Інтегрований урок з математики і географії по темі «Масштаб»
Тема уроку: Масштаб.
Мета уроку:
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Обладнання: підручник, роздавальні матеріали, карта України
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування їх на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Бліц-опитування за технологією «Мікрофон»
Робимо аналіз домашньої роботи і розв’язуємо завдання, при розв’язанні яких виникли в учнів запитання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Виконання усних вправ.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розшифруйте ребус.
Н = Б
Які асоціації викликає у Вас слово «масштаб».
Асоціативний кущ
Формулювання теми, мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності:
Завдання:
Накреслити в зошитах відрізок, який відповідає відстані від с. Сірогози - до м. Мелітополь, якщо його довжина складає 9000000 см.
Питання:
Чому це завдання не можна виконати?
Що необхідно зробити, щоб виконати дане завдання?
Коментар вчителя:
Щоб виконати завдання, необхідно зменшити довжину дороги в кілька разів і допоможе нам у цьому знання математики.
Але, спочатку зробимо невелику подорож в історію.
Ще з давніх-давен, люди завжди малювали ескізи місцевості, причому різні ділянки зображення зменшували довільно, тому що жоден географічний об'єкт, наприклад: річку, ліс, селище неможливо зобразити у натуральну величину.
Тому, на старовинних кресленнях місцевості не можна визначити, наприклад, чому дорівнює довжина річки або дороги, яка відстань між населеними пунктами і ін.
Питання:
Як ви думаєте, що потрібно зробити, щоб план місцевості або карта були точними?
Підсумок:
Необхідно всі деталі і об'єкти зменшити в однакове число разів, тобто скористатися новою величиною.
Масштаб (нім. mab-міра, stab - палиця) - відношення довжини відрізка на карті або плані до його дійсної довжині на місцевості.
Ви вже знаєте, що для зображення ділянок земної поверхні використовуються плани і географічні карти, на яких ці ділянки зображують у загальному вигляді.
При цьому розміри зображуваних об’єктів зменшують у певну кількість разів. Для того, щоб мати уявлення про реальні розміри предметів на місцевості на карті (плані) роблять спеціальний запис, який і показує, у скільки разів відстань на місцевості більша за відстань на карті (або у скільки разів відстань на карті менша від відстані на місцевості).
Такий запис зазвичай має вигляд:
1:100; 1:100 000; 1:250 000;
Вчитель демонструє різні географічні карти і показує, де записується масштаб і чому він дорівнює.
Що показує масштаб?
Він показує, який відрізок на місцевості відповідає відрізку довжиною 1 см на карті (плані).
Наприклад, якщо масштаб карти 1:100, це означає, що 1 см на карті відповідає 100 см = 1 м на місцевості.
Масштаб 1:250 000 показує, що 1 см на карті відповідає відрізок довжиною 250 000 см = 2500 м на карті.
Як же дізнатись про відстань між містами на поверхні Землі, якщо маємо карту цієї ділянки поверхні Землі?
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Розглянемо приклад.
Маємо карту з масштабом 1:6 000 000, відстань між с. Сірогози - до м. Мелітополь, 1,5 см. на карті.
Яка відстань між містами с. Сірогози та м. Мелітополь, на місцевості?
Розв’язання.
Масштаб показує, що реальна відстань між містами більша від відповідної відстані на карті у 6 000 000 разів.
Тому шукана відстань дорівнює 1,5 • 6 000 000 = 9 000 000 см = 90 км.
Отже, відстань між с. Сірогози і м. Мелітополь, якщо його довжина складає 90 км.
Цю задачу можна розв’язати за допомогою пропорції.
На карті - На місцевості
1см - 6 000 000 см
1,5 см - x см
х = = 9 000 000(см)
9 000 000 см = 90 000 м= 90 км
Розглянемо інший приклад.
Шлях морем від Ріо – де – Жанейро до Лондона дорівнює 9700 км. Знайдіть довжину відрізка, яким зображено цей шлях на карті, якщо масштаб карти 1 : 150 000 000.
Учні розв’язують у зошитах з коментарем.
Робота за підручником. §15, №649, №651, №653.
VІ. Підсумки уроку.
Формування вмінь
Тестові завдання
1) Який з масштабів більший?
а) 1:25; б) 1:300; в) 1:50000.
2) Перетворіть числовий масштаб в іменований: 1:9000000
а) у 1см - 90км, б) в 1см - 900км; в) в 1см - 9 000 км.
3) У скільки разів відстань на місцевості більша, ніж на плані, якщо місцевість зображена в масштабі 1:35 000?
а) в 35 000 разів; б) у 35 разів; в) в 3,5 рази.
4) На плані відстань між пунктами 3 см, що відповідає 900м на місцевості. Визначте масштаб плану?
а) в 1 см - 200 м; б) в 1 см - 300 м; в) в 1 см - 900 м;
5) Визначте, числовий масштаб плану, якщо місцевість на ньому зменшена в 300 разів.
а) 1: 3000; б) 1: 30; в) 1: 300.
6) Якій відстані на плані буде відповідати відстань на місцевості 500метрів, якщо масштаб 1 см - 50 м.
а) 20 см, б) 10см; в) 1 см.
Завдання класу:
Відкрийте атлас на стор.35
Визначте відстань від м. Енергодар – до м.Херсон у кілометрах.
Визначте відстань від м. Енергодар – до м. Бердянськ у кілометрах.
Скільки часу потрібно щоб доїхати до цих місць зі сталою швидкістю 60км/год.
Підбиття підсумків уроку
Давайте підіб’ємо підсумки нашого уроку методом «Мікрофон».
Закінчіть, будь ласка, речення:
VІІ.Домашнє завдання: §15, №648, №652, №654
Практичне завдання: намалювати план своєї кімнати у масштабі 1:50. На плані показати розташування меблів.
Розшифруйте ребус.
Н = Б
На карті - На місцевості
1см - 6 000 000 см
1,5 см - x см
х = = 9 000 000(см)
9 000 000 см = 90 000 м= 90 км
КАРТА
МІСЦЕВІСТЬ
ВІДСТАНЬ
ПЛАН
ДОВЖИНА
ВІДНОШЕННЯ