Інтегрований урок з образотворчого мистецтва, курсу «Я досліджую світ», розвитку зв’язного мовлення та читання з використанням елементів STEАM – освіти "Дивовижне створіння зими"

Про матеріал
Інтегрований урок формування практичних умінь і навичок, уміння складати речення та розповідь за опорною групою слів, добирати влучні слова для передання власних спостережень, вражень, почуттів; уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати усне зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас дітей, вміння висловлювати свої думки, розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; наукову грамотність, конструкторську діяльність, експериментальні навички, спостережливість, вміння логічно і математично мислити, вміння виділяти головне у тексті, навички самостійної діяльності, розвивати фантазію, уяву, викликати цікавість до вивчення предмету, удосконалювати навички культури спілкування роботи в групах, виховувати любов до художнього слова; бажання милуватися красою, прагнення більше знати про навколишній світ, виховувати естетичний смак, любов до краси зимового світу, охайність та акуратність.
Перегляд файлу

Тема: «Дивовижне створіння зими»

Інтегрований урок з образотворчого мистецтва, курсу «Я досліджую світ», розвитку зв’язного мовлення та читання з використанням елементів STEАM – освіти.

Мета:

Навчальна: формувати уміння складати речення та розповідь за опорною групою слів, добирати влучні слова для передання власних спостережень, вражень, почуттів; уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати усне зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас дітей, вміння висловлювати свої думки.

Розвивальна: розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; наукову грамотність, конструкторську діяльність, експериментальні навички, спостережливість, вміння логічно і математично мислити, вміння виділяти головне у тексті, навички самостійної діяльності, розвивати фантазію, уяву.

Виховна: викликати цікавість до вивчення предмету, удосконалювати навички культури спілкування роботи в групах, виховувати любов до художнього слова; бажання милуватися красою, прагнення більше знати про навколишній світ, виховувати естетичний смак, любов до краси зимового світу, охайність та акуратність.

Тип уроку: комбінований.

За дидактичною метою: інтегрований урок формування практичних умінь і навичок;

Ключові компетентності: Вільне володіння державною мовою; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; екологічна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; культурна компетентність.

Обладнання: мультимедійна презентація, інтерактивна дошка, 7 пластилінових кульок, дев’ять зубочисток на кожного учня, кольоровий картон, клей ПВА у тюбику, сіль, фарби, аркуш білого паперу, блискітки для оздоблення, ємкості для фарби, половинки картоплинок на кожного учня, штемпельна подушечка з тонкого поролону, ватні палички на кожного учня, пензлики, вологі серветки, скринька, загадки, картки з текстами, матеріали для виготовлення штучного снігу, ілюстрації до цікавої їнформації про сніжинки, модель шестикутника, зразки робіт, асистенти – 4 учні.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.  (Слайд 2)

В зимовий день, у день чудовий

Зібрались на урок ми знову,

Аби разом усім поринуть

У світ мистецтва загадковий.

Кожний з нас сприймає світ по-своєму,

Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,

Хто на землі калину п’є настояну,

А хто літає в небі наче птах.

Ми різні всі, дороги різні маємо,

Та матінка-земля у нас одна,

Давайте ж створимо сьогодні те, що мріємо,

Щоб в кожнім серці ожила краса. (М. Рильський)(Слайд 3)

 

 

  1. Актуалізація знань.

- Сьогодні ми відправимося у чудовий і захоплюючий світ краси і не просто краси, а зимової краси. Я запрошую вас у творчу майстерню. (Слайд 4)

- А  що таке майстерня? ( Місце, де щось створюють)

- Що значить творча? ( Творити, придумувати, складати, створювати)

- Кого називають творцями? (Того, хто створює щось дивовижне)

- А на уроках образотворчого мистецтва та дизайну? (Створити виріб, малюнок)

- А що ми можемо створити на уроці української мови чи літературного читання?

(Складати речення, придумувати розповіді, складати діалоги).

  • Але перш ніж створювати щось, треба вибрати тему і визначити мету нашого уроку. Почнемо з теми.
  1. Визначення теми і мети заходу. Робота в групах. (Слайд 4)
  • За вікном нібито зима, грудень, холодно. Але чогось не вистачає…
  • Зараз ви будете працювати в групах. Завдання: скласти «розсипану» загадку.
  • Об’єднайтеся і з рядочків, які у вас є, складіть цілу загадку. Відгадка вам підкаже про що будемо говорити на уроці.

