Інтегрований урок з позакласного читання, природознавства, образотворчого мистецтва. "В. О. Сухомлинський «Людина принесла життя»"

Про матеріал

В. О. Сухомлинський «Людина принесла життя». Інтегрований урок з позакласного читання, природознавства, образотворчого мистецтва.

Мета: продовжити ознайомлювати учнів із творчістю В.О.Сухомлинського; удосконалювати вміння правильно, інтонаційно читати; формувати вміння орієнтуватися в тексті; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, увагу, творчість дітей; прищеплювати естетичні смаки; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: В. О. Сухомлинський «Людина принесла життя». Інтегрований урок з позакласного читання, природознавства, образотворчого мистецтва.

Мета: продовжити  ознайомлювати учнів із творчістю В.О.Сухомлинського; удосконалювати вміння правильно, інтонаційно читати; формувати вміння орієнтуватися в тексті; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, творчість дітей; прищеплювати естетичні смаки; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, малюнки жайворонка та крука, відео про проростання пшениці, звукозапис співу жайворонка і крику крука, карта України.

 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Ось дзвінок сигнал нам дав.

Працювати час настав.

Тож часу не гаймо,

Урок скоріше починаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

  • Сьогодні у нас незвичайний урок. На цьому уроці ми об’єднаємо три предмети: позакласне читання, природознавство і образотворче мистецтво.
  • Яким має бути урок на вашу думку? (Цікавим, казковим, навчальним)
  • А ось яким я уявляю цей урок. (Цікавим, проблемним, веселим, загадковим, продуктивним). Більшість наших думок співпало.
  • Для того щоб наш урок був саме таким, якими ви маєте бути на уроці? (Творчими, активними, уважними, кмітливими, розумними, наполегливими).
  • А працювати ми будемо під таким девізом:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

  • Ну що ж, бажаю всім гарного настрою і плідної праці. (Прикріплюю смайлик радість на дошку)
  • Погляньте на портрет. Кого ви бачите?

(Василя Олександровича Сухомлинського)

  • Давайте згадаємо хто такий В.О.Сухомлинський, а заразом  пограємо у гру «Морський бій». Вам потрібно разом назвати букву і цифру, та дати відповідь на питання яке там зашифроване.
  • Де народився В.О.Сухомлинський? (Василь Олександрович Сухомлинський народився на Кіровоградщині)
  • Кому він присвятив все своє життя? (Василь Сухомлинський все своє життя присвятив дітям)
  • Ким працював? (В.О.Сухомлинський пропрацював у школі 35 років. Був учителем української мови та літератури. Був директором Павлиської середньої школи)
  • Його творчість. (Василь Олександрович написав майже 1500 творів для дітей. Серед них казки, оповідання і вірші.)
  • Чого нас вчать його твори? (Твори Василя Сухомлинського нас вчать доброти , людяності, чуйності, бути щирими, працьовитими, уважними один до одного, до старших)

(Малюнки до творів)

  • Ми з вами прочитали вже багато його творів. Давайте згадаємо, які саме?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним  твором Василя Сухомлинського «Людина принесла життя». Проте спочатку ми попрацюємо із словами, які зустрінуться нам у тексті.

Дні

Крук

Йшли

Сіллю

Гаряче

Билинка

Посіяла

Засюрчав

Цілющого

Острівець

Жайворонок

Незапам’ятних

Перенасичений

 

  • Прочитайте найкоротше слово.
  • Прочитайте найдовше слово.
  • Прочитайте лише іменники.
  • Прочитайте дієслова.

Вправа «Кола на воді».  Робота в групах.

  • Назвіть перше слово з нашої піраміди (Дні).
  • Запишіть його в середину нашої квіточки, на кожну пелюстку запишіть букви цього слова. Підберіть слова, які б починалися на цими буквами, пов’яжіть ці слова у зв’язний текст.

ІV. Робота над текстом

  • Послухайте першу частину тексту.

(Читання першої частини учителем)

  • У вас на партах є смайлики. За допомогою них покажіть, який настрій викликав у вас прочитаний текст?

  • Отже, з чим автор порівнює сірий похмурий острівець?
  • Чому поле було Мертвим?

Вправа «Чи знаєш ти?»

  • Вероніка нам підготувала коротку інформацію про ці  ґрунти. (До перенасичених сіллю ґрунтів належать солончаки, солонці та солоді. Вони поширені майже по всіх ґрунтово-кліматичних зонах і мають у своєму профілі легкорозчинні солі в кількості токсичній для сільськогосподарських рослин. В Україні найбільші їх площі зустрічаються у зонах степу та Лісостепу. Формування засолених ґрунтів пов’язане з нагромадженням солей у ґрунтових водах, що сприяють їхній подальшій акумуляції на поверхню ґрунтів)
  • На дошці ми бачимо карту України, тут за допомогою умовних знаків ми можемо віднайти де знаходяться саме ці грунти. Утворимо на карті цей острівець.
  • Прочитайте самостійно ще раз цю частину тексту.
  • Які звуки ви почули під час читання?

(Не почули жодного звуку, тому що острівець був Мертвий)

  • Але ж автор згадує у тексті птахів? Яких? (Крука і жайворонка)
  • Що ви знаєте про цих птахів?
  • Давайте знайдемо спільне і відмінне між ними. (Спільне: птахи, мають однакову будову, літають. Відмінне: різні за величиною, кольором, співом)
  • Послухаємо, що нам розкаже Олександра про крука.

