Відкритий інтегрований урок з математики і природознавства для учнів 4 класу
ТЕМА: Повторення вивченого матеріалу. Дії з іменованими числами. Планети сонячної системи
МЕТА:повторити і закріпити навички письмового множення і ділення багатоцифрових чисел ; удосконалювати вміння складати умову задачі та розв’язувати задачі; формувати: інформаційну компетентність, соціальну компетентність (завдання різного рівня складності, здійснення самоперевірки та самооцінки, вміння працювати в групах), розвивати математичне мовлення, увагу;узагальнити знання учнів по темі: «Планети сонячної системи»,виховувати інтерес до вивчення математики, почуття колективізму та взаємодопомоги.
Обладнання: Таблиця планет сонячної системи, ілюстрації зоряного неба, зорельоту, космонавтів, елементи космічного одягу для учнів, «космічний щоденник», бортовий журнал (робочий зошит), телевізор ,презентація, музика, індивідуальні картки.
І. Організація класу.
– Добрий день! Діти, до нас завітали гості. Давайте привітаємо їх.
ВСІ СІДАЙТЕ ТИХО, ДІТИ,
ДОМОВЛЯЙМОСЬ НЕ ШУМІТИ.
РУКУ ГАРНО ПІДНІМАТИ
НА УРОЦІ НЕ ДРІМАТИ.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель:
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-мандрівка. Ми полетимо у космос та здійснимо космічну подорож «Планетами Сонячної системи».. Ближче познайомимося з планетами. Отримаємо незабутні враження та задоволення. І всі математичні завдання ми будемо виконувати не просто у класі, а на різних планетах.
Отож, сьогодні ми закріпимо вміння працювати з іменованими числами, працюватимем над письмовим множенням і діленням багатоцифрових чисел, удосконалимо обчислювальні навички у розв`язанні прикладів і задач.
А зараз кожен з вас стане космонавтом!
Приготуйте «космічні» щоденники, в які ви будете малювати зірки за правильно розв`язані завдання, та «бортові журнали» для запису і розв`язання завдань. Сідайте в зореліт, зробіть в «бортовому журналі» (робочому зошиті) перший запис.
22 листопада.
Космічна подорож.
І будемо мандрувати від планети до планети. З якої ж планети ми почнемо? Скільки ж взагалі планет Сонячної системи?
2. Ознайомлення з планом уроку.
Давайте спробуємо скласти план нашої подорожі.
Меркурій
Венера
Земля
Марс
Юпітер
Сатурн
Уран
Нептун
Перед польотом космонавтам необхідно зробити розминку, щоб бути готовими до космічних навантажень.
1 Що об’єднує райдугу, музику, дні тижня, чудеса світу?
2 Скільки кінців?
Склади удвічі мотузку і умовно переріж її упоперек. Скільки буде кінців у відрізаних мотузок?( шість )
3. У кошику лежить 7 яблук. Як розділити ці яблука між сімома дівчатками так, щоб кожна дівчинка одержала по 1 яблуку і щоб 1 яблуко залишилось у кошику?( одній із дівчаток дати яблуко разом з кошиком )
4. На лісопильному заводі машина відрізує від колоди за 1 хвилину кусок дерева завдовжки 1 м. За скільки хвилин машина розріже на такі куски колоду довжиною 12 м.
5. Що легше: два кілограми заліза чи дві пухові подушки по кілограму кожна? ( однаково )
6. На одній нозі півень важить 4 кілограми. Скільки важитиме півень на двох ногах?( 4 кілограми )
7. Скільки днів на тиждень сова полює на мишей?( жодного, сова полює вночі )
8 Як називається наша Галактика?
9Що входить в Сонячну систему?
ІІІ Узагальнення та систематизація знань
Наша подорож починається
1 зупинка Меркурій.
Екскурсовод: Меркурій - це планета, яка знаходиться найближче до Сонця. На Меркурії практично немає атмосфери, небо там темне, як ніч, і завжди яскраво світить Сонце. Тому перепади температур на Меркурії сильно виражені: від -180C ночами до нестерпно спекотних +430С вдень (при такій температурі плавиться свинець і олово . Обертається навколо Сонця за 88 днів.
