В. О. Сухомлинський «Людина принесла життя». Інтегрований урок з позакласного читання, природознавства, образотворчого мистецтва.
Мета: продовжити ознайомлювати учнів із творчістю В.О.Сухомлинського; удосконалювати вміння правильно, інтонаційно читати; формувати вміння орієнтуватися в тексті; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, увагу, творчість дітей; прищеплювати естетичні смаки; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Тема: В. О. Сухомлинський «Людина принесла життя». Інтегрований урок з позакласного читання, природознавства, образотворчого мистецтва.
Мета: продовжити ознайомлювати учнів із творчістю В.О.Сухомлинського; удосконалювати вміння правильно, інтонаційно читати; формувати вміння орієнтуватися в тексті; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, творчість дітей; прищеплювати естетичні смаки; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, малюнки жайворонка та крука, відео про проростання пшениці, звукозапис співу жайворонка і крику крука, карта України.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Ось дзвінок сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Тож часу не гаймо,
Урок скоріше починаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
(Василя Олександровича Сухомлинського)
(Малюнки до творів)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Дні
Крук
Йшли
Сіллю
Гаряче
Билинка
Посіяла
Засюрчав
Цілющого
Острівець
Жайворонок
Незапам’ятних
Перенасичений
Вправа «Кола на воді». Робота в групах.
ІV. Робота над текстом
(Читання першої частини учителем)
Вправа «Чи знаєш ти?»
(Не почули жодного звуку, тому що острівець був Мертвий)
Крук – один із найбільш великих представників своєї родини. Оперення однотонне чорне, з синювато-зеленим металічним відблиском. Хвіст досить довгий, має клиновидну форму. Ноги чорні, до цівки вкриті пір’ям. Потужний конічний дзьоб забарвлений у чорний колір і у верхній частині злегка загнутий. Крук веде осілий спосіб життя. Живуть усамітнено, або шлюбними парами. У лютому-березні самиця відкладає 4-6 блакитно-зеленних яєць, густо всіяних сірими краплинками. Протягом 21 дня самиця висиджує пташенят, яких протягом 40 днів вигодовують обоє батьків. Узимку птахи збираються в зграї числом близько півсотні особин, оскільки їм легше прогодуватись. Невибагливі у їжі круки задовольняються найрізноманітнішим харчем. Навесні та влітку вони з апетитом поїдають різні плоди, проросле насіння, ловлять дрібних безхребетних та навіть молодих зайчат. У гніздовий період вони без усіляких мук совісті розорюють чужі гнізда, ласуючи яйцями та пташенятами, але основний їх корм все-таки падаль. Взимку цих птахів можна побачити на міських звалищах.
Круки є одними із найзловісніших птахів у народних віруваннях. Їх називають віщунами смерті. Почувши голос крука люди спльовували через ліве і праве плече, аби вберегтися від біди, проганяли птаха.
Польовий жайворонок вважається першим провісником весни. Це - типовий для сільського пейзажу птах. Його характерні трелі лунають над полями і узліссями. Самця можна впізнати за характерним співом, який триває близько 15 хвилин без перерви, хоча сам співак видніється маленькою цяткою високо в небі. Із місць зимування жайворонки повертаються у березні або квітні. Самка облаштовує гніздо у ямці, відкладаючи туди 3-5 бежевих яєць з темно-коричневими цятками. Яйця насиджує протягом 12-14 днів. Про пташенят батьки піклуються разом, здобуваючи для них корм. Раціон жайворонків різноманітний. Влітку вони ловлять гусінь, різних комашок, дощових черв’яків, але улюблена їжа жайворонка бур'яни.
Польового жайворонка століттями оспівували багато поетів та композиторів. Європейці намагалися акліматизувати цього птаха у різних країнах світу. Також часто тримали вдома. Колись навіть люди прагнули навчити жайворонка наслідувати певні мелодії.
Метод «Передбачення»
Гра «Утвори прислів’я» Робота в парах.
З’єднайте частини прислів’я та поясніть їх значення.
Роботящі руки той і урожай збирає.
Лежачого хліба ніде нема.
Хто працює, гори вернуть.
( Показ відео проростання пшениці)
Утворіть пари слів, щоб утворилися логічні зв'язки за текстом.
Зашуміла жайворонок
Заспівав пшениця
Засюрчав голубим
Зазеленіло коник
Стало небо жайворонки
Прислухались поле
Перша і друга група зафарбовують жовтим кольором, третя і четверта – голубим.
VІ. Підсумок уроку