Інтегрований урок з математики і географії по темі «Масштаб»

Про матеріал
  • -виробити в учнів вміння і навички розв'язувати прикладні задачі на використання властивостей масштабу,
  • -розвивати логічне мислення,
  • -виховувати уважність, товариськість, вміння працювати в групі.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з математики і географії по темі «Масштаб»

Тема уроку: Масштаб.

Мета уроку:

  • виробити в учнів вміння і навички розв’язувати прикладні задачі на використання властивостей масштабу,
  • розвивати логічне мислення,
  • виховувати уважність, товариськість, вміння працювати в групі.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Обладнання:  підручник, роздавальні матеріали, карта України                        

 

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування їх на роботу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Бліц-опитування за технологією «Мікрофон»

  1. Що називають відношенням двох чисел?
  2. Що показує відношення двох чисел?
  3. Основна властивість відношення?
  4. Що таке пропорція?
  5. Основна властивість пропорції?
  6. Які величини називають прямо пропорційними?
  7. Яку властивість мають прямо пропорційні величини?

Робимо аналіз домашньої роботи і розв’язуємо завдання, при розв’язанні яких виникли в учнів запитання.

 

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Виконання усних вправ.

  1. Виконайте множення: А) 2,5 · 1000; Б) 4,8 · 10 000; В) 3,5 · 2000; Г) 1,8 · 500 000.
  2. Виконайте ділення: А)350 : 1000; Б) 940 : 10 000; В) 720 : 20 000; Г) 150 : 500 000.
  3. Скільки сантиметрів в 1 км.?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розшифруйте ребус.

                                                                   Н = Б

  •                     ,, Результат пошуку зображень за запитом "штанга" ,,

6кл масштаб 1.pngЯкі асоціації викликає у Вас слово «масштаб».
Асоціативний кущ
 

 

 

 

 

Формулювання теми, мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності:

Завдання:
Накреслити в зошитах відрізок, який відповідає відстані від с. Сірогози  - до м. Мелітополь, якщо його довжина складає 9000000 см.
Питання:
Чому це завдання не можна виконати?
Що необхідно зробити, щоб виконати дане завдання?
Коментар вчителя:
Щоб виконати завдання, необхідно зменшити довжину дороги в кілька разів і допоможе нам у цьому знання математики.
                   Але, спочатку зробимо невелику подорож в історію.
      Ще з давніх-давен, люди завжди малювали ескізи місцевості, причому різні ділянки зображення зменшували довільно, тому що жоден географічний об'єкт, наприклад: річку, ліс, селище неможливо зобразити у натуральну величину.
Тому, на старовинних кресленнях місцевості не можна визначити, наприклад, чому дорівнює довжина річки або дороги, яка відстань між населеними пунктами і ін.
Питання:
Як ви думаєте, що потрібно зробити, щоб план місцевості або карта були точними?
Підсумок:
Необхідно всі деталі і об'єкти зменшити в однакове число разів, тобто скористатися новою величиною.

     Масштаб (нім. mab-міра, stab - палиця) - відношення довжини відрізка на карті або плані до його дійсної довжині на місцевості.
     Ви вже знаєте, що для зображення ділянок земної поверхні використовуються плани і географічні карти, на яких ці ділянки зображують у загальному вигляді.
При цьому розміри зображуваних об’єктів зменшують у певну кількість разів. Для того, щоб мати уявлення про реальні розміри предметів на місцевості на карті (плані) роблять спеціальний запис, який і показує, у скільки разів відстань на місцевості більша за відстань на карті (або у скільки разів відстань на карті менша від відстані на місцевості).
Такий запис зазвичай має вигляд:
1:100; 1:100 000; 1:250 000;
Вчитель демонструє різні географічні карти і показує, де записується масштаб і чому він дорівнює.
Що показує масштаб?
Він показує, який відрізок на місцевості відповідає відрізку довжиною 1 см на карті (плані).
Наприклад, якщо масштаб карти 1:100, це означає, що 1 см на карті відповідає 100 см = 1 м на місцевості.
Масштаб 1:250 000 показує, що 1 см на карті відповідає відрізок довжиною 250 000 см = 2500 м на карті.
Як же дізнатись про відстань між містами на поверхні Землі, якщо маємо карту цієї ділянки поверхні Землі?