Завдання на дошці
1) Розв’яжи задачу.
У саду зібрали 432 кг слив. Усі сливи розклали порівну у 20 великих і 12 малих ящиків. У великий ящик клали по 16 кг слив. Скільки кілограмів слив клали у малий ящик?
20 ящиків – по 18 кг
432кг
12 ящиків – по ? кг
1)18·20=360
2)432-360=72
3)72:12=6
2. 128·23=2944 7645:5=1549
На Меркурії рік триває всього 88 днів. А чому? Як визначається рік?
- Так, за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця.
На цій планеті непрості умови для космонавтів, бо на денній стороні температура сягає 400 градусів тепла, а на нічній -200 градусів морозу. Уявляєте? Тому раджу не виходити з зорельоту, а розв`язати такі завдання :
Завдання 1
Знайди “зайве” число
Записати каліграфічно всі трицифрові числа у порядку зростання
Щоб було гарненько
Завдання 2
Технологія «Щоденні 3»
Скільки годин у меркуріанському році?
1 доба - 24 год.
88 діб -? год.
Розв`язання: 88
24
352
176_
2112 ( год. )
3)Виконання завдання самостійно
1 доба - 24 год.
365 діб -? год.
Відповідь: 8760 годин
- Ви, молодці. І ми летимо далі.
2 зупинка Венера
Екскурсовод: Венера , друга по рахунку планета Сонячної системи. Це – найближча планета до Землі. Вона найгарячіша і найспекотніша. Названа іменем римської богині кохання та краси за свій яскравий блиск.Венера має такий же розмір , як Земля , а її маса більше 80 % земної маси. Розташована ближче до Сонця, ніж наша планета , Венера отримує від нього більш як в два рази світла і тепла , ніж Земля. Поверхню Венери приховує надзвичайно густа хмарність з хмар сірчаної кислоти що не дає можливості добре побачити поверхню планети
Завдання 3
- А Венеріанський рік триває 224 дні.
На скільки венеріанський рік менше (чи більше?) від земного?
- Так, молодці, пригадали, що земний рік 365 або 366 днів.
1- варіант порахує різницю з високосним роком
2 - варіант – різницю зі звичайним роком.
1 – варіант: 365-224 = 141 (д.)
2 – варіант: 366-224 = 142 (д.)
3 зупинка Земля
Екскурсовод: Земля - третя від Сонця планета і п'ята за розміром серед усіх планет Сонячної системи.. Єдина відома людині планета Сонячної системи населена живими організмами. Земля утворилася з сонячної туманності близько 4,5 млрд. років тому і незабаром після цього набула свого єдиного природного супутника - Місяця
.4 Логічна задача
Є два бідони місткістю 2л і 7л. Як, використовуючи ці бідони, набрати із річки 3л води?
4 зупинка Марс
Екскурсовод: Марс - четверта за віддаленістю від Сонця і сьома за розмірами планета Сонячної системи. Свою назву Марс отримав на честь давньоримського бога війни. Обидва його природних супутника названі іменами синів Марса, які супроводжували його в кожному бою - Деймос і Фобос (у перекладі з давньогрецької - «страх» і «жах»). Марс - планета земної групи .Особливостями поверхні Марса є кратери , а також вулкани, долини, пустелі і полярні льодовики на зразок земних.
( Фізхвилинка з марсіанами)
5 зупинка Юпітер
Екскурсовод: Юпітер - п'ята планета від нашого Сонця . Якщо ви думаєте, що Земля велика, то це просто ніщо в порівнянні з Юпітером, який є найбільшою планетою нашої Сонячної системи Маса Юпітера в 317 разів більше маси Землі, а також в 2,5 рази більше маси всіх інших планет Сонячної системи, разом узятих! В Юпітер помістяться 1300 таких планет, як Земля. На цій планеті найкоротша доба. Вона триває всього 9 годин 50 хвилин. Його діаметр майже в 11 раз більше, ніж діаметр Землі. А від Сонця знаходиться він в 5 раз далі, ніж Земля.