Крук – один із найбільш великих представників своєї родини. Оперення однотонне чорне, з синювато-зеленим металічним відблиском. Хвіст досить довгий, має клиновидну форму. Ноги чорні, до цівки вкриті пір’ям. Потужний конічний дзьоб забарвлений у чорний колір і у верхній частині злегка загнутий. Крук веде осілий спосіб життя. Живуть усамітнено, або шлюбними парами.  У лютому-березні самиця відкладає 4-6 блакитно-зеленних яєць, густо всіяних сірими краплинками. Протягом 21 дня самиця висиджує пташенят, яких протягом 40 днів вигодовують обоє батьків. Узимку птахи збираються в зграї числом близько півсотні особин, оскільки їм легше прогодуватись. Невибагливі у їжі круки задовольняються найрізноманітнішим харчем. Навесні та влітку вони з апетитом поїдають різні плоди, проросле насіння, ловлять дрібних безхребетних та навіть молодих зайчат. У гніздовий період вони без усіляких мук совісті розорюють чужі гнізда, ласуючи яйцями та пташенятами, але основний їх корм все-таки падаль. Взимку цих птахів можна побачити на міських звалищах.

  • Послухайте крик цього птаха. З чим він у вас асоціюється?

Круки є одними із найзловісніших птахів у народних віруваннях. Їх називають віщунами смерті. Почувши голос крука люди спльовували через ліве і праве плече, аби вберегтися від біди, проганяли птаха.

  • А що ви знаєте про жайворонка?
  • Послухайте інформацію про цього птаха, яку нам підготувала Ліза.

Польовий жайворонок вважається першим провісником весни. Це -  типовий для сільського пейзажу птах. Його характерні трелі лунають над полями і узліссями. Самця можна впізнати за характерним співом, який триває близько 15 хвилин без перерви, хоча сам співак видніється маленькою цяткою високо в небі. Із місць зимування жайворонки повертаються у березні або квітні. Самка облаштовує гніздо у ямці, відкладаючи туди 3-5 бежевих яєць з темно-коричневими цятками. Яйця насиджує протягом 12-14 днів. Про пташенят батьки піклуються разом, здобуваючи для них корм. Раціон жайворонків різноманітний. Влітку вони ловлять гусінь, різних комашок, дощових черв’яків, але улюблена їжа жайворонка бур'яни.

Польового жайворонка століттями оспівували багато поетів та композиторів. Європейці намагалися акліматизувати цього птаха у різних країнах світу. Також часто тримали вдома. Колись навіть люди прагнули навчити жайворонка наслідувати певні мелодії.

Метод «Передбачення»

  • На вашу думку, яке може бути продовження цієї казки?
  • Зверніть увагу на заголовок. Про що він нам говорить?
  • Давайте переконаємось чи це так. Читання учнями другої частини тексту.
  • То хто ж прийшов на Мертве поле?
  • Що вона принесла?
  • А що таке чорнозем?
  •  На ваших партах є клаптики чорного паперу. Давайте спробуємо його озеленити (зафарбувати зеленими кольором).
  • Чи легко це було зробити?
  • І людині було нелегко. Продовжте речення «Принесла другу…»
  • Зачитайте речення в якому говориться про те, скільки часу працювала Людина.
  • V. Фізкультхвилинка «Помічники»
     

 

  • Щоб город перекопати,
    Що беруть до рук? (Лопати)
    Потім з рук у м'яку грядку
    Висівають що? (Зернятко)
    Щоб зернятко ожило
    Треба сонце і... (тепло).
    А чому рослина сходить?
    Бо корінчики п'ють... (воду).
     

 

Гра «Утвори прислів’я» Робота в парах.

 З’єднайте частини прислів’я та поясніть їх значення.

 

Роботящі руки                                                    той і урожай збирає.

Лежачого хліба                                                  ніде нема.

Хто працює,                                                       гори вернуть.

 

  • Діти, а яке диво могло статися? Ось це диво я хочу вам показати.

 ( Показ відео проростання пшениці)

  • Прочитайте текст до кінця.
  • Чи змінився ваш настрій під час читання тексту? Покажіть смайликами.
  • Давайте перевіримо чи уважно ви прочитали кінцівку тексту.

Утворіть пари слів, щоб утворилися логічні зв'язки за текстом.


Зашуміла                                 жайворонок

Заспівав                                   пшениця

Засюрчав                                 голубим

Зазеленіло                               коник

Стало небо                              жайворонки

Прислухались                         поле

 

  • Діти, яким стало поле?
  • А яким стало небо над полем?
  • Давайте і ми оживимо наш острівець. 
  • Яким стало поле? А яким стало небо над полем? У вас на партах є частинки паперу, які треба зафарбувати і скласти в одне ціле.

 

Перша і друга група зафарбовують жовтим кольором, третя і четверта – голубим.

  • На що схожий наш острівець?

  • Кого ще не вистачає в нашій композиції?
  • Жайворонків. Адже жайворонки всього світу прислухалися до пісні, яку співав жайворонок над українським полем.
  • У вас на партах є жайворонки. Розфарбуйте їх . А доки будете фарбувати, давайте і ми послухаємо пісню жайворонка.

VІ. Підсумок уроку

  • Сьогодні на уроці ми з вами познайомилися ще з одним твором Василя Олександровича Сухомлинського. Чи сподобалася вам ця казка?
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Але я хочу, діти, щоб ви пам’ятали про те, що людина може як відновити життя на землі, так і навпаки, занапастити. Тому, бережімо нашу природу!

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
1668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку