукати своє королівство.
Але його гнали звідусіль. У звірів був свій цар — лев, у птахів — орел, у риб — кит. І всі сміялися із незграбного шукача трону.»
«А після кожної ночі, впродовж якої Невідомо-Хто ображено сопіло і зітхало, з’являлися нові й нові більшим за самого себе вдвічі. Йому було важко носити своє колюче й гостре вбрання, але тепер уже ніхто не наважувався образити його. Дуже вже грізно стирчали голки!
...І тепер, коли у Дикобраза питають, чому він так одягнений, він сумно хитає головою і каже:
— О, це все — від диких образ...»
-Ну що,у кого справдилися очікування?
-А чи сподобалось вам оповідання?
-А кому ні? Чому?
-Яку кінцівку ви очікували почути?
-Давайте визначим тему і головну думку тексту.
( Відповіді дітей )
Діти,зараз настав час познайомити вас із дуже важливим документом,але перед цим відпочиним.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири!Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість!Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять!Відпочили
І за парти дружно сіли.
( Ознайомлення з Конвенцією про права дитини )
Права дитини |
Незважаючи на те що ти ще маленький, ти все одно людина, яка має права. Свої права ти можеш знайти у спеціальному документі, який називається Конвенція про права дитини. У цьому документі записані твої права, якими ти можеш користуватися до 18-ти років, тому що після цього ти стаєш дорослим. Конвенція є доволі складним документом, тому ми коротко розповімо тобі про твої права:
Пам’ятай, що ти людина, ніхто не може тебе ображати, бити, жорстоко і несправедливо поводитись з тобою, примушувати працювати на дорослих.
Якщо ти став жертвою подібного поводження, ти можеш звернутись за допомогою до міліції.
Робота в підручнику ст.56-59
Практична робота ст.57
( Діти по черзі називають своє повне ім’я і те,як вони люблять,щоб їх називали. )
Робота в парах
( Роздаю учням картки з надрукованими правами дітей і жартівливі або невірні висловлювання про права дітей. Завдання малят обговорити і розділити вислови на дві групи. )
Рефлексія.
Про що ви дізнались на уроці?
Чи сподобалось вам?
Коли і в яких ситуаціях ви застосуєте ці знання?
Домашнє завдання. Познайомити своїх друзів із правами дітей.