Матеріали уроку познайомлять дітей з лікарськими рослинами та їх використанням; збагатять словниковий запас дітей; допоможуть розвивати увагу, мислення, просторову орієнтацію, уяву, уміння вести колективну розмову, мовлення, пізнавальний інтерес, творчі здібності учнів спостережливість. Заняття побудоване у нестандартній формі, що додає йому інтриги.
Мета: познайомити дітей з лікарськими рослинами та їх використанням;
розширювати словниковий запас дітей;
розвивати увагу, мислення, просторову орієнтацію, уяву, уміння вести
колективну розмову, мовлення, пізнавальний інтерес, творчі здібності
учнів спостережливість ;
виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки лікарських рослин ( або гербарій): м’яти, липи,
подорожника, аптечної ромашки, цибулі, часнику, калини,
аркуш паперу у клітинку.
Хід заняття
І Організаційний момент.
Бачу, що у всіх гарний настрій. Очі сяють, ніхто не сумує.
А що ще може покращити настрій?
Правильно. Посмішка.
Посміхніться один одному, побажайте цим самим цікавих і несподіваних зустрічей.
ІІ Актуалізація знань.
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я? (Ромашка)
Головою величається,
А торкнешся — кусається. (Кропива)
Стане згодом сива - сива,
Вітерець її подмуха -
Стане миттю сивим пухом.( Кульбаба)
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? ( Шипшина)
Часто в полі в нас вертиться.
Де вінки вона спліта -
Пшениці ростуть й жита. ( Волошка)
Серед квітів непримітна.
Та якщо в руці пом'яти,
То умить впізнаєш ... ( М’яту)
І на спеку не зважає.
Зеленіє навіть взимку,
Має з голочок хустинку. ( Ялинка)
Перегляд відео В гостях у тітоньки Сови Про лікарські рослини
isclips.com›video…в…у-тітоньки-сови-про-лікарські…
ІІІ Усвідомлення змісту.
що лиш зуби й борода? ( Часник)
Хто її роздягає, той сльози проливає. ( Цибуля)
В них не тільки фітонциди,
що мікробам так страшні,
вони містять вітаміни,
що потрібні нам усім.
І тому, аби нечасто
доводилось нам хворіти,
цибулину й часничину
в кожнім домі треба мати.
Тільки той, хто з ними дружить,
Ніколи не занедужа.
- А тепер спробуйте розшифрувати прислів’я.
від
ЦИБУЛЯ ВІД СЕМИ НЕДУГ ЛІКУЄ
Чнаюсінкидк - цфирбщурлюі борлажт.
ЧАСНИК – ЦИБУЛІ БРАТ (Читаємо через одну букву).
Липа в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує.
( Діти виконують малюнок на аркушах паперу в клітинку, а вчитель - на дошці)
Поставте олівець на точку і проведіть лінію на
одну клітинку вгору навскоси зліва направо;
три клітинки вгору;
одну клітинку вниз навскоси справа наліво;
одну клітинка вгору;
одну клітинка ліворуч;
одну клітинку вгору;
одну клітинку вгору навскоси справа наліво;
одну клітинку вгору зліва направо;
одну клітинку праворуч;
одну клітинку вгору навскоси зліва направо;
одну клітинку праворуч;
одну клітинку вниз навскоси зліва направо…
Руханка
Фізкультхвилинка white-tube.ru
Знайдеш ти його завжди
Коли по дорозі будеш іти.
Він непоказний, простий
Подорожник чарівний!
Листячко довгасте з жилками – листками
Можеш ти прикласти до своєї рани.
Ранка швидко заживе.
Біль, образа пропаде!
« Старий лікар Подорожник жив недалеко від дороги. Бджілки, метелики зверталися до нього за допомогою. Кому крильце підлікувати, кому хоботок. Якось метелик засліпив свої гарні очі, і лікар промив їх краплями прохолодної роси. За це назвали його Добрим Лікарем.
Одного разу, коли сонечко збиралося ховатися за гору, і на землю стали опускатися сутінки, Коник повернувся з концерту. Він був переповнений радістю: такий успіх! Він виступ краще всіх, і Цвіркун нагородив його « золотим смичком». Коник співав, стрибав від радості і, посковзнувшись, поранив ніжку.
