Інтегрований урок з мови, читання та ЯДС
2 клас
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання розповіді за спосереженнями “Осінь
прийшла.
Мета. Вчити спостереженню за змінами в природі, показати, як у літературних творах, за
допомогою художніх засобів, зображаються картини природи; розвивати у дітей
естетичні смаки, уміння доказувати свою точку зору; виховувати в учнів уміння бачити
красу природи.
Обладнанння: репродукція картини Георгія Харченка “Золота осінь” , запис музики
А.Вівальді “Осінь”, зображення перелітніх птахів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світе, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна;
Тільки й червоніє,
Що горобина.
Здалека під небом,
В вирій летючи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
- Про яку пору року розповідається?
- Ранню чи пізню осінь змальовано у вірші?
- Які ознаки осені показав поет у вірші?
На дошці написано:
Небо синє; сонце світить, та не гріє; листя пожовтіле з дерева летить; червоніє горобина; курличуть журавлів ключі.
- Як можна сказати по іншому? Назвіть одним словом.
(Небо синє - похмуре; сонце світить, та не гріє - холодне; листя пожовтіле з дерева летить - опадає; червоніє горобина - достигла; курличуть журавлів ключі - кричать.
IV. Актуалізація знань учнів
- Згадайте нашу екскурсію до осіннього лісу. На яких деревах і кущах пожовтіло і почервоніло листя?
- Якими стали горобина і калина?
- Що сталося з трав’яними рослинами?
- В яке вбрання одяглася берізка?
- Які птахи відлітають у вирій?
VІ. Основна частина
- Ось, послухайте, як описав осінь письменник Олександр Копиленко у своєму оповіданні «Жовкне листя». ( Читають підготовлені учні)
Вкривається багрянцем клен. Він стоїть на узліссі замріяний, ніби сумує, що надійшов жовтень. Іноді тихо зронить вирізьблений свій лист. А налетить вітер і почне безжально зривати осінню красу зажуреного клена, оголить його і гулятиме серед голого гілля.
А яка ніжна, золота берізка на тлі синюватих ялинок, зеленавих сосен. Вона опустила свої віти і теж журиться, що скоро прийдуть холоди.
Деякі квіточки ще не хочуть здаватись, поспішають доцвісти, поки перші морозці не вдарять по них. Але й ці останні квіти теж ніби насторожено зажурені.
Високо вгорі дзвінким передзвоном курличуть трикутники журавлів. Прямують на південь, поспішають. Десь перегукуються вгорі над нами і дикі гуси. На півночі вже холодно їм.
Па піщаних косах річок жирують і північні качки, цілими величезними табунами. Вони дуже сторожкі і не підпускають близько мисливців.
- Люди помітили, якщо до середини жовтня з беріз не осипалося листя – сніг ляже пізно.
- Є така народна прикмета: грак відлетів – чекай снігу.
- Який колір переважає на картині? Чому?
- Що бачимо на передньому плані? На задньому?
- Який настрій передає художник цією картиною?
- Закрийте очі і поміркуйте. Що ви уявили, почули, побачили, відчули?
VІІ. Фізкультхвилинка
Руханка-танок «Осінь-чарівниця» https://youtu.be/98c3JzL0_wM
5. Робота над складанням розповіді
А) План (записаний на дошці)
1. Яка пора року настала? (Золота, чарівна, ніжна)
2. Яке небо? Яке сонце? (Синє, темне, похмуре; світить та не гріє)
3. Яке листя на деревах? ( Пожовтіле, багряне, різнобарвне)
4. Чим вкрита земля? (Кольоровим килимом)
5. Які ягоди червоніють на деревах і кущах? (Калини, горобини)
6. Які птахи відлітають у вирій? (Лелеки, журавлі, гуси, качки)
7. За що я люблю осінь? (Щедра, багата, красива)
Б) Складання розповіді по пунктах плану
В ) Запис розповіді в зошит (на дошці схема)
Небо ________, ________. Сонце ________, ___ ___ ____________ . Листя на деревах _____, ______ . Земля вкрита _________ _________ . Лише ягоди _______ і _________ червоніють на деревах і кущах . ________, __________, __________ відлітають у вирій.
Я люблю осінь за те, щ вона ________, _______.
Г) Читання учнями твору, аналіз тексту, виправлення помилок
VI. Підсумок уроку