Завдання 5
-Порахуйте. А на скільки доба на Юпітері коротша від земної доби?(14год10хв)
Завдання 6 Робота в парах
Розстав дужки
90 – 30 : 3 х 5 = 400
90 – 30 : 3 х 5 = 100
90 – 30 : 3 х 5 = 88
6 зупинкаСатурн
Екскурсовод: Сатурн - шоста планета від Сонця і друга за величиною в Сонячній системі після величезного Юпітера. Сатурн складається в основному з газів, не маючи твердої поверхні.. Кільця Сатурна - одне з найдивовижніших і цікавих утворень у Сонячній системі!. На думку вчених кільця складаються головним чином з частинок льоду, меншої кількості важких елементів і пилу. Кільця обертаються навколо Сатурна Це єдина планета Сонячної системи, яка має кільця, що складаються з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Через велику віддаленість від Сонця на поверхні планети температура не перевищує -150 градусів. Сатурн рухається навколо Сонця по великій орбіті, тому рік тут триває 30 земних років. Отже, часу на роздуми у нас багато.
Завдання 7 Робота в групах
Пропоную задачу:
Діти нашої країни навчаються в середньому 10 років. ( хто – 9, хто – 11 ).
Скажіть, скільки мине років на Сатурні, поки ви закінчите школу?
1р . – 30р.
10р . - ?р.
10 ·30=300 (років)
Вчитель:
- А наша зоряна мандрівка триває. Скільки планет залишилось попереду (за планом)?
7 зупинка Уран
Екскурсовод: Уран - сьома за віддаленістю від Сонця і четверта за масою планета Сонячної системи. Названа на честь грецького бога неба Урана. Величезне небесне тіло має 27 супутників і тринадцять кілець . Відстань до Сонця від планети Уран у дев'ятнадцять разів більша ніж від Землі. Уран важчий нашої планети в чотирнадцять з половиною разів і в чотири рази більший. Уран - найхолодніший з усіх планет Сонячної системи. Найнижча температура -224 º С. Причина цьому - велика віддаленість від Сонця Уран дістає мало сонячного тепла. Рік на Урані триває 84 земних роки. Це означає, що за той час, поки уранське немовля доживе до 1 року, земна людина постаріє до 84 років.
Завдання 8 Робота в групах
І група
17 год 16 хв + 6 год 27 хв=23год 43хв
Поєднай приклад і відповідь
6 м – 7 дм 6 м
2м 5дм + 3м 5дм 3 дм
1 м – 7 дм 53 дм
ІІ група
12 год 17 хв + 5 год 15 хв =17год 32хв
Поєднай приклад і відповідь
5 м – 8 дм 7 дм
2м 6дм + 1м 4дм 42 дм
1 м – 3 дм 4 м
8 зупинка Нептун
Екскурсовод: Планета Нептун – восьма і остання планета Сонячної системи. Нептун - газовий гігант, такий же, як Сатурн, Юпітер і Уран. Розташований в 30 разів далі від Сонця, ніж Земля, Нептyн не видний неозброєним оком, тому він довгий час і залишався невідомим.
Завдання 9 Геометрична мозаїка
ІV ПІДСУМОК: МОЛОДЦІ! Хто працював біля дошки та за картками поставте собі на полях по 1 балу (за умови правильного виконання завдання) .
– Час повертатися вже додому.
– Летимо на планету….. Земля
Підрахуйте, скільки зірочок ви заробили?
Підпишіть «космічні» щоденники і здайте на перевірку разом із зошитами.
Я дізнався…
Я навчився…
Я вмію краще...
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с.23 № 150(5, 6 рівняння) + КАРТКА
21Між планетами Сонячної системи введене космічне сполучення. Ракети літають по таких маршрутах: Земля-Меркурій, Плутон-Венера, Нептун-Сатурн, Юпітер-Марс, Венера-Уран, Земля-Плутон, Меркурій-Венера, Марс-Уран, Плутон-Меркурій, Уран-Нептун, Сатурн-Юпітер. Намалюй схему космічного сполучення й визнач, як із Землі дістатися Марс