1 група                         Зірка сніжно біла

                                     На рукав мені злетіла.

                                     Поки ніс її сюди,

                                     Стала краплею води.

  2 група                      З неба зірочки летять,

                                     Землю укривають,

                                     А коли прийде весна –

                                     Всі вони розтануть.

 3 група                       Мухи білі і лапаті –

                                     Не живуть вони у хаті.

                                     А як сонце припече –

                                     З них водичка потече.

4 група                         Сріблясті та легкі

                                     Казковою зимою,

                                     Що за малі метелики

                                     Кружляють над тобою?

5 група                         З неба падають зимою

                                     І кружляють над землею

                                     Легкі пушинки,

                                     Це білі…

6 група                         Ой, зима все посріблила,

                                     Світ весь ковдрою накрила.

                                     З неба вже летять пушинки,

                                     Всім відомо – це…

  • Прочитайте загадки, назвіть відгадки.
  • Тож про що говоритимемо сьогодні?
  • Так, про дивовижне створіння зими - сніжинки.
  • Отже, тема нашого заходу «Дивовижне створіння зими». (Слайд 5)
  • Сніжинки – це справді дивовижне явище. Ідеальна симетрія, химерні витончені візерунки. Всі ми з вами бачили, як красиво сніжинки кружляють у таночку, опускаючись на землю. Правда красиво?
  • А чи можемо ми передати словами цю красу?
  • А фарбами?
  • То якою буде мета нашого заходу, як ви гадаєте? (Вчитися складати речення про сніжинки, читати.)
  • А чому у вас на партах лежать різні інструменти і матеріали?

(Будемо вчитися виготовляти макет сніжинки, будемо досліджувати будову сніжинки, будемо малювати сніжинки.)

  • Ось ми з вами визначилися і з метою нашого заходу.

IV. Узагальнення власного досвіду учнів

1. Гра «Танок синонімів» https://learningapps.org/watch?v=p8fcf6x1t21

 - В нашій творчій майстерні є незвичайні кімнати, до яких ми завітаємо. Але нам потрібно відімкнути саму майстерню. А ключем від дверей майстерні буде слугувати нам гра «Танок синонімів». (Слайд 6)

-  Може хто знає, як називається таночок сніжинок в природі?

- А якими словами можна ще назвати рух сніжинок? Як називаються ці явища в природі? (Хурделиця, віхола, завія, хуга, хуртовина, заметіль, хурделиця, завірюха, буран, сніговій, сніговиця, метелиця, снігокрутниця, завійниця)

2.Кімната «Мовна краса». Робота в парах

- Тепер відчинимо двері нашої творчої майстерні і потрапимо до першої кімнати «Мовна краса». (Слайд 7)

 - Кожен справжній майстер має власну скриню, в якій зберігає цінності, скарби. Ми теж сьогодні будемо наповнювати скарбами свою скриньку.

- А що ж є скарбом на уроках мови та літературного читання? (Слова, речення, думки).

  • Красиво говорять про сніжинки  поети і письменники.
  • У вас на партах є тексти, в яких письменники передають свої враження про сніжинки. Опрацюйте їх в парах і дайте відповіді на поставлені питання.
  1. В. Сухомлинський «Як дзвенять сніжинки»

Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін...

Що воно дзвенить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять.

* Що здивувало письменника? (Дзвін сніжинок).

* Як ви вважаєте, він справді чув той дзвін, чи просто уявив його собі, тому, що

був зачарований красою зимового вечора?

  1. Микола Вороний «Сніжинки»

Білесенькі сніжиночки,

Вродились ми з води;

Легенькі, як пушиночки,

Спустилися сюди.

Ми хмарою носилися

Від подиху зими

І весело крутилися

Метелицею ми.

Тепер ми хочем спатоньки,

Як дітоньки малі,

І линемо до матінки —

До любої землі.

Матуся наша рідная

Холодна і суха,

Бо дуже змерзла, бідная,

Вона без кожуха.

Отож її нагріємо,

Устелимо сніжком.

Мов ковдрою, накриємо

Легесеньким пушком.