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Розглянемо приклад.
Маємо карту з масштабом 1:6 000 000, відстань між с. Сірогози  - до м. Мелітополь, 1,5 см.  на карті.
Яка відстань між містами с. Сірогози  та  м. Мелітополь, на місцевості?
Розв’язання.
Масштаб показує, що реальна відстань між містами більша від відповідної відстані на карті у 6 000 000 разів.
Тому шукана відстань дорівнює 1,5 • 6 000 000 = 9 000 000 см = 90 км.
Отже, відстань між с. Сірогози  і  м. Мелітополь, якщо його довжина складає 90 км.
Цю задачу можна розв’язати за допомогою пропорції.
На карті - На місцевості
1см - 6 000 000 см
1,5 см - x см
х = = 9 000 000(см)

9 000 000 см = 90 000 м= 90 км

Розглянемо інший приклад.
Шлях морем від Ріо – де – Жанейро до Лондона дорівнює 9700 км. Знайдіть довжину відрізка, яким зображено цей шлях на карті, якщо масштаб карти 1 : 150 000 000.

Учні розв’язують у зошитах з коментарем.

Робота за підручником. §15, №649, №651, №653.

VІ. Підсумки уроку.

Формування вмінь

Тестові завдання
1) Який з масштабів більший?
а) 1:25; б) 1:300; в) 1:50000.
2) Перетворіть числовий масштаб в іменований: 1:9000000
а) у 1см - 90км, б) в 1см - 900км; в) в 1см - 9 000 км.
3) У скільки разів відстань на місцевості більша, ніж на плані, якщо місцевість зображена в масштабі 1:35 000?
а) в 35 000 разів; б) у 35 разів; в) в 3,5 рази.
4) На плані відстань між пунктами 3 см, що відповідає 900м на місцевості. Визначте масштаб плану?
а) в 1 см - 200 м; б) в 1 см - 300 м; в) в 1 см - 900 м;
5) Визначте, числовий масштаб плану, якщо місцевість на ньому зменшена в 300 разів.
а) 1: 3000; б) 1: 30; в) 1: 300.
6) Якій відстані на плані буде відповідати відстань на місцевості 500метрів, якщо масштаб 1 см - 50 м.
а) 20 см, б) 10см; в) 1 см.

                                                     Завдання класу:
Відкрийте атлас на стор.35
Визначте відстань від м. Енергодар – до м.Херсон у кілометрах.
Визначте відстань від м. Енергодар – до м. Бердянськ у кілометрах.
Скільки часу потрібно щоб доїхати до цих місць зі сталою швидкістю 60км/год.

Підбиття підсумків уроку

Давайте підіб’ємо підсумки нашого уроку методом «Мікрофон».
Закінчіть, будь ласка, речення:

  • Сьогодні я дізнався... що таке масштаб
  • Було цікаво... працювати на уроці
  • Було складно... розв’язувати деякі задачі
  • Я виконував завдання... із задоволенням
  • Я зрозумів, що... зможу зробити домашне завдання
  • Тепер я можу... розв’ язувати задачі на масштаб

VІІ.Домашнє завдання: §15, №648, №652, №654

Практичне завдання: намалювати план своєї кімнати у масштабі 1:50. На плані показати розташування меблів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Розшифруйте ребус.

                  Н = Б

  •                     ,, Результат пошуку зображень за запитом "штанга" ,,

 

 

 

 

 

 

 

        На карті    -   На місцевості
              1см    -      6 000 000 см
          1,5 см    -          x см
    х = = 9 000 000(см)

    9 000 000 см = 90 000 м= 90 км

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


КАРТА

МІСЦЕВІСТЬ

ВІДСТАНЬ

ПЛАН

ДОВЖИНА

ВІДНОШЕННЯ

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку