Інтегрований урок з літературного читання та української мови для учнів 2 класа за темою ". Казка «Лисичка-сестричка» (уривки). Вчинок героя казки. Що таке повтор у казці? Лексичне значення слова" поєднує традиційні та інтерактивні форми роботи: різноманітні вправи для мовленнєвої розминки, вправа "Мікрофон", робота в парах, творча самостійна робота (разнорівнева), робота за підручником тощо.
Інтегрований урок з літературного читання та української мови
(2 клас)
Тема. Казка «Лисичка-сестричка» (уривки). Вчинок героя казки. Що таке повтор у казці?
Лексичне значення слова.
Мета: вчити учнів свідомо і виразно читати казки;
ознайомити з поняттям «лексичне значення» слова;
розвивати вміння виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику; пояснювати лексичне значення слів з опорою на тлумачний словник;
вчити оцінювати вчинки героїв;
виховувати чесність, порядність.
Обладнання: підручник, картки для гри «Додай літеру», серія малюнків до казки, відео фрагмент для фізкультхвилинки, пісня лисички з дитячої опери М. Лисенка «Коза-Дереза», тлумачні словники (1 словник на парту).
Тип уроку: комбінований, інтегрований.
Хід уроку
Весело дзвоник у школі лунає,
Діток усіх на урок він скликає.
Добре знає наш шкільний дзвінок,
Що для школяра — важливий кожний урок!
1. Основна вправа (повільний вдих — носом, повільний видих — ротом).
2. Вітерець (повільний вдих носом, швидкий сильний видих ротом).
3. Їжачок (як сопе: швидкий короткий вдих носом, швидкий короткий видих ротом).
4. Квітка (повільний вдих носом, на видиху промовляють «О!»).
Гол-гол-гол-гіл-гол.
Чик-чик-чиж-чик-чик.
Сад-сід-сад-сад-сід.
Клі-колі-клі-кві-клі.
Каліграфічний запис складів. Складання слів з даними складами усно.
Гіл чиж сід кві
(Запис утворених слів у зошит, знаходження зайвого слова (сестричка) .
Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пробратись мишці.
Вона початки відкусила,
У себе в нірці схоронила.
(Л)_исичка, (к)_урочка, (к)_ачечка, (в)_овчик, (с)_естричка.
З’єднайте два слова і утворіть ласкаву назву казкового героя. (Лисичка-сестричка)
Показ малюнка лисички (додаток 1).
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису:
– Лис лисички ніс із лісу.
Знаходження пар слів, які відрізняються однією буквою, записна дошці і в зошити, звукобуквений аналіз пари слів (Лис [лис] – ліс [л’іс]).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парі. Гра «Обличчям до обличчя».
Діти повертаються обличчям одне до одного і по черзі переказують казку.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису
— Лисичка-сестричка — це одна з найулюбленіших героїнь українських народних казок. Про неї складено багато дитячих пісень. Послухайте одну з них.
Учні слухають пісню лисички з дитячої опери М. Лисенка «Коза-Дереза».
https://www.youtube.com/watch?v=MfaJDE1Qqas
Вправа «Мікрофон».
Лисиця — руда... (хитра, спритна, підступна, пишнохвоста, білогруда...)
— Сьогодні ми почнемо читати українську народну казку «Лисичка-сестричка», а також познайомимося з поняттям «лексичне значення слова». Навчимося користуватися тлумачним словником, а також оцінювати вчинки героїв.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання першої частини казки вчителем (с. 38-39).
— Хто головний герой казки?
Украла близько
біжить низенько
вклонилася нишком
вмилася біленько
переночую раненько
Читання слів «луною» за вчителем.
— На які питання відповідають слова першого стовпчика? другого? Читання значення підкресленого слова учнем.
— Що вдалося вкрасти лисичці?
— Куди лисичка попросилася переночувати?
— Як вона вмовляла господарів?
— Які слова добирала?
— Що зробила лисичка вночі?
— Кого вона звинуватила в зникненні курочки?
— Що почала вимагати у хазяїна?
Лисичка уміло підбирає слова, щоб переконати хазяїна. Як ви вже помітили, кожне слово має своє значення. Лексичне значення слова ви можете дізнатися в тлумачному словнику.
- Більшість слів мови зібрано у спеціальних книгах – словниках. Вам відомі орфографічні словники. Для чого вони? (Відповіді дітей). А для того, щоб дізнатися, що означає те чи інше слово, тобто лексичне значення слова, нам потрібний інший словник – тлумачний, що в перекладі означає «колекція слів».
Читання правила, стор.60.
— Далі, як і в попередніх казках, усе повторюється. Такий художній прийом називають повтором. Продовжте розповідь за малюнками, уміщеними на першому форзаці підручника.
Розповідь учнями продовження казки за малюнками, уміщеними на першому форзаці підручника.
Є такі слова на світі,
Схожі як близнята-діти.
Слово чуєш, а не знаєш,
Що це слово означає.
Якщо ж хочеш зміст узнати,
Треба речення складати.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Мікрофон».
На уроці я запам’ятав (запам’ятала) … .
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати першу пригоду лисички та розповідати казку за малюнками, уміщеними на першому форзаці підручника.
Записати два речення з словом лисички (різне лексичне значення).
Як добре, що казка усіх нас зібрала,
Дорослих і діток разом поєднала.
І головне – слова,
Їх значення і сила.
Могутня, неповторна
Як наша рідна Україна!
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3