* Про що турбуються сніжинки?

⁕ Яку користь вони приносять природі? (Слайд 8)

  1. Уривок з оповідання Лариси Воронкової «Зима»

Раптом пішов сніг. Пухнасті сніжинки летять то вниз, то вгору. Вони танцюють і звиваються в польоті над землею. Оленка  розглядала сніжинки на долоні. Коли вони летіли, були, наче пух. Придивилася ближче – як зірочки. На сонці ж сніжинки іскрилися ніби срібло.

* Із чим порівнюються сніжинки?

3.Складання  речень з опорою на допоміжні слова

- Красиво говорять про сніжинки  поети і письменники. Але ж давайте і ми спробуємо стати письменниками. (Слайд 9)

- Складіть речення про сніжинку, використовуючи слова-помічники:

зірочка,                                      ніжна                              опускається

снігова квітка,                          срібна                              летить

сніговий метелик,                     пухнаста                         кружляє

казкова балерина;                    біла;                                 танцює,

                                                                                                    переливається,

                                                                                                    іскриться.

4. Кімната «Наукова краса»

- Ви склали чудові речення про сніжинку. Відчули її красу серцем. Але щоб правильно і грамотно складати  розповіді про сніжинку, треба мати й наукові знання.

Отже,  потрапляємо до наступної кімнати нашої творчої майстерні «Наукова краса». (Слайд 10)

(Слайд 11)

  • Вперше сніжинки під мікроскопом почав розглядати американець Вілсон Бентлі. Він з’ясував, що в природі немає двох абсолютно однакових сніжинок.
  • Як ви думаєте від чого залежать розміри сніжинки?

         (Від температури повітря. Чим нижча температура, тим менші сніжинки.)

(Слайд 12)

  • Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки – голочки, випадають в Антарктиді. Чому саме там?( Дуже сильні морози).
  • Трапляються сніжинки - велетні, розміром з долоню. Та це велика рідкість. Сніжинки бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок.

(Слайд 13)

  • Ось перед вами зображення різноманітних сніжинок.
  • А що цікаве і однакове ви помітили в будові усіх цих сніжинок? (Шестигранна будова) (Слайд 14)

(Слайд 15)

  • Вчені зацікавилися такою будовою сніжинки і використали її для побудови стелі, яка формою нагадує вирізану з паперу сніжинку. Така форма стелі допомогла створити сильний і гарний звук у концертному залі, у філармоніях, у театрах. Науковці  й досі намагаються дізнатися більше про дивовижне творіння природи – сніжинку. Можливо, їм не вистачає саме ваших ідей, коли ви станете дорослими.

V. Фізкультхвилинка (Слайд 16)

VI. Кімната «Конструкторів». Майстер – клас з виготовлення моделі сніжинки.

(Слайд 17)

- Потрапляємо до третьої кімнати нашої творчої майстерні «Конструкторів». Зараз спробуємо зробити модель сніжинки.

- Згадайте, яку геометричну фігуру має щойно народжена сніжинка. (Шестикутник) -      Скільки сторін у шестикутника? (6)  Вершин? (6)

- На уроці математики ми з вами виготовили модель шестикутника. Таку саму форму має кристалик льоду майбутньої сніжинки.

- Ось перед нами інструкція по виготовленню 3-D моделі сніжинки. (Слайд 18)

Інструкція

  1. З пластиліну зробити 6 кульок.
  • З пластиліну зробимо 6 кульок. Це будуть вершини шестикутника.
  1. За допомогою пластилінових кульок  з’єднати 6 зубочисток, утворюючи шестикутник.
  • Візьмемо  6 зубочисток. Це будуть сторони шестикутника.
  1.  За допомогою шести зубочисток з’єднати протилежні вершини шестикутника. 
  • Щоб наш шестикутник був міцним, треба надати йому жорсткості.  Цю властивість використовують інженери  під час створення будівель та механізмів.  За допомогою шести зубочисток з’єднаємо протилежні вершини шестикутника.  У нас народився кристалик льоду-«насіннячко», з якого виросте сніжинка.
  1. Вставити 6 зубочисток у вершини шестикутника

-  Кристалик льоду важчий, ніж повітря. Він починає падати. Сніжинка росте. Змінюються навколишні умови, і на сніжинці з’являються нові голочки. 

