Урок літературного читання мета якого : вчити прогнозувати зміст оповідання за заголовком; визначати головну думку твору; формувати оцінні судження; закріплювати навички вибіркового читання; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, мислення; виховувати доброту, людяність, порядність.
Літературне читання. 2 клас
Тема. Людяність дорожча за багатство. В.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка».
Мета. Продовжити ознайомлення учнів із творами Василя Сухомлинського; вчити правильно і свідомо читати текст, прогнозувати зміст оповідання за заголовком: аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб; визначати головну думку твору; формувати оцінні судження; закріплювати навички вибіркового читання; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, мислення; виховувати доброту, людяність, порядність, вміння поводитись в нестандартних ситуаціях.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку; картки для групової, парної роботи, картки неповних речень, картка деформованого прислів’я; «чарівна паличка».
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми роботи:
робота в парах; робота в групах; фронтальна робота.
Хід уроку
І Вступна частина
«Доброго ранку!» – я вам сказала,
«Доброго ранку!» – сказали ви
І у серці запалало,
Сонце щастя й доброти.
- Діти, щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері посміхніться, один одному, посміхніться нашим гостям, адже: «Якщо ти хочеш, щоб життя усміхалось тобі, спочатку ти сам усміхнись життю».
Давайте згадаємо девіз наших уроків
Девіз : Очі дивляться … ( і бачать)
Вуха слухають … ( і чують)
Голова… ( думає)
Які у мене діти? ( Молодці! )
Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде для вас корисним та цікавим, ви будете активними , уважними та старанними і в кінці уроку оціните свої досягнення високими балами.
Вправа «Очікування».
- А чого чекаєте від сьогоднішнього уроку ви ? Чого хочете навчитись?
( Діти озвучують свої очікування)
Отож, починаємо…
● 1,2,3 – вдихаємо повітря через ніс , 4 – видихаємо через рот.
● 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
●1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.
● продзижчати, наче жук;
● зобразити шум лісу.
2) Розчитування за складовою таблицею.
Читайлик : таблиця 4, рухаємося стовпчиком, читаємо напівголосно…
Різний темп: повільно – швидко:
Різна гучність: тихо – гучно.
3) Промовляння чистомовки (голосно – тихо, повільно- швидко)
Вправа «Чистомовку кажи чисто»
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,
Не-не-не - засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.
Ами-ами-ами - вже весна не за горами.
Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!
- Що обігріє нас усіх? ( Сонце)
- Чому зрадіють діти, звірята, пташки та матінка – земля? ( Вони зрадіють весні).
- З приходом весни діти більше часу проводять на свіжому повітрі, граються.
Дома ви читали твір саме про те як діти гралися.
ІІ Перевірка домашнього завдання.
- Який жанр цього твору? ( Оповідання)
- Хто є автором оповідання? ( В. О. Сухомлинський).
- Перевіримо чи зрозуміли ви текст.
(Діти кладуть голівки на парту, права рука зігнута в лікті, пальчики – в кулачок. Вчитель читає завдання і пропонує варіанти відповідей. Учні визначають правильну відповідь і сигналізують пальчиками).
Перекажіть оповідання: хлопчики від імені Миколки, дівчатка від імені Марійки.
ІІІ. Основна частина
- Як називається розділ, який вивчаємо?
( Оповідання про світ дитинства)
( Про різні пригоди, які трапляються в житті дітей).
2. Актуалізація життєвого досвіду дітей.
Читання деформованого прислів’я.
диЛюна єтьсячипона з брадо.
Перевірка.
Людина починається з добра.
-Як ви розумієте зміст прислів’я?
- Яку людину називають доброю?
3. Повідомлення теми, мети уроку.
- Як противага доброму, світлому в житті існує і зле, темне. Це питання завжди турбувало людину. Цій темі присвячено багато творів. Сьогодні ми ознайомимось ще з одним оповіданням В. Сухомлинського.
-Для того,щоб дізнатись назву оповідання,вам потрібно прочитати у
поданих словах лише перші великі літери.
Слова на картках-словникові:
Календар Абрикос
Перевірка: Горбатенька дівчинка.
- Дійсно, ми сьогодні читатимемо оповідання В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка». Вчитимемося правильно і свідомо читати текст, визначати головну думку твору; закріплюватимемо навички вибіркового читання; розвиватимемо зв’язне мовлення. Мета нашого уроку повністю співпадає з вашими очікуваннями. Отже, ми з вами однодумці.
4. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту
Робота із заголовком твору. Вправа «Передбачення»
- Як ви думаєте, про кого це оповідання ?
- Чи можна із назви передбачити , як автор ставиться до героїні? (Міркування учнів)
- Чи зустрічалися вам у житті люди з особливими потребами?
- Як ви гадаєте, чи легке життя у таких людей?
- Як ви гадаєте, про що може розповідатися в тексті з такою назвою?
5. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу.
Виразне читання оповідання вчителем ( с. 116- 117)
Етап перевірки первинного сприймання змісту твору
1 ) Перевірка емоційного сприймання змісту.
а) Уточнення і тлумачення значень слів і виразів:
Затамував подих - завмер, причаївся
Живенько – швидко;
Благав – наполегливо просив;
Очі впились - уважно , пильно подивились ;
Перевів дух – заспокоївся, полегшено зітхнув;
Іспит – екзамен , перевірка ;
б) Читання стовпчиків слів
учні іспит цікавість
благав полегшено насмішки
живенько лагідно здалеку
чорноокий спокійний затамував
пустотливих горбатенька всміхалися
6. Самостійне читання тексту учнями напівголосно.
7.Перевірка розуміння прочитаного.
-Який урок ішов у класі? ( Математика)
Чому урок призупинився? Хто зайшов до класу? ( Директор з дівчинкою)
Чому всі діти звернули увагу на дівчинку? ( Вона була горбатенькою)
Чого боявся вчитель? Про що він мовчки благав? ( Щоб у очах дітей не було насмішки)
Який іспит витримав клас?
Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?
Чи хотіли б ви навчатися в цьому класі?
Чого вчить вас цей твір ?
8.Фізкультхвилинка «Добрий чарівник».
Дитина виконує роль чарівника, бере «чарівну» паличку ,промовляє:
Чарівник я! Починаю:
Зло на радість обертаю,
Сварки,бійки припиняю.
Друзям дружбу повертаю.
Доторкується чарівною паличкою до учня, який озвучує загадане бажання, щоб воно принесло щось хороше іншим людям.
9.Робота в парах «Продовж речення».
На картках початок речень.
Діти знаходять кінцівку речення в тексті, зачитують повністю.
Речення на картках:
1.Коли це...
2.Тридцять п’ять...
3.Хто поступиться...
4.Учитель полегшено...
5.Усі шість...
6.Учитель був тепер...
7. У їхніх очах була…
Завдання на картках
- З'єднайте лініями, до кого відносяться подані слова і словосполучення.
Схилились над зошитами директор
Мовив
Зайшов
Тридцять п'ять пар очей впилися вчитель
Була горбатенька
Затамував подих учні
Лагідно всміхалися
Полегшено перевів дух
Витримав іспит дівчинка
10. Робота в групах
Прийом «Постав цікаве запитання»
- Сформулюйте по 2 простих й 2 складних запитання для іншої групи за змістом твору, використовуючи наведені на дошці слова.
Прості запитання |
Складні запитання |
Хто…? |
Як ви вважаєте… |
Що…? |
Поясніть чому… |
Коли…? |
У чому відмінність… |
Де…? |
Як би ви вчинили… |
Як…? |
|
12. Висновок. Читання прислів’я.
Людина починається з добра.
-Чи відповідає прислів’я змісту оповідання?
— В.О.Сухомлинський написав це оповідання ще в 20 столітті, зараз 21 століття. Чи актуальна ця тема нині?
( Відповіді дітей)
ІV. Рефлексія
-Як називається оповідання? Який інший заголовок можна дібрати?
-Чим відрізнялась новенька дівчинка від інших дітей?
-Про що говорить символічний знак (Показую плакат «Декларація прав дитини»)?
В основі дружби, товаришування лежить довіра. А багато людей, здорових і хворих, чекають від нас уваги, милосердя, людяності.
- Чи справдились ваші очікування?
- Чи був корисним наш урок?
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжить думку:
На уроці: я вчився…
я зрозумів…
я хотіла б…
- Відкрийте щоденники і простим олівчиком оцініть свою роботу на уроці., а на перерві ми в індивідуальному порядку поспілкуємось з вами стосовно вашої самооцінки. Врахуйте як ви підготували домашнє завдання та вашу активність на уроці.
Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. Тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це - не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра .
Хай оживає істина стара –
Людина починається з добра.
15. Домашнє завдання.
Домашнє завдання:
1. Виразно читати і переказувати текст.
2. Завдання на вибір:
- Підібрати прислів'я, яке виражає головну думку оповідання.
- Намалювати ілюстрацію до твору.
- Придумати продовження оповідання.
Дякую за роботу.