Єдиний, хто міг допомогти Коникові, був Подорожник. Дізнавшись про біду Коника, Добрий Лікар поспішив до нього. Подорожник посадив його на один із своїх листочків, і з часом рана загоїлася. Коник був дуже вдячний лікареві і на прощання зіграв для нього на скрипці.
Коник поскакав, а Подорожникові ще довго чулися звуки цієї прекрасної мелодії». ( С. Якименко)
( Демонстрація слайду або пучечка м’яти)
В домі стільки аромату,
Коли мама сушить м’яту.
М’ятна перепічка,
м’ятного настою ложка –
І нема нудоти,
Нема в горлі хрипоти.
Валідол, зубна паста –
Всюди м’ята, м’ята, м’ята!
Збираємо недарма
Цю травичку, задля здоров’я!
Давайте разом з подружкою М’ятою трішки відпочинемо, розслабимося і пофантазуємо. Закрийте очі, сядьте зручно. А тепер уявіть собі:
«… Зараз ранок. Ти прокидаєшся у звичний для себе час і раптом виявляєш, що ти перетворився на чудову квітку – ромашку. У тебе яскраво – жовта серединка і багато – багато білосніжних пелюстків, високе стебло з вузькими зеленими листочками. Поруч з тобою – твої братики і сестрички. Їх легко хитає вітерець. Від них віє приємним ароматом. Вдихни його…
А зараз ти став мурашкою, маленькою і вертлявим. Відчуй, як травичка перетворюється для тебе у високі дерева, мох – у густий ліс, каміння – в гори, калюжі – в озера. Зараз ти біжиш по стежці у свій мурашник, долаючи усі перешкоди на своєму шляху…
І знову перетворення. Зараз ти – повітряна кулька, кругла, голуба, з малюнком. Роздивись уважно малюнок: на ньому зображена весела мордочка. Тебе відпустили на волю, і ти летиш, слухаючи вітер, торкаючись легких хмаринок, і дивишся вниз на землю, де всі предмети раптом зменшилися у розмірах: ось вузька стрічка дороги, по ній повзе крихітний автомобіль. Зелені насадження біля дороги злилися в один зелений килим…
А зараз ти можеш потягнутися і відчути, як розслаблене твоє тіло. Глибоко вдихни. Повертайся назад у клас і відкрий очі.
Помандруйте в поле, в гай -
трав і квітів там розмай.
І у цьому розмаїтті
Ви знайдете безліч ліків.
Як зустрінуться вам, друзі,
Запашні ромашки в лузіі.
Не забудьте їм вклонитись,
З пелюсток росою вмитись,
Бо ромашкові відвари –
То найкращі ліки – чари.
Виконайте завдання: встановіть закономірність і продовжте логічний рядок.
?
Калина – це Україна. « Без верби і калини нема України», - говорять у народі. Споконвіку калина була символом достатку, вірності, працелюбності, красивої української дівчини, символ дитини. З її деревини робили сопілки, колиски.
Калина – лікарська рослина. Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях. Вона регулює тиск крові. Соком калини вмиваються, щоб обличчя рум’янилось.
Беріть калину –– червоні корали,
Ці кетяги небо і сонце ввібрали,
Напоїть матуся калиновим чаєм,
Недугу ураз, як рукою знімає.
Тепер розфарбуємо листя. Зверніть увагу на те, що їх краї хвилеподібні, треба робити мазок пензликом від краю до центру листочка, таким чином краї будуть гарно виглядати. Все виконується швидко і охайно, розпис потребує трішечки вашої уваги і терпіння.
А зараз переходимо до найцікавішого етапу малювання – це ягоди калини. Для цього вам потрібно опустити ваш вказівний пальчик у воду, а потім вмокнути у червону акварель.
Далі в хаотичному порядку подушечкою пальця ви робите кругленькі ягідки. Палець опускати у фарбу доведеться декілька разів. Коли ви відчуєте, що ягід достатньо на малюнку, даєте можливість їм висохнути, а самі продовжуєте працювати над іншими деталями малюнка.
( Під час малювання звучить легка інструментальна музика).
Перегляд мультфільму
Казка про лікарські рослини
ІV Релаксація.
- У королівстві усі привітні. Одним із звичаїв королеви Липи є чаювання. Це особливий ритуал. Нас теж хочуть пригостити чаєм. Але не звичайним, а лікувальним.
( Діти смакують чай з липи, малини, калини, м’яти).
V Підсумок заняття