Вставте 6 зубочисток у вершини шестикутника. У вас вийшла модель сніжинки, в якої є 6 променів.

 

VII. Кімната «Експерименту». Виготовлення штучного снігу. (Слайд 19)

VIII. Правила безпеки на уроці образотворчого мистецтва (Слайд 20, 21)

IX. Кімната «Творча краса». Практична діяльність учнів.

- Нарешті ми дійшли до кімнати «Творча краса».(Слайд 22) Пропоную не чекати снігопадів і завірюх! Давайте разом намалюємо провісників справжньої зими.

Малювання клеєм та сіллю (Слайд 23)

Крок 1. На аркуші кольорового картону простим олівцем малюємо ескіз сніжинки. Потім малюємо по контуру клеєм. Добавляємо свої лінії.

Крок 2. Беремо сіль пучками і рівномірно, густо засипаємо контури, нанесені клеєм. Виходить, що ми приклеюємо сіль. Намагайтеся не рухати малюнок до повного висихання клею.

Крок 3. Коли клей зовсім висохне, струшуємо зайву сіль з малюнка в яку-небудь посудину. Вживати в їжу таку сіль вже не можна, а от використовувати для наступних малюнків можна і потрібно.

Крок 4. Приступаємо до фарбування солі. Ми дізналися, що сніжинки бувають різних кольорів. Пензлик змочуємо водою, набираємо фарбу бажаного кольору – синю, блакитну, фіолетову і, злегка торкаючись сольового контуру, проводимо пензликом по малюнку. Завдяки тому, що сіль легко поглинає воду, фарба розтікається по контуру. Не треба сильно притискати пензлик до малюнка, досить легкого дотику. Так можна використовувати фарби декількох кольорів.

Малювання ватною паличкою в техніці монотипія

(відбитка зображення) (Слайд 24)

Аркуш навпіл я зігну й на одну частину

Лінії я нанесу малюнку половину,

Частиною іншою накрию

І ось така чудова у мене вийде

сніжинка загадкова.

Крок 1. Аркуш паперу складаємо навпіл, прогладжуємо лінію згину. Розгинаємо аркуш.

Крок 2. По згину і від згину вверх, вправо і вниз малюємо простим олівцем ескіз половинки сніжинки. У вас вже намальований контур.

Крок 3. Наводимо контур олівця половинки сніжинки фарбою.

Крок 4. Аркуш знову складаємо, прогладжуємо рукою, щоб фарба розтеклася.

Крок 5. Розгорнувши, отримуємо несподівані зображення, у яких можна впізнати знайомий образ і домалювати необхідні деталі, щоб він став виразнішим. Або на одній половині аркуша намалювати малюнок чи нанести фарбою яскраві плями і притиснути іншою половиною аркуша – отримаємо два однакових зображення.

Пальчикове малювання по шаблону сніжинки (Слайд 25)

Крок 1. Вирізати сніжинку з паперу.

Крок 2. Покласти її на білий аркуш.

Крок 3. Вмочати палець у фарбу і наносити відбитки навколо сніжинки, по сніжинці і по вирізах у сніжинці.

Крок 4. Прибрати вирізану сніжинку. Отримаємо зображення білої сніжинки на кольоровому фоні.

Малювання пензликом (традиційна техніка) (Слайд 26)

Намалювати сніжинку фарбами і пензликом бажаного кольору.

 

 

Штампування половинкою картоплі (Слайд 27)

Щоб штампувати як годиться

Що вдома є – усе згодиться

Картопля, поролон і квіти

Уяви не шкодуйте, діти,

Піпетки є і ковпачки

І ватні білі палички.

Творіть усім, що під руками,

Малюйте й фантазуйте з нами.

Дуже цікаво й зручно малювати за допомогою штампа. Як штамп можна використати готові предмети з певною поверхнею, так і зроблені з підручного матеріалу.

Крок 1. Притиснути печатку з картоплі (поролону) до штемпельної подушечки з фарбою.

Крок 2. Нанести відтиск на папір.

X. Рефлексія (Слайд 28)

XI. Виставка дитячих робіт. Творчий звіт (Слайд 29)

- Дякую за роботу (Слайд 30)

 

 

 

doc
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку