21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Урок літературного читання "Калинка - згадка про добре серце"

Про матеріал

Матеріал містить розгорнутий конспект уроку літературного читання для 2 класу за підручником О.Савченко. У розробці вміщено цікаву мовну розминку та показано різні види роботи над текстом.

Перегляд файлу

1

Урок літературного читання в 2 класі

Тема. Калинка — згадка про добре серце. 

            Г.Демченко «Калинка» (казка). Загадки.

Мета:

  • ознайомити з літературною казкою Галини Олексіївни Демченко «Калинка»; ознайомити з походженням назви калини;
  • навчати аналізувати прочитане, ділити текст на логічно закінчені частини і

добирати до них заголовки; визначати головну думку твору;

  • удосконалювати навички читання (правильного, свідомого,виразного, швидкого);
  • розширювати знання учнів про народні символи України;
  • збагачувати словниковий запас учнів;
  • виховувати ціннісне ставлення до держави, її традицій, звичаїв, повагу до хліба та калини.

Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, портрет Г.Демченко, заголовки до кожної частини казки, книжка "Калинка".

Хід уроку

І. Організаційна частина. Привітання гостей.                                     

- Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості — це свято.

Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.

ІІ. Очікування результатів. Метод «Мікрофон»

  • Діти, а до якого уроку ми приготувалися?
  • Чому ми вчимося на уроках читання?
  • А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Доторкніться один до одного долоньками, посміхніться,подаруйте почуття впевненості в тому, що у вас усе буде гаразд.

ІІІ. Мовна розминка

           Спершу повправляєм язички,

           Щоб при читанні не плутались значки.

  1. Дихальні вправи.

«Кульбабка»

Уявили, що ми на лузі, а перед нами багато кульбабок з парашутиками. Взяли одну кульбабку. За моїм сигналом дмухнемо на неї ніжно-ніжно, щоб парашутики розлетілися.

Приготувались і дмухнули. (діти дмухають)

Взяли другу кульбабку.

І дмухнули. (діти дмухають)

  1. Фонетична розминка. Гра «Хто як співає»

Пригадайте, діти, вмить,

Як пшениченька шумить:

  • Ш-ш-ш!

Як в гайку струмок дзвенить?

  • Дзінь-дзінь-дзінь!

Як бджола в саду бринить?

  • Джу-джу-джу!

Як шумлять у птаха крила?

  • Шурх-шурх-шурх!

В морі синьому вітрила?

  • Фур-фур-фур!

Вітер з гаєм розмовляє,

Поміж листячком гуляє

  • Ш-ш-ш!
  1. Чистомовка-добавлянка                                     

Ми всі трішки пошуміли,                                                                                 

Тепер чистомовку скажем вміло.

На-на-на   рідна сторона.

Ай-ай-ай  наш квітучий край.

Жу-жу-жу  землю бережу.

Ну–ну-ну  про червону калину.

Ай-ай-ай  нумо, прочитай!

ІV. Мотивація навчальної діяльності                                                             

  • Діти, у кожного з вас на парті є ягідки. Звідки  ці червоні намистинки?
  • Як ви думаєте, чому я сьогодні принесла на урок читання ягоди калини?
  • На що схоже зернятко?
  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, як кущ калини отримав своє ім’я та спробуємо визначити чиє серденько нагадують його зернятка.
  • ознайомимося з літературною казкою Галини Олексіївни Демченко «Калинка»; навчимося аналізувати прочитане, ділити текст на логічно закінчені частини і

добирати до них заголовки; визначати головну думку твору;

  • удосконалимо навички читання (правильного, свідомого,виразного, швидкого);
  • розширимо знання учнів про народні символи України;
  • виховувати ціннісне ставлення до України та її природи .
  • Кожен із вас зможе зібрати свій кетяг калини.                             
  • Для цього потрібно старанно працювати і після виконання завдань ви будете розфарбовувати ягідку на гілочці, зображену на аркуші.
  • Тож, розпочнемо.
    1. Творча робота. Роз’єднайте слова, прочитайте речення.

Учні (хором). Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду.          

  1. Розповідь учителя з демонстрацією слайдів.                                

Ми живемо в Україні і любимо її гарну та співучу мову, її пишну природу. Наша земля красива та щедра. Росте і жито, і городина, цвітуть квіти, зріють плоди. Але особливою любов’ю користується у нас калина.

V. Повідомлення теми і мети уроку.                                                                   

 Фронтальна робота.

 

Створення асоціативного куща.

- Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово калина? Гронування.

VІ. Робота над казкою Г.Демченко "Калинка".                                   

1. Короткі відомості про Г.Демченко. Показ портрета.

- Перед тим послухайте короткі відомості про письменницю.

  • Галина Олексіївна Демченко – українська письменниця. Її батько був агрономом, а мама – вчителькою. Тому дівчинка Галинка у 6 років уже вміла гарно читати і писати. Любила Галина Демченко доглядати за квітами у своєму квітнику, любила малювати та найбільше їй подобалося складати вірші, казки, оповідання. Тому і стала письменницею.

2. Складання передбачення.

3.Словникова робота.                                

Читання "луною":                                                                                 

ласкава дівчинка

щире серце

посадила край шляху

носила та поливала

іде подорожній

роботящі руки

зернятко

калина

4.Виразне читання казки вчителем.

Сіли , діти, всі рівненько,

Казку слухайте уважненько,

Бо потім повинні відповідь дати,

Про кого ця казка сказати.

(учитель виразно читає, а діти слухають)

  • Про кого ця казка? 

5 .Перевірка первинного сприймання

  • Яке передбачення було найближчим до тексту?
  • Щоб визначити, як ви зрозуміли казку, ми проведемо тестування.

Тест

1. Головну героїню казки звали:

  а) Килинкою

  б) Калинкою

2. За що всі люди у селі любили Калинку?

а) за добре та щире серце

б) за привітність

3. Що дівчинка посадила край шляху?

а) тонюсіньке стебельце з лісу

б) яблуньку

4. Що сталося з кущем після щирої подяки подорожнього?

а) од сну стрепенувся й укрився білим цвітом

б) нахилився додолу

Самоперевірка за слайдом.                                                                  

6.Словникова робота «Знайомі незнайомці»

                                                                                                                                       Попідвіконню – під вікном

Курний шлях – у пилюці

Обабіч – з обох сторін дороги

Гущавина – густий ліс

На привіллі – на волі

Крислатий кущ – розложистий, рясний

Подорожній – людина,яка подорожує

Стрепенувся – прокинувся

Гульк – раптово

 

7.Фізкультхвилинка                                                                                                                       Під пісню «Ой є в лісі калина»

 

8. Читання тексту за частинами. Робота над змістом. Вибіркове читання.    

 

І частина. Читання «диктором» (дівчинка, хлопчик читає, всі діти слідкують)

 

  • Якою була дівчинка?
  • Як Калинка ставилась до рослин? Доведіть.
  • Як люди ставились до Калинки?
  • Який заголовок ви дібрали б? (Привітна і ласкава дівчина)

ІІ частина. Гра «Листочок» (читає той учень, на парту якого впав калиновий листочок.)

  • Де Калинка посадила стебельце?
  • Як дівчинка доглядала за стебельцем?
  • Доберіть заголовок. (Тонюсіньке стебельце)

ІІІ частина. Читання «ланцюжком».

      - Що побачив подорожній?

  • Прочитайте слова, які він сказав.
  • Що сталося з кущем? Чому?
  • Яким цвітом він укрився?
  • Як назвемо цю частину? (Вдячний подорожній)

ІV частина. Коли калина цвіте, то і бджілки біля неї літають та гудуть.

                    Прочитаємо четверту частину «бджілкою».

Читання «бджілкою» (читання-гудіння)

  • На що схожі ягоди калини? (на намистини)
  • Що заховано у кожній ягідці? (зернятко, схоже на сердечко)
  • Що попросив кущ у Калинки? (подарувати своє ім’я)
  • Заголовок (Подароване ім’я)

 

                   План        (слайд)

1.Привітна та ласкава дівчинка.

2.Тонюсіньке стебельце.

3.Вдячний подорожній.

4.Подароване ім’я.

 

Легенда про калину

Було це дуже давно. На Україну напали монголо-татари. В одному селі було весілля. Дівчата-красуні веселились. І раптом увійшли в село вороги. Вони захотіли викрасти дівчат, але ті почали тікати в болото. Монголо-татари по­бігли за ними. Так і загинули дівчата-красуні й вороги у болоті. Де загинула красуня — там кущ калини, де загинув ворог - там купа гнилі.

  • Вірш Марії Познанської "Калинонька".

Ось калина над водою

віти стеле по воді.

Хто це щедрою рукою

їй намистечко надів?

Червонясте, променисте,

розцвітає, як вогні.

Дай хоч трішечки намиста,

калинонько, і мені.

  • Загадка про калину.

Стоїть дід над водою

з білою бородою.

Тільки сонечко пригріє,

борода почервоніє.

Прислів'я:

Калина у дворі — у хаті достаток.

У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.

9. Вибіркове читання

  • Знайдіть і прочитайте уривок казки, якому відповідає ілюстрація.

10. Гра «Розвідники»

- Порахуйте, скільки разів зустрічається ім’я дівчинки Калинка. (7 разів)

VІІ. Підсумок

Погляньте, яку ми книжку створили завдяки наполегливій роботі. На уроці трудового навчання ми її зшиємо і виготовимо титульну сторінку.

Рефлексія

Сьогодні на уроці ми дізналися про …

Я зрозумів, що …

VІII. Домашнє завдання.

С.59-61, читати, переказувати.

 

docx
Додано
22 березня 2018
Переглядів
958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку